Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het evangelie en de moslims

Iemand moet eens gezegd hebben: , , wat de evangelieprediking aan de moslims betreft, maakt God het ons gemakkelijk. Wij behoeven niet naar de moslimlanden toe, maar God brengt de moslims naar ons toe!" In de praktijk blijkt het erg moeilijk te zijn om tot echte ontmoetingen met moslims te komen en daarin het evangelie van Jezus Christus ter sprake te brengen. Maken we ons als christelijke kerken niet te gemakkelijk van deze opdracht af?

Veel waardering behoort de , , Stichting Evangelie en Moslims" te ontvangen voor de door haar ontplooide initiatieven.

In Woord en Dienst van 20 meij.l. was een interview te lezen met drs. H. J. Takken, medewerker bij genoemde stichting. Een deel daarvan neem ik hier over.

„Er i's aandacht voor vluchtelingen in de kerken, maar die aandacht kan beter en meer. Een deel van de kerkleden wil gewoon bewust geen contact, denkt Herman Takken. , , Ze zien hen als een bedreiging en hebben een heel negatief beeld. Eigenlijk omdat ze er nog nooit één hebben ontmoet. Ze zien geen gezicht of naam bij het woord asielzoeker. Maar gelukkig is er ook veel goeds te melden. Gemeenten die investeren in persoonlijke aandacht, hebben de beste contacten.”

Op 7 mei belegden Evangelie en Moslims, EAS-Holland, de Arabische Wereldzending en Gospel for Guests in Harderwijk een dag met het thema „Vluchtelingenwerk en de gemeente". Vragen die daar aan de orde kwamen: VluchteUngen bezoeken de kerkdienst. Wat dient de voorganger te doen? Hoe kan een gemeente gastvrij zijn? Maar ook: Welke knelpunten kunnen er ontstaan? Met welke juridische vragen kan men te maken krijgen?

Vrienden

Herman Takken, werkzaam bij Evangelie en Moslims, merkt dat er in de kerken veel behoefte is aan goede adviezen. Gemeenteleden gaan, ondanks de goede wil, soms de mist in omdat ze slecht zijn geïnformeerd. , , Als bijvoorbeeld een jeugdvereniging contact zoekt met jongeren in een asielzoekerscentrum. Er worden vervolgens sportactiviteiten georganiseerd waar de jongeren elkaar ontmoeten. Jongens uit het centrum komen in contact met meisjes uit de kerk en vragen hun adressen. Dan zou ik adviseren: doe dat voorlopig nog niet. Leer iemand eerst goed kennen. Als zo'n jongen aan ziet komen dat hij niet in Nederland mag blijven, dan kan er een relatie ontstaan die niet met de meest goede motieven van start is gegaan.”

Een andere heikele zaak die veel mensen tegenkomen in het contact met vluchtelingen is geld. Takken: , , Help mensen op allerlei manieren maar geef geen geld. Het heeft vaak een relatie vertroebeld. En als je hen iets extra's wil geven, doe het dan in natura. Waar mensen allereerst behoefte aan hebben, is een luisterend oor. Ontdekken dat er vrienden zijn, die hen kunnen helpen in een ingewikkelde en kille samenleving. Daar snakken ze vaak naar.

Bij met name de christenen onder de asielzoekers merk je dat ze stilletjes verwachten en hopen dat Nederlandse christenen naar hen omzien en hen hartelijk uitnodigen om de samenkomsten mee te maken en méér dan dat. Dat intermenselijke, het heel gewone, is veel belangrijker dan dat er allerlei cadeautjes worden gegeven.”

Hartstochtelijk

Zelf komt Takken door zijn werk vooral in contact met moslims. Hij ontmoet ze onder andere in asielzoekerscentra of in moskeeën. De laatste jaren ziet Evangelie en Moslims het ook op haar weg om pastorale aandacht te besteden aan Arabische christenen, die vaak in een moeilijke positie verkeren. Tegemoetkomen in hun cultuur is in de ontmoetingen met vluchtelingen belangrijk. , , Als Nederlanders kunnen we dingen wat rechttoe, rechtaan zeggen. Als we iemand uitnodigen zeggen we: , , Morgen heb ik een vrije avond. Als je zin hebt om te komen eten, ben je van harte welkom". Technisch goed gesteld, maar een oosterling denkt: , , Wat bedoelt hij nou eigenlijk? Hij zegt het maar één keer en niet erg enthousiast. Hij is beleefd en aardig, maar hij meent het niet echt". Als ik hem duidelijk wil maken dat ik het echt op prijs stel dat hij komt, moet ik dat hartstochtelijker uiten. Een paar keer achter elkaar en als het kan met de arm om de schouder. Ook in de Bijbel zie je dit. In Lucas 24 staat dat de Emmaüsgangers sterk bij Jezus aandrongen om bij hen te blijven. Het staat er heel kort maar een oosterling ziet waarschijnlijk het tafereel zo voor zich; het oosterse spel, Jezus laat zich overhalen. Het zijn kleine dingen die je gaandeweg leert.”

