Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dominee van de Noorder aan het woord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dominee van de Noorder aan het woord

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

KLEINE KRONIEK

In de uitgave , , Amsterdams Hervormd" / trof ik een impressie aan van een vraaggesprek dat Klazien Laansma had met ds. C. van Duijn, die sinds januari predikant is van de Noorderkerk, in het hart van onze hoofdstad, op de rand van de grachtengordel en de Jor daan.

Als zodanig is hij de opvolger van ds. C. Vos en ds. C. Blenk. Terecht wordt de Noorderkerk, samen met bijvoorbeeld de Jeruzalemkerk met ds. C. v. Andel, gezien als een voorpost van orthodox gemeentezijn in een geseculariseerde wereldstad. In de breedte van het Amsterdamse kerkelijk leven wordt er nog weleens met enige bevreemding tegen die , , bonders" aangekeken. Juist om het beeld van buitenstaanders bij te stellen en helder te maken waar het vanuit het Woord van God werkelijk om begonnen is, sprak ds. Van Duijn zich openhartig uit.

„”Wij hebben gewoon onze eigen opvattingen over de ambten en over de plaats van de vrouw in het leven. Vrouwen moeten maatschappelijk volop kunnen participeren, ook op politiek gebied. Er zijn genoeg vrouwen in onze kringen die theologie zijn gaan studeren en die niet in het ambt zijn gegaan, maar andere posten vervullen, bijvoorbeeld op het gebied van zending of theologie. Maar wij hebben geen vrouwen in het ambt. Die ambtsvisie ontlenen wij aan de Schrift, waarin Paulus een scheppingsorde aanbrengt: eerst de man, daarna de vrouw. Dat betekent helemaal niet dat wij de vrouw als minder beschouwen. Integendeel, wij willen juist de eigenheid van de vrouw naar voren brengen: er zijn taken die je als vrouw veel beter kunt vervullen dan als man.”

Zeggingskracht Bijbel

Vanuit de opvatting dat alle Bijbelboeken uit onze canon geïnspireerd zijn vanuit de Heilige Geest, zijn de woorden van Paulus richtinggevend voor de Bonders. Van Duijn: , , Natuurlijk is de Bijbel op bepaalde punten context-en tijdgebonden. Maar de Bijbel is méér dan alleen maar cultureel bepaald: zij heeft ook in onze tijd zeggingskracht. Wij gebruiken in de eredienst de Statenvertahng. Overigens is die voor mij niet geïnspireerd, heihg of als vertahng onfeilbaar. Dan zou je ervan uitgaan dat die vertalers zoveel eeuwen later ook geïnspireerd zouden zijn. Ik ben wel gehecht aan de Statenvertahng omdat die toch vrij zuiver is, maar voor een preek vind ik dat je de Schrift uit de grondtaal moet laten opkomen. Als beweging bracht de Reformatie ook de bronnen weer op tafel: zelf kritisch lezen. Niet zomaar shkken omdat iemand het zegt, maar zelf kijken wat er staat." Gehoorzaamheid aan God staat in de Gereformeerde Bond echter voorop. Kritisch moet de mens zijn tegenover het moderne leven, zoals het informatiebombardement van de media.

Patatje op Begijnhof

Dominee zijn in de Gereformeerde Bond is arbeidsintensief. Collega's schatten in dat Van Duijn in het kerkelijk seizoen wel 60 uur per week draait. Daartussen fietst hij kriskras door de stad, van de ene afspraak naar de volgende. De middagpauze wordt doorgebracht achter het toetsenbord van de computer. , , En als ik eens onverwacht moet overblijven en ik heb geen brood, dan haal ik even een patatje op. Dat eet ik dan in alle rust op het Begijnhof op.”

Objectief en toetsbaar

ledere zondag leidt Van Duijn twee keer de eredienst in de Noorder kerk. Twee preken per zondag dus. 's Morgens zitten er zo'n 250 mensen in de kerk, 's middags 150. De preek is niet vrijblijvend: het gaat om het Woord van de Heere. Van Duijn: , , Als het goed is, kom je met iets objectiefs dat ieder gemeentehd kan toetsen aan de Schrift. Daarmee wil ik nog niet zeggen dat ik met mijn preek de waarheid in pacht heb. Wel dat je het preken probeert uit te tillen boven een subjectieve uitspraak. Je hoeft jezelf niet te verheffen tot één of ander hemels orakel. Natuurlijk zit er altijd wat subjectiefs in, want het gaat door mijn mond, mijn eigen achtergrond en belevenissen spelen een rol. Dus ook mijn bhnde vlekken en eenzijdigheden." Hij verwijst naar 1 Korinthe 14 : , , Een vreemdehng in de kerk moet kunnen merken dat God onder ons is. Die getuigenis moet uit de hele eredienst spreken, niet alleen uit de preek. De deuren van de Noorderkerk staan altijd open tijdens de dienst. Zie je dan iemand een tijdje in de deuropening staan, dan denk je als predikant: wat vangt hij nu op? Wat doet het hem. Soms komen mensen binnen, blijven ze zitten of zoeken ze zelf contact.

