Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus en Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus en Geest

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

„En op Hem zal de Geest des HEEREN rusten, de Geest der wijsheid en des verstands, de Geest des raads en der sterkte, de Geest der kennis en der vreze des HEEREN." (Jes. 11:2)

Jesaja, geïnspireerd door de Heilige Geest, heeft op onvergelijkelijk schone wijze geprofeteerd van de Christus. Hij toch is het Rijsje uit de afgehouwen tronk van Isaï. Een Scheut uit zijn wortels die vrucht voort zal brengen. Een klein takje zal worden tot een grote boom. En dat tegenover het immense woud van Assur. Maar hoe dan ook, dat zal neergehouwen worden. Bewijs hiervan dat het dwaze Gods sterker is dan de mensen. Maar de Heere werkt wel door de onmogelijkheden heen. God doet in de volheid van de tijd, uit een veracht volk waarop de laars van de Romein drukt, de Messias geboren worden. Uit een geslacht, dat bijna geworden is tot een dode tronk. En als Hij komt, is er voor Hem geen plaats. Bovendien is er aan Hem geen gedaante noch heerlijkheid. Het is een nederige verschijning. Maar zo en in die weg zal de Scheut uit de wortels van Isaï vrucht voortbrengen. De Messias is gekomen om de strijd aan te binden tegen Zijn vijanden en Assur te overwinnen. Assur, in die naam is in één pennestreek te vatten al de vijanden die samenspannen tegen God en Zijn Gezalfde. Onder aanvoering van de vorst der duisternis pogen zij het Godsrijk te verwoesten. Maar Christus heeft al die vijanden overwonnen. Hij heeft de macht van de Satan verpletterd, de overheden en machten van deze wereld uitgetogen, te kijk gezet en de zonde teniet gedaan. En zo kwam Hij al de Zijnen die onder de macht van hun vijanden zuchten, verlossen om hen het leven en de overvloed te schenken. Hoe dikwijls had het Israël Gods tevergeefs uitgezien naar hulp bij het geslacht van Isaï. Dit Rijsje uit het huis van Isaï zou niet teleurstellen. Hij zou een eeuwige verlossing teweeg brengen. En dat zou zijn tot heerlijkheid van God. Door Hem zou de eer van God worden hersteld. De engelen zouden het gloria er over aanheffen. De triomferende en strijdende kerk zouden met dat loflied instemmen. De Messias, Die in Bethlehem geboren zou worden, zou er toe in staat zijn.

Profeet

Want op Hem zou rusten de Geest des Heeren. Zo zou Hij de bekwaamheid ontvangen voor Zijn ontzaglijke taak en roeping. De Geest rustte op Hem om Zijn middelaarsambt te kunnen vervullen. Christus, Hij zal naar Zijn mensheid, naar welke Hij een Zoon van David is, met alle geestelijke gaven overvloedig en in alle volheid begaafd worden (Kanttekeningen SV). Naar Zijn goddelijke natuur had Hij dat niet nodig. Maar naar Zijn menselijke natuur was Hij de broeders in alles gelijk, zodat Hij de bekwaammaking daartoe door de Heilige Geest moest ontvangen. Het is dat, wat naar Psalm 45 wordt geprofeteerd: Gij hebt gerechtigheid lief en haat goddeloosheid; daarom heeft U, o God, Uw God gezalf(^ met vreugdeolie, boven Uw medegenoten. De psalmen zijn vol van de Christus en van Zijn Geest!

