Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zachtmoedigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zachtmoedigheid

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven. Mat. 5 : 4

Waarom het gaat

In deze derde zaligspreking neemt de Heere ezus het op voor de zachtmoedigen. Ook hier lijkt, hoe Hij leeft in de Schriften. Bijna leterlijk vinden we dit woord terug in Psalm 37 ers 11: De zachtmoedigen daarentegen zullen et aardrijk bezitten en zich verlustigen over rote vrede. In die psalm valt op, dat zachtoedigheid vooral een tegenstelling vormt et goddeloosheid. Goddelozen bedenken alerlei slimme trucjes om anderen hun geld en oed afhandig te maken en zichzelf te verrijken. Zij deinzen ook niet terug voor bruut of grof geweld. Maar het ergste is, dat zij zich niet storen aan God of gebod.

Er zit in de zachtmoedigheid, die de Heere lezus hier bedoelt ook zeker wel een zekere fejachtheid, teerheid, stilheid. Maar we moeten laar niet verwarren met slapheid en toegeef-|jkheid.

Naboth kon en mocht het erfdeel van zijn aderen niet prijsgeven. Je zou natuurlijk ook Ji de priester van Silo zachtmoedig kunnen oemen. Maar de Bijbel komt daar niet in lee. Ze verwijt hem, dat hij zijn zonen ook iet eens zuur aanzag.

Zachtmoedigheid heeft niets te maken met e luiheid van , , laat maar gaan" en , , als er laar geen moeilijkheden komen". Maar het wel, dat we onszelf weten te verloochenen. at we niet zo gauw opstuiven. We weten te dragen en te verdragen in liefde. We schelden niet met harde en bittere woorden terug, we nemen geen wraak.

Er is een man in de Bijbel van wie we lezen, dat hij zeer zachtmoedig was. Ja, zachtmoediger dan alle mensen, die op de aardbodem waren. Dat was Mozes. Als zijn broer Aaron en zijn zus Mirjam tegen hem in opstand komen, wordt Mozes niet boos. Dat zou te verwachten geweest zijn. Hoeveel verdrietige ruzies tussen broers en zusters zijn er ook niet onder ons. Ook vaak uit jaloersheid. We worden kwaad op elkaar en we willen niet buigen. Maar Mozes zegt niets. Hij laat het aan de HEERE over. Tenslotte bidt hij zelfs voor Mirjam als ze met melaatsheid geslagen is. O God, heel haar toch. U merkt, Mozes geeft zijn leiderschap niet weg, maar hij is wel stil en vol Hefde.

Van Wie wij dat leren

Ja, zegt iemand, dat is nu allemaal wel mooi en goed, maar dat is mijn aard niet. Ik ken ook wel mensen, die erg zacht van karakter zijn, goedaardig, hef en vriendelijk, maar ik ben persé zo niet. Dat heb ik van mijn vader, want die was ook al zo stijfkoppig.

Aan deze zaligspreking heb ik niets. Voor anderen kan die een troost zijn, voor mij in ieder geval niet. Maar dan moeten we nog eens aan Mozes denken. Had die dan zo'n zacht en meegaand karakter? Wat een explosie van drift was het, toen hij de Egyptenaar doodsloeg. Nee, die zachtmoedigheid zat echt niet van nature in Mozes ingebakken. Integendeel. Hij was een driftkop, opvliegend. Mozes heeft dat moeten Ieren. Veertig jaar woestijn hebben van de leeuw een lam gemaakt. De zachtmoedigheid, waarom het hier gaat is eigenlijk geen karaktereigenschap. We moeten en mo- gen met vallen en opstaan zulke zachtmoedigj heid leren. De één zal daarbij zijn karakter meehebben en de ander tegen. En soms weet jf niet eens wat het beste is, want als je een zach| karakter hebt, verwar je maar al te gemakkei lijk de ware zachtmoedigheid, met die van j eigen karakter.

We moeten en mogen het dus leren. Maai van wie? Van niemand anders en niemaiKJl minder dan de Heere Jezus Christus. Hij gaai nog boven Mozes uit. Een oud-christelijk liet zingt van Hem, dat Hij Gode gelijk was, maaü Zichzelf heeft vernederd en de gestalte van eerj dienstknecht heeft aangenomen en gehoor zaam geworden is tot de dood van het kruis Toegegeven heeft de Heere Jezus nooit. Nieu aan Zijn aardse vader en moeder, toen ze Heni verwijten maakten, dat Hij in Jeruzalem ach ter was gebleven. Niet aan de satan, toen did Hem probeerde te verleiden om op een gemak kelijke en vlotte manier koning te worded Niet aan de Farizeeën en de Schriftgeleerdeni^ de scharen of Zijn discipelen, die Hem op hui< manier wilden laten optreden. En toornen koif Hij ook, zo zelfs, dat Hij de tempel reinigde van alle onheilige handel, die zich daar had gö| nesteld.

