Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het grote uitzicht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het grote uitzicht

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJ BELSTUDIE

„Ten dage als Hij uw muren zal herbouwen, te dien dage zal het besluit verre heengaan. Te dien dage zal het ook komen tot u toe; van Assur af, zelfs tot de vaste steden toe en van de vestingen tot aan de rivier en van zee tot zee en van gebergte tot gebergte. Maar dit land zal worden tot een verwoesting vanwege zijn inwoners, vanwege de vrucht hunner handelingen”. (Micha? : 11—13)

Gedrongen en gedreven door de Geest ^^van de profetie gewaagt Micha ditmaal van een groot en heerlijk uitzicht. Na de donkere tonen, die doorklonken in zijn , , profetenklacht" (vs. Iv), nu dus een lied. , , Blij gezang", dat Israels verlossing meldt. Een onverdiende verlossing. Een verlossing, die geen andere achtergrond heeft dan vrije genade. Die bovendien op haar beurt weer profetie is van de volkomen verlossing, éénmaal aan het eind ter tijden in de komst van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.

Herstel

Micha’s „profetenhed” staat tegen de donkere achtergrond van Jeruzalems verwoesting. Het gaat dus uit van de veronderstelling, dat het door God aangekondigde oordeel over land en volk reeds voltrokken is. U weet: hij heeft het volk daar één-en andermaal indringend voor gewaarschuwd. Dat als het zich niet zou bekeren, door God prijsgegeven zou worden aan de vijand, die noch de stad, noch de tempel, noch het volk zou ontzien. In Micha's dagen is dat welis- waar nog niet zo ver, maar Micha ziet de dingen profetisch zó voor zich, alsof dit aangrijpende oordeel en de verwoestende gevolgen ervan al volle realiteit zijn.

Toch - zo blijkt uit de verzen, die nu voor ons liggen - is dit oordeel het laatste niet. Integendeel, God zal opnieuw aan Zijn volk gedenken. Zich opnieuw in grote liefde over Israël ontfermen en het een groot en heerlijk herstel bereiden. Van dat herstel hoorden we al eerder (vgl. 4 : Iv en 5 : Iv), maar ook hier khnkt het weer in al zijn rijkdom op: , , Ten dage als Hij uw muren zal herbouwen, te dien dage zal het besluit verre heengaan..." (vs. 11)! Er zal dus weer een dag aanbreken, waarop Jeruzalems muren herbouwd zullen worden. Een dag, waarop het volk onder Gods zegenende hand opnieuw zal mogen zingen: , , Jeruzalem, dat ik bemin / wij treden uwe poorten in" en weer geslachtsgewijs zal mogen wonen in de heilige stad. Uiteraard zullen we hier in eerste instantie moeten denken aan datgene, wat plaatsgreep toen God Zijn volk verloste uit de ballingschap en - in een later stadium - aan de herbouw van Jeruzalem in de dagen van Ezra en Nehemia.

Intussen, wat Micha bedoelt met de woorden , Je dien dage zal het besluit heengaan" is minder eenvoudig. Het grondwoord, dat onze Staten vertalers met , , besluit" vertaald hebben betekent eigenlijk: rens. Een wat meer letterlijke vertaling luidt dan ook: e grens zal ver zijn. En bedoeld is dan: e grens van Jeruzalem. M.a.w.: ls God in gunst aan Zijn volk gedenkt, zal Jeruzalem herbouwd worden tot een grote en omvangrijke stad. Wijds van omtrek. Met grenzen die zich ver uitstrekken. Dat is nodig, omdat velen (en bepaald niet alleen joden!) zich in haar midden zullen vestigen en in de heihge stad Israels God zullen begeren te dienen. Het is een perspectief, dat we ook bij andere profeten tegenkomen. Jesaja profeteerde: , Maak de plaats uwer tenten wijd en dat men de gordijnen van uw woningen uitbreide (...) want §ij zult uitbreken ter rechter-en ter linkerhand" (Jes. 54 : 2v). We kunnen ook den­ ken aan het derde nachtgezicht van Zacharia. Daarin ziet hij een man, die met een meetsnoer de lengte en breedte van Jeruzalem wil meten, maar het is hem onmogelijk. En Zacharia mag dan de rijke heilsprofetie vernemen: , Jeruzalem zal dorpsgewijze bewoond worden vanwege de veelheid der mensen en der beesten, die in het midden ervan wezen zal" (Zach. 2 : Iv).

