Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrij door de Zoon

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrij door de Zoon

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

„Indien dan de Zoon u vrijgemaakt zal hebben, zo zult ge waarlijk vrij zijn." Johannes 8: 36

ebben en krijgen de woorden „bevrijding" en „vrijheid" in de eerste dagen van de maand mei geen bijzondere klank en inhoud voor ons? Op 10 mei 1940 werden we door het Duitse Nazidom overvallen en raakten we als volk onze vrijheid kwijt! VreseÜjke jaren en tijden van bezetting, onderdrukking, terreur en honger tenslotte braken aan. Op 5 mei 1945 kregen we de vrijheid weer terug dankzij Gods goedheid en middeUijkerwijze de geallieerden toen Duitsland capituleerde. Ontelbaar velen gaven hun leven voor de vrijheid van ons land en volk. Zij gaven het kostbaarste. Zij deelden helaas niet in de gewonnen vrijheid waarvan zij droomden en waarnaar zij zo vurig verlangden Op 5 mei 2000 is het vijfenvijftig jaar geleden dat de dag van de bevrijding kwam. Wat hebben we voor God en tegenover de mensen met onze vrijheid intussen gedaan? In de tekst en het gedeelte daaromheen wordt ook over bevrijding en vrij-zijn gesproken. Maar daar gaat het nog over een andere vrijheid. De vrijheid die Gods Zoon heeft teweeggebracht en doet genieten.

1. De vrijheid KWIJT

Wanneer de Heiland in het bijzijn van veel Joden Zichzelf verkondigt als het Licht der wereld en wijst op de noodzaak van het geloof in Hem, geloofden velen in Hem. Dat is wel heel bijzonder, vindt u niet? Zo vriendeüjk gedroegen ze zich niet tegenover Hem. Gelooft u, geloof jij al, zo vaak al in de kerk en onder het Woord gekomen, misschien nu thuis zittend bij de kerktelefoon? Maar wat voor geloof was dat bij deze Joden? Een verstandeüjke overlegging, het trekken van een logisch gevolg uit het betoog van „de Rabbi mt Nazareth"? We moeten dit vrezen daar straks bij velen het aanvankehjk geloof omslaat in heftige vijandigheid. We krijgen de indruk dat er verschillende groepen uft Israël om Jezus heen zijn. De Heiland wijst op de noodzakehjke volharding in het geloof, het bhjven in Zijn Woord. Dan alleen zijn ze echte discipelen. De waarheid maakt hen vrij. Verbaasd zeggen ze Abrahams nakroost te zijn en nooit iemand in slavernij te hebben gediend. Denken ze niet aan poütieke onderdrukking in het verleden door Egypte, „het dienst- huis" of de Babylonische ballingschap? Denken ze meer in sociale richting of juist in godsdienstig opzicht en dan zijn ze trots, onafhankehjk, met hun eigen religie! Dan laat de Heiland zien dat elkeen die de zonde doet een zondeslaaf is. En Hij tekent een slaaf als een mens in boeien, die alle vrijheid kwijt is. En geniet een slaaf het voorrecht van een goede meester te hebben dan nog kent hij die voorrechten maar voor een tijd. Op welk moment dan ook wordt hij weggestuurd of aan een andere meester verkocht. Alleen de zoon bhjft altijd kind van de vader en (welkom) in zijn huis. Abrahams zoon erfde, zijn slaaf (denk aan Hagar) moest eruit, werd heengezonden. Jezus is de Zoon van God, Hij bevrijdt echt.

Daarmee laat Hij zien hoe de Joden toen en wij nu van nature in slavernij leven want we zijn de vrijheid kwijtgeraakt. In het paradijs voltrok zich de breuk met God. De vijand werd baas over ons. En niet zoals ons land en volk in 1940 door de Duitsers werden overvallen maar door eigen schuld raakten we onvrij. Een vreemde macht ging sedert de mei-dagen 1940 over ons heerschappij uitoefenen met de duivels-goddeloze leer van „ras, bloed en bodem". Het Joodse volk werd bijkans uitgeroeid alleen... omdat ze Joden waren. Gods heerschappij van genade en vrede werd tegengestaan in ons land door het nazidom. Maar wij leenden zelf het oor in Adam aan de inblazingen van de „leugenaar en mensenmoorder in de beginne". Moedwillig en vrijwillig zegden we God onze dienst en de gehoorzaamheid op. We waren vrij in de hof van Eden. God begeerde van ons ook een vrijwilüge Uefdedienst. We verkochten ons aan een wrede hellemacht die niet anders dan ons verderf op het oog heeft. We zijn de vrijheid kwijt al denken we dwaas „eigen baas te zijn, te doen wat wij willen". We volbrengen slechts de wil van de boze. Daaraan ontdekt de Zaligmaker om... naar ware vrijheid te doen verlangen. Door Zijn Woord en Geest doet Hij de roep om vrijheid geboren worden in harten van zondeslaven. Kent u daar ook al iets van?

2. De vrijheid VERWORVEN

„Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben...", zo künkt het uit de mond van de Heiland.