Maar nooit ontbrak Hem het zachte en ter| van Zijn zondaarsliefde. Vol bewogenheid zaj( Hij vele vermoeiden en belasten om Zich heer Hartelijk en bewogen nodigde Hij ze tot ZichJ Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijl en Ik zal u rust geven. Leert van Mij, dat Ilij zachtmoedig ben en nederig van hart en gi)( zult rust vinden voor uw zielen.

Ja, Hij is zachtmoedig. Hij legt u en ml geen zwaardrukkend juk op. Immers zelf heefi Hij alles gedragen wat er te dragen viel. Dat il de kern van Christus' zachtmoedigheid. Dali grote werk van verzoening dat Hij gewerli heeft in Gethsemané en op Golgotha. Als d| bijna gaat gebeuren rijdt Hij Jeruzalem biri^ nen op een ezelin. En ziet de evangelist de pre? * fetie van Zacharia vervuld: Ziet uw konini komt tot u, zachtmoedig en rijdende op ee ezelin. Pilatus moet enkele dagen later ee| beetje om die koning lachen: Zijt Gij dan & koning? Gij met uw bleke lijdende gestaltf^ Nee, dat ben ik wel anders gewend. Koninge)! zijn mannen met veel bravour. Reeksen legiofl nen steunen hun brute macht. Maar Jezus i anders. Zijn koninkrijk is niet van deze w« reld. Het is een koninkrijk van zachtmoedij heid en liefde. Een koninkrijk dat gefundeer is op een kruis. Aan de diepe en zware weg van dat kruis heeft Christus Zich overgegeven. Dat kostte Hem wel de zware strijd van Gethsemané. Daar hebt u de zachtmoedigheid bij uitstek. Als Christus Zich overgeeft en bidt: Vader niet Mijn wil, maar Uw wil geschiedde.

Bij de Grieken van die dagen gold ook het ideaal van de zachtmoedigheid. Beschaafde, ontwikkelde mensen waren zachtmoedig. Je driftig maken was achterlijk ruw, onbeschaafd. Vanuit je edele humane persoonlijkheid moest je wat kunnen verdragen van een ander. Maar het mocht nooit tot zelfvernedering of zelfverloochening leiden. Christus geeft Zichzelf aan de wil van Zijn Vader. Dat is geestelijke zachtmoedigheid. Daarin brengt Hij verzoening teweeg. En zo is Hij bron geworden van de Geest der zachtmoedigheid. Die kneedt ons leven net zo lang tot het een beetje de vorm van Christus krijgt. Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedheid, goedertierenheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Ook zachtmoedigheid dus. Geen vrucht van eigen akker, maar vrucht van de Heilige Geest, Die het uit Christus neemt en het ons verkondigt.

We leren de zachtmoedigheid van Christus! Maar hoe leren we die dan. Allereerst laten we ons niet verblinden door de schijn van deze wereld. We mogen weten, dat er andere krachten zijn, de zachte krachten van het koninkrijk der hemelen. En dat zijn wel de krachten die tenslotte het sterkste blijken. Vervolgens wenden we ons tot God in Christus om Zijn hulp en Zijn genade. Ja, dan ontdekken we dat we in onszelf ook van die bruten zijn. Die op grove of geniepige manier op ons zelf uit zijn voor God en de mensen. We ontdekken, dat we niet beter zijn dan enig ander. We gaan onze schuld belijden. Maar God komt tot ons met de belofte van Zijn vergevende en vernieuwende liefde in Christus. Daar leren we op vertrouwen, dat is het derde. En we worden steeds afhankelijker, we strekken steeds meer onze lege handen naar de Heer e Jezus uit. En we mogen vertrouwen en ook ervaren, dat Hij ons door Zijn Geest vernieuwt. Dan hebben we wellicht een hard en stug karakter, maar er breekt toch iets van de zachtheid van Christus in ons door.

