Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Herschepping*

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Herschepping*

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

P A S T O R A A L

W eet u wat, , recreatie" is? Ik twijfel er niet aan of u beantwoordt deze vraag bevestigend. Recreatie, dat is immers een zaak die velen aanspreekt. Mensen die het hele jaar door hard werken, hebben recht op vakantie en op recreatie, zo wordt gesteld. We hebben er ook heel wat voor over om te kunnen recreëren. Er gaan miljoenen om in de recreatie-business. Op zijn tijd willen we op adem komen. Daar gaat het om: recreatie betekent letterlijk , , herschepping". Je voelt je gewoon weer een ander mens als je gerecreëerd hebt... Recreatie is dus van belang. Maar we voelen wel aan dat , , her schepping" meer inhoudt dan recreatie in de zin van , , er even uit zijn, even lekker met iets heel anders bezig zijn". Echte recreatie in de zin van herschepping is totale vernieuwing.

Persoonlijke vernieuwing

Je kunt niet zeggen dat het woord , , herschepping" in de Bijbel veel voorkomt. De zaak waarom het gaat echter des te meer. We kunnen daarbij denken aan de persoonlijke vernieuwing van de mens. David bidt in Psalm 51 : 12 Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest.

Wanneer wij mensen door Gods Geest deze vernieuwing ondergaan, worden wij tot een nieuwe schepping: Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden (2 Korinthe 5 : 17).

Deze vernieuwing van het hart wordt ook wel , , wedergeboorte" genoemd. De Heere Jezus heeft in Zijn onderwijs aan Nicodemus hem en iedereen op het hart gebonden dat wij zonder wedergeboorte het koninkrijk van God niet kunnen zien en ingaan. Maar ook de vernieuwing van de kosmos kan met het woord wedergeboorte worden aangeduid (Mattheüs 19 : 28). Dat illustreert de nauwe samenhang en verbondenheid tussen hoogst persoonlijke herschepping enerzijds en anderzijds de kosmische, wereldomvattende herschepping. Wij zullen ons nu op dat kosmische concentreren. Maar de nauwe samenhang tussen het één en het ander kan niet genoeg beklemtoond worden.

Gods nieuwe wereld

De HEERE onze God, die wij belijden als onze Schepper, is ook de Her schepper. Het komt daarom uiteindelijk goed met deze gebroken en geschonden wereld. Het is ongelooflijk en toch geloofwaardig. God staat er voor in, modern gezegd: God gaat ervoor! De wereld is niet alleen op weg naar de ondergang. Dat is maar één kant van de realiteit. De andere kant is dat deze oude wereld op weg is naar de grote vernieuwing! Een kapot apparaat gooi je weg bij het , , oud vuil". Dat doet God niet met Zijn aarde! De wereld wordt weer paradijs!

In Openbaring 21 : 5 lezen we de majesteitelijke woorden: En Die op de troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw! Hij Die op de troon zit, dat is Hij Die het echt en eeuwig voor het zeggen heeft. Wat zegt Hij? , , Ziet, Ik maak alle dingen nieuw!" Het gaat om een totale en radicale vernieuwing. Geen reparatie of restauratie of renovatie - maar recreatie, herschepping.

Hoe ver dat strekt, zien we in vers 1 van Openbaring 21. De eerste hemel en aarde zullen weg gaan. Ook de zee, als beeld van dreiging, als uitvalsbasis van de duivelse machten, is voor eeuwig weg. Let hier op de symboliek: de zee als schepping van God komt op vernieuwde wijze terug, de woeste, bedreigende zee verdwijnt voor goed.

