Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ABEL (Gen. 4 : 1—16)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ABEL (Gen. 4 : 1—16)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSE FIGUREN

In het eerste gezin, het gezin van onze eerste voorouders, Adam en Eva, werden kinderen geboren. Twee jongens: Kaïn en Abel. Het bericht van hun geboorte is kort. Wel is duidelijk, dat de geboorte van Kaïn meer vreugde brengt, dan die van Abel. Want als Kaïn de wereld binnentreedt, juicht moeder Eva: , , Ik heb een man van de Heere verkregen" (Gen. 4 : Ib). Heeft ze, gedachtig aan de Moederbelofte, gemeend dat in dit kind de beloofde Messias was gekomen? Hoe heeft ze zich dan vergist! Deze, zoveel belovende zoon, zal openbaar worden als een ongelovige; als een door God vervloekte, vluchtend van oord tot oord, zonder rust te vinden.

Bij de geboorte van Abel, is de stemming veel minder opgewekt. Eva verwacht van dit kind veel minder dan van de oudste. Wij mensen beoordelen de buitenkant. De Heere ziet het hart aan. Dat zal straks blijken, als de broeders de Heere 'n dankoffer brengen!

De verwachting van Eva komt uit in de naamgeving. Kaïn... dat betekent: stevige, stander, pijler. Abel... dat betekent: damp, ijdelheid, vergankelijkheid.

Als de tijd daarvoor aanbreekt, kiezen de broeders een beroep. Kaïn werd landbouwer. Abel schaapherder. Op zekere dag brengen beiden een offer aan de Heere. Offeren is: aanbieden. Vandaar een offergave, een geschenk gebracht uit dankbaarheid voor genoten weldaden.

Ze deden dit uit kracht van de godsdienstige opvoeding, die hun ouders hen gegeven hadden. Beiden hadden een altaar opgericht. Beiden legden daarop de offergave... Kaïn van de veldvruchten, Abel van het vette der kudden. Ze deden beiden hetzelfde. En dan lezen wij in Genesis 4 vers 4b en 5: , , En de Heere zag Abel en zijn offer aan, maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan". Het offer van Abel werd door God aangenomen. Kaïns offer werd genegeerd. In het ene had God behagen, in het andere een mishagen. Wat was daarvan de reden? Kwam het, omdat Abel een bloedig offer bracht namelijk , , van de eerstgeborenen van zijn schapen", in tegenstelling tot Kaïn die van de vruchten van het land een offer bracht? Of... heeft Abel het beste gegeven wat hij kon geven en Kaïn het eerste het beste wat hem in handen kwam?

Neen, de reden voor Gods aanneming enerzijds en zijn afwijzing anderzijds, is een andere geweest. Er staat, dat de Heere: bel en zijn offer en Kaïn en zijn offer aanzag. Met andere woorden: it aan zien en niet-aanzien gold niet in de eerste plaats het offer, maar de offeraar. Het offer wordt pas daarna genoemd. Ze deden beiden hetzelfde, ze brachten beiden een offer, maar wat de gezindheid van het hart betreft, was er tussen die beiden een hemelsbreed verschil. Abel offerde in geloof... , , door het geloof heeft Abel een meerdere offerande geofferd dan Kaïn" (Hebr. 11:4). Bij Abel was het hart erbij betrokken. Zijn hart was opengegaan voor de Paradijsbelofte. Voor hem was gaan leven Gods recht, dat hem veroordeelde maar voor hem was óók gaan leven het woord van Gods genade, het Woord van vrijspraak, in en door de beloofde Messias.

„Gods offers zijn een gans verbroken geest. Door schuldbesef getroffen en verslagen”.

In die gesteldheid offerde Abel en dat ontbrak bij Kaïn. Zijn hart bleef zoals het was; hard en ongebroken. Hij wilde wel zijn offer aan de Heere geven, maar niet zijn hart. Kaïn was niet ongodsdienstig. Maar zijn godsdienst was verborgen zelfzucht. Er blijkt uit, dat godsdienst nog iets anders is dan godsvrucht en dat het eerste er kan zijn, zonder het laatste.

Kaïn kwam als eerstgeborene, die rechten had. Uiterlijk diende hij God, innerlijk zichzelf. Beiden knielden bij het altaar neer. Maar Abel in geloof en met biddend hart. Kaïn hangend alleen aan het uitwendige.

Waaruit werd dit , , aanzien" en , , nietaanzien" duidelijk? Dat is niet duidelijk. Werd het offer van Abel door vuur van de hemel aangestoken en verteerd? Of... steeg de rook van Abels offer omhoog en sloeg deze van Kaïn's offer neer? De Schrift zwijgt er over. Het past ons daarmee genoegen te nemen. Maar dit weten wij... het offer van Abel werd aangenomen, het offer van Kaïn afgewezen.