Wat haar loon is

Zulke mensen prijst Jezus zalig, want zegt Hij, zij zullen het aardrijk beërven. Dat is hun heerlijke toekomst. Daarop mogen zij hopen. En wel zo zeker en vast hopen, dat ze er nu al zalig om zijn. Dat ze zich er nu al over verheugen kunnen. Zachtmoedigen mogen zich verheugen op hun heerlijke toekomst. Zij zullen de aarde beërven. Dat heeft een echt Israëlietische achtergrond. Er is niets mooiers voor een rechtgeaarde Israëliet, dan zijn stuk land te hebben, het erfdeel van zijn vaderen. Te zitten onder zijn vijgeboom en te genieten van alles wat God hem gegeven had. Een stil en wijd gevoel van vreugde en vrede was er in zijn hart. Dat geluk had de bruut Achab aan Naboth ontnomen. Dat geluk wordt ons hier altijd weer ontnomen. De zonde heeft immers alles bedorven. Dat geluk zal vol en rijk het deel zijn van de zachtmoedigen. U mag er nu al de voorsmaak van hebben. Elk moment van goedheid en geluk mag nu al een voorbode zijn van het volle heil dat komen zal. Gods belofte staat daar garant voor.

Let u erop. Zij zullen het aardrijk beërven. Wij mensen zijn druk bezig om het aardrijk te verwerven. Te veroveren. Ons geluk te veroveren op de aarde. We plegen roofbouw op haar, want onze welvaart moet vooral in stand blijven. Agressief en gulzig proberen wij genot uit dit leven te puren. Maar de bijsmaak blijft. Het is nooit helemaal goed, nooit helemaal vol. Onverzadigd en leeg blijven we achter. De brutalen hebben de halve wereld, zeggen we, maar inderdaad de halve. De volle, de hele, de gave wereld krijgen ze nooit. Aan hun geluk ontbreekt altijd nog wat. De zachtmoedigen zullen het aardrijk beërven. Die valt hun zo maar toe. Daar hebben ze eigenlijk niets voor gedaan. Ze hebben alleen maar gehoopt op God en het van Hem verwacht. En daar zijn ze niet beschaamd in geworden. Want Christus heeft er alles voor gedaan. Hij is een Erfgenaam geworden van alle dingen. Door de zachte kracht van Zijn liefde heeft Hij alle dingen verworven. Door Zijn volbrachte werk heeft de Vader alle dingen met Zichzelf verzoend en heeft ze in Zijn hand gelegd. En wat van Christus is, dat is van allen, die op Hem hopen. Paulus schrijft: En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen. Erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus. U bezit misschien helemaal niet zoveel en in een zwak moment kijkt u misschien wel eens met jaloerse ogen naar anderen, maar ach, u weet niet half, hoe rijk u wel bent. Alles is het uwe, want gij zijt van Christus en Christus is van God. Kinderen kunnen zich soms verheugen op een erfenis van een oude vader en moeder. Ze kijken naar het huis, waar die in wonen en denken misschien wel: Daar zullen wij straks wonen. Zo mogen zachtmoedigen rondkijken in deze wereld. Die zal van u zijn. U mag zich er nu al over verheugen. Zo'n huis van vader en moeder kan soms lelijk tegenvallen. Het bleek slecht onderhouden. Hoge kosten moeten worden gemaakt. Maar de erfenis van de zachtmoedigen valt niet tegen. Ze erven niet de oude aarde, met al haar scheuren en barsten, met al haar leed en verdriet. Nee ze erven een nieuwe aarde. Door de krisis van een radikale vernieuwing heen zullen ze het aardrijk beërven. De hemel en de aarde wordt stralend en puur.

Maar wij verwachten naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde. Juist daarom mogen we nu al genieten van het goede dat God ons op deze aarde geeft. Daar valt eeuwigheidslicht over. Juist daarom zullen we ook behoedzaam en ingehouden met deze aarde omgaan. Zij is geen wingewest. We mogen haar niet tot slachtoffer maken van onze uitzuigerij, want zij is bestemd voor het koninkrijk der hemelen. Zij zullen het aardrijk beërven. Die toekomst is met Pasen begonnen. Die toekomst is de lichtende horizon voor allen die van Christus zijn. Die zijn zalig, echt zalig.

’t Zachtmoedig volk zal eens de volle vrede Genieten, in de zoetste rust verblijd, En erven d' aard. Hoe ook de booz' en wrede Op d' onschuld loer', de tanden kners' van spijt, Hoe listig hij op haar zijn aanslag smede. De HEER belacht het wrokken van die nijd.

P.

W.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1994

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Zachtmoedigheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1994

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's