Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een nieuw Bijbelcommentaar!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een nieuw Bijbelcommentaar!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door W.Chr. Hovius, Apeldoorn

BOEKBESPREKIN

Verschijning

Zeer recent verscheen het eerste deel van de Bijbelcommentaar als onderdeel van de Studiebijbel Oude Testament, met de uitleg op Genesis en Exodus. Na en naast de delen in de Studiebijbel op het Nieuwe Testament begroeten we nu blij en dankbaar deze uitgave. In het voorwoord, van de hand van de ons zeer sympathieke collega J.C. Bette, als voorzitter van het Centrum voor Bijbelonderzoek wordt uitgelegd waarom doorgegaan wordt met een serie op het Oude Testament. De redactie wordt gevormd door de collega's M.J. Paul, G. v.d. Brink en de reeds genoemde J.C. Bette en is bij hen in goede handen!

Uitgangspunt

Het uitgangspunt is dat heel de Bijbel het Woord van God is. „We geloven in de eenheid van de Schrift". De bedoeling is dat we geleid worden naar Jezus Christus, Die Zelf gezegd heeft dat de Schriften van Hem getuigen. Joh. 5 : 39. Deze commentaar wil ons duidelijk maken dat het Oude Testament de bestudering voluit waard is. Indrukwekkend wordt beschreven hoe die God is. Die onder de mensen wil wonen. Daarbij worden de eigen karakteristieken van de Boeken Genesis en Exodus helder weergegeven.

Inleiding

Aan de Bijbeltekst met de uitleg erbij gaat vooraf een inleiding over de canon van de eerste twee Bijbelboeken. Vervolgens wordt geschetst hoe men in de loop der eeuwen in de christelijke Kerk met het Oude Testament is omgegaan. Eerlijk en duidelijk wordt geschreven over het wetenschappelijk onderzoek en de eigen positie bepaald. Opbouw en structuur van de Bijbelboeken worden helder vermeld.

Opzet

Verrassend is de gekozen opzet. Op de linkerpagina vinden we de Hebreeuwse tekst. Schrikt u als meer eenvoudige Bijbellezer daar niet van.

omdat u die taal niet kent. Onder elk Hebreeuws woord staat de weergave ervan in het Nederlands met daaronder ook de betekenis. In een kolom, rechts daarnaast vindt u, te beginnen met die van de Statenvertaling de tekst in de ons verschillende, bekende Bijbelvertalingen, vers voor vers. Op de rechterpagina de korte inhoud van het te behandelen Bijbelgedeelte met de verhelderende aantekeningen die voor de uitleg onmisbaar zijn.

Voorgangers

Om te beginnen zullen allen die staan voor de verkondiging van de bijbelse boodschap met deze commentaar hun grote winst kunnen doen. Onder druk van de tijd en de omstandigheden zal niet elke predikant wellicht bij de voorbereiding van de preek om te beginnen naar de Hebreeuwse Bijbel en het daarbij behorende woordenboek grijpen. Maar dat zou wel moeten. De gemeente mag verwachten dat de dienaar van het "Woord ook de Schrift in de grondtaal leest en vanuit deze verklaart met aanroeping van de Heilige Geest. Nu, deze commentaar helpt daarbij zeer in de goede richting. Grondtekst, vertaling en betekenis worden samen op elke pagina geboden. Dat bespaart veel tijdwinst en voorkomt een geplaagd geweten aan de opdracht van uitleg en toepassing van de Schrift uit de oorspronkelijke tekst geen aandacht gegeven te hebben.

Bijbellezers

Maar ook allen die de Bijbel als het Woord van God lief hebben, kunnen hier zonder bezwaar terecht. U krijgt een monumentaal werk in handen, dat u stellig en met vreugde zult gebruiken, ook als u snel even iets wil nazien.

Ook die een bijbelse inleiding hebben voor te bereiden op hun vereniging of voor een Bijbelstudiekring worden goed bediend. En, de uitgave is een sieraad voor uw boekenkast!

Met veel vreugde kondig ik u deze commentaar aan en graag geef ik daarvoor ook een warme aanbeveling.

Prijs

In de begeleidende folder wordt u uitvoerige informatie verstrekt. De inmiddels verschenen zeventiendelige Studiebijbel op het Nieuwe Testament kost totaal 952 euro, dus 56 euro per deel. Bestelt u de gehele serie in één keer dan wordt u 5% betalingskorting gegeven. Maar gespreide betaling is ook mogelijk. U kunt bestellen bij Centrum voor Bijbelonderzoek, antwoordnummer 1106, postcode 3900 VB teVeenendaal of bij uw boekhandelaar.

De Studiebijbel Oude Testament verschijnt in tien delen. De losse delen kosten 72 euro per exemplaar, maar wordt u abonnee op de tiendelige serie dan betaalt u slechts 60 euro per afzonderlijk deel.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juli 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Een nieuw Bijbelcommentaar!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 juli 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's