Naar Zijn mensheid ontving Christus de Heihge Geest. Het was door de overschaduwing van de Heilige Geest dat Hij werd ont- vangen in de schoot van Maria. Zichtbaar zien we de Geest op Hem neerdalen, als Hij de doop ontvangt. Dan als Hij ondergaat in het water van de Jordaan, teken van de ondergang in de golven van Gods toorn, van het opnemen van het kruis. Als Hij uit het water opkomt, daalt de Geest op Hem neer. Rustte de Geest op Hem. Dat is iets blijvends. Dat is gedurig, dat is permanent. Ook de profeten van het Oude Verbond ontvingen de Heilige Geest. Om hen in staat te stellen het ambt, waartoe zij waren geroepen te verrichten. Om in de Naam des Heeren te spreken, te profeteren. We lezen herhaaldelijk:Toen werd de Geest vaardig over hen. Christus is bedeeld met de volheid van de Geest. Zo werden op gezette tijden in het Oude Testament mensen aangedreven door Gods Geest. Maar dat was niet blijvend. Op Christus kwam Hij en bleef Hij. Op Hem rustte de Heilige Geest altijd. En wel als de Geest van de wijsheid en van het verstand. Dat is de profetische bekwaammaking tot Zijn messiasambt. Christus, de hoogste Profeet en Leraar. De raad en wil van God tot verlossing van Zijn volk. Die raad en wil heeft Hij volkomen geopenbaard. De Geest van de wijsheid en van het verstand. Om verduisterde zondaren te onderwijzen. Om Zijn volk kennis! bij te brengen. Geheiligde kennis, geloofsken-; nis. Kennis is het eerste deel van het beeld van God. Geschapen, als wij zijn in ware kennis. Die kennis ontbreekt ons nu ten enenmale. Ons hart is verdorven, maar ook ons verstand is verduisterd. De sleutel van de kennis is bij ons weggenomen. Wat wetenschap zal de mens nu hebben? Wij missen dan ook de ware wijsheid. Wij hebben van onszelf geen verlichte ogen. Al denken wij intussen wel heel wat kennis te bezitten. Maar het is volmaakt ontoereikend als het gaat om de diepste levensvragen. De zo nodige kennis ontbreekt. Terwijl uitgerekend in het kennen in het aangezicht van Jezus Christus het eeuwige leven is gelegen. Hopelijk weet u dat daarmee is vervlochten de kennis van onszelf. Op dat laatste gaan we even door. Want dit woord van Jesaja is een buitengewoon troostrijke profetie. Maar voor allen die zichzelf als verduisterd en dwaas in het verstand hebben leren kennen. Die moeten belijden de wijsheid en het verstand door de zondeval te hebben verloren. De eigen onkunde beseffen. De erkenning is er dat bij hen de wijsheid niet is. En het verstand niet. Dwazen, die we zijn, die aan de kennis van Gods weg en werk geen lust hebben. Wijs menen te zijn. In eigen oog wel te verstaan. Hoe dan ook moet ik daaraan ontdekt worden. Dat is verootmoedigend. Maar dat is tegelijk goddelijke wijsheid. Als Hij me zo in de kracht van Zijn Geest profetisch onderwijst. En me naar Christus stuwt. Hij, de gekomen Zaligmaker bezit de wijsheid en het verstand. Hij schenkt ze ook. Wie zijn eigen onkunde heeft leren kennen, zal dan ook voortdurend de toevlucht nernen tot deze Messias. Die gezalfd is met de Geest des Heeren tot Profeet. En zo door die Geest van wijsheid en verstand bekwaam is te onderwijzen, de wil van God volkomen te openbaren. Hém hebben we nodig als Profeet en op het gebed zal Hij dat onderwijs geven, Opdat wij weten, door het geloof, dat Hij ons geworden is wijsheid van God. En wij zo, profetisch Zijn Naam belijden. Daarmee is dit schriftwoord nog niet uitgeput.

