Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het werk van de andere Trooster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het werk van de andere Trooster

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

.een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid; namelijk de Geest der waarheid." (Joh. 14 : 16b, 17a)

W e zagen vorige week, dat de Geest zou worden gegeven op het gebed van Christus. De vraag ligt nu voor de hand wat Zijn werk is en waarom Hij Trooster wordt genoemd. Naast Christus, Die ook Trooster genoemd wordt, heeft Hij een eigen werk dat in Zijn handen ligt.

Trooster

In onze vertahng wordt de Geest aangeduid als , , Trooster". We hebben hier in de grondtekst te maken met een woord, dat op allerlei wijze vertaald kan worden. Het gaat om een Naam die allerlei gedachten in zich bergt. Heel letterlijk denken we aan iemand , , die erbij geroepen wordt". Iemand wordt erbij geroepen om een ander bij te staan. Vandaar dat hier ook wel vertaald wordt , , Advocaat". Iemand verleent bijstand, is zaakwaarnemer. Dat zit eigenlijk allemaal in de Naam waarmee de Geest wordt aangeduid.

Het geeft in ieder geval al wat aan van de rijkdom en veelzijdigheid van het werk van de Geest. Het kan als het ware niet in één woord gezegd worden wat Hij doet. Daar is het te rijk voor. Hij neemt het machtig en heerlijk op voor krachtelozen en bedelaars, die hun eigen zaken niet kunnen behartigen en daarom almeer op Hem worden aangewezen. Heb ik het hier over u, over jou? Hij staat discipelen terzijde, die zonder Christus en zonder de zegen van Christus de allerellendigsten van de wereld zijn. De discipelen tot wie Jezus hier spreekt, staan voor de ontzaglijke taak om het Evangelie uit te dragen in de wereld tegen het geweld van alle machten in.

, , Die erbij geroepen wordt". Ook door u? Wordt Hij er door u bijgeroepen als u voor God ineenzinkt met de belijdenis, dat het heil uit u nooit kan zijn? Smeekt u om Zijn bijstand als u uzelf niet weet te leiden op de weg der zaligheid? Vraagt u ootmoedig of Hij uw zaakwaarnemer wil zijn, omdat u zonder God zo nameloos arm bent? Hij wil Zich erbij laten roepen, zelfs en juist in hopeloze gevallen!

Er zou vanuit Joh. 14 en 16 heel wat te zeggen zijn van Zijn werk, van de wijze waarop Hij troost en bijstaat, de wijze waarop Hij het opneemt voor Christus' discipelen in al hun weerloosheid. Christus zegt: , , Die zal u alles leren en indachtig maken wat Ik u gezegd heb." Daar hebt u weer zoiets, waarmee Hij machtig weet bij te staan: leren, indachtig maken. Wat weet ik vanzelf van de dingen Gods? Wat versta ik ervan? Hij weet te leiden in al de waarheid, als het mijn nood is dat ik dwaalziek ben, de weg niet weet, een arglistig hart heb. Weet u waar de naam , , Trooster" me ook aan doet denken? Een kind wil iets vragen aan iemand tegen wie het hoog opziet. Eigenlijk durft het kind niet met zijn vraag te komen. Maar moeder zegt: , , Nou, toe maar, joh...". Misschien zegt ze ook nog de woorden voor. Ziet u hier het werk van de Trooster, de Helper? Wat zal ik zeggen tot de Eeuwige, de heilige God? Wie ben ik? De Geest geeft vrijmoedigheid, zegt als het ware de woorden voor. Wie zal het voor mij opnemen, als ik niemand meer heb die het voor mij kan of wil opnemen? Kom^ Heilige Geest!

Helper is Hij juist ook in de strijd en verdrukkingen. , , In de wereld zult gij verdrukking hebben" (Joh. 16 : 33) - het laatste woord van deze afscheidsrede. De Trooster doet verstaan aan discipelen in hun strijd: maar heb goede moed... Christus heeft de wereld overwonnen! De Geest doet verstaan aan de discipelen wat hun door God geschonken wordt. Als dat geen troost is! Hij doet kennen het heil in Christus. Hij geeft ook weer gezicht op dat heil als het uit m'n ogen verdwenen is (en in het algemeen door eigen schuld). Hij leert de handen uitstrekken tot Christus. En op hoeveel manie- ren weet Hij niet de chnstgelovigen bij te staan? Welke nood kan er zijn waarin Hij niet weet te troosten?

De Geest der waarheid

Christus noemt Hem verder , , de Geest der waarheid". Ook in Joh. 15 : 26 worden die twee namen aan elkaar verbonden, Trooster en Geest der waarheid. Hij is Zelf de Waarachtige en Hij leidt in al de waarheid. Wat Hij werkt, is waarachtig, eerlijk. Ziet u het radicale verschil met de grote tegenstander, satan? Die is de vader der leugenen, door en door verlengend, verklaarde tegenstander van de God der waarheid. En wat denkt u in dit verband trouwens van ons eigen hart? De Bijbel zegt dat het bedriegelijk, arghstig is.

Wie nu bevreesd is voor het geweld van de vader der leugenen en vreest voor de arglistigheid van zijn hart, moet eens ter harte nemen, dat de Geest door Christus de Geest der waarheid wordt genoemd. Wat is Hij eerlijk, zuiver in Zijn werk. Hij maakt dat mensen die eerst rustig gehouden worden door de leugens van satan - dat kan in overmoed, , , het komt toch wel goed", maar het kan ook in een doffe berusting, , , voor mij is het toch niet" - nu worden wakker geschud. Vooral ook is Hij de Geest der waarheid, omdat Hij leidt tot in de handen van Hem Die zegt: , , Ik ben de Waarheid". Hebt u Hem daarvoor trouwens nodig?

