Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus’ liefdestestament geopend voor een moordenaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus’ liefdestestament geopend voor een moordenaar

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En hij zeide tot Jezus: eere gedenk mijner, als Gij in Uw koninkrijk zult gekomen zijn. En Jezus zeide tot hem: oorwaar zeg Ik u: eden zult gij met Mij in het paradijs zijn. " Lukas 23 : 42-43

De reden van des moordenaars bede

Golgotha is de plaats van het gericht! Hier waaien de winden van de jongste Dag.

Drie zijn er in dit oordeel. Jezus om het te dragen. Eén moordenaar zal er aan ontkomen. De andere zijn eigen vonnis bekrachtigen. Omdat hij de uitgestoken hand weigert aan te grijpen, de aangeboden verlossing niet aan wil nemen.

Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? Zo vroeg hem zijn confrater in het kwaad. De schurk, nu zelf met schrik vervuld. Van meetaf als hij het oordeel wèl vreest, en weet krijgt van de schrik des Heeren, vervult Hefde, die zichzelf niet zoekt, het behoud van zijn makker in het boze.

Wat zei die laatste ook weer, die deed alsof hij van de prins geen kwaad wist? Hij stelde iJezus de voorwaarde: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelf en ons. Indien... het klinkt vroom, het is goddeloos.

Indien ik uitverkoren ben. Indien het waar js. Het moet een mens toch maar gegeven worden. Het is de taal van het vasthoudend voor­ behoud, van het ongeloof. De dubbelzinnigheid der onbekeerlijkheid.

Zij, die de soevereiniteit Gods van harte belijden interrumperen: , , Dat velen geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, dat geschiedt door eigen schuld". Laat het u de pas voorgoed afsnijden op uw schadelijke wegen. Overweeg tevens: , , Dat velen waarachtig geloven, verlost en behouden worden, is Gods genade”.

Het verstand, dat de eindjes aan elkaar wil knopen, maakt er een strop van om eigen nek. Het geloof weet de strik des duivels gebroken en zingt: wij zijn ontkomen. Gij hebt, o Heere mijn banden losgemaakt! In het dodelijkst tijdsgewricht mijn ziel gered.

Met al onze voorwaarden gaan wij onvoorwaardelijk in het oordeel onder. Buig hever als de rechtvaardige God vonnis velt.

De ene moordenaar spot. De andere, over wie wij het nu gaan hebben aanvankelijk ook. (Matth. 27 : 44). De één doet voor de ander niet onder. Schrijf het in elk geval op conto van God, dat hij nu bezig is te ontwaken uit de strik des duivels.

Zie hij bidt! Wat is daarvan de reden? De kwaaddoener krijgt het met zichzelf te kwaad. U kunt het ook anders zeggen. Hij krijgt met God van doen. God in Zijn recht.

Is het angst? Een menselijk verschijnsel trouwens als de confrontatie met de dood in zicht komt. 'k Roep Heer' in angst tot U gevloden, kan een legitieme bede zijn, mits , , tot U gevloden" er mee verweven is. Maar de bede van de moordenaar getuigt meer van vrees en niet zozeer van angst. Wat is het onderscheid?

In de angst kan het zelfbehoud een rol spelen. In de vrees komen we aan de zelfverloo- chening toe. De vrees openbaart de zeer noodzakelijke en zeer wonderbaarlijke verbrijzeling van het hart. In de zelfverloochening rechtvaardigt hij God.

Hij weegt het gewicht van het gericht. Voor het woord van Gods oordeel beven. Dat is de eerste vrucht. In zijn vrees spreekt ook liefde mee. Liefde tot Gods deugden van recht en van genade. Drie dingen vatten we samen; hij veroordeelt zichzelf, rechtvaardigt God en belijdt: 'k heb tegen U, ja U alleen misdreven., Hij verklaart Christus voor onschuldig. De ar-! me stelt geen eisen, maar spreekt smekingen.

Hier gaan ogen open voor Jezus, Die in zijn plaats het oordeel wilde dragen. Vraagt u naar de diepste reden van des moordenaars ootmoedig smeekgebed? Het is geen veronderstelhng als we verband zien met Jezus' bede van zoeven: Vader vergeef het hun!

De liefde die uit dit bidden van Jezus spreekt, raakte - o wonder van genade - zijn hart. Het wekte geloof in de ware toestand, waarin hij verkeerde.

