Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Apostolische Geloofsbelijdenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Apostolische Geloofsbelijdenis

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

GELOOFSLEER

IK geloof in de Heilige Geest (Artikel 8 vervolg)

De noodzaak van herschepping

De vorige (Artikel keer 8 stonden vervolg) we stil bij de Heilige Geest en de schepping. De schepping is het werk van Gods handen en een loflied op Zijn wijsheid en onderhoudende zorg. In Psalm 19 zingt de koninklijke zanger David het ons voor: De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. De dag aan de dag stort overvloediglijk spraak uit, en de nacht aan de nacht toont wetenschap (vss. 2, 3). Maar deze zo hoge en verheven tonen eloofsbelijdenis vinden elders in de Schrift hun tegenhangers, donker en dreigend. Want spreekt een Schriftgedeelte als Genesis 3 niet van vloek, van doornen en distels? en heeft de apostel in Romeinen 8 het niet over de ijdelheid waaraan elk schepsel op aarde onderworpen is, over de dienstbaarheid van de schepsels aan het verderf en over het zuchten van alle schepselen hier beneden? Zo was het in de beginne echter niet. Maar wat God zo heerlijk maakte en zegende en waarover Hij Zich verblijdde is door de mens grondig vernield. De mens,

kroon op Gods schepping, kwam in opstand tegen z'n Schepper Wiens beeld hij droeg. In zijn vreselijke zondeval sleurde hij Gods goede schepping mee. Nu is zij door zijn schuld aan allerlei bederf en zelfs aan de vergankelijkheid onderworpen. Vandaar al die oorlogen en rampen, al die tranen, al dat leed, al die graven. De mens heeft gezondigd en de heerlijke werken van God verstoord. Nog maar weinige vonkjes zijn van de goede schepping over. Het paradijselijke is op aarde heel ver te zoeken. Helaas. Maar het is hier dat het woord hérschepping mag vallen. Gods plannen reiken verder dan alleen de schepping van de huidige hemel en aarde met de daaraan verbonden regering en onderhouding van beide. In Gods woordenboek staat om zo te zeggen ook nog het woord herschepping. Laten we bij dit heerlijke en veelbelovende woord wat nader stilstaan en in het bijzonder letten op het aandeel van de Heilige Geest.

De Geest en de herschepping

Onder herschepping verstaan we dat God de door de zonde vernielde schepping herstelt en haar brengt tot de volle ontplooiing en heerlijkheid die Hij oorspronkelijk aan haar had toegedacht.

Zijn schepping zal dus niet vanwege onze zonden voorgoed ten onder gaan. Gelukkig niet. God tilt haar op uit de ruisende kuil van het verderf en verlost haar van vloek en vergankelijkheid.

God maakt eens alles nieuw. Hij schept nieuwe hemelen en ook een nieuwe aarde waar de zonde niet wonen kan en mag en waar de gerechtigheid zich een eeuwig huis heeft gebouwd.

Bij de herschepping is aan de Heilige Geest een belangrijke rol toebedeeld. Hij is immers de levendmakende Geest. Omdat God eens alles wil herscheppen houdt de Heilige Geest krachtig in stand wat God gemaakt heeft. Maar Hij doet meer. In de gevallen schepping begint de Heilige Geest al direct na de zondeval met Zijn herstelwerkzaamheden. Het door Hem gevolgde plan licht voor ons duidelijk op. De Heilige Geest heeft niet als eerste prioriteit het wegnemen van de zo smartelijke gevolgen van de zondeval maar het aanpakken van het bederf van Gods goede schepping in de wortel: in de zonde! Vandaar dat de Geest een twist heeft met het vlees, met de mens in zijn verdorven natuur, met de mens der zonde.

