Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Simson (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Simson (5)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

Simson nu ging heen naar Gaza; en hij zag aldaar een vrouw, die een hoer was; en hij ging tot haar in. Richteren 16:1

Eind goed, al goed?

Het slot van Richteren 15 zou een mooie afsluiting zijn geweest van Simsons levensgeschiedenis. De HEERE heeft Zijn knecht op het rechte pad teruggebracht. Na de uitredding bij de fontein van de aanroeper heeft Simson God de eer gegeven. Richteren 15 eindigt met de woorden, dat Simson Israël in de dagen van de Filistijnen twintig jaren richtte. Het zou een mooie afsluiting zijn geweest. We zouden een goede indruk aan Simson hebben overgehouden, ondanks alles wat er in zijn leven was gepasseerd. Eind goed, al goed. Maar dan volgt er nog een hoofdstuk uit Simsons levensgeschiedenis. Een hoofdstuk vol duistere passages. Simson laat zich gaan, verslingerd als hij is aan zijn hartstocht. En wat nog veel dieper gaat: God laat hem gaan. De HEERE wijkt van Zijn knecht. We vragen ons af wat er van het werk van God in Simsons leven overblijft. Aan het begin van onze overdenking van Richteren 16 moeten we voor ogen houden wat Paulus schrijft aan de Filippenzen: als de HEERE een goed werk begint, dan zal Hij dat ook voleindigen op de dag van Jezus Christus. Niet om daarmee de zonde goed te praten, dat zult u begrijpen. U weet het wellicht uit uw eigen leven: als het niet vast lag aan Gods kant, dan was ik voor eeuwig verloren. Zo ligt het ook bij Simson. Het wordt toch: eind goed, al goed. Maar dan alleen omdat de HEERE zo getrouw is als sterk.

Naar Gaza

Simson gaat naar Gaza, een stad van de Filistijnen. Het hol van de leeuw dus. Maar Simson komt er niet uit gehoorzaamheid aan zijn roeping. Hij wordt gedreven door zijn hartstocht. In Gaza ziet Simson een vrouw - een hoer nog wel. Het blijft niet bij kijken: e lezen dat hij tot haar in ging. Simson is een man van grote kracht, maar als het gaat om zijn hartstochten is hij zo zwak. De duivel weet bij ons allemaal, waar we het zwakst zijn. Voordat we verdergaan zou ik zeggen: ie meent te staan, zie toe dat hij niet valle! Simson is niet de eerste die in deze zonde is gevallen. Hij is ook niet de laatste. Misschien leest u dit wel, terwijl uw hart vol is van onreine begeertes, uitgeleefd of niet. En als u ervoor bewaard bent gebleven, heeft u het dan ingeleefd wat de Heere Jezus zegt: it hel hart van de mens komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen. Deze dingen zijn het die de mens verontreinigen (Mattheüs 15:19-20).

Simsons val

Ook Simson, het zonnekind, heeft de duisternis liever gehad dan het licht. Zelfs na Gods opzoekende genade nog. Bekeerd worden is een wonder van God; erbij gehouden worden is dat niet minder. Simson valt in de armen van een hoer. Een geschiedenis die zich nog dagelijks herhaalt, helaas ook bij ambtsdragers. Hoe kan het zo ver ko- men? We kunnen zeggen: dat komt doordat Simson die vrouw ziet. Inderdaad: de begeerte van onze ogen sticht veel kwaad. Maar daarmee kunnen we de zaak niet afdoen. De omstandigheden kunnen de zonde wel aanwakkeren, maar ze wordt er niet door veroorzaakt (ds. G. Boer). De oorzaak zit dieper: in ons hart, die troebele bron van wanbedrijven, waar al die dingen uit voortkomen. Maar daarmee is alleen aangegeven waar de begeerte vandaan komt. De zonde wordt er niet door verklaard. Er zit iets raadselachtigs in. Zeker als kinderen van God in zonde vallen. We zouden wel willen roepen: Simson, ziet u het dan niet, hoe de duivel de val openzet? Maar wie zijn eigen hart kent, die weet hoe raadselachtig de zonde is. Wij zijn toch zwak, de sterkte van de duivel is groot, dus zijn we elk ogenblik in nood. En dan komt daar ook nog vlees en wereld bij, zingen we met de berijming van het Gebed des HEEREN. Het moet wel uitlopen op de bede: Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze! Het raadsel van de zonde kan alleen door God ontraadseld worden. De macht van de zonde kan alleen door Christus gebroken worden. Daarover zodadelijk nog wat meer.

