Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zacheüs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zacheüs

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. Lukas 19 : 10

Naar Jeruzalem

Jezus trekt door Jericho. Waar gaat Hij heen? Hij is onderweg naar Jeruzalem. Dat laat de evangelist Lukas telkens in zijn evangelie zien. Jezus gaat naar Jeruzalem. Zijn glorieuze intocht is aanstaande. Maar het loopt uit op Zijn smartelijke uitgang uit Jeruzalem. En Hij, dragende Zijn kruis, ging uit. Ten diepste gaat Jezus Zijn lijdensweg. 'En Jezus, ingekomen zijnde, ging door Jericho.' Jericho is dus niet de eindbestemming. Toch moet de Heere Jezus Jericho aandoen. De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. Daarvoor gaat Hij Zijn lijdensweg. Dat zien we ook in Jericho. Het komt hier tot die ongedachte ontmoeting met Zacheüs.

Een mooie naam, een zondig leven

Zacheüs. Een man met een mooie < naam. Zakkai. De rechtvaardige, betekent die naam. Hoe hebben zijn ouders zo'n naam aan hun kind kunnen geven? Ze zullen toch ook de Bijbel hebben gekend: in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen. En toch die naam. Misschien is het een vrome wens van die ouders geweest. In ieder geval is er van hun jongen weinig terecht gekomen. Zacheüs wordt een tollenaar.

Belastingambtenaar van het Romeinse Rijk. Tollenaren moesten langs de weg tol innen voor de keizer in Rome. Maar daarbij vroegen ze vaak meer dan nodig was. Er hing rondom tollenaren een sfeer van fraude en afpersing. Zo zal het ook bij Zacheüs zijn geweest. Hij was rijk, staat er. Uit het vervolg wordt duidelijk dat hij er niet eerlijk aan is gekomen. Als Jezus straks met Zacheüs meegaat, spreekt iedereen er schande van. En thuisgekomen zegt Zacheüs het zelf: Als ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dan geef ik het hem vierdubbel terug. Zacheüs. De tollenaar. Overste van de tollenaren zelfs. Leidinggevende van het rayon Jericho. De rechtvaardige. Maar ondertussen.

Een verlorene

De Heere Jezus tekent de toestand van Zacheüs in één woord: verloren. Met al zijn winst is hij een verlorene. Laten we er overigens voor oppassen dat wij er niet boven gaan staan. Zacheüs is geen rechtvaardige, maar Paulus velt in Romeinen 3 over ons hetzelfde vonnis: 'Er is niemand rechtvaardig, zelfs niet één.' Als de Heilige Geest ons er aan ontdekt, wie we echt zijn, dan schrikken we van onszelf. Schrokken we daar maar eens meer van. Mensen met een mooie naam wellicht, net als Zacheüs. Maar in Gods ogen verlorenen. Zolang we dat niet beamen, gaat het kruisevangelie langs ons heen. Christus is immers gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.

Hij zocht Jezus te zien

Er staat nog iets over Zacheüs geschreven. Hij zocht Jezus te zien. Wie Hij was. Zacheüs zal over Jezus gehoord hebben. De verhalen hebben hem nieuwsgierig gemaakt. Daar gaat hij: op zoek om Jezus te zien. Mogen we met Kohlbrugge hierin het verborgen trekken van de Vader naar de Zoon zien, zoals dat gewerkt wordt door de Heilige Geest? Ik meen van wel. Daarmee is nog niet gezegd dat Zacheüs met heilbegeerte zoekt om de Heere Jezus te zien. De Heilige Geest gaat soms langs ongedachte wegen. Al was het bij Zacheüs alleen nieuwsgierigheid, God weet hem wel te vinden. Het gaat bij Zacheüs overigens niet vanzelf. Hij is klein van persoon. Niemand ziet hem staan. Voor die gehate tollenaar doen ze geen stap opzij. Het brengt Zacheüs ertoe om in een vijgenboom te klimmen. Zo kijkt hij over de mensen heen en heeft hij ongehinderd zicht op Jezus.

