Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verzegeld met de Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verzegeld met de Heilige Geest

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

In Welke ook gij zijt, nadat gij het Woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid, gehoord hebt; in Welke gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met de Heilige Geest der belofte; Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregen verlossing, tot prijs van Zijn heerlijkheid. Efeze 1 : 13-14

Het is niet gering wat Paulus te zeggen heeft. Hoe groot het geluk is van de mensen aan wie hij schrijft. Uitverkoren in Christus voor de grondlegging der wereld. Verordineerd tot aanneming tot kinderen. Verlost door het bloed van Christus. Enzovoorts.

En dan wordt hij ineens persoonlijk. In Welke ook gij zijt. Ook gij! Niet alleen de joden, ook de heidenen. Dat is niet vanzelfsprekend. Voor de mensen in Efeze niet, voor ons ook niet. Want van nature is niemand in Christus. De grote vraag is dus: hoe kom ik in Christus? Hoor maar: nadat gij het Woord der waarheid, het Evangelie uwer zaligheid, gehoord hebt.

We gaan eerst zien:

1.Wanneer dat geschiedt

De Efeziërs hebben dus het Woord gehoord. Dat is op zichzelf al een wonder. Want ze waren heidenen. Ze geloofden de leugen. En toen kwam het Woord der waarheid. Daar hadden ze niet om gevraagd. Het Woord der waarheid, dat is het Evangelie der zaligheid. De blijde boodschap dat we niet hoeven te sterven, omdat het Leven buiten ons, in Christus ligt.

Dat Evangelie hebben ze gehoord. Daar begint het nog altijd mee. Het gehoor gaat aan het geloof vooraf.

Hebt u het óók gehoord? Maar hebt u het ook geloofd? Het zou toch erg zijn, het middel tot de zaligheid als het ware binnen handbereik te hebben gehad, en eraan voorbij te zijn gegaan...

Geloven - wat is dat eigenlijk? Horen wat er gezegd wordt en vertrouwen dat het waar is. Zó eenvoudig is het. En juist daarom is het zo moeilijk. Want we geloven alles wat gezegd wordt en alles wat gedrukt staat, maar de Waarachtige vertrouwen we eigenlijk niet. Want Hem gelijk geven, betekent dat ik ongelijk heb.

Nee, dat komt niet uit ons op. Dat is het werk van God Zelf. Door de kracht van Zijn Geest komen we tot onszelf en vluchten we naar Hem.

Met ons kan het nooit meer iets worden, maar wanneer we zo hulpeloos de toevlucht tot Hem nemen, dan wil Hij tot een Helper en Redder zijn. Dan leef ik niet meer voor mezelf, maar ik ben Zijn eigendom, in leven en sterven. Op dat Evangelie "amen" zeggen, dat is geloof.

We gaan vervolgens zien:

2. Waarin dat bestaat

In Welke gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met de Heilige Geest der belofte.

Verzegelen. Dat is ergens een zegel aanhangen om het te waarmerken. Waar een zegel aan hangt, dat is van mij. Ik heb er recht op, ik heb er zeggenschap over. Ik kan dat doen om het te beschermen tegen roof en diefstal. Zo hangt dus Gods zegel aan allen die van Christus zijn. En dat zegel is de Heilige Geest Zelf. Tegen allen die het Woord gehoord en geloofd hebben, zegt de Heere: U bent niet langer van uzelf, u bent van Mij, u staat onder Mijn bescherming. Dat is een troost voor allen die geloven. Ik ben niet meer van mezelf, ik ben van een Ander. De zonde en de wereld en de duivel hebben geen recht meer op me. Hebben ook geen macht meer over me. Iedereen moet van me afblijven, want ik draag het zegel van de Heilige Geest. Het is de Geest Die verzegelt. Maar Hij is Zelf ook het zegel. Hij is het, en Hij doet het. Het is niet maar een gave van de Heilige Geest, het is de Heilige Geest Zelf, in de volheid van Zijn Persoon. Hij zet het stempel op Gods werk, en Hij Zelf is dat stempel. De Geest der belofte, wordt Hij genoemd. De Beloofde Heilige Geest.

Die Geest is ook aan ons beloofd! Toen wij gedoopt werden heeft Hij toch beloofd dat Hij in ons wilde wonen? Bent u weleens met die belofte bezig? Gaat u weleens naar de Heere om te zeggen: Doe, zoals U gesproken hebt?