De oude aarde is heel diep, tot in alle wortels en weefsels, door de zonde aangetast. Dat geldt zelfs de hemel in de zin van: het heelal. Het betreft overigens niet de hemel der hemelen, de troonzaal van God. Deze behoeft uiteraard niet vernieuwd te worden. Maar dat is dan ook de enige uitzondering! Vanwege het diep ingevreten bederf van het kwaad is er de noodzaak van een wedergeboorte van hemel en aarde. Niets van heel die schepping kan zomaar mee in Gods grote toekomst. Heel krachtig wordt dit tot uitdrukking gebracht in 2 Petrus 3 : 10 en 13. Op de grote dag des Heeren zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken die daarin zijn, zullen verbranden (Nieuwe verta­ ling: zullen gevonden worden). De hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan en de elementen, brandende, zullen versmelten. Anderzijds is er de positieve verwachting: Maar wij verwachten naar Zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

Geen vernietiging

Toch vindt er geen vernietiging plaats. Geen nieuwe schepping, maar herschepping. God zegt niet: , , Ziet, Ik maak allemaal nieuwe dingen", maar , , Ik maak alle dingen nieuw". Door alles heen houdt Hij vast aan de werken van Zijn handen. De wereld wordt niet afgedankt en in de vuilnis gegooid als een paar afgedankte schoenen. Het zal met de oude aarde waarop wij wonen wel door de vuurbrand heengaan in de dag van het laatste oordeel, maar God zal Zijn schepping als nieuw uit het vuur te voorschijn doen komen, gelouterd en gereinigd. Hij doet dat zoals de zilversmid het gesteente verhit in het vuur, zodat het zilver er gereinigd uitloopt, terwijl het waardeloze verbrandt (vergelijk ook artikel 37 van de Nederlandse Geloofs Belijdenis, waarin gesproken wordt over Christus Die uit de hemel zal komen met grote heerlijkheid en majesteit , , om Zich te openbaren als Rechter over levenden en doden, terwijl Hij deze oude wereld in vuur en vlam zet om haar te zuiveren"). Wat een trouw van de HEERE! Hij laat niet varen wat Zijn hand begon, ook wanneer Hij alles totaal vernieuwt. ÉJ

Juist doordat we onze hemelse Vader in het geloof zo hebben leren kennen, is onze verwachting voor de toekomst goed gefundeerd. God is zo trouw als Hij machtig en zo machtig als Hij trouw is. Wat Zijn liefde wil bewerken, ontzegt Hem Zijn vermogen niet! Zie - dat doe Ik, zegt God op de troon. Niemand houdt Mij tegen. In Openbaring 21:6 wordt zelfs door Hem daaraan toegevoegd: , , Het is geschied". Bij God staat het zo vast alsof het al helemaal klaar is. Niets kan Zijn hoog besluit ooit keren en niemand kan Zijn plannen in de war schop- pen. Het is onmogelijk dat er bij God een spaak tussen het wiel gestoken wordt. Hij is de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Dat wil onder meer zeggen: God heeft het eerste woord, maar ook het laatste woord. Wat Hij begint, dat maakt Hij af. Het geloof mag weten dat het vast gebouw van 's HEEREN gunstbewijzen naar Zijn gemaakt bestek in eeuwigheid zal rijzen.

Alles omvattend

Alle dingen nieuw! Met minder is God niet tevreden. Niet maar een paar vissen uit de vijver halen en dan de vijver te gronde laten gaan. Niet het koninkrijk Gods in de vorm van een reddingboot of een stel zwemvesten, terwijl intussen het schip zelf, de schepping, voor goed de duivel ten prooi valt. Neen, heel de schepping wordt gered, heel de geschiedenis zal niet zinloos blijken te zijn geweest. God zal het volkomen winnen van de satan. De Heere wil complete mensen redden naar lichaam en ziel. Hij wil ook de dieren redden, de vogels, de vissen, de beren en de koeien. Hij wil ook de oceanen redden en de tropische regenwouden en de Hollandse weilanden.

, , Eens ziet het oog, schoon blindgeboren, Gods schepping in haar glans en pracht; eens dringen tot des doven oren Zijn heil'ge woorden, vol van macht. De kreup'le zal van vreugde springen, de stomme zal den Heere gaan zingen bij al die wond'ren van Zijn hand. Rivieren zullen zich verspreiden, de wildernissen zich verblijden: een paradijs wordt heel het land!"