Ik heb geloof nodig om het woord, dat mij veroordeelt te geloven. Jezus' gebed deed de hoop op genade tevens geboren worden.

In een enkele seconde kan een mensenzie), . geweldige dingen doormaken. Zelfaanklacht, capitulatie. Vijandschap die gebroken wordt op de liefde van het kruis.

De moordenaar strekt zijn met bloed be-l vlekte handen tot Jezus uit. En zijn voeten, al-i; tijd snel geweest om bloed te vergieten, wenden zich met spoed tot Christus.

Ik heb een vraag aan u. Hoe staat u tegenover Jezus, de Gekruisigde?

Wáár werk is Geesteswerk. We worden be-'^ keerd uit God. Dan gaan we van recht en wet spreken, terwijl de hefde Gods ons gaat trekken. We worden bekeerd dóór God. Want het woord van God is levend en krachtig, het snijdt als een zwaard door merg en been. Ik ben o Heer' Uw gramschap dubbel waardig.

We worden bekeerd tót God. Niet de straf, i maar God komt op de eerste plaats. We houden ons niet langer op de been met het goedkope: , , wij zijn allemaal zondaren". We buigen onder God, dat is onder Zijn oordeel, Daar komt in je leven plaats voor Christus, daar is werk voor Christus. In het kruis spant Hij Zijn zegewagen en de eerste, die Hij daar-», op meevoert is een moordenaar. De kruisi triomf van Koning Jezus.

De inhoud van des moordenaars bede

Aan zijn kruis en in het oordeel klinkt van moordenaarslippen de roep om genade. , , Heere gedenk mijner als Gij in Uw koninkrijk zult gekomen zijn." Mogelijk heeft het opschrift ''oven Jezus' kruis, „Koning der Joden", hem op de gedachte van het Koninkrijk gebracht. Wat bedoeld was als spot, gaf de moordenaar hoop.

Niemand vlucht tot Jezus, tenzij in het geloof de ogen opengaan voor Zijn algenoegzaamheid. De moordenaar, die zich voor een eigen ingebeeld koninkrijk letterlijk doodgevochten had, met alle gevolgen van dien voor zijn slachtoffers, raakt koning-af.

Zo gaat dat als de oordeelsstreep definitief en rechtvaardig door ons leven van voorheen gaat. Uw koninkrijk. Hoe komt de man erbij?

Er is niets dan ellende te zien, smaad en angst der hel. Het leek nergens op. Gedaante en heerlijkheid ontbraken Jezus. Slechts te verklaren uit het geloof, dat schoonheid in schande, eer in smaad, liefde in doornagelde handen en toekomst in de ondergang ziet.

Vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, broeder, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is. Zo gaat het er aan toe als het God behaagt Zijn Zoon in de moordenaarsharten te openbaren. Het , , Vader vergeef" maakt vrijmoedig om te smeken: Heere gedenk mijner. Bij U mijn Koning en mijn God, verwacht mijn ziel een heilrijk lot.

Mijn broeder zei ik. Is dat zo? Is die om genade smekende moordenaar uw broeder? Broeder in het oordeel zodra uw leven gemeten wordt aan de Wet Gods? Maar bovenal aan de Christus Gods? Mijn moordenaarsschuld spijkerde Jezus aan het kruis.

Het „ik wil niet dat Deze Koning over ons zij", wordt hier op Jezus verhaald. Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Dat is het hele verhaal van de waarachtige bekering. In luttele ogenblikken laat het zich aan zijn ziel voltrekken. Geroepen, gerechtvaardigd, geheiligd en nog even, dan is het ook verheerlijkt.

Zo kort wordt een lang verhaal, nu Jezus, van de aarde verhoogd onder allen ook deze moordenaar tot Zich trekt.

Lange omwegen maken leidt nergens toe. Waarom zouden we niet linea recta tot Jezus , gaan. Het moet er toch van komen, zal ik terecht komen. Koning afgemaakt om God hun Koning te eren. Dan zien we uit de puinhopen van het kruis het koninkrijk oprijzen, en wordt alles aan Hem gans begeerlijk. Gedenk mijner!

Wat vraagt de man weinig. De Kananese vrouw vroeg om slechts een kruimel; de moordenaar vroeg om één gedachte. In de gedachte van Jezus hggen, is aan het hart van Jezus liggen.

