Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

David zingt van Davids HEERE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

David zingt van Davids HEERE

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door W. van Gorsel, Bergambacht

Er zal zijn een Heerser over de mensen, een Rechtvaardige, een Heerser in de vreze Gods. En Hij zal zijn gelijk het licht des morgens, wanneer de zon opgaat, des morgens zonder wolken, wanneer van de glans na de regen de grasscheutjes uit de aarde voortkomen. 2 Samuel 23 : 3b-4

Heeft hij nog wat gezegd? Heeft zij nog wat gezegd? Zulke vragen worden soms gesteld aan de familie van een overledene. De familie zelf buigt zich over het sterfbed heen, brengt het oor aan de mond van de stervende om nog iets te kunnen opvangen. En de omstanders zijn altijd weer benieuwd naar het laatste woord.

En toch is dat laatste woord niet beslissend. De vraag is niet hoe het sterven, maar hoe het leven was. Of we in ons leven hebben leren zeggen: Ik roem in God, ik prijs 't onfeilbaar Woord, ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord. Dan zal ons einde vrede zijn, ook al kunnen we op ons sterfbed geen woord meer uitbrengen.

David ligt op zijn sterfbed. Hij spreekt nog veel. Niet over zichzelf, maar over Hem Die in de wereld komen zal. David zingt over Davids Zoon. Hij wordt:

1. aangekondigd door de Geest Gods

David ligt op zijn sterfbed. Hij is koning geweest, maar moet het nu afleggen tegen de koning der verschrikking. Wat is de mens, wat is in hem te prijzen? Nee, in David is niets te prijzen.Wat een zwarte bladzijden in zijn levensboek! Maar ook in het leven van David heeft de genade het gewonnen van de zonde. Daar zingt David nu van. Hoor maar: David, de zoon van Isaï, de man die hoog is opgericht.

door W. van Gorsel, Bergambacht David is nooit zijn afkomst vergeten. Hij was de kleinste in het huis van zijn vader. Niemand had aan hem gedacht, hij zelf het minst. Maar hij is hoog opgericht. Van de schaapskooi naar het paleis.

Hoog opgericht. Uit de diepten van zonde en ellende gezet in de rij van koningen en prinsen.

Hoog opgericht... Dat is te danken aan Hem Die zo hoog was en zo laag geworden is. Davids grote Zoon, Die Zich zo diep vernederd heeft.

Van HEM zingt David. Hoe kan dat, terwijl zijn lichaam uitgeput is, dat zijn geest nog zo helder is? Dat David zingt van Hem Die pas veel later in deze wereld komen zal? Dat het lijkt of David Hem nu al ziet? Dat is door de Geest des Heeren. Dat zegt hij zelf: de Geest des Heeren heeft door mij gesproken.

Dat is de buitengewone verlichting van de Geest der profetie. De Geest Die alle profeten heeft aangedreven om Christus aan te kondigen. Eeuwenlang is deze Geest bezig geweest plaats te maken voor Gods Zoon in ons menselijk vlees, zoals Hij in de volheid des tijds plaats voor Hem zou maken in de schoot van Maria.

Zo maakt Hij nog steeds plaats voor Hem in mensenharten. Dezelfde Geest van de Vader en van de Zoon Die Christus groot en heerlijk maakt. Niemand kan zeggen dat Jezus de Heere is dan door de Heilige Geest.

Die genade maakt ons klein en ootmoedig. Hoog opgericht terwille van Hem Die Zich zo diep vernederd heeft.

Hier schittert het werk van de Drieënige God. Van de Geest des Heeren - de HeiHge Geest.Van de God Israels - dat is de Vader. En van de Rotssteen Israels - dat is de Zoon. En wat heeft de Geest des Heeren nu tegen David gezegd? Er zal zijn een Heerser over de mensen, een Rechtvaardige, een Heerser in de vreze Gods. We zien Davids Zoon

2. regerend in de vreze Gods

Het is geen gewone zin, het zijn maar wat losse woorden, die David uitstoot. Het is alsof de Geest hem zó heeft aangegrepen dat de woorden over elkaar heen buitelen. Een Heerser, een Rechtvaardige... Toch vormen die woorden met elkaar een schoon geheel. David is vol van verwondering. Een Heerser... Naar Hem wees ook zijn koningschap. Naar Hem van Wie de engel later zal zeggen: God de Heere zal Hem de troon van Zijn vader David geven. Over de mensen. Dat is méér dan over Israël.Van zee tot zee zal Hij regeren... Mensen. Daar worden we bij onze naam genoemd. Heerszuchtige en hoogmoedige mensen. Mensen die niemand naast zich en zeker niemand boven zich dulden.Voor zulke mensen zal Hij Mens worden. Vèr van de troon der tronen en 's hemels zonneschijn Wilt G'onder mensen wonen, der mensen Broeder zijn.

