Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hizkia (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hizkia (2)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSE FIGUREN

2 Koningen 18-20; 2 Kronieken 29-32; Jesaja 36-39

ie gedacht zou hebben, dat Sanherib Jeruzalem nu wel ongemoeid zou laten, vergiste zich deerhjk. Dat bleek twee jaar later. In zijn honger naar macht, wilde Sanherib nu Egypte aanvallen. Hij vond het daarbij wel zo vei- Ug, om eerst Jeruzalem te veroveren en Hizkia te onderwerpen.

Terwijl Sanherib zelf Libna en Lachis, waarvan vooral Lachis zeer versterkt was, belegerde, zond hij een sterke legerafdehng naar Jeruzalem met de eis: onvoorwaardeUjke overgave van Jeruzalem. Toen Libna en Lachis vielen, werden nog meer troepen naar Jeruzalem gezonden.

Als aanvoerders van dit leger worden genoemd: tartan, rabsaris en rabsaké. WaarschijnUjk waren dat geen eigen-namen, maar de aanduiding van een bepaalde titel. Tartan zou dan betekenen: generaal; rabsaris: opperschenker en rabsaké: opperkamerheer. De rabsaké doet het woord. Hij weet precies hoe hij de afgezanten van Hizkia en vooral het krijgsvolk op de muur van de bele­ gerde stad, moet toespreken. Met opzet gebruikt hij niet het Aramees dat toen toch de taal van de diplomaten was. Als men van de kant van Hizkia daarom vraagt, weigert hij dit. In de Joodse taal spreekt hij met luide stem het volk toe om hun moreel te breken. Ze moeten zich niet laten bedriegen door hun koning Hizkia.

Ook moeten zij niet hun vertrouwen stellen, noch op Egypte, noch op de God van Israël. Hij is even onmachtig als de goden van de andere volken. Zie naar Damascus en naar Samaria, naar al de steden die gevallen zijn. Waren dat steden zonder goden? Ieder van haar had tempels, maar geen van haar goden kon redden. Wat zou dan de ene God van uw klein landje kunnen doen?

Ze konden beter een akkoord sluiten buiten hun koning om. Dan zouden ze mogen gaan naar een land van overvloed, waar het goed toeven zou zijn; een land, waar een ieder van wijnstok en vijgeboom kon gemeten en drinken uit zijn bornput (2 Koningen 18 : 31, 32). De rabsaké hoont de levende God; stelt Hem op één lijn met de afgoden.

Niemand reageert op de brallende woorden van de rabsaké. Dat had Hizkia hen bevolen. Niet ingaan op wat de rabsaké zegt, maar zwijgen. Verslagen keren de afgezanten van Hizkia naar hun koning terug.

En als deze kennis neemt van wat de rabsaké heeft gezegd, is ook hij vol vrees. Hij scheurt zijn kleren en bedekt zich met een zak en gaat in het Huis des Heeren. Eljakim de hofmeester en Sebna de schrijver en de oudsten van de priesters, gaan met zakken bekleed naar de profeet Jesaja. In naam van de HEERE mag Jesaja Hizkia gerust stellen. God zal Zich heihgen aan de smaad van Zijn Naam. Sanherib zal niet in Jeruzalem komen maar terugkeren naar zijn land.

Sanherib was intussen niet veel verder gekomen. Zijn onrust wordt groter, als het gerucht gaat, dat Tirhake van Ethiopië met een groot leger Hizkia te hulp sneh. De koning van Assyrië krijgt haast. Hij zendt dreigbrieven naar Hizkia om hem tot overgave te bewegen. Vol vrees breidt Hizkia de brieven uit voor het aangezicht van de HEERE en bidt om uitkomst. Zijn innig en ontroerend gebed is na te lezen in 2 Koningen 19 : 15- 19. Weer mag Jesaja de koning gerust stellen door het Woord van God. De koning van Assyrië, de man die de HEERE laat bespotten, zal niet in Jeruzalem komen. „De vijand zal in deze stad niet komen, hij zal geen pijl daarin schieten, geen schild daartegen opheffen en geen wal daartegen opwerpen" (2 Koningen 19 : 32).

De HEERE zendt hem terug naar zijn land. „Want zegt de HEERE, Ik zal deze stad beschermen om die te verlossen om Mijnentwil en om Davids, Mijns knechts wil" (2 Koningen 19: 34). Het ingrijpen van God was radicaal.

