Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Melchizedek (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Melchizedek (1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

BIJBELSE FIGUREN

door H. Hartman, Ridderkerk

(Gen. 14 : 18-20; Psalm 110 : 14; Hebr. 5, 6, 7)

Nimmer was een bijbelse figuur zo in nevelen gehuld, als dit met Melchizedek het geval is. Plotsklaps is hij er, om weer spoedig te verdwijnen. Een raadselachtige verschijning, die: „om zo te spreken uit de hemel gevallen is" (kanttekening S.V. op Hebreeën 7 : 3). Exegeten van naam hebben zich ingespannen om de zin van Melchizedeks verschijning te verstaan. Zij kwamen er achter, dat deze dingen: „zwaar om te verklaren" waren (Hebr. 5 : 11). De biografische gegevens over Melchizedek beslaan in de Heilige Schrift slechts enkele verzen. Van zijn vader en moeder wordt niet gesproken, ook niet over zijn geboorte of sterven. Een geboorteregister ontbreekt eveneens. Vele veronderstellingen zijn over hem gemaakt. De één hield hem voor een engel. Een ander voor de Zoon van God. Een voorverschijning van de Heere Jezus Christus, Die hier een ogenblik in menselijke gedaante aan Abraham zou zijn verschenen. Er waren kerkvaders die beweerden, dat hij Sem of Henoch was. Al deze gissingen missen voldoende grond. In Genesis 14 : 18—20 wordt voor het eerst over Melchizedek gesproken. Daaruit blijkt, dat deze, bij al zijn geheimzinnigheid, geen geestverschijning was, maar een voluit historische figuur. Zijn naam betekent: „mijn God is gerechtigheid". Hij was koning van Salem, het latere Jeruzalem. Salem of Jeruzalem is het hebreeuwse woord voor: „vrede". Melchizedek was dus: koning van de gerechtigheid en koning van de vrede: „die vooreerst overgezet wordt: koning der gerechtigheid en daarna ook was een koning van Salem, hetwelk is „een koning des vredes" (Hebr. 7:2). Maar daarbij was Melchizedek ook priester. In hem waren het koningschap en het priesterschap verenigd. Hij was: priester-koning. Een heidense priester? Neen... hij was priester van de „allerhoogste God". Hij had een aanspraakplaats van Gods heiligheid, midden in een puur heidense omgeving.

„In Kanaan heerste zulk een afgoderij, dat Abraham later voor Izaak geen vrouw vandaar mag nemen (Genesis 24 : 3). Niettemin laat dezelfde God, die Abraham tot afscheiding noopt, zich van Salem uit, door Melchizedek aanroepen en vereren" (K. Schilder).

Zo blijkt in het geslacht van Cham (de Kanaanieten), de kennis van de ware God niet geheel verloren te zijn gegaan. Er is nog een priester van de allerhoogste God. Een opmerkelijk gegeven. Melchizedek was blijkbaar een man, die nog de vreze des Heeren heeft bewaard, zonder een bijzondere openbaring van God te hebben ontvangen zoals Abraham. In hem hield nog een overblijfsel van het heilige uit het Paradijs stand. Hij was nog als Adam in de hof van Eden, zowel koning als priester.

Een opvallende ontmoeting

Deze Melchizedek nu treedt Abraham tegemoet (Gen. 14 : 18-20). Abraham had, om zijn neef Lot te bevrijden, met de koning van Sodom en Gomorra, de strijd aangebonden met Kedor-Laomer en de koningen die met hem waren en had de overwinning behaald. Het gerucht daarvan verspreidde zich door het gehele land. De koning van Sodom bracht Abraham hulde uit dankbaarheid voor de hem in de strijd tegen Kedor-Laomer verleende bijstand. En dan lezen we, dat ook Melchizedek, koning van het nabij gelegen Salem, Abraham vriendelijk tegemoet treedt.

Hij brengt hem brood en wijn ten dienste van Abraham en zijn, van de strijd vermoeide mannen. Maar eerst strekt Melchizedek in weids gebaar, de handen uit boven het hoofd van Abraham en zegent hem in de naam van de allerhoogste God, Die hemel en aarde schiep en in stand houdt en die de vijanden in de hand van Abraham geleverd heeft.

Een merltAvaardige ontmoeting!

Daar staan de twee mannen tegenover elkander; Abraham als vertegenwoordiger van het volk, waarbij God de kennis van Zijn Naam zou bewaren; tegenover de laatste vertegenwoordiger van de belijders uit de grijze oudheid. „Als de vertegenwoordiger van Sems nageslacht, moest hij Abraham als de bijzonder begenadigde zoon van Sem, uit wie het voorgestelde zaad der belofte zou voortkomen, de zegen des Allerhoogste verkondigen" (van Ronkel: Bijbellezingen). Mede door zijn overwinning op Kedor-Laomer, is Abraham een man van macht. Maar wat betreft zijn plaats in het heilshandelen van God, is Melchizedek zijn meerdere, en dat vanwege zijn priesterschap. De over Abraham uitgesproken zegen getuigt daarvan. Zoals te lezen is in Hebreeën 7 : 7: „hetgeen minder is, wordt gezegend van hetgeen meerder is". Abraham erkent dit, door in ootmoed zijn hoofd te buigen en Melchizedek de tienden van de oorlogsbuit te geven. „Levi heeft in Abrahams lendenen, tienden aan Melchizedek gegeven. Daarin erkende hij de hogere waardij van Melchizedeks priesterschap boven het priesterschap van Aaron" (A. Kuyper). ToenW. a Brakel in zijn „Redelijke Gods- dienst" enige aandacht aan Melchizedek gaf, schreef hij: „In deze zaken hebben wij niet wijs te zijn boven hetgeen geschreven is". Met de wijze raad van deze oudvader in het achterhoofd, willen we omzichtig letten op de verdere gegevens in de Heilige Schrift over Melchizedek. Zoals reeds werd aangegeven, duikt behalve in Genesis 14 : 18—20, ook op andere plaatsen in de Heilige Schrift de naam van Melchizedek op. In het Oude Testament is dit het geval in Psalm 110 : 4, en in het Nieuwe Testament in de brief aan de Hebreeën. Er wordt daar op gewezen, dat God de Vader de Messias heeft toegevoegd: „Gij zijt Priester naar de ordening van Melchizedek".

„Naar de ordening" wil zeggen: „op de wijze van". In Psalm 110 komt deze uitspraak eenmaal voor, in de brief aan de Hebreeën zesmaal. In deze bijbelplaatsen wordt tussen Melchizedek en de Heere Jezus verband gelegd. Met andere woorden: Melchizedek is type en voorbeeld van Christus. (wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Melchizedek (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's