Weerbarstige praktijk

De Noorderkerkgemeente met z'n kleine groep leden die verspreid over de hele stad wonen vormt een enorm verschil met Van Duijns vorige gemeente in Krimpen aan den IJssel. „Dat was een heel grote, jonge gemeente, met volle kerken." Toch trok het beroep uit Amsterdam: , , Die weerbarstige praktijk, dat de Here God hier toch nog steeds een kerk heeft in deze stad. Daar wilde ik een bijdrage aan leveren. Hier Hggen meer taken dan op een dorp. Sociaal gezien waren de uitersten in Krimpen minder groot; hier stap je de kerk uit en word je soms direct met problematiek geconfronteerd. In Krimpen had je in de akeligste flat wijk nog wel een netwerk. Hier wonen mensen veel meer op zichzelf. Mensen zijn al blij als iemand een tijdje naar ze luistert. Voor al die taken heb je ontzettend veel mensen nodig, terwijl de gemeente klein is en de gemeenteleden ver uit elkaar wonen. Je ziet elkaar 's zondags, maar door de week kom je zelden zomaar een gemeente-Hd tegen. Omgaan met elkaar moet je allemaal organiseren hier.”

Belang jeugdwerk

Van Duijn is voorzitter van de Hervormd-Gereformeerde Jeugdbond. , , Jeugdwerk ligt me na aan het hart. Van je eigen kinderen hoop je dat ze christen zijn of blijven of worden. In ieder geval dat ze als christen leven, op hun eigen manier. Je hoopt dat je kind jouw keuze overneemt. Het liefst op dezelfde plek, maar er kan wel rek en variatie in zitten. In tegensteUing tot wat men denkt zijn ook wij een brede gemeente, met ruime variatie. Je kunt niet allemaal precies op het lijntje lopen. Wie bepaalt dat lijntje trouwens? Er is een marge. Je kunt niet alleen maar zeggen: zoals wij het doen is het goed en een ander doet het fout. Het geeft ook een stuk geestelijke verantwoordelijkheid, dat je keuzes kunt maken. Als een kind alles exact moet nazeggen, kan het zijn dat het uiterlijk wel nazegt, maar innerlijk zo ver niet is. Dan loop je kans dat het later alsnog afhaakt. Het komt voor dat een jongere naar een andere kerk of geloof overgaat. Dan kun je alleen hopen dat je bij jongeren nog vroegtijdig in beeld kunt zijn. Want van kritiek kun je alleen maar leren. Soms ben je als kerk of als predikant pas in beeld als dat proces al bijna voltooid is. Dan begin je eigenlijk weinig meer. Communicatie met de jeugd is ontzettend belangrijk, daarom vind ik catechisatie geven heerlijk. Je krijgt dan de kans om bij de jongelui achter de gevel te kijken.”

Catechisatie geeft ds. Van Duijn aan jongeren van 12 jaar tot aan de belijdenisleeftijd. Voor twintigers die nog belijdenis willen doen, is er een voorbereidende gespreksgroep. De catechisanten komen uit de hele stad. , , Soms zijn ouders langer onderweg dan hun kinderen catechisatie hebben. In Krimpen had ik ontzettend veel catechisanten: van iedere leeftijd twee groepen. Als twee predikanten deden we in totaal 15 groepen. Daar waren we drie avonden in de week mee bezig. Ik was afgedraaid maar ik vond het heerlijk.”

Houvast in Woord van God

Heeft Van Duijn nog wensen en doelen voor zijn predikantschap in Amsterdam? , , Ja, dat je als gemeente, oud en jong, elkaar houvast biedt in het Woord van God: wat het betekent om christen te zijn en te blijven. Je hoopt dat ook anderen christen worden, zodat je iets van het Woord van God zichtbaar kunt maken. Dus in contact komen met mensen in de wijk en dat uitbreiden zodat de kerk meer zichtbaar wordt, zodat mensen niet alleen de buitenkant maar ook de binnenkant van de kerk leren kennen. De kern is eigenlijk: mensen in contact brengen met God, Jezus Christus. Daarvoor moet je alle middelen gebruiken die je zelf relevant vindt. Jongeren wil ik wat meegeven: een plek in de stad, een voorbereidend iets, zodat ze daarmee gewapend verder kunnen”.” Zo mogen we enerzijds standvastig, anderzijds onbevangen met het Woord in de wereld van vandaag staan. De Heere zal het zegenen wanneer Zijn gemeente met haar kleine kracht nochtans Zijn Woord bewaart.

V.

J.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1996

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De dominee van de Noorder aan het woord

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1996

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's