We kunnen nog wat leren van de kinderen! Als hun iets beloofd is, zeuren ze nèt zo lang tot ze het beloofde krijgen. Dat beeld heeft de Heere Jezus trouwens ook gebruikt. Als een kind om brood vraagt, geeft de vader toch geen steen? Zal dan de hemelse Vader de Heilige Geest niet geven aan allen die erom bidden?

En nu is de Heilige Geest niet alleen beloofd, maar Hij brengt ook het beloofde. Hij belooft niet alleen de erfenis. Hij stelt ons ook in het bezit van de erfenis. En daarvoor gebruikt Hij het Evangelie. Want het hele Evangelie bestaat in beloften. En al die beloften hebben Christus tot inhoud. In Welke gij verzegeld zijt. Dus om te weten of u verzegeld bent moet u op Christus zien. Buiten Hem om kunt u het niet te weten komen. En wanneer u ooit een blik op Hem mocht slaan door het geloof, dan bent u toen verzegeld met de Heilige Geest.

Misschien zijn we ons dat van het eerste ogenblik af niet bewust. Maar van GODS kant is het wel zo. Wie gelooft, die is verzegeld. Niet één keer, maar telkens opnieuw. Wanneer het geloof werkzaam is, dan is er de verzegeling met de Heilige Geest. En hoe meer het geloof beproefd wordt, hoe meer het zich vastklampt aan de Heere en aan Zijn Woord. En hoe meer de Heere daarop geeft de verzegeling van Zijn genade.

Dat mogen we in onszelf met een innerlijke blijdschap en heilig vermaak waarnemen. Ik roem in God, ik prijs 't onfeilbaar Woord, ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord.

We gaan tenslotte zien:

3. Waartoe dat dient

De Heilige Geest is het onderpand van onze erfenis. Een onderpand is een waarborg. Een handgeld, een voorschot. Als we hier op aarde de Heilige Geest mogen ontvangen, dat geeft de garantie dat we straks de hele erfenis in bezit zullen krijgen. De duif met het olijfblad was de waarborg dat straks de hele aarde weer droog zou worden en vruchten zou dragen. De tros druiven uit Kanaan was het bewijs dat het volk straks zou eten van de vruchten van het land.

We hebben nu een dubbele garantie. Sinds de hemelvaart is ons vlees in de hemel. Hier op aarde hebben we het onderpand van de Heilige Geest. Twee bewijzen dat de zaligheid ons deel zal zijn. Niemand van de erfgenamen wordt uitgesloten. Geen naam wordt geschrapt uit het Testament. Daar staat Christus Borg voor. Daar is de Heilige Geest het onderpand van.

Zijn we daarover niet verwonderd? Vooral wanneer we zien hoe vaak we die erfenis al verzondigd hebben... En omdat het zó ongelooflijk is, daarom geeft de Heere dat voorschot. Maar als dat voorschot al zo groot is, hoe moet de erfenis er dan wel uitzien?

Dat zegt de apostel ook: tot de verkregen verlossing. Er kan niets misgaan, want de gelovigen worden hier bewaard voor de erfenis, en daarboven wordt de erfenis bewaard. Hebt u zin in die erfenis? Of doet u er niets voor om die te krijgen? Van nature bekoort die erfenis ons niet. We hebben er geen enkele interesse voor. Maar ze is te krijgen! En u hoeft alleen maar te erkennen dat u straatarm bent en van genade moet leven.

Dan gebeurt dat wonder: Gij doet mij schatten erven die nimmermeer vergaan.

Als Gods kinderen die erfenis in bezit mogen nemen, daar zal de Heere de eer van ontvangen. Tot prijs van Zijn heerlijkheid. Daar is heel de verlossing voor tot stand gebracht, daar loopt heel het heilsplan op uit. Dat Hij de eer krijgt. Lof zij de Vader, Die Zich een gemeente verkoren heeft tot het eeuwige leven.

Lof zij de Zoon Die ons gewassen heeft van onze zonden in Zijn dierbaar bloed. Lof zij de Heilige Geest Die ons verzegelt tot de dag der verlossing.

W. van Gorsel, Bergambacht

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Verzegeld met de Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's