Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het leven van de christen (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het leven van de christen (2)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

PASTORAAL

De christen is niet van zichzelf maar het eigendom van de Heere. Sprekend over het christelijke leven brengt Calvijn dit in verband met de zelfverloochening. In dit artikel willen we op dit belangrijke aspect van het leven van de christen ingaan.

Wat betekent het dat de christen niet van zichzelf is? Calvijn zegt er dit van: , , Wij zijn niet van onszelf: laat dus niet ons verstand of onze wil in onze plannen en daden heerschappij voeren; (...) laten we ons dus niet dit doel stellen dat wij zoeken wat ons naar het vlees nuttig is (...) laten we dus. voorzover het mogelijk is, onszelf en al het onze vergeten.”

En wat betekent het dat de christen het eigendom van zijn Heere is? Calvijn vult dit zo in: , , Wij zijn van God: laat ons dus Hem leven en sterven; (...) Iaat dus Zijn wijsheid en wil al onze handehngen leiden; (...) laten we ernaar streven om met heel ons leven op Hem gericht te zijn.”

Het gaat erom dat wij ons helemaal - met verstand en hart - richten op de Heere en Zijn wil. Wat is tot eer van God? Wat wil de Heere dat ik doen zal? Daar komt het op aan. En zo is ons leven van nature niet gericht. Integendeel. Daarom is bekering nodig.

Zelfverloochening is eigen aan het nieuwe leven. In een leven zonder zelfverloochening draait het om eer en macht, geld en goed e.d. In het leven met de Heere wordt de strijd aangebonden tegen de zondige begeerten, tegen alles wat in strijd is met de vreze des Heeren.

In het leven van de christen gaat het om matigheid, rechtvaardigheid en Godzaligheid. Bij matigheid moet worden gedacht aan een ingetogen leven en aan een spaarzaam gebruik van aardse goederen. Dit heeft wat te zeggen op het gebied van eten en drinken, kleding, woninginrichting, omgang met milieu en zuinig zijn met energie... En ook, dat aan een ieder wordt gegeven wat het zijne is. In het leven met de Heere komt er distantie ten opzichte van de wereld die geen rekening houdt met God en Zijn geboden en tegelijk wordt de christen door ware heiligheid met God verenigd.

Zelfverloochening kost strijd. Dat gaat niet vanzelf. Maar de Heere geeft door Zijn genade de kracht om te overwinnen. En ziende op Christus zullen we niet tevergeefs strijden want de overwinning ligt vast in Zijn zaligmakend werk. God wil dat wij onze naaste liefhebben. Dat betekent dat wij de ander uitnemender achten dan onszelf en dat wij de naam van de ander hooghouden en dat wij ons inspannen om het goede voor onze naaste te zoeken. De gave die wij van God ontvangen hebben, hebben we ontvangen om ze te besteden ten nutte van onze naasten.

Moeten we dan kijken naar wat die naaste verdient? Nee, want volgens Gods Woord gaat het er niet om dat we moeten zien op wat onze naasten uit zichzelf verdienen, maar gaat het erom dat we in allen (!) moeten opmerken het beeld van God. Zo behoren we iedereen die op onze weg komt te dienen in liefde. Vertaald naar onze tijd en situatie wil dat bijvoorbeeld zeggen: het goede zoeken voor je Turkse buurman of je Marokkaanse collega. Spreekt God in Zijn Wet niet over de liefde tot de vreemdeling in onze poorten?

Naastenliefde houdt ook in dat we onze vijanden zullen liefhebben. We mogen geen kwaad met kwaad, maar dienen kwaad met goed te vergelden. Dat druist allemaal wel tegen onze menselijke natuur in en dat vinden we heel moeilijk, maar we komen er toe als we niet de boosheid van de mensen overwegen maar in hen het beeld van God zien. Zo leren we onze naasten lief te hebben.

Het gaat bij naastenliefde maar niet om het vervullen van een serie plichten, maar het komt er op aan dat we onze naasten vanuit een oprechte gezindheid van ons hart daadwerkelijk hefde bewijzen.

Laten we even een concreet voorbeeld nemen. Iemand is in nood en heeft hulp nodig. Die noodlijdende persoon komt op onze weg. Dan gaat het erom dat we die persoon aannemen en hem of haar net zo behandelen als we zelf in zo'n situatie behandeld zouden willen worden.

