Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lydia

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lydia

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSE F I G U R E N

(Handelingen 16 : 11—15)

D e Apostel Paulus arbeidt met zegen in Klein Azië. Niets wijst erop, dat hij dit arbeidsveld spoedig zal verlaten. Ook Paulus zal dat niet gedacht hebben. Maar Gods gedachten zijn hoger dan die van Paulus. Op een andere plaats in de Heilige Schrift deelt Paulus mee, édii dt S a t a n hem verhinderde om naar Thessalonica te gaan. Hier is het geheel anders... de H e i- l i g e Geest verhindert om met de prediking voort te gaan. Hoe dit geschiedde, is niet met zekerheid te verklaren. In elk geval wordt aan de Apostel duidelijk gemaakt, dat hij zijn koers moet verleggen. Hij moet de andere kant uit. Ze passeren enkele plaatsen en komen dan aan in de havenstad Troas. Daar ontvangt Paulus een nachtelijk visioen. Hij ziet een man, die, aan zijn kleding te zien, uit Macedonië komt. Die man roept: , , Kom over in Macedonië en help ons!" In die man roept het heidens Europa om het Evangelie! Paulus verneemt in die roep de stem van God. Gehoorzaam steekt hij de Hellespont over en komt te Filippi, de eerste stad van Macedonië, een Romeinse kolonie. Filippi was een belangrijke handelsstad. Gelegen tussen de Egeïsche en de Adriatische Zee, was het de sleutel, die het Midden-Oosten en Europa voor elkaar ontsloot. Zoals steeds zocht Paulus eerst de Joden op. Het blijken er niet zoveel te zijn: een synagoge is er niet. Wel is er buiten de stad, aan het riviertje Gangas, een plaats waar men samen komt om te bidden. Als de Sabbath is aangebro­ ken, gaat Paulus met Silas, Timótheüs en Lukas, op zoek naar die plaats en vinden haar. Ze treffen er wat vrouwen aan: Jodinnen en Jodengenoten. Merkwaardige samenkomst daar tussen de heuvels aan de waterkant. Ook een historisch gebeuren... de eerste Evangeheprediking in Europa! Waarover Paulus preekte wordt niet vermeld. Maar het middelpunt van zijn prediking was altijd en zal ook hier geweest zijn: Jezus Christus en Die gekruist (1 Korinthe 2:2). Dat er voor de grootste der zondaren genade is, in de vergeving van de zonden door de Heiland en Zahgmaker. De vrouwen horen de Boodschap van het heil in Christus aan. Eén van die vrouwen was Lydia, de purperverkoopster. Ze was afkomstig uit Thyatira. Ze woonde in Fihppi en had daar blijkbaar een zaak in purperen kleren en stoffen. Het werd aangevoerd uit haar geboorteplaats Thyatira en in Filippi verkocht. Haar handel was luxe handel, want purper was alleen voor de rijken. Als in Lukas 16 vers 19 gesproken wordt over een zeker rijk mens, dan wordt daarvan gezegd, dat hij was gekleed met , , pur per en zeer fijn lijnwaad". Een purperen mantel was de officiële ambtskleding van de Romeinse hogere ambtenaren. En toen men de Heere Jezus tot spotkoning maakte, wierpen de soldaten van Pilatus een afgedankte purperen mantel over Zijn schouders. We moeten de zaak van Lydia zeker niet voorstellen als een achterafwinkeltje. Ze dreef een zaak van formaat. Ze was naar wereldse maatstaven een rijke vrouw, die meetelde. Maar haar zakelijke activiteiten waren haar niet het geheel en al. Ze had er oog voor gekregen, dat de mens niet alleen bij brood zal leven. Er staat van haar, dat ze , , God diende". Hoogstwaarschijnlijk was ze een Jodengenote (prosehete). Ze was ingewonnen voor de verering van God in de Joodse godsdienst. Ze was dan ook een trouw bezoekster op de Sabbath van de gebedssamenkomsten. Vol overgave luistert ze naar de prediking van Paulus. Dit heeft ze nimmer gehoord. Ze is niet alleen geheel oor... het Woord van God raakt haar hart. De Heere opende haar hart, zodat zij acht nam op de Boodschap die Paulus bracht. Ze nam acht, dat is, ze werd krachtig overtuigd van de Waarheid; gaf zich daaraan van harte over. Bij het Woord voegde zich de Heilige Geest en deed haar het Woord toevallen. De Heere zette haar om. Dat was Gods werk. De bekering is altijd Gods werk. , , Levensvernieuwing is het uitsluitend kroonrecht van de Almachtige". De Heere was de Eerste geweest: de daad van God, die haar hart opende, ging vooraf aan haar horen en gehoorzaam zich overgeven. Hem alleen komt alle eer ervan toe. We lezen niet, dat Lydia lange tijd in onzekerheid haar weg ging. Dat ze veel worsteling en geestelijke strijd heeft gekend. In korte tijd kwam ze tot geloof en betoonde de echtheid ervan in de praktijk. Maar deze ervaring van Lydia is geen maatstaf voor anderen. Anderen komen langs een weg van veel beproeving en aanvechting tot geloofsovergave. De Heere trekt de Zijnen op onderscheiden manier. Doet hen wandelen op verschillende wegen. Maar van allen geldt: , , dat het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God" (Romeinen 10 : 17). Lydia zocht de zaligheid waar zij te vinden was: onder de verkondiging van het Woord! Zo is het ook nu nog. Niemand zet zichzelf uit de dood in het leven. God moet het doen en wil het doen. Maar... op de plaats door Hem aangewezen: in de kerk waar Zijn Woord wordt geopend. Niet in de eigenwillige afzondering van het thuis zitten, maar onder de levende Evangelieprediking. Zo werd het Evangehe voor Lydia een , , kracht Gods tot zaligheid" (Romeinen 1:6). Werd zij in Europa als eerste voor het Evangelie van vrije genade ingewonnen. Als we ons afvragen, hoe nu juist zulk een vrouw die zich bezig houdt met purper, met zaken van pronk en praal, het Woord van God ontvangt, dan moet gezegd worden, dat het om het hart gaat! , , Men kan wel in Bijbels handelen en een zeer werelds hart hebben, en in purper handelen en ernstig gezind zijn" (J. Ridderbos). Na haar geloof te hebben beleden wordt Lydia gedoopt. Ook haar gezin, haar , , huis", komt tot het geloof in Christus en wordt gedoopt. , .Natuurlijk werd Lydia niet gedoopt, nadat ze haar geloof in die gepredikte Christus had uitgesproken; en dat zelfde is ook aan te nemen van de leden van haar gezin, zover die volwassen waren" (J. Ridderbos).