Als God niet met minder tevreden is dan met herschepping, dan mogen wij dat ook niet zijn. Het mag ons niet alleen te doen zijn om redding van onze zielen, van hoe grote betekenis dat persoonlijk behoud ook is. , , De mens wordt nooit uit de schepping verlost. De schepping wordt met de mens verlost. In het licht van de toekomst van de kinderen Gods ziet Paulus dus ook een toekomst van de schepping" (dr. J.P. Versteeg). Onze verlossing kan pas echt af en compleet zijn, wanneer we met heel ons bestaan, ook Hchamelijk, aan de dood en het verderf ontrukt zullen zijn. Dus pas in de opstanding van het lichaam, in onverderfelijkheid, in heerlijkheid en kracht, op de jongste dag, om dan voor Gods aangezicht te mogen leven op de nieuwe aarde en onder de nieuwe hemel. We kunnen niet echt voluit zalig zijn zonder ons hchaam. Het is pas helemaal gaaf als ook ons h- chaam totaal gered is. Daar ziet het geloof vol verlangen en al zuchtend naar uit. Niet moedeloos zuchtend, maar juist vol goede moed zuchtend!

Het einde beter dan het begin

Herschepping is nog heerlijker dan schepping. Het einde sluit aan bij het begin (vergelijk Genesis 1 : 1 met Openbaring 21 : 1), maar het einde zal nog beter zijn dan het begin. Er is verschil tussen het paradijs waarmee de wereldgeschiedenis begon en het herstelde paradijs waarop de geschiedenis uitloopt. Om te beginnen is dat zo omdat er een veelomvattende en bewogen geschiedenis van de mensheid is geweest. Die historische en culturele ontwikkeling van vele eeuwen wordt uiteindelijk niet zomaar uitgewist, zoals je een bandje of een filmopname van een recorder uitwist of zoals voetsporen op het strand verdwijnen door de opkomende vloed. Neen, we mogen geloven dat al het mooie en schone van aardse culturen op gelouterde wijze geborgen zal worden op Gods nieuwe aarde. God doet er wat mee. Hij heeft in die cultuurschatten ondanks de zonde iets doen oplichten van de volheid van de scheppingspotenties. Veel heerlijker zal die volheid blijken in Zijn nieuwe wereld. Met K. Dijk ben ik er van overtuigd dat in de nieuwe mensheid alle gaven en talenten die God hier en nu reeds geeft tot volle ontplooiing zullen komen. De schatten van kunst en wetenschap, van kracht en macht, van schoonheid en waarheid, gaan dan ten volle open in het blanke licht van Gods heihgheid. Zo zal, naar een woord van Herman Bavinck, heel de schepping voor Gods aangezicht stralen in onver- welkelijke pracht en bloeien in de lente van een eeuwige jeugd. Uiteraard gaat dit ons voorstellingsvermogen ver te boven. Er is onder christenen nogal wat verschil in interpretatie van de bijbelse symbolen. We moeten ook nooit menen de grote toekomst van God in kaart te kunnen brengen. We mogen gelovig dromen dromen. Terecht heeft A.A. van Ruler eens gezegd: „Een mens moet eerder dichter dan geleerde zijn om te kunnen verstaan wat profeten en apostelen zeggen".

