Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De erfenis verdeeld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De erfenis verdeeld

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door A.J. Kunz, Groot-Ammers

Ze hebben Mijn klederen onder zich verdeeld en over Mijn kleding hebben zij het lot geworpen. Johannes 19 : 24b

R is tussen 'sterven' en 'erven' een ver­ E schil van slechts enkele letters. Het heeft ook met elkaar te maken. Sterven en erven. Als de dood in huis komt, wordt ons huis een sterfhuis. En voor degenen die achterblijven, wordt ons sterfhuis hun erfhuis.Wij hebben niets in deze wereld ingebracht; we zullen er ook niets uitdragen. Onze bezittingen worden verdeeld onder de erfgenamen.

Op Golgotha verdelen soldaten de erfenis van Jezus. Dat was het recht van de soldaten. De laatste bezittingen van een kruiseling vervallen aan vreemde soldaten. Zo gaat het bij alle kruiselingen. En zo gaat het ook bij Jezus. Voordat ze Hem kruisigen, kleden ze Hem uit. Zijn laatste bezittingen moet Hij achterlaten. Noem het de erfenis. Een schamele erfenis, overigens. Een bovenkleed, een onderkleed en een gordel. Meer laat Jezus niet na.

Aan de voet van het kruis raken we verzeild in hebzucht en begeerte. Hier komt onze wortelzonde openbaar. Dit komt helaas vaker voor in een erfhuis. Ieder zoekt uit wat hij mee wü nemen. Het bovenkleed en de gordel zijn snel verdeeld. Bij het onderkleed gaat het anders. De begerige soldatenogen zien dat het een kostbaar kledingstuk is. Geheel zonder naad geweven. Te kostbaar om in stukken te scheuren. Laten we erover loten, zeggen ze.

Ook deze gebeurtenis hoort bij de lijdensgeschiedenis. Johannes wijst ons op de vervulling van de profetie. Psalm 22 gaat in vervulling: 'Ze hebben Mijn klederen onder zich verdeeld en over Mijn kleding hebben zij het lot geworpen.' Jezus heeft op aarde onze kleding gedragen. Toen Hij geboren werd, wond moeder Maria Hem in doeken.

Maar als Hij aan het kruis hangt, wordt zelfs Zijn kleding Hem afgenomen. Zijn meest persoonlijke bezit raakt Hij kwijt. We lezen in de lijdensgeschiedenis al tweemaal eerder over Zijn kleding. In de opperzaal heeft Hij Zijn bovenkleed afgelegd om de voeten van Zijn discipelen te wassen. Dat deed Hij Zelf. Bij Herodes hebben soldaten Hem bespot door Hem te kleden met een oude soldatenjas.Wees gegroet, gij Koning der Joden! Maar ook toen kreeg Hij Zijn kleding terug. Op Golgotha wordt Zijn kleding Hem afgenomen. Wat een vernedering. Zijn laatste waardigheid wordt Hem ontnomen. Naakt hangt Hij aan Zijn kruis.Terwijl Hij nog in leven is, wordt de erfenis verdeeld. De soldaten behandelen Hem als een dode.

Is dit alleen een detail in de lijdensgeschiedenis? Of is het meer? Het citaat van Psalm 22 brengt ons bij de vervulling van de profetie. Psalm 22 is een lijdenspsalm. Deze psalm heeft Jezus in Zijn Hjden vervuld. Zijn klederen worden verdeeld en over Zijn kleding wordt het lot geworpen. Jezus droeg onze kleding. Kleren maken de man, zeggen wij. Sinds de zondeval kunnen we ons niet meer tonen zoals we zijn. Naaktloperij zou onze samenleving ontwrichten. We hebben bedekking nodig. Als Adam en Eva gezondigd hebben, maken ze schorten van vijgenbladeren. En als ze Gods stem horen, verbergen ze zich in het struikgewas. Ik hoorde Uw stem en ik vreesde, want ik ben naakt! Onze kleding heeft alles te maken met onze zonde. Daarom draagt Jezus ook onze kleding. Reeds de doeken van Maria horen bij Zijn vernedering. Maar als Hij op Golgotha komt.

moet alle bedekking wegvallen. Hij komt immers om de schuld te verzoenen. Daarbij past geen bedekking meer. God openbaart aUes. Ook op Golgotha moet het gehoord worden: ziet, de Mens! Ik durf er bijna niet naar te kijken. Zo vreselijk is deze aanblik. Een spot en een smaad van mensen. Soldaten spelen hun wrede spel met Hem. Wie ziet er dieper? De profetie gaat hier in vervulling! Soldaten trekken Jezus Zijn kleding uit, maar zo werken ze onbedoeld mee aan de vervulling van het Woord van God.