Zendingsperspectief

Uit het vervolg van Micha's profetenlied blijkt dit perspectief van het herstel en de uitbreiding van Jeruzalem tegelijk ook een machtig zendingsperspectief tt zijn. Want, zo vervolgt Micha: , , Te dien dage zal het ook komen tot u toe" (vs. 12). Of, zoals we ook zouden kunnen vertalen: , , Ten dien dage zal men tot u komen" (zie bijv. Kantt. S.V., maar ook Edelkoort, Ridderbos e.a.). En bedoeld zijn dan in het bijzonder de volken, die zich tot Jeruzalem en daarin tot Israels God zullen wenden. Micha tekent die toeloop op beeldende wijze. Hij zegt: ze zullen komen , , van Assur af zelfs tot de vaste steden toe; en van de vestingen tot aan de rivier en van zee tot zee en van gebergte tot gebergte"., , Assur" lag in het noorden. Met de , , vaste steden" zijn de vaste steden van Egypte bedoeld. Ook het woord , , vestingen" duidt op Egypte's versterkte steden, terwijl we bij de , , rivier" zullen moeten denken aan de Eu f raat. Micha wil ermee zeggen: ze zullen komen uit alle windstreken. God zal de volken zo met Zijn Geest bearbeiden, dat ze vanuit noord, oost en zuid zullen komen en zich voor Hem zullen buigen.

De slotwoorden , , van zee tot zee en van gebergte tot gebergte" willen ditzelfde zeggen. We behoeven hierbij niet aan bepaalde, met name genoemde bergen of zeeën te denken. Het gaat hier meer om een algemene uitdrukking, die wil aangeven, dat men zal komen uit alle landen , , gelegen tussen de uiterste grenzen (zee of berg), die men zich maar denken kan" (Ridderbos). Of, zoals we ervan zingen in Psalm 86: , , A1 de heid'nen door Uw handen / voortgebracht in alle landen / zullen tot U komen HEER' / bukken voor Uw aanschijn neer" (Ps. 86 : 5 ber.). Welk een machtig perspectief. Het verwoeste Jeruzalem hersteld en door God gesteld tot het middelpunt van de aarde. Of, zoals Micha al eerder profeteerde: , En vele heidenen zullen heengaan en zeggen: omt en laat ons opgaan tot de berg des HEEREN en tot het huis van de God van Jakob, opdat Hij ons lere van Zijn wegen en wij in Zijn paden wandelen, want uit het Sion zal de wet uitgaan en des HEEREN woord uit Jeruzalem" (4 : 2).

