Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Obed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Obed

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

, 4an Naomi is een zoon geboren; en zij noemden zijn naam Obed; deze is de vader van Isaï, Davids vader " (Ruth 4 : 17b)

) nze laatste meditatie over het boek Ruth zal verschijnen zo vlak voor de laatste Advent van deze eeuw en van dit millennium. We staan ditmaal stil bij de geboorte van Obed.

Zijn komst voorbereid

Hoofdstuk 4 is een hoogtepunt in het boek Ruth en ook een hoogtepunt in de heilsgeschiedenis. De God van Naomi en Ruth trekt hier de draden van Zijn voorzienigheid krachtig door en leidt alles heen naar de geboorte van Obed. Na haar nachteüjk bezoek aan Boaz' dorsvloer is Ruth weer naar huis gegaan. Van Boaz heeft ze de belofte, dat hij haar zeker zal lossen als de nadere losser van lossing afziet. Hoe zal de HEERE het gaan leiden? In heihge spanning wachten Naomi en Ruth af hoe de nadere losser zich zal opstellen.

De nadere losser is eerst wel genegen om het verloren gegane bezit van Ehmelech te lossen. Hij ziet er een welkome vermeerdering van zijn bezit in. Die Naomi is toch al te oud om nog kinderen te krijgen. Als hij echter hoort dat ook Ruth in de lossing is begrepen, verandert dat voor hem de zaak. Het kan hem immers groot nadeel brengen als hij het nu zou doen. Want stel je voor dat uit een huwehjk met Ruth kinderen worden geboren. Dan gaat het vroegere bezit van Ehmelech op hen over en is hij het kwijt. Haastig trekt hij onder vele getuigen in de poort van Bethlehem zijn schoen uit en geeft die schoen aan Boaz als bewijs van overdracht: Boaz! lost u het maar, voor mij hoeft het niet meer... En Boaz houdt zijn aan Ruth gegeven woord. Hoog rijst de gestalte van Boaz voor ons op als hij plechtig verklaart dat hij de lossing van het land op zich neemt. En met vaste stem klinkt dan in de poort van Bethlehem: „Daartoe aanvaard ik mij ook Ruth, de Moabietische, de huisvrouw van Machlon, tot een vrouw, om de naam van de verstorvene over zijn erfdeel te verwekken, opdat de naam van de verstorvene niet worde uitgeroeid van zijn broederen; gijheden zijt heden getuige."

En het volk in de poort is getuige. De zaak is volkomen rechtsgeldig. Machtig en vol sympathie is de zegenwens van het volk. Men bidt Ruth toe, dat zij worden zal als Lea en Rachel, de beide stammoeders van Israël. Tegehjkertijd hgt daarin voor Boaz de zegenwens dat hij zijn kracht zal mogen ontplooien om zich een roemrijke naam te maken in Bethlehem: Boaz! de HEERE stelle u door deze Ruth als Perez, uw stamvader.

Aan Naomi geboren

Goede woorden khnken zo in Bethlehem, woorden die niet maar wensen zullen bhjven. De HEERE zal ze vervullen. Ruth wordt Boaz' vrouw en de HEERE opent haar baarmoeder en geeft haar een zoon. Een nieuwe toekomst breekt open!

En weet u wie ook volop in de vreugde delen mag? Naomi! Waar is haar bitterheid gebleven? Weggenomen!

Het Hjkt wel alsof de vrouwen van Bethlehem iets aanvoelen van wat hier gebeurt. Nog niet zo lang geleden stonden ze om de bitter bedroefde Naomi heen en vroegen zich verbijsterd af: Is dit Naomi? Nu staan ze opnieuw om haar heen en als uit één mond klinkt het: „Naomi, geloofd zij de HEERE, Die niet nagelaten heeft u heden een losser te geven; en zijn naam worde vermaard in Israël."

Aan Naomi is een losser geboren, zo zeggen ze. En zo is het. Want goed beschouwd is dit kind Naomi's losser. Door hem is er weer toekomst voor het geslacht van EÜmelech. God trekt in dit kind de lijn van EUmelech's geslacht toch verder. O zeker, de zaak leek voor Naomi verloren, maar in haar schoot Ugt nu haar helper en redder. Waar men naar Gods woorden en inzettingen handeft en wandeft, daar grijpt Gods zegen om zich heen en gaan deuren open waardoor Zijn heil binnenstroomt. Daar verrijst het leven uft de dood. Verslagen en bittere harten worden er in de ruimte gezet. Ja Naomi, aan u is een zoon geboren!

Doet deze geschiedenis ons niet denken aan de geboorte van die andere Losser, de geboorte van Christus? Als klein Kind kwam Hij in deze wereld om Zijn volk zaUg te kunnen maken van hun zonden. Maria droeg Hem als het grootste wonder van alle wonderen in haar schoot en bracht Hem in datzelfde Bethlehem ter wereld waar ook eens Obed het levensücht zag. Ja, let er maar goed op: niet in de grote stad maar in dat onaanzienhjke Bethlehem gebeuren de dingen. Daar maakt de HEERE de harten van Zijn volk vol van verwondering en bhjdschap. Daar gaan monden open om Zijn heihge Naam te loven. In Ruth 4 doen de vrouwen van Bethlehem dat, eeuwen later zijn het engelen en eenvoudige herders die de Naam des HEEREN loven. Want de God van Israël doet wonderen, Hij alleen. U zingt dat loflied al mee?