Koning

Op Christus zal ook rusten de Geest van raad en van sterkte. Onder de Geest van raad verstaan sommigen de bekwaamheid om raad te geven. Onder de Geest van sterkte het vermogen om de raad ten uitvoer te brengen. We mogen ook zeggen de Geest van raad en van kloekmoedigheid. We raken daarmee aan het koninklijk ambt van de Messias. Christus is gezalfd met de Geest des Heeren. Ook tot Koning. Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, de berg van Mijn heiligheid. Om als Koning te strijden tegen de vijanden en Zijn volk te verlossen en te zegenen. Christus deed een imposant werk. Om het rijk van de Satan te bestrijden en zelfs grondig af te breken. Hij kwam met de boodschap van God van Gods heil en vrede. Maar dat heerlijke EvangeHe was niet naar de mens. Hij zou komen en is gekomen om een blijde boodschap te brengen de zachtmoedigen, om te verbinden de gebrokenen van hart, om de gevangenen vrijheid uit te roepen en de gebondenen opening van de gevangenis. Maar er waren geen zachtmoedigen, gebrokenen van hart, gevangenen en gebondenen. Men dacht vrij te zijn en men verwierp de Koning van Israels God gegeven. Vijanden moest Hij met God verzoenen. Daarom kwam Hij om de werken van de duivel te verbreken en Zijn kerk te verlossen. Wat heeft Hij nodig gehad die Geest van raad en sterkte. Die Geest van kloekmoedigheid. In het aangrijpen van de duistere machten en onbekende krachten. In de woestijn. Voor Zijn rechters. Prijsgegeven aan valse beschuldigers.

Zie hoe Hij naar Golgotha gaat en hoe daar de hel op Hem afkomt. Als u het ziet, als u Hem ziet, zult u in diepe verwondering en met een gebroken hart stamelen: Is dat mijn Koning? Ja, Hij is het. Al is Hij dan een Kruiskoning! Al is Hij dan het Rijsje uit die afgehouwen tronk. Zie hoe koninklijk Hij Zijn tegenstanders tegemoet is getreden en hen stervende heeft overwonnen.

Nu wendt Hij Zijn koninklijke macht aan. Doet mensen ingaan tot Zijn overwinning. En dat doet Hij zó dat Hij de machten en de krachten van verzet en tegenstand van de mens neer werpt. De macht van de zonde en de macht van het ongeloof. De aangeboren vijandschap breekt en doet buigen voor Hem. De onderwerping aan Hem. Hij zal een gewillig volk hebben. Passen we op dat we Hem wel belijden als Zaligmaker, maar Hem als Koning niet onderworpen zijn. Wee u. Wie niet gewillig voor Hem buigt, zal dat eenmaal gedwongen moeten doen. Maar dan te laat. Dat is huiveringwekkend. Ik hoor iemand die Hij te sterk is geworden zingen:

Ik zal o Heer', Die ik mijn Koning noem, de luister van Uw majesteit en roem verbreiden en Uw wonderlijke daan met diep ontzag aandachtig gadeslaan.

Dat leven. Door bekering en geloof. De schellen van de ogen gerukt. Met al de strijd die dat met zich meebrengt. Tegen de wereld, de duivel en de zonde. Strijdend, niet in eigen kracht maar in Zijn kracht. Strijdend met een vrij en goed geweten. Bij Hem is raad en sterkte. Om de loopbaan te lopen. In dat strijdperk is God ons ten schild, jawel maar het is en blijft een strijdperk. Paulus stuit erop bij alles. Toe en met in de heiligste verrichtingen, dat hij in zijn gevallen natuur vleselijk is en verkocht onder de zonde. Dat is voor hem geen vluchtige en vlotte konstater ing. Zoals mensen dat in een griezelige oppervlakkigheid soms kunnen doen. Nee, Paulus zegt het met diepe smart. Maar juist en uitgerekend in die strijd, dankt hij zijn God door Jezus Christus. Ziet hij op de overste Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij draagt, beschermt en onderhoudt. Hij doet voor Zijn onderdanen alle dingen medewerken ten goede. Wat een moedgevende boodschap! Priester