Intussen, we hebben bij de overdenking van Micha's profetieën reeds één-en andermaal gezien: it rijke perspectief heeft z'n aanvankelijke vervulling gekregen, toen Israël verlost werd uit de baUingschap en Jeruzalem en de tempel herbouwd werden. Het heeft vervolgens z'n principiële vervulhng gekregen in de komst van Christus. Die te Jeruzalem predikte en door Zijn Vader gesteld werd tot , , het Licht der wereld" (Joh. 8 : 12). Die op Golgotha Z'n leven gaf en zo geworden is tot de , , Zaligmaker der wereld". Die bovendien op Pinksteren Zijn Geest te Jeruzalem heeft uitgestort op alle vlees en sindsdien Zijn gemeente vergadert uit , , alle creatuur"! En daarmee doorgaat totdat Zijn huis vol en Gods raad vervuld is. Dan zal dit profetische vergezicht van Micha ook zijn definitieve en volle vervulling krijgen. Dan immers daalt het nieuwe Jeruzalem van God neer uit de hemel (Openb. 21 : 2). De stad van God, die bewoond zal worden door een volk afkomstig uit alle geslachten, natiën en tongen. Ontroert het u? Vervult nu een heilig heimwee uw hart? Geen zonde meer en geen strijd. Geen duisternis meer en geen twijfel. Maar de aarde vol van de kennis des HEEREN en God alles en in allen. Alles gericht op Zijn eer, Zijn'dienst en Zijn heerlijkheid. O, dat we dan in het heden ons zullen wenden tot Hem, in Wie die toekomst vasthgt en het aan Zijn voeten zullen smeken: Uw Koninkrijk koom' toch, o HEER’...”!

Door het oordeel heen

Na deze prachtige beelden laat Micha het zijn hoorders echter opnieuw weten: it heil wordt niet gereahseerd dan in de weg van het oordeel. Want, zo besluit hij: , Maar dit land zal worden tot een verwoesting vanwege zijn inwoners, vanwege de vrucht hunner handelingen" (vs. 13). , , Dit land", dat is: anaan. Waar het volk nu woont. Maar waar helaas ook zo ontzettend veel is, dat Gods misnoegen en toorn opwekt. Zonden, waarvan het volk zich niet wil bekeren. Afgodendienst, waarmee men maar niet wil breken. En waar wis en zeker Gods oordeel over zal gaan. Micha zegt: ij zal het , , land" stellen tot een , , verwoesting". En dat niet uit willekeur, maar , , vanwege zijn inwoners". En dan heel in het bijzonder als , , vrucht van hun handelingen". Wat de mens zaait, zal hij immers ook oogsten. Toen en nu. Ook ons geldt het apostolisch vermaan: , Die in zijn eigen vlees zaait, zal uit het vlees verderfenis maaien; maar die in de Geest zaait, zal uit de Geest het eeuwige leven maaien" (Gal. 6 : 8). Rekent u daarmee? En is de weg, die God met Zijn oude Bondsvolk is gegaan daarin ook voor u tot waarschuwing en opscherping?

Voor Israël geen heil dan door het oordeel heen. Maar juist vanwege de zonden van Zijn volk zien we diezelfde grondwet ook vervuld in Israels grote Zoon. Gods heil bloeit juist dan in al zijn heerlijkheid open, als Hij op Golgotha bukt en buigt onder de immense last van de toorn van God. Onbegrijpelijk wonder: , , Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven"! Tenslotte, ook de volle realisering van het uitzicht, waar Micha in zijn profetenlied van zingt komt niet dan door het (laatste) oordeel heen. Jezus' wederkomen ten gerichte is tegelijk het uur van de grote verlossing en het volle heil.

Iemand vraagt: Waarom komt het heil niet dan door het oordeel heen? Omdat het onze sterven moet. Ons , , ik", ons vlees, onze oude mens, onze dwaasheid, onze zonde en noemt u maar op, het moet sterven. Het moet gekruisigd. En zonder dat gericht, zonder die loutering van Godswege kan het niet. Persoonlijk niet. In de kerk niet. Maar ook in het geheel van deze wereld niet. De keerzijde van het met Hem opstaan tot een nieuw leven is altijd weer het met Hem begraven worden in Zijn dood. Alleen het tarwegraan, dat in de aarde valt en sterft, brengt vrucht voort. Veel vrucht zelfs. Een vrucht, zo rijk en heerlijk, dat het de Kerk toch dwars tegen alles in doet belijden: , , Maar het lijden van deze tegenwoordige tijd weegt niet op tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden”!

M.

L.W.Ch.R.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Het grote uitzicht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 oktober 1997

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's