Leren we zo naar onze naaste te kijken, dan gaat het ons niet om eigen eer, zo van: moet u allemaal eens kijken hoe veel ik voor een ander over heb. Dan kijken we ook niet neer op hem of haar die hulp nodig heeft. Dan proberen we evenmin met het bieden van hulp die naaste in nood aan ons te onderwerpen. De liefde zoekt zichzelf niet!

Calvijn blijkt ook op praktische vragen een antwoord te geven. Als u vraagt: hoeveel moet ik doen voor mijn naaste in nood? Wat vindt u van de volgende woorden: , , (...) zo zal ieder veeleer bij zichzelf bedenken, dat hij, hoe groot hij ook is, voor zijn naasten een schuldenaar van zichzelf is, en dat er geen andere grens gesteld mag worden aan het weldoen van hen, dan wanneer zijn vermogen hem in de steek laat; en hoe ver zich dit uitstrekt, moet naar de regel der liefde worden afgebakend."?

Wij leven in Nederland in welvaart. Toch mogen we niet vergeten dat ook in ons land steeds meer mensen het financieel moeilijk hebben. Daar zou veel over te zeggen zijn, maar dat is niet de bedoeling van dit artikel.

Toch trekken we graag de lijnen door naar het heden. En dan blijkt Calvijn steeds weer actueel te zijn. Hoe komt dat toch? Mijns inziens, omdat hij zo dicht bij Gods Woord bleef en verder als christen middenin de maatschappij stond.

In de wereld wordt gestreefd naar rijkdom en eer. Dat was vroeger zo, dat zien we ook vandaag. Je zou pas gelukkig zijn als je 7 miljoen zou winnen in de loterij. Je zou pas echt gelukkig zijn als je een gevierde topsporter was om maar iets te noemen...

Aan Gods zegen is alles gelegen. Daarom mogen we niet vertrouwen op ons kennen en kunnen, evenmin op ons geld of op het goede geluk, maar dienen we altijd op de Heere te zien en ons toe te vertrouwen aan Zijn voorzienige zorg en leiding. Wie ziet op God zal in voorspoed dankbaar zijn en in tegenspoed toch getroost zijn, wetend dat de Heere zorgt en alle dingen doet medewerken ten goede.

We komen terug op het begin van dit artikel, waarin gesproken wordt over de zelfverloochening. Volgens Calvijn heeft niemand naar behoren zichzelf verloochend, dan wie zich geheel aan de Heere heeft overgeven en heel zijn leven toevertrouwt aan Gods leiding.

En als je varkensstal dan ontruimd wordt vanwege de varkenspest? En als je fruitbomen van de vorst zwaar te lijden hebben gehad? En als je lichaam door een vreselijke ziekte wordt gesloopt? En als je huis afbrandt? En als je geliefden je door de dood ontvallen? En... wat dan?

Dan moet een gelovige ook in deze dingen Gods Vaderlijke hand opmerken. Zeker, daar is genade voor nodig. Maar dat wil de Heere ons leren dat we zien op Hem en dan ook leren dat Hij ons als Zijn schapen leidt en weidt, beschermt en bewaart. Dat te mogen weten geeft troost en rust in noden. De wereld spreekt over pech of goed geluk. Wat arm! Maar de christen mag weten dat alleen Gods hand voorspoed en tegenspoed beoordeelt en bestuurt en dat de Heere recht is in al Zijn weg en werk. In het geloof mogen we weten dat niets Hem uit de hand loopt. En ziende op Hem belijden we dat de Heere goed is. En die goede Heere is dichtbij de ziel die tot Hem zucht. Ook als er varkenspest is; Hij zal zorgen voor je levensonderhoud. Ook in dagen van rouw; Hij zal troosten en helpen. Ook als je zo ernstig ziek bent; Hij zal kracht naar kruis geven. Te mogen weten: ik ben van Hem. Dat is de enige troost in leven en sterven (zie Zondag 1 Heid. Cat.). Lezer (es) van dit artikel, is dat ook uw troost?

(slot volgt)

’t H.

T.V.B.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Het leven van de christen (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 augustus 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's