Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prediking en Heilsorde (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Prediking en Heilsorde (3)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geloofsleer

Kenmerkenprediking?

aar dan eens is gesteld dat de gereformeerde Woordverkondiging geen kenmerkenprediking is. Zij is verkondiging van het heil. Het heil in Christus. Toch verdient deze opmerking wel enige nuancering. Er is immers ook een Bijbelse „kenmerkenprediking".

De Heerejezus vraagt in Joh. 21: „Simon, zoon van Jonas, hebt ge Mij hef? " En Petrus zegt, heenwijzend naar de Heere Christus: „U die gelooft is Hij dierbaar" (1 Petr 2 : 10). En onlangs wees mij iemand op de zendbrief van Johannes waar vele „kenmerken" genoemd worden van kinderen Gods, maar nooit met de bedoeUng dat we „uit onze weg" gaan leven. Het valt mij ook steeds weer op hoe diegenen, die worstelen met de zekerheid van het geloof, de felbegeerde zekerheid nooit vinden in „hun" kenmerken. In Christus door het geloof te rusten is het zuiverste kenmerk van genade. En natuurhjk, wanneer Zijn Geest in mij woont zullen de vruchten van het nieuwe leven niet achterbhjven. Ja, ik heb duidehjke voorkeur voor het woord vruchten, boven „kenmerken". Maar hoe het ook zij, ik maak pas echt bezwaar wanneer zogenaamde „kenmerken" de plaats innemen van Christus en zelfs worden losgemaakt van Hem. Ik kan van kenmerken niet leven, alleen van Christus en Zijn gerechtigheid. En de vruchten van het nieuwe leven zijn vruchten van de Heilige Geest.

Houd het bij elkaar

Er is nog een gevaar waar we voor moeten waken. De grote zaken van geloof, wedergeboorte en rechtvaardiging mogen niet uit elkaar getrokken worden, zoals helaas te vaak gebeurd (is). Daarvoor zijn ze namelijk te veel op elkaar be­ trokken. Uiteindehjk zijn het niet anders dan verschillende aspecten van éénzelfde zaak.

Ook mag de prediking niet bhjven steken in de „rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof." Er valt voorwaar nog meer te zeggen. Het nieuwe leven ontwikkelt zich, wil het goed zijn. Na een korte, maar heftige belangstelÜng voor de zekerheid van het geloof is het actuele thema van dit moment „groeien in het geloof' of „opwassen in de genade". Terecht dat ook daar aandacht voor gevraagd wordt. Paulus dringt er bij de gelovigen op aan dat zij komen zouden tot een manUjke wasdom. De prediking moet van ons mannen en vrouwen maken, geworteld in het geloof. Eikenbomen der gerechtigheid. En ge- Ujkertijd moeten we daar ook zelf ten volle naar staan. Juist ook in de omgang met de Schrift en met de Heere in het gebed is er de opwas. Niet de gangen van Gods volk staan daarbij centraal, wel de gangen van Sions Koning. En wie tenslotte de Heere hefkreeg en hart en leven aan Hem overgaf, begeert toch ook voor Hem te leven?

De onheilige heilige

De heihgmaking zou een onderwerp apart kunnen zijn. Er heerst immers zoveel onkunde op dit terrein.

In, met name het boek Leviticus, komen wij herhaaldehjk de eis van God tegen, dat Zijn volk heihg zal leven. En altijd weer is de motivatie: Omdat Ik, de Heere Uw God heihg ben.

Heihg in de betekenis van „anders". God is zo anders dan deze door de zonde bezoedelde wereld.

Wie door genade de goede keus leerde doen, werd losgemaakt uit de structuren en schema's, de denkpatronen en stelsels van een vrome en niet-vrome wereld, die ten diepste zichzelf tot een god is.

Bi) een aparte God hoort een apart gezet volk. Niet met een boekje in een hoekje. Gods volk heeft de roeping om in deze wereld een zoutend zout en een Hchtend hcht te zijn.

Dat heiUgmaking nooit een prestatie is van ons vlees wordt alleen maar duideUjk in het geloof. Ze vloeit voort uit de geloofsband aan Christus. Want het geloof vindt immers ook zijn heiligheid in Hem alleen. Paulus schrijft de Korinthiërs: „Die ons van God geworden is wijsheid, rechtvaardigraaking, heiligmaking en verlossing." En op een andere plaats: „Christus is ons alles."

Dat is een geweldige ontdekking die alleen het geloof kan doen.

In Leviticus 20 : 8 zegt de Heere: Onderhoudt Mijn inzettingen en doet ze; Ik ben de Heere Uw God, Die u heilige!" Daartoe komt Hij met Zijn Geest wonen in de gemeente en neemt Hij intrek in zondaarsharten. En zou dan een heilige Christus een onheilig leven in ons kunnen leiden?

De aard van het nieuwe leven is dat het vruchtbaar is voor God in het doen van goede werken. Ja, het beeld van ChrisUis wordt in ons zichtbaar. Niet omdat het moet, maar omdat we niet anders kunnen. Van het leven der heihgmaking is weleens heel treffend opgemerkt: Het gaat vanzelf of het gaat in het geheel niet...!

Ziet u dan hoe bevrijdend het geloof werkt? Volgens Luther brengt het alles mee. Dus ook de heiligmaking. En bij Kohlbrugge las ik: „Wir sind heihg, wenn wir in glauben wandeh." Of, zoals hij elders schrijft: „Wie van de vergeving der zonde leeft is een heihge." Dat is nou eens echt evangehsch! Dezelfde klare taal komen we tegen bij Luther in zijn commentaar op de Petrusbrief, waar we lezen: „Lasst Gott allein in euch regieren, leben und wirken, so seit ihr heihg wie er heihg ist."

En voor Calvijn tenslotte, is de heihgmaking de band aan God.

Niettemin bÜjft een kind van God levenslang de strijd houden met zijn verdorvenheid. En hoe klein maakt dat! Kohlbrugge wijst erop hoe „Jakob nadat hij bedekt werd door de onschuld van Gods Lam, hinkende zijn weg ging."

Het is maar opdat we niet met ons hoofd in de wolken zouden gaan lopen.

Ja, wij blijven zondaren, tot de laatste snik. Maar de Geest richt door de prediking hart en oog op Christus. Van Hem alleen is Mijn verwachting. Hij is niet alleen mijn gerechtigheid, maar ook mijn heihgheid. In Hem ben ik volkomen. Nu reeds!

Dus wat doet de wedergeboren mens? De mens die door het geloof in Christus zich rechtvaardig weet voor God? Hij heeft dagehjks nodig toe te gaan tot de Genadetroon.

Want wij bhjven bedelaars, aldus Luther In alle dingen van de Heere afhankeÜjk. Wij moeten da gehjks toegaan tot de Bron, om daaruit te drinken, ons daaruit laven.

En eindehjk komen we Thuis bij God. Als bedelaars...! De eeuwige heerhjkheid is een feit geworden. De prediking was niet tevergeefs.

Nieuw-Lekkerland

Ds. J. Belder

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 1999

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Prediking en Heilsorde (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 1999

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's