Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Opstanding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Opstanding

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

gedicht

Uit: De lier die sinds lang niet meer ruiste Van: Isaac da Costa (1798-1860)

In den vroege morgenstond heeft Gods Woord Zijn Sioniten, redding uit de ellend verkond.

waar hun tranen overvlieten! 't Werd beloofd, en 't is voldaan! Onze Heer is opgestaan! Vrijgekochten uit den dood! staakt uw schreien! wilt niet zorgen! ziet naar Hem uit in uw nood, als de wachters op den morgen! 't Licht moge op- en ondergaan! maar de Heer is opgestaan!

O mijn ziel! wanneer de nacht des vertwijflens, des bestrijdens, u bestormt en aanvecht, wacht! 't Allerdonkerst uur des lijdens zal in blijdschap overgaan! want de Heer is opgestaan!

Uitverkoren kerk van God! wil voor 't helgeweld niet schroomen! Veilig, zeker blijft uw lot, schoon uw Heer schijnt weggenomen! Ook uw morgenstond spoedt aan! Sions Vorst is opgestaan!

t Onverganklijk Levenslicht rees met gantsch ontdekten luister uit de smaadheid van 't gericht, uit der graven sombren kluister! 't Nachtuur is voorbijgegaan! 't Licht des Heils is opgestaan!

Hemelglans en gloed bestraalt 't graf, bezegeld door de Joden! De Englen Gods zijn neergedaald, de aardsche wachters zijn gevloden! Beving grijpt de wereld aan! Onze Heer is opgestaan!

't Graf is ledig! nadert! ziet! O door trouw gedreven vrouwen! zoekt Hem bij de dooden niet, dien geen doodsgeweld kon houên! De Engel-zelve kondt het aan: dien gij zoekt, is opgestaan!

Kloeke, teedre Magdaleen! gij, gij mocht Hem 't eerst aanbidden! Hoog bevoorrechten! spoedt heen! meldt het in der broedren midden! zegt het vooral Petrus aan, dat zijn Heer is opgestaan!

Maar ook hij zal nog dees dag aan des Meesters voeten weenen, dien hij schuld belijden mag, die vergeving wil verleenen! Jesus neemt den boetling aan! daartoe is Hij opgestaan! O! op Emmaus pad te zaam, diep bedroefde wandelaren! u, vereenigd in Zijn naam, komt Hij-zelf de Schrift verklaren! Welk een blijdschap grijpt u aan! Isrels Heil is opgestaan!

Heiige schaar! gelooft ge nu? Jesus-zelve brengt u vrede! Jesus ademt over u, en Hij deelt Zijn Geest u mede! 't Is geen droom, geen ijdle waan! Hij is waarlijk opgestaan!

Thomas! neen! geen twijfel meer! zie die handen, zie die zijde! 't Is de Meester! 't Is uw Heer! 't is uw God, die u bevrijdde! Staar Hem met aanbidding aan! Waarlijk! Hij is opgestaan!

Bij het Galileesche meer, zagen honderden van oogen den verrezen Heiland weer; en voor Hem in 't stof gebogen, hieven zij den juichkreet aan: ja! de Heer is opgestaan!

Ook uw oog aanschouwde Hem, o der jongren jongstgeboren, en uw oor vernam Zijn stem! Laat het tot Damaskus hooren, kondig het der wereld aan: 'k zag Hem! Hij is opgestaan!

Isrel! gij ook zult Hem zien, dien uw Vaadren hopend wachtten! en aan 't Gods Lam hulde biên, dien uw Overpriesters slachtten! Neen! uw zaad zal nooit vergaan! Davids Zoon is opgestaan!

Eens zal aller oog Hem zien! Alle zondaars, alle volken! alle knie Hem hulde biên, als Hij weêrkomt op de wolken! Beeft, verharden! schouwt het aan! Ja, de Heer is opgestaan!

O! die dag van heil en loon! dag van jubel, dag van glorie! als de in God ontslapen doon, zullen opstaan in viktorie! 't Eeuwig Licht is opgegaan! Onze Heer is opgestaan!

O die dag, die dag van loon! O die dag, die dag der wraken! als de Richter op den troon van den vollen toorn zal blaken! 't Rijk der zonde moet vergaan! 't Lam van God is opgestaan!

Ja! de Heer is opgestaan! Gods bazuinen zullen klinken! de eerste dingen zijn vergaan, nieuwe heemlen zullen blinken! Nieuwe tijden vangen aan - God is scheppend opgestaan!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2001

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

De Opstanding

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2001

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's