Wat een heerlijke boodschap brengt de Heiland tot gebondenen, die niet weten gebonden te zijn. Hij maakt vrij. Hij kan dat want Hij is de Zoon, de enige, echte, eigen Zoon van God Die niet bleef waar Hij was, bij de Vader, maar kwam onder ons, gebondenen, in bezet gebied. Zoals de invasie in Normandië op 6 juni 1944 de bevrijding inluidde voor het bezette West-Europa, zo daalde Hij neer in de Kerstnacht om te verlossen van duivel, zonde en dood. Hij het Zich in de hof van Gethsémané in de boeien slaan om zondaren te kunnen ontbinden. Onschuldig is Hij ter dood veroordeeld om zondaren voor het gericht van God te laten vrijspreken. Door Zijn striemen bij geseUng Hem toegebracht is ons genezing geworden. Aan het kruis onttroonde Hij de machten der hel en stelde hen ten toon. Op Pasen brak Hij uit dood en graf en toont Hij arme zondaren de gezegelde kwitantie van „verzoening door voldoening". Door Zijn opstandingskracht trekt Hij op uit de krochten der hel en de macht van satan en zonde in de vrijheid van een nieuw leven. Trokken de gealheerden gezamenhjk op. Hij deed het alleen, helemaal alleen, zonder hulp van iemand ook. O, Hij is De grote Bevrijder.

Kennen we Hem als onze Vrij maker? Of zitten we nog gebonden, werelds of godsdienstig als we zijn, met ons hele hebben en houden, aan de zonde, waarachter de duivel grijnst en de dood al opdoemt? Hoe vresehjk dat de Bevrijder er is maar Hem niet te willen, Hem niet nodig te hebben. De slavernij te verkiezen boven de vrijheid. In ons land waren er die heulden met de bezettende macht, die zelfs vaderlanders hebben verraden en hun dood op hun geweten hebben. We staan aan de verkeerde kant. Maar wanneer bevrijdingslicht valt in onze duisternis, ontdekkend, verUchtend, verbrekend, dan gaat de schreeuw in ons binnenste op om bevrijd te worden, waar onze pogingen ons te verlossen uit de knellende banden mislukt zijn. O zalig zo we leerden beüjden: „'k Lag machteloos gebonden Gij kwaamt en maakt 't mij vrij".

Was dat hed al, dat diep uit ons hart opwelt, uit uw, jouw en mijn mond te beluisteren?

3. De vrijheid HERKREGEN

Het khnkt zo met grote nadruk uit de mond van de gezegende Zaligmaker, wanneer Hij zegt als de Zoon vrij te maken „dan zult ge waarlijk vrij zijn". De vrijheid die Hij schenkt en al Zijn volgehngen van Hem herkrijgen is de enige echte vrijheid. Minstens twee redenen kunnen daarvoor aangevoerd worden: a. De vrijheid die Jezus doet ontvangen is een vrijheid van zondeslavernij.- De Joden om de Heiland heen denken oppervlakkig aan vrijheid van poUtieke bezetting (de Romeinen), of aan vrijheid van afgoderij en heidense rehgie, waar zij immers niet aan meededen. Maar dat is een schijnvrijheid. Vrij van de Romeinen en zonder heidense afgoderij bevinden ze zich nog in de verslaving van de zonde. Ze zijn niet uit de klauwen van satan verlost. Jezus geeft ware vrijheid doordat de schuld van de zonde door Hem is verzoend en de macht van de zonde en van de satan is gebroken. Wie vrij van de zonde is gemaakt, om die niet meer uit lust te doen, die is pas echt vrij.

b. De Heiland geeft ook „vrijheid met een plus". Is een aangeklaagde niet schuldig verklaard en dus een vrij man dan heeft de rechter deze nog niet aangenomen als zijn kind! Als een slaaf geëmancipeerd is, dan is hij bij niemand meer in slavendienst. Maar die hem emancipeerde verklaart hem daarmee nog niet als zijn eigen kind in volle rechten! Kijk, en dat doet nu de gezegende Bevrijder wel. Hij verlost van de zondeslavernij en stelt in de vrijheid van de kinderen Gods! Dan worden vroUjke gezangen van bevrijding aangeheven. Zahger dan ooit Adam voor de zondeval was zijn de bevrijden des Heeren.

Er mag dankbaarheid zijn voor de herkregen vrijheid van land en volk. Het is een jubileumbevrijdingsjaar en - dag. Nog raag ook daardoor Gods Woord in vrijheid worden verkondigd als De bevrijdingsproclamatie van God in Christus door Zijn Geest. Betuigen we dan ook Zijn wil in en tegenover het openbare leven als kerk en als christen? Wie deze vrijheid kent moet ervan getuigen. Of kan ik beter zeggen „zal ervan zingen"! Laat het maar horen; „Looft, looft de Heer gestadig, Die Opperraajesteit Is gunstrijk, zeer genadig. En goed in eeuwigheid. Dft zegg' elk, die, gered Door Hem van slaafse banden In vrijheid is gezet Uit 's weêrpartijders handen." Hoor ik het goed? Zingt u dat? Klinkt dat bevrijdingsHed uit jouw mond? Ook uit de mijne al?

Apeldoorn W.Chr. Hovius

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Vrij door de Zoon

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's