Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rachel (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rachel (2)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSE FIGUREN

Genesis 28—30; Genesis 35 : 16—20

Huwelij ksmisère

Om Rachel te krijgen, moet hij nog eens zeven jaren hard werken voor zijn oom, die overigens wél goed vindt, dat Jakob een week later met Rachel trouwt. , , Jakob laat zich overreden twee vrouwen tegelijk te nemen, dat wel was naar het gebruik van die tijd, maar niet naar de instelling Gods" (kanttekeningen). Ook Jakob zal ondervinden dat meerdere vrouwen hebben, veel narigheid geeft. Lea en Rachel maakten elkander het leven zuur. In het gezin van Jakob heerst jaloersheid, nijd, twist en wrok. Verbeten wedijverden beiden om de hefde van Jakob te winnen. Rachel had daarbij een voorsprong op Lea. Ze kan bogen op de liefde van haar man. , , Jakob had ook Rachel liever dan Lea" (Gen. 29 : 30). Dat blijkt ook later, als Jakob zich voorbereidt op het treffen met Ezau. Dan deelt hij zijn karavaan in drie colonnes in: de slavinnen en haar kinderen plaats hij in de eerste colonne. Als voorhoede moeten zij, indien nodig, de schok van Ezau's zwaard opvangen. Lea met haar zonen kreeg een plaats in de tweede colonne. Maar de meest veilige plaats was voor Rachel n.l. in de derde colonne. Uit deze rangschikking bleek duidelijk de voorkeur van Jakob. Maar... aan het geluk van Rachel ontbrak één ding: er kwamen geen kinderen. En dat betekende in het leven van de Oosterse vrouw heel veel. Een kinderloze vrouw gold in de ogen van haar man en in eigen ogen als een door God verlaten en vervloekte vrouw.

Anders ging het met Lea. Die baarde een zoon en voer voort te baren. Zes zonen en een dochter schonk ze Jakob. Die zonen waren: Ruben, Simeon, Levi, Juda, Issa- schar en Zebulon. De dochter heette Dina. Nog werden twee zonen geboren en wel uit de slavin Zilpa: Gad en Aser. Deze moederweelde van Lea maakt Rachel temeer bitter. In haar groot verdriet vaart ze onredelijk tegen Jakob uit. Hartstochelijk schreeuwt ze: , , Geef mij kinderen, of indien niet, zo ben ik dood". Ze wil zeggen: , , zonder kinderen heeft het leven voor mij geen waarde". Het wekt de toorn van Jakob op die schamper zegt: , , Ben ik dan in plaats van God, Die de vrucht des schools van u geweerd heeft? "

Dan neemt Rachel het laatste middel dat haar bleef: zij gaf haar slavin Bilha aan Jakob tot bij vrouw. Uit haar werden twee zonen geboren, die Rachel als de hare beschouwde, zodat ze toch het geslacht van Jakob had opgebouwd. Die zonen waren: Dan en Naftali. Rachel bleef in stilte om een kind bidden. En de Heere verhoorde haar gebed: , , God dacht ook aan Rachel en God verhoorde haar en opende haar baarmoeder" (Gen. 30 : 22). Jozef werd geboren, die later zulk een grote rol zal spelen in de geschiedenis van Israël. Rachel zei: , , God heeft mijn smaad weggenomen" (Gen. 30 : 23).

Rachel sterft

Dan komt het ogenblik waarop Jakob met zijn uitgebreid gezin terugkeert naar Kanaan. Na de manipulatie met het gespikkelde en gevlekte vee en de bruine en witte geiten waardoor de welstand van Jakob in korte tijd zeer toenam, staan ze op het punt om te vertrekken. Grote consternatie ontstaat, als blijkt, dat de terafim, de huisgod van Laban zoek is. Waar is dat godenmasker gebleven? Ze zoeken overal, maar vinden haar niet. Niemand kan weten, dat Racel de terafim heeft weggenomen en deze gelegd heeft in het zadel van haar kameel. Ze zit op de huisgod en beweert om bepaalde redenen niet te kunnen opstaan. Zo weet ze haar vader te misleiden. Ook hier viel de appel niet ver van de boom. Rachel wilde blijkbaar naast de dienst van God ook de afgodendienst aanhouden. Het gevolg was, dat in het huis van Jakob de vreemde goden werden binnen gebracht die tot een vloek werden en eerst later door Jakob werden weggedaan.

