Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De intocht in Jeruzalem (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De intocht in Jeruzalem (2)

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

„En die voorgingen en die volgden, riepen, zeggende: osanna! Gezegend is Hij, Die komt in de Naam des Heeren." (Markus 11:9)

Jezus komt tot Zijn stad. En Hij komt in de Naam des Heeren. De schare heft luid het Hosanna aan. Ze zingt Zijn psalm. Het is alles naar de Schriften. Naar het profetische Woord dat zeer vast is. Vrees niet gij dochter Sion, zie, uw Koning komt, arm en gezeten op het veulen van een ezelin. Verheugt u zeer. Wat een lijden voor de Heere Jezus. Hij zal wel tot heerlijkheid komen, maar in de weg van het lijden, in het gaan naar het kruis. Vandaag is het: Hosanna. Morgen khnkt het: Kruis Hem. Volksgunst is veranderlijk. Altijd. Maar zien wij dieper. Het is hier geen toevallige samenloop van omstandigheden. Hierin is Gods raad en welbehagen. Zeer te aanbidden. Maar d' altoos wijze raad des Heeren, houdt eeuwig stand, heeft altoos kracht. Alleen het Woord overwint. Het heeft overwonnen en het zal overwinnen. Ondanks het geroep, het gejuich en de weerstand van mensen.

De eigenlijke hulde is de onderwerping aan Zijn Woord. De overgave. Dat was er bij de schare niet. Ze zongen wel, maar hun verwachtingspatroon inzake de Messias was anders, was niet naar de Schriften. Ze belij­ den Hem niet als de van God Gezalfde en Gezondene. Jezus kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Christus als de hoogste Profeet werd niet erkend. Veel is er sindsdien niet veranderd. Nog vereert men Hem wel als de profeet van Nazareth, als één van de profeten. Het is kenmerkend voor het laatste der dagen, naar Jezus' eigen Woord. Vele valse profeten zullen opstaan. Ze zullen er velen verleiden. Jezus echter is de hoogste Profeet. God spreekt door Hem, door Hem alleen. Naar Hem hebben we te horen. Dat leert de Heilige Geest. Die legt alle andere stemmen het zwijgen op. Ruimt alle verzet op. Het verzet tegen de Christus als de Profeet. Zalig wie zich door Hem laat onderwijzen.

De priester

De juichtonen van het volk geven vervolgens ook te kennen dat men Hem als Priester niet wil. Waartoe werd de Zoon van God mens? Om te sterven. Daarom is dit gezang van de schare voor Jezus geen laatste oase, voordat Hij de brandend-hete woestijn van het bitterste lijden intrekt. Hij is gezalfd met de Geest des Heeren Heeren. Hij zal als Priester verbinden de gebrokenen van hart. Hij komt Jeruzalem binnen om het offer te brengen. Om Zichzelf Gode priesterlijk te wijden en door de eeuwige Geest Gode onstraffelijk op te offeren. Zie, Ik kom. In de rol des boeks is van Mij geschreven. Ik heb lust o Mijn God, om Uw welbehagen te doen. Ik boodschap - als Profeet - de gerechtigheid in de grote gemeente. Ik bedwing Mijn hppen niet. Ik zing van U, o Mijn God. Ik zing de lofzang. Mijn Uefde en ijver brandt. Ik zal - als Priester - hier in Jeruzalem Mijn uitgang volbrengen. Ik zal betalen. Jeruzalem dat Ik bemin, Ik treed Uwe poorten in.

Het klinkt Hem tegen in het gezang van hen die voorgingen en van hen die volgden. Gezegend is Hij, Die komt in de naam des Heeren. Ze zingen Zijn psalmen wel. Maar ze zien voorbij aan wat voorafgaat: de Steen, Die door de tempelbouwers verachtelijk was een plaats ontzegd. De discipelen wilden al evenmin dat Jezus die kruisweg opging. Als de Zoon van David zou Hem eer en heerlijkheid wachten. Als Priester wacht hem smaadheid, hoon en laster. Hier negeert het volk de Priester. Het denkt met eigen offers te kunnen voldoen. Elke dag opnieuw. Geen plaats voor Hem. Jezus, Hij wordt ingehaald. Hij heeft de poorten der gerechtigheid gezien. Het zijn toch de poorten des Heeren. Hij zal buiten de poort lijden en sterven. Vóór Hem zijn heel wat profeten gestenigd, geslagen, gedood. Nu komt Hij. Hij gaat op tot Gods altaar. Hij zal doen wat er gedaan moet worden: om de zonden van het volk te verzoenen.

