Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oud en nieuw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oud en nieuw

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door W. van Gorsel, Bergambacht

Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

2 Cor. 5 : 17

Een nieuwjaar. Dat betekent een nieu^ve kalender, of een nieuwe agenda. Maar we blijven dezelfde mensen. De wereld en de maatschappij veranderen ook niet bij de klokslag van 12 uur.

Er is maar één verandering die radicaal is, maar die is niet gebonden aan de jaarwisseling. Dat „oud en nieuw" bedoelt de apostel hier.

Hij is aldoor bezig zijn apostelschap te motiveren. Want in de gemeente Corinthe waren er die eraan twijfelden of Paulus wel echt geroepen was. Ging het niet om zijn eigen eer? Had hij zichzelf niet op het oog?

Nu is Paulus aan mensen geen verantwoording schuldig. Het is voor hem alleen maar van belang dat de Heere achter zijn dienst staat. Hij hoeft niet geprezen te worden, als de Heere maar verheerlijkt wordt! Daarom durft hij het ook aan om voor het aangezicht van God en ten overstaan van de mensen te zeggen wat zijn motieven zijn.Wat zit er achter?

Twee dingen noemt Paulus. De schrik des Heeren en de liefde van Christus. Die twee sluiten elkaar niet uit. Integendeel. Zó groot was Gods toorn tegen de zonde dat Hij die gestraft heeft aan Zijn Zoon. En de Zoon heeft Zich gegeven tot in de dood en tot in het graf. Zó groot was Zijn liefde dat Hij stierf voor vijanden. Maar dan blijven die vijanden niet zoals ze waren.Want dan leven we niet meer voor onszelf, maar voor Hem Die gestorven en opgewekt is.

Dat gaat hij nu uitwerken, dat gaat hij samenvatten.

Wie is er in Christus? Van nature niemand! Ieder mens komt zonder God en buiten Christus op de wereld. Buiten Christus, en we missen Hem niet eens...We kunnen Hem niet gebruiken. Hij past - met eerbied gezegd - niet in ons straatje.

Ook niet als we in de kerk zitten. Ook niet als onze naam in het doopboek of in het lidmatenregister voorkomt. Dat is natuurlijk niet onbelangrijk! Maar het is niet hetzelfde als in Christus zijn.

In Christus zijn - een geliefkoosde uitdrukking van Paulus - duidt zoiets aan als: geborgen zijn, veilig zijn. We kunnen ook zeggen: in Hem ingelijfd zijn, in Hem ingeplant zijn. Zoals de rank die van zichzelf geen vruchten draagt, alleen als ze in de wijnstok is ingeplant.

In Christus zijn wil dus zeggen: deel hebben aan de vruchten van Christus' werk. Weten dat uit ons geen vrucht zal voortkomen tot in eeuwigheid. JVlaar er ook iets van verstaan wat Hij gezegd heeft: Uw vrucht is uit Mij gevonden.

In Christus zijn, dat is ook behoren tot Zijn lichaam. Dat wil zeggen: ons door Hem laten regeren. Want het hoofd regeert het lichaam. Wat we met onze handen doen, is eerst in ons hoofd opgekomen.

In Christus zijn is een levende band met Hem hebben. Ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij. En als HIJ in ons leeft, dan leven wij voor Hem. „Zodat wij niet meer in onze zonden, maar Hij in ons en wij in Hem leven".

Zijn we in Christus? Dat is de belangrijkste vraag aan het begin van het jaar. Niet hoe het zal gaan in de wereld en in de maatschappij en in ons eigen leven. Allemaal goede vragen, maar ze vallen weg bij die ene vraag: ben ik in Christus?

En de tijd dringt, want we zijn wel een nieuwjaar begonnen, maar zullen we er nog zijn als ook dit jaar weer oud is? En hoe moet dat dan, als we niet in Christus zijn?

Hoe ziet een mens eruit die in Christus is? Die heeft weleens gezien buiten Hem te zijn. Dat is niet in woorden te zeggen: geen Borg voor je schuld, geen Schuilplaats in het gericht, geen toekomst bij God... Als we dat zien gaan we bidden: geef mij Jezus, of ik sterf...

Wat wordt het dan een wonder Hem te vinden. Te mogen zeggen: Hij is de Mijne en ik ben de Zijne...

Dan wordt alles totaal anders. Dat zegt Paulus ook: die is een nieuw schepsel. Een nieuwe schepping! Een schepping. Dat is iets dat er tevoren niet was. Zo zegt onze belijdenis het ook: niet minder dan de schepping of de opwekking uit de doden.