Dan horen we een hele tijd niet zoveel meer van Rachel. Tot er in Genesis 35 : 16—20 wordt meegedeeld dat Rachel sterft. Dat droevig gebeuren vond plaats bij de geboorte van haar tweede zoon. Het betekende een verschrikkelijke tragedie in het leven van Rachel. Op de tocht van Bethel naar Bethlehem moest men halt houden. Men hoopte nog tijdig Bethlehem te bereiken. Maar barensnood overviel haar en in een met haast opgeslagen tent had Rachel het hard in haar baren (Gen. 35 : 17). De vroedvrouw kon haar nog zeggen, dat het kind levend geboren was. Stervend gaf Rachel aan, dat de naam van het kind zou zijn: , , Ben-Oni": , , kind der smarten". Toen moest ze plotsehng van het leven scheiden in de bloei van haar leven. Het wordend leven van haar kind, moest ze bekopen met verlies van haar eigen leven. Haar kraambed werd haar sterfbed. Jakob heeft zijn tweede zoon niet Benoni, maar Benjamin genoemd. Benjamin dat is , , zoon van de rechterhand", , , dat is, dat mij altijd nabij en zeer geliefd zal zijn, als de mens zijn rechterhand" (kanttekeningen). Rachel werd begraven op de weg naar Efratha hetwelk is Bethlehem. Aan de weg van Jeruzalem naar Bethlehem staat een kapel die: , , het graf van Rachel" genoemd wordt. Het is een ontmoetingsplaats van Christenen, Mohammedanen en Joden. Het is onzeker, of deze plaats de oorspronkelijke plaats is waar zij werd begraven. Een echo van de smart, die het heengaan van Rachel bij Jakob veroorzaakte, kan men vinden in zijn afscheidsredenen: , , Toen ik nu van Paddan kwam, zo is Rachel bij mij gestorven in het land Kanaan op de weg, als het nog een kleine streek land was om tot Efrath te komen; en ik begroef haar aldaar aan de weg van Efrath, hetwelk is Bethlehem" (Gen. 48 : 7).

Nagedachtenis

Rachel, de echtgenote van Jakob/Israël, was bij het Joodse volk een sympathieke figuur. Als er in Israël een bruiloft werd gevierd, werd er een wens uitgesproken. Het was dezelfde wens, die de oudsten van Bethlehem eens tot Boaz de man van Ruth richtten: , , Wij zijn getuigen: de Heere make deze vrouw, die in uw huis komt, als Rachel en Lea, die beiden het huis Israels gebouwd hebben". Het tragisch sterven van Rachel bleef in de herinnering voortleven. De profeet Jeremia tekent de diepe nood van de Judesche ballingen, die gevankelijk naar Babyion werden weggesleept, met de aangrijpende woorden: , , zo zegt de Heere: Daar is een stem gehoord in Rama, een klage, een zeer bitter geween: Rachel weent over haar kinderen, zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij niet zijn" (Jeremia 31 : 15). Rachel vertegenwoordigt in de ogen van Jeremia, geheel Israël, dat uit haar werd opgebouwd... volk en stammoeder wenen over de ondergang van haar , , kinderen", die van Rama uit in de ballingschap werden gevoerd. En later, als in Bethlehem, Herodes kinderen heeft doen vermoorden, dan zegt de Heilige Schrift: , , Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door de profeet Jeremia zeggen: , , Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm: Rachel beweende haar kinderen en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn" (Matth. 2 : 17 en 18). Hier wordt de jammerklacht van Rachel toegepast op de uitmoording van de kinderen, waarover de treurende moeders klagelijk schreiden. Zo houdt de Heilige Geest Zelf de stervenskreet van Rachel levend. Het ging in haar leven, zoals dat in het leven van de meeste vrouwen het geval is: Wel en wee, voorspoed en tegenspoed, waren dooreengestrengeld. Overigens was het leven van deze schone vrouw, uit de tijd van de Patriarchen, niet in alles voorbeeldig. Haar karakter vertoonde minder fraaie trekken. Ze maakt de indruk, dat ze graag haar zin wilde doordrijven. Ze is inhalig... wil alles voor zich alleen hebben.

Wordt in hoge mate jaloers, als Lea wél en zij géén kinderen krijgt. Zó zelfs, dat ze fel uitvaart tegen Jakob, alsof hij daarvoor verantwoordelijk is. En als ze gaat inzien, dat ook liefdesdrank geen uitkomst biedt, maar dat het God is. Die kinderzegen geeft, bidt ze de Heere om moeder te mogen worden. Maar op sluwe wijze rooft ze de terafim van haar vader. Ze stelt haar verwachting op God, maar houdt graag de afgoden achter de hand. Meer dan naar hogere dingen, was er de begeerte naar het moederschap. Of, om het samen te vatten met wat ik ergens las: , , niet alles in Rachels leven is even stichtend; er zijn kleine kanten van vrouwelijke jaloersheid, van afgodische praktijken, van bedrieglijke sluwheid". , , Maar er loopt", aldus deze auteur, en daarmee willen we besluiten, , , eveneens een gouden draad door van goddelijke zegen, van gelovige overgave" (De Fraine: , , Bijbelse vrouwengestalten").

B. H.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 maart 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Rachel (2)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 maart 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's