De Messias zou ook de priesterlijke bekwaamheid ontvangen tot Zijn middelaarsambt. Op Hem zou rusten de Geest van de kennis en van de vreze des Heeren. De priesters die tot God naderden voor het volk moesten kennis en moesten de vreze des Heeren bezitten. Hoe had één van de profeten daarvan getuigd: Want de lippen van de priester zullen de wetenschap bewaren en uit zijn mond zal men de wet zoeken. Vaak was het daarmee echter treurig gesteld. De priesters hadden dikwijls geen kennis en misten de vreze des Heeren. Dat wil zeggen ze misten de echte vroomheid. Die innige, bloedwarme, tere vreze Gods. Het beoefenen van de verborgen omgang met God. Als dat ontbrak, was het geen wonder dat het volk dan gelijk was aan de priesters en dat het volk in goddeloosheid zijn dagen sleet.

Verander maar wat er veranderd moet worden, maar laat het vast staan als dat ontbreekt, gebeurt vandaag hetzelfde. Een vlammende waarschuwing. Er is zelfs een profeet die zegt: Mijn volk is uitgeroeid omdat het zonder kennis is.

Maar de Messias, de enige en ware Hogepriester zou ontvangen de Geest van de kennis en van de vreze des Heeren. Opdat Hij de Gode welbehagelijke Hogepriester zou zijn. Om voor het diepschuldige volk verzoening te doen. Om met Zijn priesterlijke offer hun ongerechtigheden te bedekken. Dat is dat priesterlijke, dat borgtochtelij ke, dat plaatsvervangende werk van de Messias. Zijn volkomen offer eenmaal aan het kruis geschied. Dat heeft Christus geweten, dat heeft Christus gezien. Dat heeft Hij doorleefd en doorleden. Hij heeft Zichzelf Gode onstraf felijk opgeofferd door de eeuwige Geest.

In de eenheid en gemeenschap met Hem, doet Hij leven van Zijn kracht, doet Hij leven in de vreze des Heeren. Die zallk u leren, zegt Hij. Daarom khnkt het: Komt kinderen, hoort naar Mij, Ik zal u de vreze des Heeren leren! Wandelt in Mijn wegen.

Priesterlijk, dat wil zeggen in de volle wijding van het leven aan God. Mijzelf als een levend dankoffer Hem offeren. Het leven van de vreze des Heeren, moet het leven zijn van een voortdurende altaarvlam. Van een voortdurende zelfverloochening.

Passen we op dat we de ergernis niet uit dit evangeliewoord wegsnijden. Het gebeurt al te veel. Door het wat op te sieren en op te vrolijken. Dit Evangehe van de Christus heeft geen opsmuk nodig. In alle soberheid, direktheid willen deze regels u de vraag aan het hart leggen: Wie heeft onze prediking geloofd? De verkondiging aangaande dit Kind, dit Rijsje, deze Scheut!

Die verkondiging laat ons de samenhang zien. Dat de Heere het verworven heil toepast door de zondaar zijn ellende recht en grondig te doen kennen, evenals de genade die er in Christus is. Hij doet de zondaar die Hij verlost ook recht en grondig de dankbaarheid kennen, die God vordert. En die de genade van Christus hem verleent. Dat zijn die befaamde dingen die nodig zijn om welgetroost te zijn in leven en in sterven.

Jesaja laat hier zien, dat Christus niet met lege handen kwam, maar dat Hij goed voorzien was van alle gaven, waarmee Hij ons wil verrijken. En dat wij van Hem dan ook zouden begeren, wat ons in dezen mocht ontbreken. Hij immers zal ons verlichten met het licht van wijsheid en verstand. Hij zal ons raad geven in moeilijke omstandigheden en ons sterk en moedig maken in de strijd. Hij zal ons sieren met de vreze Gods (Calvijn).

Opdat wij, ook gezalfd met de Heilige'; Geest, profetisch, koninklijk en priesterlijk Hem dienen zouden zonder vrees.

K.t.K.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 1993

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Christus en Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 1993

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's