In de val

Het is in Gaza spoedig bekend dat Simson in de stad is. De stadspoort wordt op slot gedaan. De val klapt dicht. Morgenochtend zullen we hem doden, zeggen de Filistijnen. Simson kan geen kant meer op. Door eigen schuld. Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. Het zou toch naar recht zijn, als de HEERE zou zeggen: nu laat Ik je gaan, Simson. Ik heb je zoveel keer gewaarschuwd. Die dichte stadspoort van Gaza is een symbool van de macht van de duivel. Je kunt geen kant meer op. Zo gaat dat met de zonde. De duivel stelt het ons zo aanlokkelijk voor, maar als je toegeeft, klapt de val dicht. Het zij tot onze waarschuwing gezegd.

De poort opengebroken

Dan nemen de gebeurtenissen echter een onverwachte wending. Simson staat te middernacht op. Is het zijn sprekende geweten? We weten het niet. In ieder geval is het Gods lankmoedigheid met Zijn knecht. Daar staat hij, voor die gesloten poort. Maar die is voor Simson geen verhindering: hij pakt de poort beet, met posten en al, en hij neemt die op zijn rug. Daar gaat hij, door de opening van de stadsmuur. Als de Filistijnen gezien hebben wat er gebeurt, zullen ze verbijsterd hebben toegekeken. Wat een kracht heeft Simson! Hij legt de poorten op zijn schouders en draagt ze weg, bovenop een berg. Daar zet hij de poorten neer, in het gezicht van Hebron - op dat moment de hoofdstad van de Israëlieten. Wat is een stad zonder poort? Een poort was in die tijd een teken van bescherming en van macht. Gaza heeft geen macht meer. De stad ligt onbeschermd open. Niet Gaza, maar Hebron heeft de macht. Weer behaalt Simson een overwinning op zijn vijanden. We lezen niet dat hij iets heeft gezegd, maar die stadspoorten bovenop de berg zijn een zichtbare prediking: de macht van Gaza is gebroken.

De almacht van Christus

Simson is een type van Christus. We zien het soms duidelijk, soms ook bijna niet. En soms raken we de draad helemaal kwijt. Wat moeten we met deze geschiedenis? Een ambtsdrager die zich overgeeft aan zijn hartstochten. Er klinkt een ernstige waarschuwing in door. En hoe is het dan, als Simson die stadspoort van Gaza op zijn rug heeft? Uit onze kindertijd is dat misschien wel het meest bekende beeld van Simson. We staan versteld van zijn kracht. Maar behaalt Simson hier wel een overwinning? Het is eerder Gods geduld met Zijn knecht, dat hij nog uit Gaza wordt gered. Zo moeten we deze geschiedenis lezen.

Van de kracht van Simson - die heeft hij van God ontvangen! - gaat het naar de almacht van Christus. Hij is de grote Ambtsdrager. Maar Hij heeft geen zonde gedaan. Hij heeft zelfs geen zonde gekend. De minste lust tot zondigen is niet in Zijn hart opgekomen. Hij is neergekomen in deze wereld, die één groot Gaza is. Niet om Zich in de zonde te verlustigen, zoals Simson en wij, maar om de zonde te verzoenen. Daarom liet Hij Zich insluiten. De duivel deed de poort op slot. En God de Vader deed de hemelpoort ook dicht. Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? Op Golgotha breekt Hij de macht van de zonde. Hij draagt geen stadspoort; Christus draagt het kruis. Het teken van de vloek, waar u en ik door bevangen zijn. Omdat wij zo toegeven aan de zonde - het zit vanbinnen. Gevangen als we zijn. Maar Christus komt om gevangenen opening van de gevangenis te verkondigen. Het is in onze tekst: niet Gaza, maar Hebron. De macht van de Filistijnen wordt gebroken. Bij Christus gaat het nog verder: niet de duivel, maar God heeft alle macht. De poorten van de hel zullen Zijn gemeente niet overweldigen.

Onze zwakheid en Zijn kracht

Misschien herkent u uzelf wel in Simsons zwakheid. Dan kijken we niet meer uit de hoogte op hem neer. Kent u ook de bevrijdende kracht van Christus? Is het ons om Hem te doen? Alleen Hij kan ons verlossen. In Simsons val laat God ons ook zien wie wij zijn. Maar achter Simson rijst de gestalte van Christus op. Hij weet raad met uw onwil en onreinheid. Meer dan Simson is hier! Gewen u toch aan Hem, en heb vrede.

A.J. Kunz, Groot-Ammers

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Simson (5)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's