Zulke mensen zal Hij verlossen van de zonde. Over zulke mensen zal Hij regeren. Mensen die denken vrij te zijn. Maar in werkelijkheid zijn ze gebonden door de banden van de zonde. Hij komt om die boeien los te maken en te stellen in vrijheid. En dan kiezen we voor de genade-heerschappij van Koningjezus.

Een Rechtvaardige, zegt David. Die waren er niet veel, rechtvaardige koningen, zeker niet in de Oudheid. Er zijn ook geen rechtvaardige mensen, zelfs niet één. Ook al zeggen mensen gemakkelijk: ik ben strikt eerlijk, ik doe niemand onrecht. Maar rechtvaardig voor God? Vergeet het maar. HIJ is de enige Rechtvaardige. En Hij komt voor mensen die vol zitten met ongerechtigheid en vol met eigengerechtigheid. Hij zal hen regeren, rechtvaardig, wijs en zacht.

Een Heerser in de vreze Gods. Vreze Gods. Die is er ook niet bij ons, van nature. De Bijbel zegt: er is geen vreze Gods voor hun ogen. Maar nu komt HIJ, als Iemand Die in de Naam van Zijn Vader regeert en volkomen gericht is op de eer van Zijn Vader. Hij komt doen wat wij tot in eeuwigheid niet kunnen doen: God dienen en vrezen. Hij richt Zijn heerschappij op in mensenharten. Zó dat we niet meer eigen wil en zin doen, maar vragen: Heere, leer mij naar Uw wil te handelen. We zien tenslotte Davids Heere 3. verschijnend als het Licht Gods

Het is voor David alsof hij het morgenlicht ziet heenbreken door het donker van de nacht. Dat is een geliefd beeld in de Bijbel. De Messias Die komt als het Licht in de duisternis. Een Licht, zo groot, zo schoon... Dat is Hij toch? Het Afschijnsel van Gods heerlijkheid... En dat Licht schijnt in de duisternis van ons bestaan."Want wij hebben alle lichten gedoofd. We hebben de duisternis liever gehad dan het licht. En we zitten in duisternis en schaduw van de dood.

Maar nu komt HIJ, het Licht der wereld en Hij verdrijft die duisternis. We kunnen alles weer onderscheiden, we zien alles in een ander licht. Wanneer het 's morgens licht wordt is het alsof de natuur herleeft. Dan beginnen de vogels te zingen. De Zon der gerechtigheid geeft vrolijkheid en licht. Wat betekent het voor een zieke als de nacht voorbij is? Hij herademt weer, de pijn is niet weg, maar de nieuwe dag geeft nieuwe moed en kracht.

Des morgens, zonder wolken. We weten allemaal hoe schoon dat kan zijn, zonsopgang bij een wolkeloze hemel. Zo is de genade-heerschappij van Christus, een zonnige morgen, zonder wolken. Er was indertijd een vereniging van atheïsten die heette: „De Dageraad". Maar deze

Rechtvaardige Koning is in Zijn regering als de dageraad, zonsopkomst, zonder wolken. Er zijn in het leven van David veel wolken geweest. Soms door eigen schuld, soms door toedoen van anderen. Maar nu ziet hij de Zon des heils aan de kimmen staan. Nu mag hij de dag van Christus zien. Een morgen zonder wolken. Bij U, Heere is de Levensbron, Uw Licht doet klaarder dan de zon ons 't heuglijk licht aanschouwen.

Is dat Licht al opgegaan in uw leven? Of leeft u nog in de duisternis van het ongeloof? Dit is het oordeel, dat het Licht in de wereld gekomen is en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht. Het is Advent. De nodiging gaat uit: komt tot Zijn schijnsel, alle volken!

En wat is het gevolg? Weer zijn het maar enkele woorden, enkele klanken: glans, regen, grasscheutjes uit de aarde. We begrijpen wat David bedoelt: de zon beschijnt de aarde, koestert het veldgewas, dat bevochtigd is door de regen. Beeld van levenskracht en vruchtbaarheid. Een groeien en bloeien in de genade en in de kennis van Christus.Vruchten van geloof, liefde en blijdschap. De glans die over het Koninkrijk van Christus ligt. Dat heeft HIJ verdiend, op Zijn lange weg van de kribbe naar het kruis. Totdat de zon haar licht introk. Daarom kan de Heere ons Zijn vriendelijk aangezicht laten zien. En het is Zijn belofte: Uw zon zal niet meer ondergaan en uw maan zal haar licht niet intrekken, want de Heere zal u wezen tot een eeuwig Licht.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

David zingt van Davids HEERE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's