Dat geloof komt naar buiten in daden. Neen... Lydia trekt zich niet uit de wereld terug. Ze blijft zaken doen. Maar daarnaast zet ze zich in tot dienstbaarheid aan anderen. In dit geval aan Paulus en zijn medewerkers. Haar huis is groot. Gaarne staat ze een deel van haar woning aan hen af. Ze dringt er bij hen op aan bij haar in te trekken. Ze doet dit met de woorden: , , Indien gij hebt geoordeeld, dat ik de Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis en blijft er..." , , En zij dwong ons". Elke bedenking van de zijde van Paulus wordt door haar , , vriendelijk bidden en aanhouden" (kanttekening) weggenomen. Ze gaan mee naar de woning van Lydia, , , waar de vloeren wel met kostbare tapijten zullen zijn belegd geweest" (J. Ridderbos). Als ze enkele dagen van de gastvrijheid hebben genoten, worden Paulus en Silas gevangen genomen. Grote zorg bij Lydia als de mannen niet terugkeren en ze van hun gevangenneming verneemt. Maar grote dankbaarheid en vreugde is er, als Paulus en Silas door Gods machtig ingrijpen vrij komen en de woning van hun gastvrouw weer opzoeken. Zo haar geloof in praktijk brengen, betekent een ge- loofsgetuigenis tegenover de buitenstaanders. Ze schaamt zich het Evangelie niet.

De Gemeente van Filippi, de eerste in ons werelddeel, heeft de liefde van Paulus' hart gehad. Dat blijkt uit de brief die de Apostel aan haar schreef. Die liefde was wederkerig. De Gemeente van Filippi ondersteunde de Apostel ook financieel. Hij dankt dan ook de Gemeente voor de „gemeenschap aan het Evangelie van de eerste dag af tot nu toe" (Fihppenzen 1:5). Het wordt mogelijk geacht, dat de Gemeente van Filippi samenkwam in het huis van Lydia. En als in Fihppenzen 4 : 3 gesproken wordt over vrouwen, die met Paulus gestreden hebben in het Evangelie, is het niet ondenkbaar, dat bij die vrouwen ook Lydia is geweest. Het moet Paulus aan het eind van zijn leven goed hebben gedaan, terug te denken aan een vrouw als Lydia en aan die stille Sabbathmorgen aan het riviertje Gangas.

B.

H.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Lydia

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's