Hij is het Lam, dat God Zich ten brandoffer zal voorzien. Móest de Christus niet al deze dingen lijden? Niet voor Zichzelf dus, maar voor Zijn volk. Hij moest de toorn stillen. En zo zou Hij verhoogd worden, in Zijn heerlijkheid ingaan.

Wat een Zaligmaker, Die ondanks al het verzet, de hoon en de laster deze weg wilde gaan. Zó ver wilde gaan: om zondaren zalig te maken. Mensen, die liggen onder de vloek en in de dood. Die de hel hebben ver- diend. Hoe groot is deze Jezus. Och, dat u dan heden wilt bekennen wat tot uw zaligheid dient. Verwerp Hem niet wéér. Ook niet onder de schone en vrome schijn van het Hosanna. Er wordt ook vandaag heel wat gezongen. Luidkeels en massaal. Onder de hoge druk van de emotie. Maar of het de werkelijke lofprijzing en aanbidding is, is maar zeer de vraag. De zuivere tonen komen uit het verbroken hart. Dat is van ons niet, dat is van de Heilige Geest. Die me afleert met iets van mezelf voor God te bestaan. Zelf voldoening te bewerken. Dat is 'n heel gevecht. Omdat ik altijd weer eigengerechtigheid zoek op te richten. Gelukkig als ik mag buigen, in ootmoed en met berouw. Ik heilbegerig ben naar deze Priester, omdat ik zondig ben en schuldig sta. Om van de lippen waarop genade is uitgestort te horen: dit deed Ik voor U.

Zie uw Koning

Niet als Profeet, niet als Priester, maar ook niet als Koning wordt Jezus gehuldigd. Hoewel, kunnen we dat volhouden? Niet bij Markus, maar bij de andere evangelisten lezen we dan toch maar: Gezegend is de Koning, Die daar komt in de Naam des Heeren. Hoe had Jeruzalem Hem dan moeten ontvangen als dit geen koninklijke huldiging is? De troon stond klaar. Met laaiende geestdrift en met hooggespannen verwachting haalde men Hem binnen. Hij zou de gehate Romein bestrijden. Hij zou heersen over een aards rijk. Een rijk van beneden. Koning in Jeruzalem. Net als David. Maar als Christus zó wordt ontvangen, is dit geen hulde voor Hem. De massa, de schare wil het Koninkrijk van God, het Koninkrijk van David, alleen in grootheid en heerlijkheid. En niet alleen de mensen toen. Zo zijn alle mensen en alle volken. Wat moeten we met een Koning, Die niet heerst? Wat te doen met een partij die niet wint? De uitvoering van Gods raad in Zijn Koninkrijk is zo dat satan en wereld en vlees daartegen inkomen. Van het begin af aan. Het behaagt het vlees niet. Wat gaat er in de ziel van Christus om. Nu komt het lijden in al zijn verschrikking. Hij wordt nu als Koning buiten geworpen.

Er zijn ogenblikken voor vader en moeder, die veel verdriet van hun kinderen hebben, als ze eens een zilveren bruiloft hebben of een verjaardag. Want dan komen ze allemaal en weten niet wat ze zullen doen. Een druk feest. Maar dan kunnen die ouders zo'n pijn voelen. Als zij dan zingen, die je zoveel pijn aandoen. Dat kun je maar heel moeilijk verdragen. Christus lijdt. Hij wordt verworpen op Wiens kruis geschreven zal worden: De Koning der Joden. Hier is Hij, gekomen als de zachtmoedige Koning, rijdende op een ezel. Hoe kan Israël van deze Koning toch denken dat Hij een wereldlijke strijd zal aangaan. Zijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Het zal komen, maar niet door kracht en niet door geweld. Maar door Zijn Geest. Jezus zal wel Koning zijn, maar dan de Kruiskoning! Hij komt zonder wapengekletter, zonder vertoon van macht. Hij zal sterven, de meest vervloekte dood aan het kruis. Maar Hij zal opstaan. Hij zal leven. Hij zal overwinnen. Hij weet van de voorgestelde vreugde. Daarom heeft Hij ook dit bittere en smartelijke lijden verdragen. Gods werk gaat door. Zijn Rijk komt. Het komt met deze Koning mee. Davids Zoon, ja dat sprak de mensen aan. Maar Davids Heere, nee dat niet. Vleselijke mensen schrijven hün commentaar bij de profetieën. Met tapijten en palmtakken. Om een vleselijk volksgebouw op te richten. Jezus Christus schrijft een ander commentaar. Met Zijn eigen Schrift en Zijn kostbaar bloed. Hij regeert, niet met veel uiterlijk vertoon. Wel door Zijn Woord en Heilige Geest.