Leeft iemand in onze gedachten, uw man, uw vrouw, uw kind, dan houden we heni of haar met ons hart vast. Heere Jezus geef mij een plekje in Uw Hefdehart. Om straks als Gij in Uw en in Uws Vaders koninkrijk zult gekomen zijn, mijn verloren zaak te bepleiten bij Uw Vader. Wat een geloof. Hoe durft hij? Ja, hoe durf ik?

Ik moest wel. Ik kon geen kant meer uit. Mijn verloren zaak moet dienen voor het hoogste Gerechtshof. Leer van de moordenaar uw vrijmoedigheid niet weg te werpen.

Indien wij gezondigd hebben, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige. Ziende op Jezus is het geen verloren zaak meer. Ik kan van Uw kruis niet wegkomen tenzij Gij mij zegent.

Alle geloof is vertrouwen. Nu mogen de kleinsten roepen tot Hem, Die in onze failliete boedel stapt uit eeuwige hefde. Heere Jezus U vroeg om genade bij Uw Vader voor moordenaars. Hier is er één... Ik heb het zelf uit Uw mond gehoord. Uw gedenken is pleiten en Uw pleiten loopt uit op vrijspreken.

De verhoring op des moordenaars bede

Tussen bede en verhoring ligt hier een tijdsbestek van slechts een seconde. Dat moet u niet ontmoedigen. Ik heb wel gehoord van een smekehng die de Heere lang verwacht had. Het geeft dezelfde uitkomst. Hij heeft Zich tot mij geneigd en mijn geroep gehoord. Zit u met de vraag of de Heere u verhoren wil? God hoort ieder die Zijn heil verwacht.

De woorden van de smekende moordenaar zijn nog niet koud, of van de hppen van Jezus stromen levenswoorden. Voorwaar, zeg Ik u. Voorwaar, dat is Amen. Ik zou bijna zeggen, eer de moordenaar , , amen" kon zeggen, doet Jezus het al. Amen, Ik heb u al verhoord.

Ik die weet, al wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen. Hier voert de Vader een smekende moordenaar in de armen van Jezus. Een goddelijke verhoring op Zijn eerste kruisgebed. Amen, Ik zeg u! Wat anderen ervan zeggen, moeten ze zelf weten. Misschien zeggen ze wel: zo gauw, en nu al bekeerd? Amen, zeg Ik u. Zeg er maar wat van. Zeg er liever niets van. Zeg nog liever: Heere hier ben ik, een moordenaar, die dacht dat hij tot de betere tak van de familie behoorde, maar die van dezelfde stam ben.

Heden zegt Jezus. De moordenaar dacht nog aan straks: , , als Gij in Uw koninkrijk zult gekomen zijn." De Heere verhoort boven bidden en boven denken.

Heden zegt Hij. Tussen mijn radicale verlorenheid en Gods liefdevol ontfermen ligt geen tijd meer. Nu of nooit. Het is , , nu" geworden.

Als het nu niet gebeurd was, had het nooit meer gekund, denken wij wel eens achteraf. Ik zeg u: , , Heden", en zo gaat de moordenaar een niet uit te zeggen zaligheid binnen.

Heden in het paradijs. Heden in de herstelde Godsgemeenschap, door Jezus, Die hangend in mijn oordeel voor mij verzoening heeft gevonden.

Een heden vol heil. Een heden met Mij. Ik las ergens: Wat had hij nevens de Heere Jezus omhoog en wat lustte hem op de aarde nevens Hem? Heden in het paradijs en straks ook nog in Mijn koninkrijk, het voltooide paradijs.

Heden is als het doorbreken van de dageraad van het heil, die lengt tot de eeuwige morgen.

Het toegangsbewijs tot de open poorten der gerechtigheid is het kruis van Golgotha. Zie het tijdig in handen te krijgen.

Niet het laatste nippertje van des moordenaars bekering moet u ten voorbeeld dienen. We gaan niet op een zelfbedacht snippertje de hemel binnen. Maar op het koninklijk paspoort van ellende, verlossing en dankbaarheid.

Wie nu in Jezus gelooft, komt niet in het oordeel, maar is uit de dood overgegaan in het leven. Met Mij in het paradijs, hier en nu, en... eeuwig.

H.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 1994

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Jezus’ liefdestestament geopend voor een moordenaar

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 1994

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's