Getuigen

Stichting Evangelie en Moslims werkt sinds 1978 om gemeenten en individuele christenen aan te sporen en , , toe te rusten tot getuigenis en dienst onder moslims". In de stichting participeren de GZB en de IZB in de Nederlandse Hervormde Kerk, de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Morgenlandzending. Langs drie wanden in het kantoor van Evangelie en Moslims staan boekenkasten, vol met Turkse, Arabische en Perzische lectuur. Ook liggen er cursusmateriaal en brochures voor gemeenteleden die in contact komen met mosUms. De drie medewerkers verzorgen desgewenst cursussen in gemeenten en besteden een deel van hun tijd aan het leggen van contacten met moslims. Negen regionale voorlichters, die vrijwillig werkzaam zijn, verzorgen in­ y formatieavonden .

Herman Takken is er duidelijk over: het islami­ ! tisch en het christelijk geloof zijn voor hem niet ten diepste hetzelfde, zoals vaak wordt beweerd. , , Wij zouden allereerst graag willen dat moslims Jezus zien zoals Hij is, zoals Hij tot ons komt in de Bijbel. Dat ze God leren kennen zoals Hij zich in Jezus heeft geopenbaard. Als ik dat zeg, zal een moslim roepen: , , Ho, ho, ho. God openbaart zichzelf niet. Hij openbaart zijn wil door middel van profeten en boeken". Dan merk je dat het evangelie een andere boodschap is dan wat de islam zegt. Want wij geloven dat Jezus de weg heeft geopend naar God.

Wij willen open en eerlijk met moslims in gesprek zijn over het evangeüe, net zoals prof. Ver-\ kuyl het in zijn boek heeft verwoord. Je probeert het evangelie in woord en in daad over te brengen. Het één sluit het ander niet uit. Wérkelijk belangstelling hebben voor een ander en beseffen wat je over en weer voor elkaar kunt betekenen. Als wij als christenen moslims ontmoeten, zal het vanzelf uitlopen op een getuigende ontmoeting omdat mosHms zelf vaak zo frank en vrij over hun geloof praten. Zij dagen christenen ertoe uit om erover te praten. Als wij in liefde het evangelie uitdragen, betekent dat in eerste instantie dat het evangelie zichtbaar is in je houding, dat je met daden van barmhartigheid tot die ander komt. Maar we willen ook doorverwijzen naar Hem die kan helpen waar wij niet kunnen helpen. Het gaat er niet om dat wij mensen bekeren maar het gaat erom dat we met het goede nieuws bij hen zijn. Verder laten we het aan God over.

We weten van moslims die Christus hebben leren kennen als redder in de diepste betekenis van het woord. Als je aan hen zou vragen: mag dat eigenlijk wel, moslims in onrust brengen door te getuigen? , zullen zij zeggen: , , Had ik maar eerder van Jezus gehoord, want Hij heeft mijn leven verzoend met God en verrijkt. Alhoewel het geen pad over rozen is, achter Jezus aan". Het kan heel letterlijk vervolging betekenen."

Op de vraag wat moslims vinden van de opstelling en werkwijze van Evangelie en MosUms, antwoordt Takken: , , Ik weet het niet zeker maar ik ontvang af en toe wel signalen. En dan hoor ik dat moslims het herkenbaar christendom vinden, dat ze ons christenen vinden die ergens voor staan. Ze waarderen het. Ik denk dat wij als moslims en christenen elkaar het beste kunnen ontmoeten als dat het getuigenis niet uitsluit"."

J.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1994

Gereformeerd Weekblad | 28 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1994

Gereformeerd Weekblad | 28 Pagina's