Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Keert weder tot Mij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Keert weder tot Mij

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSTUDIE

door L.W.Ch. Ruijgrok, Monster

'De HEERE is zeer vertoornd geweest tegen uw vaderen. Daarom zeg tot hen: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Keert weder tot Mij, spreekt de HEERE der heirscharen, zo zal Ik weder tot u keren, zegt de HEERE der heirscharen'

Zacharia 1 : 2-3

IN onze vorige bijdrage zagen we: twee maanden na Haggaï wordt ook Zacharia geroepen tot profeet. Hij stamt uit een oud priestergeslacht en is nog jong als de Heere hem roept.Tegelijk ontdekten we: Hij wordt geroepen op een tijdstip waarop Haggaï's prediking haar eerste vrucht heeft gedragen. Dus in dagen van hernieuwde geestdrift. krachtige geloofsopleving en nieuwe ijver voor Gods huis.

Het volk is tot het besef gekomen hoezeer het de Heere heeft vertoornd door alleen maar druk te zijn met zichzelf en zijn eigen belangen en de dienst van God en de herbouw van de tempel geheel te verwaarlozen. Men heeft zijn zonde ingezien. Die in op-

door L.W.Ch. Ruijgrok, Monster rechtheid beleden voor God. Maar er ook mee gebroken. Zodat men zich met nieuwe ijver richtte op God en Zijn dienst, alsook op de herbouw van de tempel waartoe Haggaï hen had aangespoord.

Welnu, in die dagen van opwekking en reveil roept de HEERJE ook Zacharia en hij wordt aan Haggaï toegevoegd opdat het volk niet halverwege zal blijven steken maar temeer van de waarachtigheid van Gods boodschap zal worden overtuigd en zich blijvend zal toewijden aan God, Zijn Woord, Zijn dienst en Zijn huis. In de mond van twee of drie getuigen zal immers alle woord bestaan!

Een echte profeet

Ook al is hij nog jong, Zacharia openbaart zich van meetaf aan als een echte profeet. Want hij is geen man die het volk naar de mond praat. Evenmin een profeet die speculeert op wat het volk graag wil horen, zoals kenmerkend is voor de valse profeten. Nee, van meetaf heeft hij maar één boodschap en die luidt: 'Alzo zegt de HEERE'! M.a.w: het gaat hem niet om zijn eigen inzichten, gedachten of ideeën maar om Gods inzichten en gedachten. Die wil hij doorgeven. Daarvan wil hij spreken. Die het volk op het hart binden. Omdat die alleen tot heil en nut en zegen zijn.

Daarbij is het woord dat hij in naam van zijn Zender tot Israël heeft te brengen niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Hij heeft het volk te roepen tot bekering. Niet alleen tot een eerste maar ook tot een voortgaande en blijvende bekering. Zacharia valt daarbij meteen met de deur in huis. Hij moet het volk allereerst iets in herinnering brengen en dat is dit:

'De HEERE is zeer vertoornd geweest tegen uw vaderen' (vs. 2). Ongetwijfeld moeten we hierbij vooral denken aan alles wat Israël wedervaren is in de jaren voor en tijdens de ballingschap. Veel was er gebeurd. De ene verdrukker na de andere was Israël binnengevallen, totdat ten slotte Jeruzalem door de Babyloniërs was ingenomen. Die hadden stad en tempel verbrand en daarna het volk gedeporteerd naar Babel. Vreselijke dingen. Verschrikkelijke gebeurtenissen. Maar wat was de diepste oorzaak?

Was het de vijandschap en de machtshonger van de Babyloniërs? Was het de zwakte van Israels leger dat onmogelijk staande kon blijven tegenover de overmacht van Babel? Uiteraard heeft dat allemaal meegespeeld. Maar toch, Gods Geest doet Gods profeten verder zien. De diepste oorzaak van al die rampen lag niet in Nebukadnezar of in de machtshonger van de Babyloniërs. Nee, de diepste oorzaak lag in Israël zelf.Wat ooit stadhouder Willem V sprak met het oog op ons eigen land, gold in die dagen ook voor Israël: 'De ware oorzaak van onze nationale rampen ligt in onze nationale zonden'.

Anders gezegd: de inval van de Babyloniërs, de inname van Jeruzalem, de verwoesting van de tempel en de deportatie van het volk naar Babel waren geen noodlottige samenloop van omstandigheden maar Gods straffende hand. De Heere Zelf kastijdde Zijn volk vanwege aUe afgoderij, ontrouw, afdwalen en ongehoorzaamheid. Of, zoals de Geest van de profetie het Zacharia laat zeggen: 'De HEERE is zeer vertoornd geweest tegen uw vade ren'! Het doel

Waartoe moet Zacharia dit aan het volk dat weer uit de ballingschap is teruggekeerd in herinnering brengen? Het doel hiervan kan worden samengevat in dat oerhoUandse spreekwoord: 'Een schip op strand is een baken in zee'! Anders gezegd: Zacharia moet ze dit uit naam van zijn God voorhouden, opdat ze gev\^aarschuwd zouden zijn. Dat ze niet net als hun vaderen Gods spreken in de wind zouden slaan. Niet net als zij hun hart zouden verpanden aan de afgoden van de heidenen. Niet weer opnieuw zouden opgaan in het hier en nu en alles wat deze aarde heeft te bieden maar dat ze hun God zouden hoogachten, eren, dienen en vrezen. En hoezeer dit Gods bedoeling is blijkt wel uit het vervolg van Zacharia's profetie als we daarin de HEEB^ horen spreken: 'Daarom zeg tot hen: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Keert we der tot Mij, spreekt de HEERE der heirscharen zo zal Ik tot u wederkeren, zegt de HEERE der heirscharen' (vs. 3).