Zo moeten we deze gebeurtenis bezien. Hier trekt God de Tweede Adam uit, wat Hij Adam in het paradijs heeft aangetrokken: Zijn kleding. Want op Golgotha mag de zonde niet meer bedekt blijven. Zo zien wij eruit. Naakt voor God. We kunnen de zaak met onze kleding bedekt houden, maar God ziet tot in ons hart. U weet niet, dat u bent arm, ellendig, jammerlijk, blind en naakt! Zag u dit al? In die aanblik van de ontklede Zaligmaker ligt een diepe les voor ons. Zo zijn wij. Herkent u uzelf in Hem? Ziet, de Mens! Christus wordt ons in het evangelie uitgetekend als een ontklede Zaligmaker. Naakt hangt Hij aan het kruis, als een zichtbaar teken dat Hij de vloek van Adam en Eva en van hun kinderen op Zich neemt. Hij laat Zich uitkleden. Want God eist dat aan Zijn geschonden recht genoegdoening geschiedt. Onze aardse kleding is slechts tijdelijk. We kunnen er niet mee voor God verschijnen. Daar is andere kleding voor nodig: bedekking door het bloed van Christus. Daarom laat Hij Zich ontkleden, opdat Hij door Zijn bloedstorting voor bedekking kan zorgen.

Onder het kruis verdelen soldaten de erfenis. Het sterfhuis van Jezus is hun erfhuis. Ze verdelen Zijn kleding, maar over die naakte Kruiseling maken ze zich niet druk. Even is er contact. Als ze de erfenis verdelen. Daarna worden alle banden weer verbroken. Ze nemen de erfenis mee. Is er dan geen testament? Heeft Jezus geen testament? Jawel. O nee, de soldaten bekommeren zich er niet om. Voor hen is Jezus slechts een rechteloze Kruiseling. Of er een testament is, zal hen een zorg zijn. Daarmee gaat de erfenis aan hen voorbij. Ze nemen alleen wat kleding mee. Maar zg zien niet dat Jezus_yeel meer heeft^ weg t£_geven.

Hij heeft alles weg te geven. Het staat in Zijn testament beschreven. In de opperzaal heeft Jezus er nog over gesproken tegen Zijn discipelen.Toen Hij de beker ronddeelde, zei Hij: 'Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving der zonden.' Het komt wel eens voor, dat iemand tijdens zijn leven eenvoudig heeft geleefd. Wanneer de notaris echter het testament opent, blijkt dat zo iemand een vermogen nalaat.Wat laatjezus na? Het staat in Zijn testament: 'om de treurenden van Sion te beschikken, dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid en het gewaad des lofs voor een benauwde geest.' (Jesaja 61:3) Jezus heeft kleding weg te geven. Veel meer dan die aardse kleding. Dat was slechts Zijn tijdelijke bedekking. Op Golgotha verdient Christus kleding van de gerechtigheid. Welzalig hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is! Sta ik in Zijn testament? Dat is de beslissende vraag. Want om te erven, moeten we in het testament staan. Wie er niet in staat, heeft geen recht op de erfenis. Wie staan er in het testament? De treurenden van Sion.Wat zijn dat voor mensen? Mensen die nooit blij zijn? Mensen met een somber karakter? Dat kan de bedoeling niet zijn. Treurenden van Sion, dat zijn mensen die het weten dat ze bij God alle rechten hebben verspeeld. En die door de Geest geleerd toch niet meer buiten God kunnen. Mensen, die leren bidden: Ik ben nooddruftig, arm en naakt; o God, mijn Helper uit ellenden, haast U tot mij, wil bijstand zenden. Uw komst is het die mijn heil volmaakt! Treurenden van Sion. Wie zegt, dat u er niet bij kunt zijn?

Soldaten maken van Jezus' sterfhuis hun erfhuis. Ze rekenen echter niet met het testament. Wie vandaag het testament dicht laat, verkijkt zich ook op Jezus. Maar treurenden van Sion worden genodigd. Komt u naar het sterfhuis van de Heere Jezus? Het wordt uw erfliuis. Nee, er valt hier niets weg te nemen. De aardse kleding wordt Jezus afgenomen. Maar de kleding van de gerechtigheid wordt alleen gegeven door beschikking van het testament. Uit genade. Zijn we_er op gekleed, om God te ontmoeten? Het kan alleen als we het kleed van de gerechtigheid dragen.

Treurenden van Sion mogen het horen: Ik beschik u klederen van het heil. Maar het blijft niet bij treuren. Jesaja 61 gaat verder: 'Ik ben zeer vrolijk in de HEEP^; mijn ziel verheugt zich in mijn God; want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, de mantel van de gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan.' Het sterfhuis wordt een erfhuis.Wie zo uit het testament van Christus de erfenis hoort voorlezen, die kan er van zingen:

Looft Hem nu die erfenis Naar Zijn Woord bevestigd is; Want Zijn gunst, alom verspreid, Zal bestaan in eeuwigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 2003

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De erfenis verdeeld

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 2003

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's