Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorbede gevraagd voor een godslasteraar

In De Hervormde Vaan van februari schrijft ds. Jac. Verwelius in de rubriek , , Wat mij bijzonder opviel!" over de godslasteraar Theo van Gogh. Hij doet dat op milde en bevlogen wijze. In het begin van zijn artikeltje noemt hij ook de zaak Theodoor Holman, die op 2 juli 1994 in Het Parool schreej: , , Nog steeds vind ik iedere christenhond een misdadiger". Zoals bekend heeft de rechter uitgesproken dat zo 'n uitspraak die beledigend is voor hei christelijk volksdeel ongestraft gedaan mocht worden, omdat zich aanvankelijk slechts één klager, mr. J. Cordia, journalist van het Nederlands Dagblad, had gemeld.

De officier van justitie is echter in hoger beroep gegaan tegen deze uitspraak. Het is toch ook al te dwaas dat je maar je gang zou kunnen gaan met openlijk beledigen zolang er niet openlijk geprotesteerd wordt.

Inmiddels gaat Van Gogh nog veel verder dan Holman. In HP/De Tijd van 13 jan. 1995 nam hij het op voor laatstgenoemde. Hierover schrijft ds. Verwelius:

„Vanzelf kunnen wij hem het recht niet twisten dat te doen.

Doch de manier waarop hij 't heeft gedaan wel, Die manier van schrijven is werkelijk in strijd met al de regels van behoorlijk fatsoen. Evenals de heer Holman, die naar ik meen humanist is, moet hij niets van christenen hebben.

Het ergste van alles is wel dat hij openlijk Christus verwerpt.

Op een lompe manier zet hij zich af tegen de heerl Cordia. En gebruikt daarbij ordinaire schutting taal.

Onbegrijpelijk dat een weekblad als HP/De Tijd zulk een onfatsoenlijk artikel opnam. Ja, dat de hoofdredacteur, de heer Gerard Driebuis, zo'n journalist nog de hand boven het hoofd houdt.

Zoals ik al schreef, zelfs Christus wordt door hem niet ontzien. Op godslasterlijke wijze schrijft hij over Hem.

De termen, waarmee hij Christus aanduidt, zijn! onthutsend en getuigen ervan dat hij in 't geheel' geen begrip wil opbrengen Wie Christus werkelijii is.

De Bond tegen het Vloeken heeft de redactie vanL HP/De Tijd geschreven diep geschokt te zijn. Enl met grote afschuw kennis genomen te hebben van^ 't artikel. Ons hoofdbestuur heeft namens de Mannenbond bij genoemde Bond adhesie betuigd.

„Naar onze mening", schreef de Bond tegen het Vloeken, , , gaat het hier om één van de ergste vormen van Godslastering, die maar te bedenken is”.

Inderdaad, de ergste vorm van Godslastering. Christus, de Koning der Kerk, wordt op gruwelijke wijze onteerd.

Ik dacht niet dat de heer Van Gogh zo zou durven schrijven over Mohammed. Dan zou hem immers weleens een revolver in zijn nek kunnen worden gedrukt door een fundamentalistische islamiet.

Maar terzake.

Van Christus wordt gezegd: , , Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen; genade is uitgestort op Uw lippen; daarom heeft U God gezegend in eeuwigheid". Hij is met de Vader en de Heilige Geest, waarachtig God. Maar wat doet de heer Van Gogh met Hem? Hij stek Hem gelijk met verdorven vis (in navolging van een zekere R. Loesberg).

Destijds bad de Heiland voor Zijn vijanden. Hij voegde eraan toe: , , want ze weten niet wat zij doen”.

De heer Van Gogh echter kan weten wie Christus is. Het Evangelie van Jezus Christus is ook voor hem beschikbaar.

Maar hij wil daar niet van weten. Maar verwerpt in brute vijandschap de Christus Gods. Nog erger, bewust lastert hij de heilige en heerlijke God. Hij doet dat op een arrogante wijze, waaruit afkeer spreekt jegens de levende God. Nu kan het ook zijn dat achter die arrogantie een stuk onzekerheid en angst schuil gaat.

Hoe het ook zij, laten wij maar diep medelijden hebben met deze Gode vijandige journalist.

En de Heere, onze God, bidden dat Hij door Woord en Geest hem doet verstaan waar hij eigenlij k mee bezig is, namelijk Christus verwerpen. Die de enige Naam is, waardoor ook de heer Van Gogh werkelijk kan behouden worden. En iets leert kennen van de rijkdom van Christus.

Hij is toch , , om onzentwil arm geworden; daar Hij rijk was”.

Als een verdorven en schuldige zondaar hing Hij aan het vloekhout van het kruis. Droeg de straf die wij verdiend hebben te dragen. En door dood en opstanding heen is Hij nu de Heiland. De Parel van grote waarde. In en door Hem is er ook voor Theo van Gogh - en allen die met hem Christus verachten - verzoening met God. Vrede, rust.

Daarom nogmaals, laten wij vooral samen bidden dat Theo van Gogh door Gods genade van een Godslasteraar moge worden een Godlover.”

Een opwekking die ik graag binnen onze lezerskring doorgeef.

J.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1995

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1995

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's