Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De betekenis van diakonaal huisbezoek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De betekenis van diakonaal huisbezoek

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

KLEINE KRONIEK

e gemeente van Christus is een diakonale gemeente. Geroepen tot dienende liefde in navolging van Christus. Komt dat aspect voldoende tot uiting in de prediking en tijdens het huisbezoek? Bij het „gewone" huisbezoek komt de volle breedte van het geloofsleven en gemeenteleven aan de orde. Daarnaast heeft ook het „diakonaal huisbezoek" zijn plaats. Dit is in veel gemeenten niet of nauwelijks bekend. Toch zou het goed zijn dat ook in die gemeenten de mogelijkheid overwogen werd om diakonaal huisbezoek te doen plaatsvinden.

Ds. A. Romein schrijft in het blad Diakonia over wat deze vorm van huisbezoek kan voorstellen. In de eerste plaats kan informatiegegeven worden over het moderne diakonaal (werelddiakonaat, jeugddiakonaat, ouderenen gehandicaptenzorg, dienst aan asielzoekers en andere vreemdelingen). Vervolgens kan er worden opgewekt tot meeleven, opdat buitenstaanders zullen kunnen zeggen: „Ziet, hoe lief zij elkaar hebben..."

„God geeft zijn gemeente veel gaven: kennis, geloof, gebed, liefde. Maar ook: creativiteit, handigheid, een luisterhouding, vindingrijklieid, een open karakter, een helder verstand.

Diakenen op huisbezoek zijn steeds op zoektocht Ze zoeken mensen die hun gaven willen inzetten voor anderen. Huisbezoek is een middel om erachter te komen welke gaven er leven in de gemeente. Is dat ook geen „inzameUng van liefdegaven"? Men kan erover spreken of men z'n gaven niet zou willen besteden in diakonaal kerkenwerk. Veel mensen willen best wat doen. maar wel voor een afgebakende taak in een overzichtehjk tijdvak.

Vrijwilligerswerk

VrijwiUige inzet, zonder salaris of vergoeding, wordt minder, zoals recente onderzoeken hebben aangetoond. Dat is wel verklaarbaar vanuit ontwikkelingen in de samenleving: veel meer mensen nemen deel aan het arbeidsproces, vooral vrouwen. Hebben daardoor minder tijd. Het diakonaat zal niettemin aandringen op beschikbaarheid. En wel krachtens diakonale roeping. Vrijwilligers zijn volstrekt onmisbaar in verzorgingshuizen, jeugdwerk, ZWO-werk, opvangwerk enz. Op huisbezoek kan dit bespreekbaar worden gemaakt.

Beroepskeuze

Dienstverlenende beroepen zijn niet „in". Het zijn niet de banen waar veel geld wordt verdiend. Maar de samenleving snakt naar mensen, vooral jongeren, die bereid zijn een verzorgend beroep uit te oefenen. Het is zeker een diakonale bezigheid jongeren op te zoeken teneinde daarover in gesprek te gaan. Dus over school- en beroepskeuze. Zou beschikbaarheid voor naasten, een bijbelse roeping, haar vertaUng niet mede kunnen krijgen in de keus van een zorgverlenend beroep? Bijvoorbeeld als verpleegkundige, bejaardenverzorgende of een ander beroep in de zorgsector? Jongeren kan dat te denken geven of zelfs een stootje in de rug geven.

Gastvrijheid

Eén van de bijbelse deugden is de gastvrijheid.

„Vergeet de herbergzaamheid niet." Een actueel gespreksthema op diakonaal huisbezoek. Is ons gezin, onze gemeente, een gesloten groep, opgaand in de eigen kring, gestempeld door de eigen doelen? Of een open huis en een gastvrij home voor anderen?

„Wees een zegen", is de bijbelse opdracht. Zijn wij als gemeente een zegen voor anderen, wijkplaats voor eenzamen, herberg voor gasten? Ik doel hier op openheid voor alleenstaanden, kinderen (bijvoorbeeld als gast- of pleeggezin) en asielzoekers, „vreemdehngen in onze poorten..." Zijn de laatstgenoemden een probleem voor onze samenleving of ook een kans? Een kans om iets te betekenen voor mensen die losgeraakt zijn van al hun zekerheden.

Samenleving

Wij mogen volop kerk zijn. Maar we zijn ook deel van een bredere samenleving. Die is gekenmerkt door veel positieve ontwikkeüngen en verworvenheden. Maar ook door ernstige problemen, vergroeiingen en onrechtvaardigheden. Voelen gemeenteleden zich bij deze noden betrokken? Is er begrip voor mensen, ongetwijfeld ook gemeenteleden, die bekneld zitten tussen de raderen van de vaak harde maatschappij? Is er bereidheid mee te denken en mee te leven waar dat gewenst en mogelijk is? En zelfs om zich in te zetten voor een stukje samenlevingsopbouw, in de buurt, in de poütiek, in de regio? Stellig een gespreksonderwerp op een diakonaal huisbezoek.

Dienst

Een diaken op bezoek? Hebben julHe dan problemen? Dat was voorheen altijd de gedachte. Waar zo'n ambtsdrager binnen ging, was nood. Diakenen gingen vaak op bezoek als het donker was! Toch... tactvol aanbieden van mogeUjke hulp hoort ook bij het diakonaal huisbezoek. Dat kan heel wat losmaken! Weerstand. „O nee, de diakonie niet." Wij redden ons wel. Diakenen gaan dan weg met twijfel in het hart: daar zit iets, maar men spreekt zich niet uit... Wachten maar Vertrouwen winnen heeft tijd nodig. En trouw.

Maar zo'n uitgestoken hand kan ook worden aangegrepen door mensen in nood en zorg. Dan is het zaak om te weten hoe en waar men de juiste hulp vinden kan. De diaken kan tussenpersoon zijn en een weg openen naar de sociale dienst, het pastoraat, het maatschappehjk werk, de psycholoog. Al naar gelang de problematiek. Die kan op tal van terreinen Hggen, zoals eenzaamheid, armoede, levensangst, stervensangst, overspanning, opvoedingsproblemen.

Dan luisteren, meevoelen, tasten naar een uitweg en bereidheid tonen om ervoor op stap te gaan naar medewerkers, fondsen, deskundigen, instanties. Of naar mensen in de gemeente, die de naastendienst kunnen bieden waartoe de diaken zelf niet in staat is.

Lezen en bidden

Kun je op zo'n huisbezoek plaats geven aan Schriftlezing en gebed? Dat kan. Zeker daar waar een sfeer van herkenning en verbondenheid werd gevoeld. Dan is er ruimte voor, evenals voor het gebed voor dit gemeentehd of dit gezin met zijn eigen noden en vragen. Maar vooral ook het samen bidden voor „alle nood in de wereld". Een diakonaal gebed. Niet als een automatisme; het gesprek moet er „bevruchtend" voor hebben gewerkt."

Het is geen kleine opgave voor diakenen om naast het vele vergaderwerk en organisatorische werk dat op hen afkomt ook huisbezoek te doen. Toch is het de moeite waard - ook met het oog op de geestelijke invulling van hel diakenambt - , ruimte te zoeken voor diakonaal huisbezoek.

Veenendaal

J. Hoek

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1999

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De betekenis van diakonaal huisbezoek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1999

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's