Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Luthers gebroken been

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Luthers gebroken been

3 minuten leestijd

Bloemlezing uit Kerstgeschiedenis

Onder de prekenschat die Luther ons heeft nagelaten zijn de Kerstprelcen zeker niet de minst boeiende. Luther voelde zich in zijn element wanneer hij zijn pubUek voor ogen schilderde wat Maria en Jozef in Bethlehem hebben ondervonden en wat daarna de herders is overkomen. Maar in het historische alleen bleef hij niet steken, hij verkondigde het heil dat in dat alles voor ons gelegen is. Met een historisch geloof kunnen we niet volstaan, het ware geloof grijpt Christus aan, en klemt zich vast aan wat de engel in de Kerstnacht de herders verkondigde: voor u!

Juist op die verkondiging en op het geloof in het verkondigde Evangelie heeft Luther alle nadruk gelegd. Daarin is ons de enige weg tot de zahgheid gegeven. Steeds verwijst Luther naar de kribbe en naar het Kind in de kribbe. We moeten niet omhoog maar omlaag zien. We moeten niet opWimmen maar afdalen. Fel verzet Luther zich tegen geestdrijvers, dwepers en mystieken. EerUjk erkent hij, dat ook hijzelf in een bepaalde periode van zijn leven getracht had de mystieke ladder te beklimmen om zo buiten het Evangehe van de geboren Christus om. God in de hemel te bereiken, maar zie, - hij was gevallen en had zijn been gebroken. Ik lees dat in een preek die Luther gehouden heeft op Kerstdag 1527. Uit die preek citeren wij het volgende.

Door middel van de prediking heeft een engel uit de hemel de herders het Evangehe verkondigd. Let daar op! Met het oog op de geestdrijvers. Die willen de Heihge Geest met huid en haar opeten, zonder rekening te houden met het Woord Gods. De herders in de velden van Bethlehem waren gelovige mannen en toch hebben zij het Evangehe niet rechtstreeks van de Heihge Geest ontvangen. Zij hebben het ontvangen door middel van de uiterUjke prediking van het Woord. De geestdrijvers zeggen ahnaar: je moet eerst de Heihge Geest hebben. Laat die heden toch varen! Zij weten niet wat het Evangehe is en welke kracht het heeft. Ik heb daarin meer ervaring opgedaan dan zij. Laat niemand verachten wat geschreven staat dat het kind van Maria Gods Zoon is. U moet God in de hemel laten. De duivel legt het er altijd op toe, dat wij Christus ons voorsteUen op een plaats waar HijZeh Zich niet aan ons voorsteU. Zo doen de mystieken die Hem boven de wolken zoeken. Ik heb ook op deze trap gestaan, maar ik ben gevaUen en heb een been gebroken. Steek uw handen uit en grijp Christus aan Uggend in de doeken. Als Hij had geweten dat het voor u beter is Hem in de hemel onder de engelen te zoeken, dan zou Hij u dat zeker gezegd hebben, 's Mensen rede en zijn (vrije) wil is het eigen om op te khmmen en het hierboven te zoeken. Maar als u vreugde wilt beleven moet ge u bukken. Daar, beneden, vindt u het Kind, dat uw Schepper is en dat voor u in de kribbe ligt. Zeg in uw hart: Ik wil bhjven bij dat Kind, dat eens de moederborst zoog, in bad werd gedaan en later stierf. Zou de Man (Christus) die heden gepredikt wordt er niet meer zijn, dan was u verloren, u mag zoeken waar u wilt. Zoeken onder de engelen, zoek in Rome, u zuft niets vinden. Ieder die op deze school geweest is, zal behjden: Er is geen vreugde dan aUeen in dit Kind. Is dit Kind er niet meer, dan staat u voor de goddeUjke majesteit en verschrikt u. Indien u de engel gelooft die de herders het Evangehe verkondigde, bent u behouden.

Benthuizen

K. Exalto

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1999

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

Luthers gebroken been

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1999

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken