Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op welke schoenen loopt u?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op welke schoenen loopt u?

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE

door LMCh. Ruijgrok, Monster -

'De voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes.'

(Efezeó: 15)

OED, degelijk en passend schoeisel is voor ieder mens van groot belang. Als iemand op schoenen loopt die hem niet passen, zorgt dat voor allerlei ongemak. Precies hetzelfde geldt als u loopt op schoenen die versleten zijn. Orthopeten beklemtonen: let op uw schoeisel, want op uw schoenen rust heel uw lichaam.

Ook in de geestelijke strijd is het van het grootste belang dat Gods strijders het juiste schoeisel aan hebben. Vandaar dat als Paulus de Efezen oproept om zich te hullen in Gods wapenrusting, hij ook zegt: let op jullie voeten en zie er op toe, dat je de juiste schoenen aan hebt. Jullie voeten moeten geschoeid zijn met 'de bereidheid van het Evangelie des vredes'!

Het nut van goed schoeisel

Ook bij dit beeld denkt Paulus weer aan een Romeinse soldaat. Voor deze soldaat was goed, stevig en solide schoeisel van groot belang. Hij droeg daarom een korte leren laars met een zwaarbeslagen zool die aan zijn voet en enkel allereerst stevigheid verleende. Daarnaast diende die laars ook ter bescherming. Eén van de krijgslisten uit die tijd was namelijk om het slagveld te bezaaien met scherpe stukjes ijzer of ander scherp gepunt materiaal. Trapte je daarin, dan kon je jezelf ernstig verwondden en was je voor het verdere gevecht ongeschikt. Voorts, goed schoeisel was ook nodig met het oog op de wendbaarheid van het leger. Een generaal moest zijn troepen snel kunnen verplaatsen, soms zelfs over grote afstanden en dan waren stevige laarzen geen overbodige luxe. Ziedaar, het drievoudig nut van goed schoeisel voor de Romeinse soldaat: stevigheid, bescherming en wendbaarheid.

Welnu, wat geldt voor de Romeinse soldaat, geldt ook voor Gods strijders. Ook zij dienen in de geestelijke strijd voorzien te zijn van het juiste schoeisel. En dat met het oog op datzelfde doel: stevigheid, bescherming en wendbaarheid. En wat is dan het schoeisel dat hun niet mag ontbreken? Paulus vat het in onze tekst in één woord samen: 'De voeten geschoeid hebbende met de bereidheid van het Evangelie des vredes'! Dus: het gaat niet om een soldatenlaars. Om schoenen gemaakt van leer of van welk ander materiaal ook. Maar om schoenen die gemaakt zijn van 'het Evangelie des vredes'! Anders gezegd: om schoenen die stammen uit Gods wapenkamer. Die door Gód zijn uitgedacht, door Christus zijn verworven en u door de Heilige Géést aan de voeten worden geschoven. Elk ander schoeisel schiet tekort. Deze schoenen zijn onmisbaar voor elke christen, want ze zijn vervaardigd uit hemels materiaal.

Het materiaal

Paulus omschrijft dit materiaal als 'de bereidheid van het Evangelie des vredes'. En dan wordt voor 'bereidheid' in het Grieks een woord gebruikt dat letterlijk betekent: klaar zijn, gereed zijn. Vandaar dat het ook wel vertaald wordt met: bereidvddrdigheid! En bedoeld is dan: een bereidvaardigheid die vrucht is van het 'Evangelie des vredes'. Letten we allereerst op dit laatste, dan mogen we zeggen: wat ligt daarin een prachtige typering van het Evangelie. Het Evangelie kan natuurlijk op allerlei wijze omschreven worden. Het wordt genoemd: een blijde boodschap. Het woord ook wel aangeduid als: het woord der verzoening. Maar hier duidt Paulus het aan met die prachtige omschrijving: 'het Evangelie van de vrede...'! Waarom? Omdat 'vrede' de centrale inhoud van het Evangelie is. Omdat het ons predikt de vrede met God, zoals die verworven is door de Vredevorst.

Wat een wonder! God komt tot opstandelingen en rebellen met de boodschap, dat Hij vrede wil maken. Vrede in en door Zijn Zoon. Vrede voor mensen die niets anders dan de eeuwige dood hebben verdiend. En daarom 'het Evangelie des vredes'! Dat wordt u van zondag tot zondag verkondigd. En die vrede wordt ontvangen, waar u capituleert en door de genade van de Heilige Geest uw leven mag verliezen aan Hem Die een volkomen Zaligmaker is. Of, zoals Paulus het elders onder woorden brengt: 'vrede bij God door onze Heere Jezus Christus'! En u voelt wel: waar we in het geloof verbonden worden met Christus, Die de Vredevorst is en in en door Hem deelkrijgen aan die machtige zegengroet: 'Vrede zij ulieden', daar worden we ook geschoeid met 'de bereidheid van het Evangelie des vredes'.