Wat was de reactie van Kaïn op het doen van God? Bracht het hem tot verootmoediging? Integendeel... zijn toorn ontstak en zijn aangezicht verviel (vers 5). Haat verteert hem, haat tegen God en haat tegen zijn broer. Het is van zijn gezicht af te lezen. Desondanks zoekt God hem op en roept hem op tot bekering en geloof. Maar hij verhardt zich. Hij heeft God niet nodig, hij zoekt het zélf wel uit. Zijn haat breekt naar buiten in de doodslag van Abel zijn broer. De eerste moord! En dan nog wel een broedermoord!

„Ai’ zie, hoe goed, hoe lieflijk is 't dat zonen Van 't zelfde huyis als broeders samenwonen Daar 't liefdevuur niet wordt gedoofd".

Maar... hoe vreselijk is het, als één van die zonen de ander het hcht in de ogen niet gunt en het komt tot broedermoord! Hier werkt na de vreselijke zonde van Adam en Eva in de schending van de majesteit van God. Deze zonde zet zich voort in de kinderen en komt hier tot de meest vreselijke uitbreking zodat de één de ander doodslaat. Zo werd de eerste zoon de eerste moordenaar en de eerste broeder de eerste martelaar. En dat, omdat Kaïn God niet vreesde en zich aan Abel vergrijpt, omdat deze door God werd aangenomen.

Zo staan aan de ingang van de geschiedenis van de mensheid Kaïn en Abel als vertegenwoordigers van tweeërlei openbaring in de wereld. Kaïn als de geestelijke vader van alle goddelozen en vijanden van God, , , die de weg van Kaïn gaan" (Judas vers 12). Abel als de eerste van de rechtvaardigen, welker bloed God zal wreken.

Abel is de eerste geloofsheld uit het Oude Testament. Hij is de eerste mens die wordt gedood om het feit, dat hij de Heere vreesde. Hij moest het leven verhezen, omdat hij door Gods genade het leven had gevonden in God.

Zo tekent Genesis 4 ons de ontzettende gevolgen van de zondeval. Nog nauwelijks is Adam door de vloek van een heilig God uit Edens hof verdreven, of een broedermoord heeft in Abel haar slachtoffer gevonden. Abel predikt door zijn gewelddadige dood, wat het volk van God in alle tijden van een Gode vijandige wereld te verwachten heeft. De strijd die in het leven van Kaïn en Abel openbaar kwam, is een strijd tussen vlees en Geest. Die strijd zal er altijd zijn. Strijd tussen Kaïn en Abel, tussen Ezau en Jacob. De tegenstelling tussen vrouwenzaad en slangenzaad. De anti-these tussen de gelovigen en de ongelovigen, tussen de , , spotters" en de , , rechtvaardigen" (Psalm 1).

Van Abel gaat een prediking uit. Door het geloof leefde hij uit Hem, Die komen zou, de Middelaar van het Nieuwe Verbond. Abels bloed roept om vergelding. Het roept naar de hemel en het zal blijven roepen de ganse geschiedenis door (zie Psalm 9 : 13; Matth. 23 : 35; Hebr. 12 : 24; Openb. 6 : 10 en 16 : 5—7).

Maar er is ook een ander bloed. Het is het bloed van het Lam van God. Het werd voorafgebeeld in de offerdienst onder Israël, het werd vergoten op Golgotha. Het bloed van Abel roept om Gods wraak, het bloed van Christus roept tot God om vergeving en genade. Het bloed van Abel roept om het bloed van Jezus. Dat bloed der besprenging spreekt betere dingen dan Abel (Hebr. 12 : 24). Kaïn zei: , mijn misdaad is groter dan dat zij vergeven worde". Daarin was hij mis. Want... , , het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon reinigt ons van alle zonden" (1 Joh. 1 : 7b). Wie door Woord en Geest, ontdekt aan zijn zonde, deze in droefheid voor de Heere belijdt, mag zich verlaten op de , , betere dingen" waarvan het bloed van Christus spreekt. In dat bloed is vrijspraak voor schuldverslagen zondaren, 'k Wens u met dr. Abr. Kuyper (In zijn: , Twaalf Oud Patriarchen") toe: , Overkome uit de besprenging met dat bloed ook u en de kinderen die God u gaf, eeuwige vrede".

B.

H.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1996

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

ABEL (Gen. 4 : 1—16)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1996

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's