Hij brengt tot eerlijke zelfkennis. De sluiers van waan en leugen scheurt Hij aan flarden. Hij doet echt, waarachtig God in Christus kennen. Als Paulus bidt: dat ik Hem kenne..., dan wil de Heilige Geest hem te hulp komen. Wat een machtig werken van de Geest. Je moet van jezelf maar tot alles in staat zijn en altijd geneigd om op wegen te gaan bij God vandaan.

Zonder Hem en Zijn leiding ontkom ik niet aan de greep van de vader der leugenen, word ik en blijf ik beheerst door de leugen en de waan. Gaat u dat steeds meer ontdekken? Maar kan zo de Geest der waarheid u te hulp komen en bijstand bieden? Een echt christen heeft altijd weer troost, bijstand, leiding nodig. Nog iets nauwkeuriger: heeft altijd dé Trooster nodig. Ik weet niet of u zich daarin herkent?

Opdat Hij bij u blijve

Christus zegt: de Vader zal u de andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid. Hij blijft bij de Kerk, de bruid van Christus op aarde. Daarin wordt vervuld wat Christus zei: En ziet. Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Al de dagen! Wil dat zeggen: ook al de dagen tot de wederkomst in Nederland? Dat staat nergens in de Bijbel. Niemand kan ons dat garanderen. Bovendien is het beshst niet verdiend. Dat mag ons voortdurend gebed geven, ook voor de Kerk in ons land. De Geest blijft wel bij de kerk van Christus tot in eeuwigheid.

Hij blijft bij oprechte christgelovigen. Heb ik Hem, dan heb ik ook de Vader en ook de Zoon tot mijn deel. Blijft Hij bij me, dan zal God eeuwig m'n God zijn. Wordt dat altijd gevoeld dan? Kunt u begrijpen! Voor m'n gevoel is Hij soms weg en komt Hij nooit terug. Hij heeft trouwens het volste recht om nooit meer naar me om te zien. Wanneer Hij Zich terugtrekt, is dat in het algemeen mijn schuld.

Opdat Hij bij u blijve - wat een zegen, temeer omdat ook altijd de strijd blijft, de aanvechtingen en noden blijven. Omdat de vijanden niet ophouden om aan te vechten en ik mezelf daarbij niet troosten en niet leiden kan. Omdat ik de nevels niet weet te verjagen. En ik het vuur van de hoop niet doe opvlammen. Wat een toezegging hier van Christus! Wie valt er vandaag met deze toezegging neer aan de voeten van de Heere, met het gebed: Gedenk het Woord, o Heere, dat Gijzelf hebt gesproken, waarop Gij mij verwachting hebt gegeven?

Het blijven van de Geest is een blijven tot in eeuwigheid. Niet voor een poosje, voor een paar jaar, niet alleen in de lentetijd van het geestelijk leven, als er de frisheid van de voorjaar is. Ook later als dofheid en gezapigheid en lauwheid zo gruwelijk kunnen toeslaan. In eeuwigheid, dat is ook dwars door de tijden van lauwheid en ontrouw heen. Ondanks de tijden van wegzwerven (en wat kunnen die perioden soms langgerekt zijn!). Bij u blijven in eeuwigheid, dat is één groot wonder van trouw en genade, één en al verbazende en onbegrijpelijke volharding in genade.

De Geest grijpt niet aan om tot geestelijk leven te brengen om dan vervolgens na een paar dagen of maanden of na 20 jaar weer geheel en al te verlaten. Hij vernieuwt een mens niet om hem dan later weer een keer totaal aan zichzelf over te geven. Het zou wel moedbenemend zijn als zo het werken van de Heilige Geest was.

Zoekt u inmiddels de bijstand en hulp, de troost, de leiding van de Geest? Gelukkig als u al meer en meer en al dieper uw afhankelijkheid van de Geest ontdekt en doorleeft en als dat u steeds meer doet roepen tot en om Hem. Of zegt u, als u dit leest, misschien bij uzelf: , , Ik krijg er geen begin aan, aan het geestelijk leven, met het hart dat ik heb". Als u daarmee wilt aangeven, dat de mens van zichzelf zo gruwelijk hard is, hebt u daarin volkomen gelijk. Als u wilt zeggen, dat er van u uit geen heil kan zijn, hebt u evenzeer gelijk. Maar bedenk wel. dat er zelfs in deze nood uitkomst kan zijn bij Hem, van Wie de Kerk van alle eeuwen belijdt, dat , , Hij Heere is en levend maakt".

Gelukkig wie in de geestelijke strijd steeds meer ontdekt: een soldaat kan nog beter zonder wapens de oorlog in, dan dat een strijder van Christus de geestelijke strijd moet strijden zonder de Geest. Dat is echt een volstrekte onmogelijkheid. Weet u dat?

Omdat het waar is wat hier in onze tekst staat, daarom kon M'Cheyne dichten:

A^M reis ik getroost onder 't heiligend kruis, naar 't erfgoed daarboven, in 't vaderlijk huis.

Ja, zegt u, mooie, ontroerende dichtregels, maar hoe kan iemand het zeggen? Dat kan met een Voorspraak in de hemel. Die bidt en pleit, én een Voorspraak en Trooster op de aarde, in je hart. Wat een onuitsprekelijke rijkdom! Maar ook: wat ben ik er allerellendigst aan toe zonder deze Troosters!

Is de Geest mijn Trooster, dan zing ik op bepaalde momenten: nu reis ik, getroost...

L.

M.G.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Het werk van de andere Trooster

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1998

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's