Scheppen, dat is geen mensenwerk. Wij noe­ men soms een kunstwerk een schepping. Maar die schilder had altijd nog een doek nodig en verf en penselen. Hij heeft zijn schilderij niet uit het niets in het aanzijn geroepen.

De Heere wèl. Hij roept de dingen die niet zijn alsof ze waren. Die nieuwe mens is een wonder van Gods scheppend handelen.

Wees eens eerlijk, het nieuwe leven is toch niet uit óns te verklaren? De oude mens is toch niet voor verbetering vatbaar? Die komt toch niet in aanmerking voor de reclassering?

Nee, Paulus verkondigt niet een evangelie om de mens beter, vromer te maken. Die oude mens is zó totaal verdorven, daar is niets aan te verbeteren, niets aan op te knappen.

Er is maar één manier waarop die nieuwe mens ontstaat: de Heilige Geest werkt door het Woord het geloof in ons hart. Het geloof dat ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt.

Maar we blijven wèl mens. Een mens aan wie niets zondigs vreemd is. Een vleselijk mens, verkocht onder de zonde. En toch een geestelijk mens, verbonden met Christus. Een zondaar tot de laatste snik, en tegelijk een heilige, zo rein alsof hij nooit zonde had gedaan. Een vijand, soms nóg in opstand tegen de Heere, en tegelijk een kind dat zich door de Vader laat leiden. Ten dode gedoemd en toch een leven dat met Christus verborgen is in God.

Een tweemens, in wie het vlees begeert tegen de geest en de geest tegen het vlees. Als hij het goede wil doen ligt het kwade hem bij, en toch heeft hij een vermaak in de wet van God.

Zo botsen oude en nieuw voortdurend op elkaar. En toch wint die nieuwe mens langzaauT terrein. Dat zie je zelf niet, je wordt er steeds meer van overtuigd dat in je vlees geen goed woont. En toch een nieuwe schepping. De omgeving ziet het en zegt: hoe is dat mogelijk? Die man, die vrouw, die altijd voor zichzelf leefde, handhaaft nu zichzelf niet meer.Vraagt zich niet langer af Kan ik er beter van worden? Maar: kan ik er mijn naaste mee dienen en helpen?

Een ander mens, een nieuw mens. Misschien heeft de apostel dat ontleend aan Jesaja: Overlegt de oude dingen niet, IK zal wat nieuws maken.

Dat heeft allereerst betrekking op het leven van een gelovige. In beginsel verlost van de heerschappij en van de slavernij van de zonde. Niet langer onderworpen aan de machten die ons leven beheersten. En ik heb het niet langer voor het zeggen. Het oude is voorbijgegaan.

Maar we mogen het ook breder opvatten. Want Paulus zegt in de Naam van Christus: laat u met God verzoenen. Immers, de heilstijd is aangebroken. Het is het jaar van het welbehagen des Heeren. eê

Alles is nieuw geworden. Wie kan nu nog vasthouden aan het oude? Niemand wil voor ouderwets doorgaan, niemand wil achterop komen. Maar dat doe je wèl als je de wereld en de zonde blijft dienen. Want het oude, de tijd waarin de satan het voor het zeggen had, is voorbij. Ziet, het is alles nieuw geworden.

Ziet! Misschien denkt iemand: ik zie er niet veel van. AUes blijft zoals het is. Ook in het komende jaar. Het lijkt er zelfs op dat de machten die zich verzetten tegen Christus steeds driester en brutaler worden. Alsof er steeds luider wordt geroepen: zonder God gaat het ook best. Is het geen idealisme, te doen alsof alles nieuw geworden is? Toch niet, want alle activiteiten van de duivel zijn maar stuiptrekkingen van het oude regiem dat voorbij is. Hij vecht voor een verloren zaak.

U blijft toch niet bij het oude? Want dat is nabij de verdwijning.

Het zou een gezegend jaar zijn als van u gezegd mocht worden: hij of zij is uit de dood overgegaan in het leven. Dan is het oude voorgoed verleden tijd. Dan wordt alles nieuw. Je krijgt een nieuw hart. Je krijgt een nieuwe naam. Je krijgt nieuwe moed en kracht. En je gaat een nieuw lied zingen. En straks wordt alles nieuw. Johannes zag op Patmos het nieuwe Jeruzalem, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. En dat is allemaal te danken aan Hem Die op de troon zit en Die zegt: IK maak alle dingen nieuw. ^'

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 december 2004

Gereformeerd Weekblad | 20 Pagina's

Oud en nieuw

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 december 2004

Gereformeerd Weekblad | 20 Pagina's