Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De koningin van Scheba

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De koningin van Scheba

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSE FIGUREN

(1 Koningen 10 : 1-13; 2 Kronieken 9 : 1-9; Mattheüs 12 : 42; Lukas 11: 31)

ij bijbellezers een bekende figuur, deze koningin van Scheba. Uit een vergelegen land, reisde zij naar Jeruzalem, om daar koning Salomo te ontmoeten. Dit bezoek vormt de kern van het verhaal over haar. Voor de rest weten we weinig van haar af. Zelfs haar naam bhjft onvermeld. Ook bhjft duister of zij gehuwd was en of ze nog jong was. Waar kwam ze vandaan? Niet zo moeihjk... een koningin van Scheba zal wel uit Scheba komen! Maar dan nog bhjft de vraag, waar we dat Scheba moeten zoeken. Kundige geologen zochten antwoord op die vraag, maar hadden de grootste moeite om tot een eensluidend oordeel te komen. Het boek Genesis maakt melding van drieërlei Scheba. Er was een Keturees, een Joktanietische en een Kuschietisch Scheba. Kwam de koningin uit het meer noordehjk Scheba (Ketura/Joktan), of uit het meer zuidehjk Scheba (Kusch)? De knappe koppen kwamen er niet uit. Wel wezen zij de mening van de oude Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus, als zou zij uit Afrika komen, als onjuist van de hand. Josephus had bhjkbaar Scheba verwisseld met Seba. Maar in het Oude Testament wordt duidehjk onderscheid gemaakt tussen Scheba en Seba. B.v. in Psahn 72 : 13: „de koningen van Scheba en Seba zullen vereringen toevoeren." De Statenvertalers kozen voor Kush, toen zij over Scheba aantekenden „Een landstreek gelegen zuidwaarts van Kanaan, hebbend zijn naam van Scheba, de zoon van Kush" (Genesis 10 : 7). Wanneer de Heere Jezus deze koningin ter sprake brengt, wijst ook Hij heen naar het zuiden, als Hij haar noemt: „De koningin van het zuiden" (Matth. 12 : 42; Lukas 11 : 31). Het meest waarschijnhjke is, dat Scheba het land en de hoofdstad van de Sabeërs was, en dat we het moeten zoeken in het zuid-westen van Arabië. Als bijzonderheid vermelden oude Assyrische inscripties, dat de Sabeërs vaak door koninginnen werden geregeerd. Als zij daarbij dezelfde goede ervaringen hebben opgedaan als Nederland met zijn drie, elkaar opvolgende vorstinnen van Oranje, dan zijn ze daarmee gelukkig geweest! Waarom ging de koningin van Scheba op reis naar Jeruzalem? Omdat zij gehoord had van de wijsheid, macht en heerhjkheid van Salomo, de koning van Israël. Toen de HEERE in een droom aan Salomo verscheen, mocht hij een wens doen. Vroeg hij rijkdom en macht? Neen... hij vroeg wijsheid om zijn volk te kunnen regeren. Om deze begeerte zal hij ook het niet begeerde ontvangen: rijkdom en macht. De hem door God gegeven wijsheid stelde Salomo in staat om het binnenlands bestuur te reorganiseren en handel te drijven met verre landen. Zijn grote bondgenoot daarbij was Hiram de koning van Tyrus. Met zijn hulp werden schepen gebouwd, die goud en andere kostbaarheden, alsmede cederhout uit de Libanon naar Israël vervoerden. Het stelde Salomo in staat grote bouwwerken te doen verrijzen, zoals de tempel en het koninkhjk paleis. Beide vol pracht en praal. De economie van Israël was sterk. Salomo is de koning geweest, die van Israël één van de machtigste koninkrijken van het Oosten heeft gemaakt. Overal waar de Israëhtische schepehngen kwamen, vertelden zij van de voorspoed en rijkdom en macht en wijsheid van hun koning en van de grootheid van de God van Israël. Ook de koningin van Scheba hoorde ervan. Ze reageerde gereserveerd. De berichten zouden wel overdreven zijn. De bekende sneeuwbal die, al rollend, steeds dikker wordt. Niettemin is haar nieuwsgierigheid opgewekt en besluit zij zich ervan te overtuigen, of de geruchten die ze heeft gehoord, waarheid bevatten. Zij gaat op reis naar het verre Jeruzalem. Liever dan langs de zeeweg, waarvan het grote vrachtverkeer gebruik maakte, zal ze zijn gereisd langs de meer veihge karavaanweg, die langs de Westkust van Arabië liep. Niet incognito gaat ze, maar in de volle glorie van koningin van Scheba. Een grote Ujfwacht vergezelt haar en een lange stoet van kamelen... een grote karavaan! De kamelen zijn zwaar beladen met specerijen en veel goud en edelstenen. In geld omgerekend zo ongeveer 6 miljoen gulden waard. „En zij kwam te Jeruzalem met een zeer zwaar heir, met kemelen, dragende specerijen en zeer veel goud en kostehjk gesteente" (1 Kon. 10 : 2). Straks, als zij weer terugkeert naar haar land, laat ook Salomo zich niet onbetuigd: „En de koning Salomo gaf de koningin van Scheba al haar behagen, wat zij begeerde, behalve dat hij haar gaf naar het vermogen van de koning Salomo" (1 Kon. 10 : 13). Algemeen wordt aangenomen, dat dit bezoek van de koningin van Scheba mede in verband stond met eventueel aan te knopen handelsbetrekkingen. In het belang van zijn land, was dit voor Salomo een aangelegen zaak. Maar de schrijver Chaim Potok gaat in zijn bekende boek „Omzwervingen" te ver, als hij beweert, dat het uitsluitend een zakenbezoek was. Deze bewering berust niet op bijbelse gegevens. Uitdrukkehjk wordt vermeld, dat de koningin van Scheba gekomen was, „om hem met raadselen te verzoeken" (1 Kon. 10 : 1). Dat vooral dreef haar, de lange reis naar Israël te maken. Ook voor pracht en praal behoefde zij niet zo ver te reizen. Die kon ze ook vinden in haar onmiddellijke omgeving. Wat overigens niet wegnam, dat ze bij het zien van wat Salomo aan luxe en schoonheid te bieden had, totaal verbijsterd was. Maar vooral hield haar bezig hoe het met de hooggeroemde wijsheid van