In dit licht bezien krijgt de boodschap van de Schrift voor ons heldere contouren. God begeeft Zich op weg om Zijn vernielde schepping te gaan herstellen en te verheffen tot hoger heerlijkheid dan zij in het begin had. Bij elke stap die God daarbij doet is de Heilige Geest betrokken. De drieënige God zoekt door Hem de gevallen mens op, roept hem ter verantwoording en belooft hem genade, vergeving, vernieuwing, eeuwig leven. Genesis 3 : 15, de Moederbelofte, is in de Bijbel het eerste evangeliewoord. Al rijker ontvouwt God daarop het reddingsplan: ij roept door de Heilige Geest Abraham weg uit Ur, maakt hem tot de vader der gelovigen en richt met hem het verbond der genade op, een zegen waarin alle volken van de aarde zullen delen, Hij verkiest vervolgens Israël, het nageslacht van Abraham, tot Zijn volk, heiligt het voor Zijn dienst en geeft het Zijn rechten en inzettingen, aan dit volk openbaart Hij Zich op heerlijke en ontzagwekkende wijze in Zijn wonderen van uitredding, in Zijn oordelen en gericht en in Zijn spreken door de profeten, uit dit volk doet Hij ook de Christus geboren worden, het Licht en de Hoop der wereld, en vervult daarmee de oude Moederbelofte, op dit volk stort Hij door Christus met Pinksteren de Heilige Geest uit en doet zo de nieuwtestamentische Kerk geboren worden, ook verwekt Hij uit dit volk vele apostelen, profeten en evangelisten en vervult hen met de Heilige Geest om in Israël en daarbuiten te verkondigen dat het Koninkrijk der hemelen nabij gekomen is en dat de mensen zich daarom bekeren moeten.

In dienst van Christus

God vat het bederf van de schepping dus aan in z'n geestelijke kern. De zonde is namelijk in de eerste plaats geestelijk van aard. Zij is een diep zedelijk kwaad en bederf, waardoor de natuurlijke mens geestelijk geheel dood in zonden en misdaden is. Om de macht van de zonde te breken, om de schuld van de zonde te verzoenen en om de smet van de zonde weg te nemen moet Gods Zoon mens worden en als Middelaar in de plaats der zondaren gaan staan. Hoe actief is de Heilige Geest bij die menswording en bij al het verdere werk van Christus betrokken. Geen wonder dus, dat in het evangelie het door Christus gebrachte offer aan het kruis zo centraal staat. Algeheel herstel van Gods bedorven schepping is naar Gods bestel alleen mogelijk in de weg van verzoening. Eerst moet de zonde worden verzoend alvorens de weg vrij komt voor haar vergeving en ook haar bittere gevolgen kunnen verdwijnen. Het werk van de Middelaar is daarom het centrum in Gods herscheppend werken. Het is als het ware het scharnier waaromheen alles draait. Daarom heeft de Heilige Geest Zich zonder reserve achter Christus en Diens werk van de verzoening gesteld en het tot het fundament en bron van Zijn heilswerk in het leven van zondaren gemaakt. Hij staat als Heilige Geest, dus als de Geest Die heiligend optreedt geheel en al in dienst van Christus en heet daarom ook de Geest van Christus. Christus zegt veelbetekenend dat de Geest niet van Zichzelf zal spreken, maar uit Hem alles zal nemen en dat aan de mensen verkondigen. Christus is namelijk de Fontein der zaligheid. Om de zaak van Gods Zoon in de wereld te behartigen en voor Hem de bruid te werven die de Vader Hem gaf en die de Zoon Zich kocht met Zijn bloed, gaat de Heilige Geest de wereld in om die te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Door Woord én Geest vergadert Christus Zich dus het nieuwe volk van God in deze wereld, het nieuwe Israël, de Kerk van het Nieuwe Testament, een volk uit Joden en heidenen. De Geest overtuigt van zonde en schuld. Hij werkt in de harten ook het zaligmakend geloof door de verkondiging van het evangelie en voegt mensen in het volk van God in. Gods Kerk is op groei aangelegd, want de Heilige Geest gaat nog steeds door met dode zondaren te wederbaren en voor God en Christus te winnen en te heiligen. Dit bijzondere werk is klaar wanneer de laatste uitverkorene is gevonden in de grote volkerenzee.

Israël onder het Oude Testament en Christus' Kerk onder het Nieuwe Testa­ ment zijn dus de zichtbare gestalten van Gods slagende reddingsoperatie in een gevallen wereld. Zij vormen de opmaat voor de geboorte van een schepping die van haar zuchten voorgoed is verlost. Op de jongste dag komt Christus terug en zijn alle kinderen van God door de Geest gevonden en toegebracht.

Dan pas wordt heel de schepping vernieuwd, niet eerder. Op die dag zal de Geest de laatste hand leggen aan het zo schone werk van de herschepping en als de Geest van de drieënige God allen en alles vervullen.

P. Vermeer, Wilsum (D)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Apostolische Geloofsbelijdenis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 november 2005

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's