Het Lam in het herstelde paradijs

Maar er is nog een veel belangrijker verschil tussen begin en einde. In het eerste paradijs was het Lam er niet. Er was de drieënige God, maar de Zoon was niet mens geworden, kruisiging en opstanding van Christus hadden niet plaatsgevonden. Adam en Eva wisten wel heel goed dat God de wereld en henzelf zo liefgehad had dat Hij hen geschapen en met talloze zegeningen omringd had. Ze kenden Gods heerlijkheid, maar ze wisten niet van vergevende genade. Ze wisten nog niets van die grote liefde Gods waarmee Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft tot verlossing van gevallen zondaars. In het herwonnen paradijs is uit verlies uiteindelijk winst geworden. , , Er is in het nieuwe Jeruzalem een plus boven het paradijs. Dat is het plus van Christus' werk. Daarom is het leven christologisch bepaald. De dankzegging is ook christologisch bepaald" (W.H. Velema). Het ligt nu eeuwig vast. Het herstelde paradijs kan nu in der eeuwigheid niet meer verloren gaan. Het kan nooit meer fout, want het Lam is nu in het midden van de stad en daarom heeft de duivel er in alle eeuwigheid geen toegang meer. Wat zal het heerlijk zijn om zo de Koning te zien in Zijn schoonheid. Om zo het Lam te bewonderen dat ons heeft vrijgekocht en gered. Dan is de zonde en de schuld voorgoed en definitief weggedaan. We behoeven geen schuld meer te belijden en geen vergeving meer te vragen voor dagelijkse afdwalingen zoals wij dit in het leven hier en nu telkens moeten doen. Maar we zullen wél beseffen: dat we hier in het nieuwe Jeruzalem zijn en mogen genieten van de schoonheid en de liefelijkheid van God, dat is dankzij het Lam, dankzij de dierbare Heiland. Want Zijn liefde zocht mij en Zijn bloed, dat kocht mij. Door genade ben ik een kind van God!

Heimwee

Waarom wijst de Bijbel ons telkens in profetische vergezichten en dichterlijke beelden op de herschepping? Het gaat erom dat we gaan verlangen naar die toekomst, die thuiskomst bij de HEERE, onze God, onze Schepper en onze Verlosser. Het is als bij een liefhebbende vader die zijn kinderen die al lang in het buitenland verblijven een ansichtkaart stuurt van het ouderlijk huis en op die ansichtkaart schrijft: , , kinder en, kom gauw naar huis, want ik verlang zo naar jullie!" Zo krijgen we vanuit de bijbelse verkondiging inzake herschepping de ansichtkaart van het eeuwig ouderlijk huis! Kinderen, kom naar huis, want Vader wacht op juUie. Wanneer we in geloof hierop reageren, gaan we op weg met heel de stoet van Gods pelgrims door de eeuwen heen:

, , Heere God, wij zijn vervreemden door te luist'ren naar Uw stem. Breng ons saam met Uw ontheemden Naar het nieuw Jeruzalem" (Jan Wit).

Literatuur H. Bavinck, Gereformeerde Dogmatiek, Kampen 1967 (5) H. Berkhof, Christelijk geloof, Nijkerk 1985 (5) K. Dijk, Over de laatste dingen, II en III, Kampen 1952/1953 J. van Genderen, De nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Kampen 1994 J. Hoek, Nabij de Toekomst, Zoetermeer 1997 J. Kamphuis, , , Het Lam in het nieuwe Jeruzalem", in Begrensde ruimte, een keuze uit artikelen en lezingen van prof. J. Kamphuis, Goes 1996 H.C. Marchand, „Kom haastig, Heere Jezus - over de toekomstverwachting van de christelijke gemeente", in G. van den Brink, M. van Campen en J. van der Graaf, Gegrond geloof. Kernpunten uit de geloofsleer. In bijbels, historisch en belijdend perspectief, Zoetermeer 1996

R.J. van Pagée, Op weg naar de nieuwe aarde, pastorale overwegingen bij de christelijke toekomstverwachting, Kampen 1982

W.G. Rietkerk, De aarde en haar toekomst. Kampen 1992 (2)

W.H. Velema, , , Schepping en verlossing" in J. Kamphuis e.a. Hoe staan wij ervoor? Actualiteit van het gereformeerde belijden, Barneveld 1992

J.P. Versteeg, , , De toekomst van de schepping", in Geest, ambt en uitzicht - theologische opstellen. Kampen 1989

Veenendaal

J. Hoek

* Lezing uitgesproken voor de E.O. rubriek , , Theologische Verkenningen" in de serie „Kernwoorden van ons christelijk geloof".

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 1998

Gereformeerd Weekblad | 20 Pagina's

Herschepping*

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 januari 1998

Gereformeerd Weekblad | 20 Pagina's