Hij komt

Hij onderwerpt zondaren aan Zijn heerschappij. Hij leert ze de lofzang op zichzelf af. En doet ze zingen van Zijn ontferming en doet ze roemen in Zijn kruis. Het is dan de vraag, waarin wij roemen en in welk koor wij meezingen. In dat grote koor dat wel uit volle borst de lofliederen meezingt. Dat de palmtakken en de klederen bij de hand heeft. Maar die intussen Hem niet erkennen, niet voor Hem vallen, Hem niet dienen. Weigeren onszelf te verloochenen en de kruisweg op te gaan. Of zingen we mee in het koor dat Hem komt en bedoelt. Daar is wel genade voor nodig. Daar is wel geloof voor nodig. Daar is ook bekering voor nodig. Zo komt het Evangelie tot ons, met bevel van bekering en geloof. Weet ik er van en zing ik mee, dan is er wel wat gebeurd in mijn leven. Dan heb ik leren zien dat ik er heus niet te goed voor ben deze Profeet, Priester en Koning te verwerpen. Dat kan dus. Dat gebeurt. Ook nog wel met de Bijbel in de hand. Volop doe ik mee op kring en club. Weet er heel wat van. Maar nooit heb ik last gehad van mijn zonden, mijn hemelhoge schuld. En dan kan het ook nog zo zijn, dat ik Hem wel als Priester begeer, maar dat ik weiger mijzelf aan Hem als Koning te onderwerpen. Daarom is het van het grootste belang dat de Heilige Geest me ontmaskert en verootmoedigt. En dat niet één keer. Dat ik mezelf verlies aan deze grote God en Zaligmaker. En dat niet één keer. En dat ik Hem volg al de dagen van mijn leven. Strijden en stervend. In dat dagelijks vernieuwd worden naar Zijn beeld.

Wie, die Hem vreest, herkent het niet dat weigeren van de kruisweg, de weg van de zelfverloochening en van het minder worden? Het zit in ons allemaal. Wie is er te goed voor het Evangelie te snijden naar de eigen maat en het eigen patroon. Maar met één doel: zelfhandhaving. Bovendien is er dat bijkans niet uit te roeien verlangen naar speelruimte voor het vlees. Christus is gekomen, niet voor hoeraroepers en geweldenaren. Maar voor mensen, zondaren die heel klein, nederig, ootmoedig hun schuld erkennen. Neerknielen aan de voet van het kruis. Om daar het pak enas~ïSS[rv^arde zonde kwijt te raken. Om daar te leren dat het niet gaat om mijn eigen zaligheid, maar dat het gaat om God en om Zijn Christus. Om daar te ontvangen vrede, vreugd en leven in Hem. Om Hem te danken. En te zingen van de wegen des Heer en. Om te leven van Zijn kracht en genade alleen. Wat een ontzaglijk rijk en moedgevend EvangeUe. Uw Koning komt tot u. Voor Hem zal alle knie zich buigen. Wie dat hier en nu niet doet, zal dat eenmaal gedwongen moeten doen.

Er ruist door deze donkere wereld een psalm voor de Christus. Daar klinkt het Hosanna. Dat khnkt voor Davids Zoon en Davids Heere. Dat klinkt voor de Koning van Israël, voor Jezus Christus en Die gekruisigd. Dat Woord, dat Evangelie gaat uit. Het is het Woord van de Koning. Het bevat ontzaglijk rijke troost voor Gods armen en ellendigen. Het spreekt tot hen die in benauwdheid het horen: Uw Koning komt tot u. Deze is onze God en Hij zal ons zaligmaken. Verheug u over Hem en breng Hem de hulde. Door de genade van Christus en door de werking van de Heilige Geest. Dat het er dan is en in waarheid is: Hosanna. Het aanbidden van de Koning, door Israels God gegeven. Daar kun je toch niet van zwijgen. Dan zullen we profetisch Zijn Naam belijden. Dan zullen we onszelf priesterlijk Hem opofferen tot een levend dankoffer. Dan zullen we koninklijk tegen de zonde en de duivel strijden. Om in Christus meer dan overwinnaars te zijn. Het einde zal toch zijn Christus' volkomen heerschappij. Dan als de laatste van Gods verkorenen is toegebracht, heeft gebogen, Hem zal aanbidden. Dan zal Christus het koninkrijk overgeven aan de Vader, opdat God zal zijn alles en in allen.

K.t.K.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De intocht in Jeruzalem (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's