Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gemeenschap der heiligen onder het kruis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemeenschap der heiligen onder het kruis

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

„En bij het kruis van Jezus stonden Zijn moeder en Zijn moeders zuster, Maria de vrouw van Klopas, en Maria Magdalena. Jezus nu, ziende Zijn moeder en de discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot Zijn moeder: rouw, zie uw zoon. Daarna zeide Hij tot de discipel: ie uw moeder. En van die ure aan, nam haar de discipel in zijn huis". Johannes 19 : 25—27

Liefdessmart

De mater dolorosa, de smartenmoeder Maia treffen wij op de via dolorosa van de Man /an smarten.

De fantasie heeft door de eeuwen heen niet geschroomd zich van Maria's moedersmart Heester te maken. Tot een lijdend voorwerp /an medelijden.

Een moeder, die haar eigen Kind ziet, steri'end aan een kruis.

De fantasie wroet in haar verdriet. Maar seeft haar niet de troost, die Jezus haar biedt, ^e fantasie laat haar tranen schreien en het loofd vol bloed en wonden strelen; de wonien, die een stervend kind scheurt in de ziel 'an een moeder, schrijnen tot in de dood.

Dichters, schilders en beeldhouwers spelen iechts in op het menselijk gevoel. Wij voor 3ns doen er het zwijgen aan toe. Maria zou om net Job te spreken allicht kunnen zeggen: och iat mijn verdriet recht gewogen werd.

Nu lenen wij het oor aan het woord der profetie.

Het kruis van haar Kind slaat als een zwaard door haar ziel. Is dat ruwe hout nu de troon van Zijn vader David, naar het profetisch woord van de engel, vóór Zijn geboorte? Aan haar natuurlijke liefde van moeder tot kind ligt een band van geestelijke hef de ten grondslag. Daar had zij van gezongen. Mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker, Nu, die liefde wordt met haar geloof zwaar beproefd en aangevochten. Zijn Koninkrijk zal geen einde zijn. Wie gelooft dat nog? Nu Hij hier schier moedernaakt hangt te sterven?

Gaat God nu Zelf al Zijn beloften begraven? En is dit niet de scherpte van het profetisch woord over het zwaard dat haar bang gemoed doorsnijdt?

Haar Zaligmaker in de dood, het hoofd gebogen, hijgend op Zijn laatste adem.

Mijn God, waar blijft Uw trouw nu, waar Uw eer?

God wijst Zijn smalle gemeente haar plaats aan bij het kruis. Drie Maria's , de moeder des Heeren, de vrouw van Klopas en Maria uit Magdala, samen met Johannes. De liefde schreit het diepst waar het geloof in Gods liefde het onderspit dreigt te delven.

Een standplaats bij het kruis van Jezus (Kohlbrügge) betekent, dat alle machten van de afgrond op je afstormen, geloof, hoop en liefde zelfs geen antwoord meer kunnen formuleren op de bange vraag: Waar is nu uw God?

In deze liefdessmart gaat Maria's hart op en neer. Als golven en baren, die haar benauwde ziel vervaren. Staan bij het kruis betekent gemeenschap met Christus hebben in Zijn dood. Hoe schrijnt de Uefdessmart Gods kinderen door het hart als het zover komt: en alle hoop mij gans ontviel, daar niemand zorgde voor mijn ziel.

Is Staan bij het kruis niet je leven verliezen; en met Maria onze laatste verwachtingen zien doorgesneden? God verre is en onze Zahgmaker niets schijnt uit te kunnen richten, omdat Hij met handen en voeten vastzit aan het kruis?

Niet om door te komen. Genoeg om onverrichter zake van het kruis weg te lopen, als al waar ik wou steunen bezweek en viel. Ik heb nog nooit zo bitter gehuild zei eens een christen, dan toen de grond uit mijn bekerinj viel. Uit mijn bekering, let wel.

Toch loopt er niet één bij het kruis van Jezus weg. Vanwege de liefde niet, die wel smartelijk lijdt, maar nimmer op kan geven: tot wie zouden wij anders heengaan, Gij weet dat ik U liefheb. En al kan ik het dan zelf niet voor geloof houden, wat mij aan Jezus bindt, toch blijkt hier het geloof door de liefde werkende, Om geen andere grond voor mijn behoud te zoeken dan het leunen op Hem, met heel mijn ziel.

Liefdesopdracht

Jezus nu ziende Zijn moeder en de discipel dien Hij liefhad. Van Zijn kruis ziet Hij nedei en Zijn ogen rusten teder op mij. Onvergetelijke blik. Maar Hij zag op mij neder. Wanneer? Toen ik uitgeteerd was. Nog sterker toen Hij uitgeteerd was. Kan dat waar zijn?

Ja! En wie door Hem wordt aangezien, ziet met ogen van geloof, hoop en hefde Zijn oog, dat mij in liefde gadeslaat.

Hij ziet haar in haar liefdessmart niet over het hoofd. Jezus ziet Maria en de discipel die Hij liefhad. Bij uitnemendheid door Jezus be-; mind.

Ook Zijn hart wordt tot stikkens toe be-l nauwd. Ook Zijn broederliefde moet daar sterven aan het kruis, evenals Maria's moeder-Hefde. Zo alleen kan Jezus waarmaken, dat Hij hem liefhad. Velen zeggen: ik heb Jezus! hef. Maar het allerhoogste, het allerbeste is om aan de weet te komen dat Jezus u liefheeft.!' Ook door de ziel van Johannes ging het zwaard. Om achter het geheim van de hefde te komen, zoals hij later schrijven zal: Wij hebben Hem Hef omdat Hij ons eerst heeft hef-i gehad.

