Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het druppelen van Christus’ bloed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het druppelen van Christus’ bloed

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEESTELIJK LEVEN

kent de uitdrukking waarschijnlijk wel? Calvijn heeft eens gezegd dat wanneer het EvangeUe verkondigd wordt het bloed van de Heere Jezus Christus druppeh op de kerkgangers. Het is een krasse uitspraak. Wel nodig dat wij eens nagaan, waar Calvijn dat gezegd heeft en wat hij ermee bedoeld heeft.

Om de letterhjke tekst van de uitspraak te vinden moet u eens opslaan zijn commentaar op de brief aan de Hebreeën. Bij hoofdstuk 9:20 staat letterUjk het volgende: „Als het EvangeUe wordt gepredikt, druppeft het bloed (nl. het bloed van Christus), tegeüjk met de stem" op de hoorders.

De Hebreeënbrief staat er voor bekend dat daarin op allerlei manieren de heerUjkheid en uitnemendheid van de Heere Jezus Christus verkondigd wordt. De auteur maakt telkens een vergeUjking. Hij vergeüjkt met elkaar de dienst van God in het Oude Testament, de tijd van allerlei voorzeggingen en ceremoniën, de tijd van het Oude Verbond en de „schaduwen", met hetgeen ons in Christus en in het Nieuwe Verbond gegeven is. De tijd van het Nieuwe Verbond is die van de vervuUing, het wezen der zaak. In dat verband nu brengt de schrijver van de Hebreeënbrief ook de offers ter sprake. Met offerbloed in een schaal ging de oudtestamentische hogepriester eens per jaar, op de Grote Verzoendag het heiUge der heiligen binnen, om daar verzoening te doen voor zichzelf en het volk. Christus wordt daar door de schrijver van de Hebreeënbrief tegenover gesteld. Hij is met Zijn eigen bloed het hemelse heiligdom ingegaan om daar verzoening te doen voor de Zijnen (vers 12).

Dit bloed nu zegt de Hebreeënbrief heeft uw geweten gereinigd om de levende God te dienen. En dan grijpt hij terug op wat we lezen in Exodus 24. Nadat Mozes de Wet ontvangen had en haar had afgekondigd, nam hij het bloed van kalveren en bokken en besprenkelde daarmee het volk, zeggende: „Het is het bloed van het testament" (vers 19v).

Het is duideUjk, de schrijver van de Hebreeënbrief heeft in deze ceremonie, namelijk die van de besprenkehng met bloed, een type, een beeld gezien. Het bloed van kalveren en bokken is een type geweest van Christus' bloed. Met dat dierenbloed werden mensen besprenkeld, zo worden ook nu nog mensen besprenkeld, maar dan met het bloed van Christus. Het doel is: reiniging. Zo kwam Calvijn via deze tekst tot zijn uitspraak dat ook nu nog het bloed, maar dan Christus' bloed, het bloed van het Nieuwe Verbond, gesprenkeld wordt en reinigt. En wel door de verkondiging van het EvangeUe.

Hij zegt: Bij aUe beloften, dus bij het EvangeUe moet komen het bloed van Jezus Christus. Tege- Ujk met de stem van de dienaar die de beloften Gods verkondigt, komt het bloed van Christus op hen die hem horen. De besprenging waarover Mozes gesproken heeft in Exodus 24 is daarvan een voorafschaduwing geweest.

Ons dunkt dat deze uitspraak van Calvijn zeer leerzaam is, maar ook bemoedigend en vertroostend, niet aUeen voor de predikanten, de dienaren van het EvangeUe, maar ook voor hen die hen horen.

Ik wil dat naar vier kanten uitwerken. Ten eerste, de prediking was voor Calvijn EvangeUeprediking. Hijzelf zegt ook: prediking van Gods beloften. Het komt aan op een zuivere EvangeUeprediking. De dienaren van het Woord moeten zichzelf afvragen: is ook mijn prediking dat? Bij een onzuivere prediking, heeft Calvijn elders gezegd, gebeurt er niets. Het druppelen van Christus' bloed is afhankeUjk van een ware EvangeUe- verkondiging. Evangelieverkondiging is dienst der verzoening (2 Cor. 5 : llw). Christus' bloed moet er in aanwezig zijn, anders kan het ook niet druppelen.

Ten tweede, hoe hoog is door Calvijn de prediking geschat! Elke monografie over een onderwerp uit Calvijns theologie wijst daarop. De prediking van het Evangelie is hét middel waarvan God Zich bedient om Zijn volk te reinigen van hun zonden. Wie de begeerte kent naar de reinigmaking van de zonden en daartoe Christus' reinigend bloed wil opvangen, moet zich bevinden onder de prediking van het Evangehe! Daar gebeurt het! Wie daar niet te vinden is bhjft onrein.

Ten derde, deze reiniging met Christus' bloed voltrekt zich door een uiterhjk middel. Met nadruk zegt Calvijn (in zijn Latijn): „cum voce", dat wil zeggen „met een stem". Calvijn bindt heilbegerige zondaren aan uiterüjke middelen. Zo is Gods wil. In de context zegt Calvijn: Hier wordt Christus' bloed - door middel van die stem - als een zegel in onze harten gedrukt. Hoe nauw heeft hij met elkaar verbonden: de verkondiging van het Evangehe, met een hoorbare stem én de verzoening met God.

Ten vierde, men kan vragen: heeft Calvijn dan niet het werk van de Heihge Geest over het hoofd gezien? Wordt elke kerkganger, als hij er maar is gereinigd door Christus' bloed? Zo is het niet! Calvijn spint daar niet breed over uit. Hij wil voluit laten staan wat hij gezegd heeft over het druppelen van Christus' bloed door middel van de stem van de Evangehedienaar Maar hij weet toch ook wel over een verzegehng van Christus' bloed in onze harten. Men bhjft er niet dezelfde onder Wat verderop in het behandelen van de tekst spreekt hij over de verborgen besprenging die door de HeiÜge Geest geschiedt. Christus gebruikt Zijn Heihge Geest als een „wijkwast" om ons met Zijn bloed te besprengen. Dan is er een met „eerbied" horen van het Woord. Dan geeft Hij ons een hartehjk „gevoel van berouw". De Geest moet het dus doen! zouden wij kunnen zeggen. Maar zo zegt Calvijn het niet. Hij houdt de spanning er in. De Geest dóet het ook! dat is zijn uitgangspunt. Dat ontkracht hij niet. Wij mogen het Evangehe en de verkondiging daarvan met een „stem", en de bediening der verzoening én het werk van de Heihge Geest niet tegen elkaar uitspelen. Met berouw en geloof zitten onder de prediking, dan geschiedt het. Dat is de zin van Calvijns woorden die als een citaat soms een eigen leven zijn gaan leiden.

Benthuizen

K. Exalto

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juni 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Het druppelen van Christus’ bloed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juni 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's