Dat is allereerst een opwekking aan al diegenen onder het volk die zich nog niet in waarheid tot God bekeerd hebben om hun levensgevaarlijke situatie onder ogen te zien. Dat het niet goed met hen staat. Dat de HEERE dankzij de vrucht die Haggaï's prediking heeft gedragen, er weliswaar weer is met Zijn genade en gunst, maar dat zij daar niet in delen zolang zij zich ook zelf niet van heler harte tot Hem bekeerd hebben. Dit woord van Zacharia beoogt dus allereerst de bekering en de vernieuwing van het hart van al diegenen bij wie het woord van Haggaï nog een vrucht heeft gedragen. Zacharia roept het hun toe: als ook u wilt delen in de ge­ nade, de gunst, de liefde, de zegen en de bewaring van Israels God dan kan dat alleen in de weg van oprechte wederkeer. Van verootmoediging voor Hem. Van schuldbelijdenis. Van overgave en geloof.

­, Tegelijk bevat Zacharia's woord echter ook een boodschap voor al diegenen bij wie het woord van Haggaï wel vrucht droeg. Zacharia dringt hen middels zijn profetie namelijk tot blijvende en voortgaande bekering. Alle bloesem is immers nog geen vrucht! Bovendien, het eerste begin dat er door Gods genade was moet ook verder verdiept en uitgewerkt worden. Zij moeten zich bewust zijn van de geestelijke gevaren die hen bedreigen en daarom staan naar voortgaande bekering. Daar is het gevaar van zelfgenoegzaamheid als ze prat gaan op hun geestelijke vorderingen en hoeveel beter het ze nu doen dan voorheen. Daar is ook het gevaar van eigengerechtigheid wanneer ze menen dat ze in Gods oog nu toch wel op zeer verdiensteHjke wijze bezig zijn en daarmee toch wel een streepje voor hebben boven anderen. Daar is ook het gevaar van de oppervlakkigheid wanneer ze menen dat de Heere met de uiterlijke veranderingen die zich hebben voltrokken meer dan tevreden is.

En daarom: wil het goede werk dat in Haggaï's dagen openbaar kwam niet verlopen dan is voortgaande bekering noodzake- Hjk. Niet alleen een eerste maar ook een dagelijkse bekering. Die zetelt in het hart maar ook openbaar wordt in de wandel. Die bekering die terecht omschreven is als een inkeren tot zichzelf, een zich afkeren van de zonde en het wederkeren tot God. Vol van de Geest van de profetie roept Zacharia het hun toe: 'Keert weder tot Mij, zegt de HEERE der heirscharen'! Eenmaal voor het eerst maar ook blijvend en voortgaand. En u voelt wel: wat toen gold, geldt ook vandaag. Niemand kan zich aan dit woord onttrekken. Hier werkt God in het leven van Zijn kinderen altijd op aan. Niet alleen op een eerste maar ook op een voortgaande bekering.

Een rijke belofte

En daar is een rijke belofte aan verbonden. Bij monde van Zacharia zegt de HEERE: 'Keert weder tot Mij (...) en Ik zal tot u wederkeren, zegt de HEERE der heirscharen'. De HEERE wil zeggen: waar de prediking van Mijn profeten vrucht draagt en iets van deze wederkeer zichtbaar wordt, daar zal ervaren worden dat er geen mens is die tevergeefs tot Mij wederkeert. Integendeel, waar dankzij de inwerking van de Heilige Geest het profetische woord vrucht draagt in mijn leven en er daadwerkelijk inkeer is tot mijzelf, afkeer van de zonde en wederkeer tot God, daar zal de HEERE ook tot mij 'wederkeren'!Wederkeren met Zijn genade, liefde en gunst. Daar zal Hij mij in Christus wassen en reinigen van al mijn zonden. Mij om Christus wil aannemen tot Zijn kind en erfgenaam en Mij deelgeven aan het volle heil en aan de voUe zaligheid. Welk een belofte en welk een werkelijkheid. U zit misschien verstrikt in vele zonden. U denkt misschien nooit meer in Gods gunst te kunnen delen. U zit misschien vertwijfeld neer en zegt: 'Er is zoveel gebeurd'. En toch, bij monde van Zacharia zegt de HEERE ook tegen u: 'Keert weder tot Mij (...) en Ik zal tot u wederkeren'. Echt, wat Hij belooft, doet Hij. En dat dankzij Zijn Zoon.

Dankzij het offer door Christus op Golgotha gebracht. Dankzij Zijn verzoenend lijden en sterven. 'En Ik zal tot u wederkeren'! Prachtig zien we dit weerspiegeld in de gelijkenis van de verloren zoon. De zoon keert weer tot zijn vader en als de vader hem reeds van ver ziet aankomen, loopt hij hem tegemoet, valt hem om de hals en kust hem. Alleen een mooie gelijkenis? Nee, heilige en goddelijke realiteit ook in het heden!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 maart 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Keert weder tot Mij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 maart 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's