Salomo was. Ze wilde zich ervan overtuigen, of hij zijn reputatie kon waarmaken. Ze wilde Salomo toetsen. In het Oosten diende in zulke gevallen het raadsel als toetssteen. Men denke aan het raadsel, dat de FiUstijnen aan Simson opgaven: „Wat is zoeter dan honing? Wat is sterker dan een leeuw? " (Richteren 14:18). De raadselen van de koningin van Scheba zullen over diepere zaken zijn gegaan. Ze zal spreuken gezegd hebben met een diepzinnige betekenis, welke betekenis door de wijze koning opgespoord moest worden en aan haar verklaard. „Raadsels". Het Hebreeuwse woord betekent: duistere redenen in welke wat gevraagd of voorgesteld wordt, dat een verborgen verstand heeft (alzo Numeri 12 : 8; Richteren 14:12). Het wordt in Mattheüs 13 : 36 uit Psalm 78: 2 overgezet: „Verborgenheden" (kanttekeningen). Zo de koningin getwijfeld mocht hebben aan Salomo's wijsheid, die twijfel verdween gaandeweg geheel en al. „En Salomo verklaarde haar al hare woorden; geen ding was er verborgen voor de koning, dat hij haar niet verklaarde" (1 Kon. 10 : 3). Geen probleem wat zij voorlegde, dat zijn verstand niet doorvorste en haar verklaarde. De hoge dame uit Scheba verhest haar gereserveerdheid. De grote wijsheid van Salomo vervult haar met diep ontzag en grote bewondering. Het overtrof haar stoutste verwachtingen. Ze moet zich geheel gewonnen geven: „Het woord is waarheid geweest, dat ik in mijn land gehoord heb van uw zaken en van uw wijsheid, en ik heb die woorden niet geloofd, totdat ik gekomen ben en mijn ogen dat gezien hebben; en zie, de helft is mij niet aangezegd, gij hebt met wijsheid en goed overtroffen het gerucht, dat ik gehoord heb" (1 Kon. 10 : 6, 7). Al die stoffehjke en geestelijke schittering ging ieder denkbeeld te boven. „De aanbUk van de ontvangst haar bereid, gepaard met de hoge genieting waarop zijn doordringende geest haar onthaalde, de geschenken die haar werden geboden - dat alles overstelpte deze zuidervorstinne zozeer, dat in haar „geen geest" meer was." Zij breekt in verrukking uit: „Welgelukzalig zijn uw mannen, welgeiukzalig deze uw knechten, die gedurig voor uw aangezicht staan, die uw wijsheid horen. Geloofd zij de HEERE uw God, Die behagen in u heeft gehad, om u op de troon van Israël te zetten; omdat de HEERE Israël in eeuwigheid bemint, daarom heeft Hij u tot koning gesteld, om recht en gerechtigheid te doen" (1 Kon. 10 : 8, 9). Zo eert zij in Salomo de HEERE Zelf. En gaat in vervulling:

, Ja, elk der vorsten zal zich En vallen voor Hem neen.." buigen,

Vol gedachten over wat zij heeft gehoord en gezien, reist de koningin van Scheba terug naar Scheba, rijk beladen met geschenken. Behalve in het Oude Testament wordt ook in het EvangeUe naar Mattheüs en Lukas over de koningin van Scheba gesproken. En wel door de Heere Jezus (Matth. 12 : 42; Lukas 11 : 31). Dat gebeurde, toen Hij de Parizeen bestrafte om hun ongeloof en vijandschap. Hij wees hen erop, dat in het komend gericht over deze goddeloze en ongelovige generatie, de koningin van het Zuiden als getuige zal optreden tegen dit geslacht en het zal veroordelen. Zij toch kwam van de einden der aarde om Salomo's wijsheid te horen en meer dan Salomo is hier. En Hij is in het midden van hen. En van deze meerdere Salomo is men niet gediend. Het nabijgelegen volk neemt afstand van Hem. Zij verwerpen Hem.

De koningin van Scheba. We zagen haar gaan naar Salomo om hem met raadselen te verzoeken. Of ze een tot God bekeerde heidin is geweest, is uit de Heihge Schrift niet af te lezen. Wel mogen wij haar zien als een hoogstaande vrouw, geïnteresseerd niet alleen in uiterUjk schoon, maar ook in zaken die de geest sieren. Van kunst en wetenschap zal zij het nodige geweten hebben. Over vele vragen wilde zij met Salomo diepgaand spreken; hem om uitleg vragen; gedachten met hem uitwisselen. Die gesprekken stegen uit boven de alledaagsheid van weersverwachting, beursnotering en vakantieplanning. Ze bewogen zich op hoger niveau. Zo kwam de koningin van Scheba over als een sympathieke vrouw. En gunden we haar gaarne een plaats in de lange rij van Bijbelse figuren.

Ridderkerk

H. Hartman

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De koningin van Scheba

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 2000

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's