Een betekenisvolle naam

De buurvrouwen van Naomi geven het kind een naam. Zij zijn erbij als Naomi dit kind op haar schoot neemt en zijn voedster wordt. En dan is de naam voor het kind gauw gevonden: Obed! De naam betekent: hij die dient oi dienaar. Ze zien het goed, die buurvrouwen: dit kind is er terwille van Naomi. God heeft hem gegeven om haar gemis te verzachten en haar levensavond te verhelderen. Deze Obed zal Naomi verkwikken in haar ouderdom. Hij zal voor haar zorgen zoals een losser betaamt. Hij zal als het ware de ziel van Naomi doen terugkeren! Door hem zal Naomi nieuwe moed en kracht ontvangen. Hij zal er voor haar zijn tot in de ouderdom toe. Mag dan een Mara niet weer Naomi wezen? En zo hebben ze Naomi bemoedigd: Naomi, het gaat goed! Obed is de zoon van uw Ruth, die u beter is dan zeven zonen. Uw schoondochter zal hem wel leren om u hef te hebben. Zij zal hem opvoeden in de vreze des HEEREN, zodat hij in gehoorzaamheid aan Gods inzettingen voor u zorgen zal. Zijn naam is Obed, Naomi. Door hem krijgt uw leven nieuwe glans. Hij is er echt voor u.

Obed, een treffende naam. Zal Gods Geest die naam niet hebben gefluisterd in de harten van die vrouwen uit Bethlehem? Ja, zijn naam verklaart zijn roeping. Geboren werd hij om te dienen... Ook hier gaan onze gedachten verder om tot rust te komen bij Hem, Die vele eeuwen later in Bethlehem geboren werd: Christus de Heere. Jesaja zal Hem profetisch noemen: de Knecht des HEEREN. Het Hebreeuwse woord voor Knecht en de naam van Obed komen van hetzelfde werkwoord dienen. Ook hier verklaart de naam de roeping. Want Christus is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen.

Wat ging deze Gezalfde des HEEREN in gehoorzaamheid Zijn weg. Wie diende er als Hij? Wie boog zich als Hij onder de loodzware last van Gods toom vanwege de zonde? Wie was zo bereid als Hij om voor anderen tot in de hel toe af te dalen? Wie kon ook zo dienen als Hij? Wie had daarvoor de kracht? Moest God het niet geheel en al aan Hem toevertrouwen, zulk dienen om een volkomen offerande te zijn voor de zonden? Ja, alleen Hij kon dat, want Hij is God en Mens in één Persoon. Hij is het. Die ons helpen en redden kan. Eens lag Hij als klein Kind in Maria's schoot. Eenvoudige herders zagen heerüjkheid in Hem. Ze keken namehjk met de ogen van het Woord naar dit Kind van Bethlehem. Wie dat in geloof leert doen gaat alles in Hem zien. Buiten het Woord om bhjft Hij ons vreemd.

U leerde Hem al kennen als uw Immanuël, uw Losser? Hij is aan Maria geboren. We mogen ook zeggen: Hij is aan heel Gods Kerk geboren, opdat Hij haar volkomen zal zahgmaken en haar het leven weergeven dat door de zonde werd verbeurd. Door Hem werden bitter bedroefden van ziel getroost. Hij draagt allen die in Hem geloven en op Hem hopen tot in alle eeuwigheid op Zijn hart. Ja, gekomen als Eén Die dient. Zijn Naam is vermaard onder de heihge engelen en onder allen die Hem leerden kennen als hun Heere en hun God. Zeg eens, u laat zich al door Hem dienen en bedienen? Want daarvoor gaf de Vader Hem!

Voorvader van Christus

De tekst laat zien dat Obed een bijzondere plaats heeft in de heilshistorie. Hij is namehjk de vader van Isaï, en Isai' op zijn beurt is de vader van David. Hier valt voor de eerste keer in de Bij- bel de naam van David, Hij is Israels roemrijkste koning, de man naar Gods hart. Ook al zal het leven van David z'n donkere bladzijden kennen, toch zal het theocratische koningschap in hem z'n zuiverste uitdrukking vinden aleer het in Christus ten volle wordt vervuld.

De HEERE trekt dus Zelf de lijn: Obed - Isai' - David. Zo werkt Hij naar de komst van Christus toe. Want al verder zal de hjn van Gods voorzienigheid lopen, totdat Gods oude beloften bij de komst van Zijn Zoon vlees en bloed zullen zijn geworden.

Wie deze hjil naar de toekomst volgt en zo Gods gangen naspeurt, doet er ook goed aan om met de schrijver van het boek Ruth terug te zien. Gods Geest wil ons nameüjk ook tonen hoe het begin van Obed's geslacht eruit ziet. God is niet alleen de God van het heden en de toekomst, maar ook de God van het verleden.

Obed nu stamt af van Perez. Deze Perez of „doorbreker" wist zijn tweehngbroer bij de ge­ boorte net een slag voor te zijn. Perez is een kind dat geboren werd uit hoererij van Juda met Thamar, Juda's schoondochter en evenals Ruth een heldin.

Kijk, zó trekt God de lijnen van Zijn voorzienigheid. Het gaat dwars door menselijke diepten, onmogelijkheden en zonden heen. In deze hei- Uge (!) hnie prijkt straks ook de naam van de Zoon van God. O, wat trekt God toch Zijn Zoon diep in ons vlees. Wie er gelovig op let, kan z'n verwondering niet meer op. Wat wilde Gods Zoon laag afdalen en Zich diep vernederen.

Ook het boek Ruth spreekt dus van de komende Christus. Het laat ons een stukje van Zijn afstammingslijn zien. Nee, Hij schaamt Zich niet om in die Hjn te staan en belooft de zaügheid aan allen, die zich ook niet voor Hem zullen schamen. Wie dat zijn? Die Hem hun zonden behjden, Hem om Zijn vergeving vragen en gelovig wandelen aan Zijn hand naar het Vaderland.

Epe

P. Vermeer

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 1999

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Obed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 1999

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's