Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hemelvaart en Pinksteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hemelvaart en Pinksteren

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOOFDARTIKEL

door W. van Gorsel, Bergambacht

Dalende of opgaande lijn?

Voor het gevoel van veel gemeenteleden zit er in de gang van de feestdagen een dalende lijn. Ze zullen het niet hardop zeggen, maar ze beleven het alsof het van het hoogtepunt van Kerst naar het dieptepunt van Pinksteren gaat. Bij de Hemelvaart kan de gemeente zich nog wel iets voorstellen, hoewel het plaatje natuurlijk op geen enkele wijze past in het wereldbeeld... Maar Pinksteren blijkt heel abstract te zijn. Wie is de Heilige Geest? Waarom werd Hij op de Pinksterdag uitgestort? Wat kwam Hij op aarde doen? Was Hij er dan vóór die tijd niet? Enzovoorts. En onder invloed van bepaalde groepen heeft men dan vandaag ook nog meer aandacht voor de gaven dan voor de vruchten van de Geest.

De werkelijkheid is dat er in de feestdagen een stijgende lijn zit. Het Kerstfeest, hoe uitbundig ook gevierd, is nog maar de voorbe- reiding. Het eigenlijk werk van de Heere Jezus moet dan nog beginnen. Dat werk heeft Hij voltooid op Goede Vrijdag (Het is volbracht!) en daarvoor heeft Hij erkenning gekregen op Pasen, toen het graf voor Hem openging en Hij het onverderfelijke leven ontvangen heeft.

De Hemelvaart is de bekroning en de voltooiing. De hemel moet Hem ontvangen, zei Petrus. Hij keerde terug naar de heerlijkheid die Hij bij de Vader had eer de wereld was. Hij kreeg „de stoel der ere in het huis van Zijn Vader".

Sober

Overigens is de Schrift sober in haar spreken over de Hemelvaart. De teksten die over dit heilsfeit spreken zijn betrekkelijk schaars. Slechts in twee van de vier Evangelie-beschrijvingen wordt het feit vermeld, en dan ook nog eens aan het begin van de Handelingen. Daarnaast komen we de verklaring van de Hemelvaart af en toe tegen in de brieven.

Ook rondom het feit van de Hemelvaart is het betrekkelijk stil. Terwijl in de Kerstnacht een leger van engelenkoren een lied op aarde komt zingen, en rondom Pasen de rotsen scheuren en de aarde beeft, zijn er bij de Hemelvaart alleen twee engelen, die Zijn aankomst in de hemel vermelden en Zijn terugkeer naar de aarde aankondigen. Merkwaardig dat de diepe vernedering van Christus gepaard gaat met de tekenen van Gods heerlijkheid, en dat het rondom Zijn glorieuze verhoging zo stil is... Moeten we hieruit concluderen dat de Heere onderstreept dat Zijn Koninkrijk niet komt met uiterlijk gelaat?

De tekenen

Hetzelfde zien we eigenlijk op de Pinksterdag. Er gebeurt weinig opzienbarends. Er is eerst een geluid als van een geweldige wind, daarna zijn er tongen als van vuur. Maar het was geen wind en het was geen vuur. Het waren alleen maar tekenen die van voorbijgaande aard waren.

Tekenen die de Heilige Geest aankondigden en afbeeldden. De Geest Die komen zou omdat anders niemand deel zou krijgen aan het werk van de Heere Jezus. Het is immers de Geest Die ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt? Van Wie de Heere Jezus Zelf heeft gezegd: Hij zal het uit het Mijne nemen en zal het u verkondigen.

Het Woord

Waar het om gaat op en na Pinksteren is het Woord, het Evangelie waarin de grote daden van God worden verkondigd. Verreweg het grootste gedeelte van Handelingen 2, het hoofdstuk waarin de uitstorting van de Heilige Geest wordt beschreven, is gewijd aan de preek die Petrus improviserend hield voor de toegestroomde schare. En die preek gaat dan nog veel meer over de vernedering en de verhoging van Christus dan over de Heilige Geest en Zijn werk! De Geest is namelijk gekomen om door de grenzen van Israël heen te breken en het Woord te brengen naar de volken. De apostelen hebben de opdracht gekregen getuigen van Christus te zijn en Zijn heil te verkondigen, in Judea en Galilea en Samaria, en... tot aan het uiterste der aarde. En dat geschiedt niet met kracht of met geweld, de mensen worden niet overrompeld of met geweld gedwongen, maar door de Geest. Het behaagt de Heere, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.

Zonder Pinksteren zou de rij van heilsfeiten - als dat al mogelijk was! - niet compleet zijn. Het werk dat Christus deed vóór ons, werkt de Heilige Geest in ons. En Hij doet dat door het Woord. Daarom hebben we niets anders te doen dan Christus en Zijn volbrachte werk te prediken, en te smeken dat de Geest dat Woord zal brengen waar niemand het brengen kan: in het hart van zondaren. Zo werkt de Geest met het Woord de wedergeboorte, de bekering, het geloof. Zo maakt Hij dat Christus een gestalte krijgt in zondaarsharten.

Dat alles hebben we te danken aan Hem Die heel het werk volbracht heeft en ten hemel gevaren is, en Die vandaar uit Zijn Geest heeft uitgezonden om op aarde en in mensenharten te wonen. Stof genoeg tot overdenking, ook als de Hemelvaartsdag voorbij is en we Pinksteren in het vooruitzicht hebben!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Hemelvaart en Pinksteren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's