Dan opent Jezus Zijn mond. Vrouw, zie uW Zoon! Vrouw, zegt Hij en niet moeder. Hijj kan en wil van Maria als moeder geen hulp of steun verwachten, nu Hij de pers alleen moet treden.

Als Borg houdt Hij geen moeder over, om Borg te kunnen zijn. Want haar Zaligmaker moet en zal haar zaligen door het bloed, dat ook voor haar van het kruishout vloeit. Geen koningin des hemels zal zij voortaan heten, noch middelares. Maar zondares, bedelares. In de ondergang van het vlees zal zij leven door de geest. Als lid van Christus' Bruidskerk, mede vrouw des Lams zijn, omdat Hij stierf voor haar heil. Wat groot gewin bij klein verlies.

Jezus schenkt aan Maria en Johannes dubbele genade. De genade van de vergeving en verzoening en de genade van de gemeenschap der heiligen.

Vrouw zie uw zoon. En daarop met één beweging der ogen alleen, Johannes aanziende, zodat Hij zijn naam niet eens behoeft te noemen: Zie uw moeder!

Welk een woord, welk een rijkdom van hefde spreekt er uit. Nee Maria, Ik laat u niet hulpeloos achter, en u mijn geliefdste discipel draag ik een schone levenstaak op. In de zorg voor Mijn moeder Mij lief te hebben, en uw naaste als uzelf.

De Heere Jezus schonk hen aan elkaar en de broederschap bloeit op uit het kindschap Gods. Het kruis vergadert de gemeente tot één. In de band met Christus komt het tot een lief deleven in de praktijk van het gewone leven. Hoe wordt je broeder en zuster van elkaar? In Jezus de Oudste Broeder, als vrucht van Jezus' zoen-en kruisverdienste.

Deze liefde schept een volstrekt nieuwe familierelatie; zoete banden. Het maakt Maria bereid de zorgende liefde van Johannes te ervaren en er de liefde van Christus in te proeven. Het maakt Johannes bereid om Maria in zijn huis op te nemen en liefde met haar te delen, aan de liefde van Christus gestalte te geven. Hier vindt ge hef de, geworteld in het gebod, dat gij elkander hefhebt.

„De reddings-en herstelhngsgedachte voor de uiteengescheurde samenleving der mensbeid" (G. Wisse).

Liefdegeur

Daar trekken zij heen, die twee kinderen Gods. Wie eenheid in de kerk wil zoeken en het goede voor Jeruzalem zal eenheid in Christus moeten kennen en beoefenen.

Met Christus is een nieuw levensbeginsel in de wereld tot geldigheid gekomen. Indien wij e betekenis van dit kruiswoord waarlijk wen­ sen te verstaan, dan moeten wij met al onze levensverhoudingen, met al onze levenszorgen, met al de gewone dingen van het leven ons plaatsen in het hcht van het kruis.

Dat wil ook zeggen in het licht van het offer van Golgotha.

Gij man zie uw vrouw, in Christus. Gij ouders zie uw kinderen in de Heere. Gij kinderen heb uw ouders lief in de Heere. In al onze aardse verhoudingen van hoog tot laag elkander dienen door de liefde. Ons afvragen: Leven wij onder Jezus' oog?

Ach vrienden, wanneer het kruis in ons leven geen verandering teweeg brengt, dan is het een nutteloos ding. Dan is Christus u ijdel geworden.

Het kruis der verzoening heeft alles te maken met ons gewone leven. Heb ik Jezus de Gekruisigde ontmoet, dan kom ik daar die anderen ook tegen, staande bij het kruis. Vroeg of laat op Golgotha aangekomen, beschik ik niet meer over mezelf. Ik ben niet meer van mijzelf, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus' eigendom. De gekruiste Heiland brengt ons nader tot Zich. En daarmee tot elkaar.

Het kruis leert ons leven uit de verzoening van onze zonden, ook die der liefdeloosheid. Het kruis neemt onze bezorgdheid weg en leert ons schuilen bij Hem Die vermoeiden en beladenen tot Zich roept. U rust wil geven.

De gemeente des Heeren put altijd weer nieuwe kracht onder het kruis van Golgotha. Hij Die stervend de zorg verzekerde voor de één aan de ander, zal ook, zo mogen wij geloven, in ons stervensuur de genade schenken om hen die wij achter moeten laten te verzekeren. God zal voor u zorgen.

Christus' sterven overwint de haat en bindt in niet te scheiden liefde samen. Goed en hefelijk is het om te zien, dat broeders samenwonen.

Wat zou er veel twist en wrok verdwijnen ook uit de kerk, als we dichter leefden onder de schaduw van het kruis van Jezus... Wilt u hoeder van uw broeder, uw vader, uw moeder, uw kind, uw naaste zijn? Uw geloof, hoop en liefde moet de toetssteen kunnen doorstaan: Jezus reikt die vanaf Zijn kruis ons aan. Zo wie de wil Mijns Vaders doet. Die in de hemelen is, die is Mijn moeder en zuster en broeder.

En omdat Johannes het niet bij woorden heeft gelaten, kan hij met recht en reden schrijven: Hieruit weten wij of wij uit God ge- boren zijn, indien wij de broeders liefhebben. Niet wie de knuppel van Kaïn hanteert, maar wie van de Gekruisigde aan het vloekhout leert, dat wie God hefheeft, ook zijn broeder hefhebbe, is een kind van God.

H.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 1994

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Gemeenschap der heiligen onder het kruis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 1994

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's