Intussen, draagt u deze schoenen al? Zijn deze schoenen reeds uw schoenen geworden? Of loopt u misschien nog altijd op schoenen van eigen makelij? Op 'de pantoffels van uw lijdelijkheid' of op 'de sandalen van uw gemakzucht' of op 'de lakschoenen van uw eigengerechtigheid' (W. Verboom, Waar liefde woont, blz. 66)? Dat schoeisel zit u misschien heerlijk, maar u begint er in de geestelijke strijd niets mee. Als dat nog altijd uw schoeisel is, bent u absoluut niet bestand tegen de aanvallen van de boze. Integendeel, bij de eerste de beste aanval glijdt u uit en struikelt u of raakt u verwondt in het scherpe materiaal dat de boze op het slagveld heeft uitgestrooid.

En daarom: sta naar dat geschoeid zijn met de schoenen van het 'Evangelie van de vrede'. Want die zijn van goddelijke oorsprong en van goddelijke makelij. Ze zijn volmaakt. Ze verlenen aan uw gang door dit leven vastheid, stevigheid en kracht en dragen u over hoogten en door diepten. Waarom? Omdat Christus de centrale inhoud van dit 'Evangelie van de vrede' is. Bovendien: deze schoenen beschermen u tegen allerlei scherpe aanvallen van de boze en - het derde nut - ze maken u vaardig, wendbaar en mobiel. En dat uiteraard in de goede zin des woords: 'vaardig om 't pad van Gods geboden te lopen'! Want waar Christus ons Zijn vrede bewijst, waar Hij de dragende Grond is van ons leven, daar wordt ons hart dienstvaardig gemaakt tot Zijn eer en gaan we zingen: 'Mijn hart, o Hemelmajesteit, is tot Uw dienst en lof bereid'!

Bereidvaardig

En dat brengt ons als vanzelf weer bij dat woord 'bereidheid'! 'De voeten geschoeid hebbende met de bereidheid van het Evangelie des vredes'. We zagen reeds: het gaat hier ten diepste om een bereidheid, een bereidvaardigheid die vrucht is van het Evangelie. En bedoeld is dan: een bereidvaardigheid om Hem te dienen. Om naar Hem te horen en te strijden onder de kruisbanier van Christus. Dat we omdat het 'Evangelie van de vrede' ons hart raakte, bereidvaardig zijn om onszelf te verloochenen, ons kruis op ons te nemen en Hem te volgen. Een bereidwilligheid die verwoord wordt in dat ene verlangen: 'Neem mijn leven en laat het Heer'/ toegewijd zijn aan Uw eer'. En dat dan niet als een wettisch moeten, maar als een evangelisch mogen, omdat het ontvangen van de vrede met God en het delen in de liefde van God in ons binnenste hartelijke wederliefde tot Hem heeft bewerkt. Hartelijke bereidwilligheid om op Zijn wenk acht te geven en uit te gaan in de goede strijd van het geloof.

Dat betekent ook: wie geschoeid is met de bereidheid van het Evangelie van de vrede, zal dat Evangelie ook begeren uit te dragen. Zich voor dat Evangelie niet schamen, maar ervoor uitkomen in het midden van deze wereld. Zie daartoe op Christus Zelf. Want ook dit onderdeel van de wapenrusting ontbrak bij Hem niet. We zagen al eerder: ook Hij was omgord met de waarheid (Jes. 11 : 5). Ook Hij was omkleed met het borstwapen van de gerechtigheid (Jes. 59 : 17). En als het nu gaat om het schoeisel, dan mogen we zeggen: ook Hij was geschoeid met de bereidheid van het Evangelie van de vrede. Zodat Jesaja reeds van Hem mocht profeteren: 'Hoe lieflijk zijn op de bergen de voeten van degene die het goede boodschapt, die vrede doet horen, die tot Sion zegt: Uw God is Koning' (Jes. 52 : 7).

En wat nu van Christus in volmaaktheid geldt, geldt in principe ook voor Zijn strijders. Geschoeid met de bereidheid van het Evangelie des vredes zullen ze niet zwijgen, maar spreken. Zullen ze de goede boodschap uitdragen in een wereld die in vloek en dood ligt verzonken. Zullen ze vermanen, vertroosten, en opwekken. Als kruisgezanten de Naam van hun Meester hoog verheffen. In het gezin, in het midden van Gods gemeente, maar ook breder: in de kerk, in de samenleving, op het werk, tijdens de studie, ja waar God ook maar roept. Lopen zoals Christus liep, daar gaat het om. Nee, deze schoenen dienen niet om te schoppen, maar wel om te gaan in het spoor van de Meester. Altijd bereid tot verantwoording aan ieder die rekenschap van ons vraagt. Zou er van Christus' Kerk niet ontzaglijk veel meer uitgaan, als de voeten meer met dit schoeisel omvat waren? !

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Op welke schoenen loopt u?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's