Jezus zag hem

Die vijgenboom staat langs de weg waar Jezus langskomt. Dus: onderweg naar Jeruzalem. Daar komt Hij! Er staat echter niet dat Zacheüs Jezus ziet. We hadden het misschien wel verwacht. Het staat er andersom. De Heere Jezus ziet Zacheüs. Ineens bezien we deze geschiedenis door de ogen van Jezus. Hij ziet Zacheüs daar in de boom zitten. Een tollenaar. Jezus ziet nog dieper: een verlorene. Uitgestoten, niet alleen door zijn medemensen, maar ook uitgesloten van de zaligheid. Jezus ziet hem, met ontferming bewogen. Haast u en kom af, Zacheüs, want Ik moet heden in uw huis blijven! Hoort Zacheüs het goed? Kom maar uit de boom, Zacheüs. Wat zal hij gedacht hebben. Nu ben ik er gloeiend bij. Hoor eens, hoe liefdevol de Heere Jezus hem aanspreekt: heden moet Ik in uw huis blijven. Dat is met recht het heden der genade. Straks zal de Heere Jezus zeggen: heden is aan dit huis zaligheid geschied, omdat ook deze een zoon van Abraham is. Datzelfde 'heden' spreekt Jezus straks tegen de moordenaar aan het kruis. Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

Ik in uw huis

Ik moet heden in uw huis zijn. Wie had dat verwacht? Jezus dient geen publieke aanklacht tegen Zacheüs in. Wij wijzen zo graag in het openbaar naar een ander. Jezus doet dat niet. Ik moet heden in uw huis blijven. Daar, binnenskamers, komt alles openbaar. Als Jezus in het huis van Zacheüs is, moet Zacheüs voor de dag komen als een onrechtvaardige. In die ontmoeting met Christus verandert zijn leven. De ontdekking aan de schuld en de bevrijding van het evangelie liggen zo dicht bij elkaar. Wij trekken het vaak zo ver uit elkaar. Daarom komen we aan echte ontdekking zo weinig meer toe en blijft er zo weinig over van het evangelie. Maar waar Jezus komt, daar gebeurt het. Zacheüs wordt aan zijn schuld ontdekt en zijn leven verandert. Zo werkt God, toen en nu. Het blijkt ook in de praktijk van zijn leven. Er staan rekeningen open met andere mensen. En daarmee ook met God. Een onverzoende schuld. Moet u soms dingen recht zetten? Belijden aan anderen wat u verkeerd hebt gedaan? Voor God en voor de mensen. In eigen kracht gebeurt het nooit, maar in de ontmoeting met Christus gebeurt het. Wat Zacheüs een paar uur geleden voor onmogelijk had gehouden, gebeurt: hij belijdt zijn schuld en hij bekeert zich, in woord en daad.

Plaatsvervanging

Nu schrijft Lukas nog iets in dit Bijbelgedeelte. De reactie van de omstanders. Allen die het zien murmureren. Ze mopperen - over Jezus. Hij is tot een zondige man ingegaan, om te herbergen. Waarom schrijft Lukas dit? Doet de reactie van 'de mensen' er dan toe? Mensen hebben toch altijd wel wat te zeggen. Stoor je er niet aan, zeggen wij soms tegen elkaar. Waarom dan toch dit vermeld? Jezus komt in het huis van Zacheüs. Daarmee daalt Hij diep af. Tot het huis van een notoire zondaar. Hij schaamt Zich er niet voor, om zo diep te bukken. Hij is immers gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. Daarmee vereenzelvigt Jezus Zich met de schuld van Zacheüs. De mensen praten er over. Hij is tot een zondige man ingegaan. Wij zeggen: wie met pek omgaat, wordt ermee besmet.

Jezus gaat echter nog veel verder. Hij is niet alleen tot een zondige man ingegaan. Hij gaat straks uit, dragende Zijn kruis. Daar wordt de plaatsvervanging nog duidelijker zichtbaar. Heeft u het wonder al gezien? Hoe diep buigt Hij Zich. Gij hebt mij aangezien in mijn verdrukking en mijn lijden, toen in mijn zielsellende. Uw Aangezicht mij kende!

A.J. Kunz, Groot-Ammers

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Zacheüs

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's