In de volgende nacht velde de doodsengel 185.000 Assyrische soldaten. Door een pestepidemie? Vernederd moest Sanherib het beleg van Jeruzalem opgeven. Met wat van zijn leger over was, ging hij terug naar zijn land. Twintig jaar later staken twee van zijn zonen hem in een afgodstempel neer. Zo werdjuda, zonder slag of stoot. bevrijd. De HEERE had op wondere, ongedachte wijze Zijn belofte vervuld, en ontving de God van Israël alleen de eer.

In die dagen werd Hizkia dodeUjk ziek. Jesaja moet hem aanzeggen: „Geef bevel aan uw huis", neem afscheid van de uwen, stel orde op zaken, „want gij zult sterven". Hizkia begrijpt het niet. Wordt dan opeens zijn arbeid afgebroken? Kan de HEERE hem niet meer gebruiken? Hij smeekt: „Ach HEERE, gedenk toch, dat ik voor Uw aangezicht in waarheid en met een volkomen hart gewandeld en wat goed in Uw ogen is, gedaan heb." En Hizkia weende gans zeer. De HEERE verhoorde zijn gebed. Jesaja mag hem de blijde tijding brengen, dat het leven van Hizkia met vijftien jaar zal worden verlengd. Ook ontving Hizkia een teken, dat hij op de derde dag naar het huis des HEEREN zou opgaan. In de zonnewijzer die zijn vader Achaz had gemaakt, keerde de schaduw tien graden achterwaarts. Een klomp vijgen, die hij op het gezwel leggen moest, was het middel tot genezing.

Op zekere dag krijgt Hizkia hoog bezoek. Het is een gezantschap van Berodach Baladan, de koning van Babel. Ze overhandigen de koning brieven en een geschenk, omdat Hizkia hersteld is van zijn ziekte. Hizkia is er verguld mee. Hoogmoed neemt bezit van zijn hart. Hij toont zijn bezoekers al zijn schatten. Daar zal men in Babel van opkijken! Men zal spreken, niet van de genade en trouw van de God van Israël, maar van de grootheid en macht van Hizkia, koning van Juda. Bovendien: is dit bezoek uit Babel enkel een fehcitatiebezoek, of zit er hogere poUtiek achter? Zoekt de koning van Babel in Hizkia een bondgenoot in zijn strijd tegen Assyrië? En stalt Hizkia daarom al zijn bezittingen uit, om te doen zien, dat hij, bij een eventueel bondgenootschap, een niet te verwaarlozen bijdrage kan leveren? Het schijnt inderdaad, dat Hizkia tegenover zulk een coahtie welwillend stond.

In elk geval ging hij hiermee in tegen de wil van de HEERE. Steeds heeft Jesaja zich er tegen ver- zet, dat Juda aan grote politiek zou gaan doen. Hizkia moet niet opstaan tegen Assyrië en evenmin een verbond aangaan met Babel of Egypte of andere staten. Daar kan Gods zegen niet op rusten. Een politiek van strikte neutraliteit is wat Jesaja wil. „In stilheid en vertrouwen zal uw sterkte zijn." Afwachten en op God vertrouwen, dat Hij het maken zal.

Als dan ook Jesaja tot Hizkia gaat, moet hij hem bestraffen om zijn optreden tegenover de gezanten van Babel. Hij profeteert, dat eens alles wat Hizkia bezit, in handen zal vallen van de koning van Babel. Ja, geheel Juda zal worden weggevoerd. De prinsen uit het huis van David, zullen knechten zijn van de koning van Babel.

Hizkia komt tot inkeer. Hij erkent de toorn van God over zich te hebben ingeroepen. De aangekondigde straf zal rechtvaardig zijn. Hem past alleen de HEERE te danken, dat Die hem in zijn verdere regeringsperiode vrede en rust belooft. Over hoe het verder met Hizkia en Juda ging, is weinig bekend. Toen de hem geschonken vijftien jaren voorbij waren, stierf de godvrezende Hizkia. Godvrezend ondanks zijn afdwahngen. Er waren tijden in zijn leven geweest, dat hij meer vreesde voor Assyrië dan vertrouwde op de HEERE zijn God. Maar al verhet hij dan de HEERE, de HEERE verhet hem niet. Was Hizkia ontrouw, de HEERE bleef de Getrouwe...

Heel Juda treurde om het heengaan van hun koning.

Een groot en goed koning stierf. „En Hizkia ontshep met zijn vaderen, en zij begroeven hem in het hoogste van de graven der zonen Davids; daartoe deden gans Juda en de inwoners van Jeruzalem hem eer aan in zijn dood; en zijn zoon Manasse werd koning in zijn plaats" (2 Kronieken 32: 33).

Ridderkerk

H. Hartman

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 maart 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Hizkia (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 maart 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's