Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kruisdragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kruisdragen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

En als zij Hem wegleidden, namen zij een Simon van Cyréne, komende van de akker, en legden hem het kruis op, dat hij het achter Jezus droeg. Lukas 23 : 26

Het zal je maar gebeuren wat Simon van Cyréne overkwam. Opeens word je vastgegrepen en krijg je een kruisbalk op je schouders gelegd. Vervolgens word je geprest om richting Golgotha te lopen. Of je wilt of niet! Maar je hebt geen keus. Je moet! Volgens andere evangelisten hebben de krijgsknechten Simon moeten dwingen. Blijkbaar heeft hij fel geprotesteerd. Maar verzet had geen enkele zin. Voordat Simon goed en wel beseft wat er gebeurt loopt hij al met Jezus' kruis te sjouwen, en is hij dus een kruisdrager.

Op het eerste gezicht lijkt deze geschiedenis met Simon ver van ons af te staan. Het gaat immers om een eenmalig gebeuren. Toch staat die kruisdragende Simon dichter bij ons dan we denken. In zekere zin is hij een beeld van elke christen. Want - kruisdragen is een kenmerk van al Jezus' volgelingen. In Lukas 14 heeft de Heiland een uiterst klemmend woord gesproken: 'Wie zijn kruis niet draagt, en Mij navolgt, die kan Mijn discipel niet zijn!' Het is een woord dat we goed tot ons moeten laten doordringen. Blijkbaar kun je geen christen zijn zonder tegelijk een kruisdrager te zijn. Simon van Cyréne heeft dit (letterlijk) aan den lijve ondervonden.

Hij komt plotseling in beeld als Jezus wordt weggeleid naar Golgotha. Zojuist heeft Pilatus Hem overgegeven om gekruisigd te worden. Tegelijk is het ook de Vader Die Zijn Zoon overgeeft, opdat er voor ons redding' zou zijn. Zo moet het gaan. Dwars door de wan-en misdaden van mensen heen, is God be- zig om Zijn heilsdaden te verrichten. In optocht wordt Jezus de stad uitgeleid, samen met twee andere veroordeelden. Ze moeten zelf hun kruis dragen. Hoe wrang en hoe wreed. Waarschijnlijk gaat het om de dwarsbalken. De verticale balken stonden permanent op de executieplaats. Op Golgotha aangekomen werd een kruiseling aan de dwarsbalk vastgenageld en daarna omhoog gehesen om aan de staande balk bevestigd te worden. Reken maar dat de stoet rond Jezus en de beide moordenaars een bekijks heeft getrokken.

En dan opeens wordt Simon van Cyréne door de Romeinse soldaten uit de voorbijgangers geplukt. Ze 'namen' hem, staat er. Om het kruis, de dwarsbalk van Jezus over te nemen. Veel uitleggers menen dat Jezus aan het einde van zijn krachten zou zijn, en daarom zijn last niet langer kon torsen. Maar volgens anderen zou het gaan om een soldatenspel waardoor deze Koning een 'dienaar' krijgt die het kruis voor Hem draagt. Hoe het ook zij - Simon is plotseling betrokken geraakt bij het kruis van Christus. En dat terwijl hij zich afzijdig wilde houden. We weten weinig van deze man. Hij is afkomstig uit Cyréne, gelegen in Noord-Afrika. Mogelijk heeft hij zich op oudere leeftijd in Jeruzalem gevestigd om daar eenmaal te begraven te worden. Simon is in het bezit van een stukje land waar hij van leeft. Als de soldaten hem grijpen, komt hij juist van de akker. Vermoedelijk wil hij niets met Jezus te maken hebben. Maar het loopt wel even anders.

Neutraliteit tegenover Christus kan niet. Toen niet én vandaag evenmin. Simon wordt een kruisdrager achter Jezus aan.

Dat is wat geweest voor deze man! Door die kruisbalk is hij op slag onrein geworden zodat hij het paasfeest niet meer mag vieren. Daar komt de schande nog bij. Stel dat bekenden hem in deze situatie zien. 'Is dat Simon van Cyréne? Met een kruis ...? ' Het is een diep vernederend gebeuren. Het kruis is immers een teken van vloek en oordeel. Maar er is voor Simon geen ontkomen aan. Gedwongen draagt hij het kruis richting Golgotha. En daar ... mag Simon het ook weer afleggen. Dat is tekenend, illustratief voor ieder die door Christus wordt gered. Ik heb het kruis verdiend, maar Jezus neemt het van mij over. Dat wonder zien we rond Simon van Cyréne voor onze ogen gebeuren.

Kijk, daar komt de stoet op Golgotha aan. Ook Simon, met het kruis op zijn rug. Vermoeid en bezweet. Evenals de beide moordenaars, de andere kruisdragers. Zij worden gekruisigd aan de balk die ze hebben meegedragen. En Simon? Hij kan gaan. Want Jezus wordt gekruisigd. Simon heeft zijn taak volbracht. Maar voor de Zaligmaker breekt nu juist het zwaarste traject van de lijdensweg aan. De volle toom van God zal op Hem neerdalen. Hij wordt terechtgesteld. Nee, niet om Zijn eigen zonden maar om de schuld van Zijn Kerk. Hij wordt in plaats van de Zijnen gekruisigd. In gedachten zie ik Simon Golgotha verlaten. Dat kan alleen om­ dat Jezus er blijft. Vrijwillig! Gehoorzaam drinkt Hij de lijdensbeker leeg. Tot in de Godverlatenheid toe. Opdat er vrijspraak zou zijn voor zondaren.

Hoe zal het verder met Simon gegaan zijn? Er zijn aanwijzingen dat Simon door dit gebeuren is ingewonnen voor Christus. Volgens Markus was hij de vader van Alexander en Rufus. En laatstgenoemde blijkt volgens Romeinen 16 een bekende christen te zijn. Het is niet onmogelijk dat het dragen van Jezus' kruis voor Simon (en ook voor zijn gezin!) een beslissend keerpunt is geworden. Later heeft deze man het leren verstaan. Zo gaat dat vaker in het leven van het geloof. Op het moment zelf dringen bepaalde dingen niet direct tot ons door. Maar naderhand laat de Heilige Geest er licht over vallen. Misschien herkennen we het wel in ons eigen leven. 'Ja, toen en toen, die en die gebeurtenis, of die bewuste preek die me niet meer losliet, of die ontmoeting ... Op dat moment had ik het nog niet door. Maar later ben ik gaan zien dat Gód er de hand in had. Ja, Hij was bezig om mij te trekken en te leiden in het spoor van Christus.'

Dat betekent wel kruisdragen. Nee, niet het kruis van Christus. Wel het kruis van de navolging. Zullen we dit kruis niet ontlopen? Zonder kruis geen kroon! En zonder strijd geen overwinning! Vooral vervolgde christenen ervaren hoe zwaar dit kruis kan zijn. In onze situatie gaat het meer om de strijd tegen de zonde, de duivel en onszelf.

Onze eigen wil moet gekruisigd worden. Dat betekent zelfverloochening. Voortdurend worden er keuzes van ons gevraagd. En wat kunnen we de fout ingaan! Leer ik het dan nooit om in Gods weg te gaan? Daar kun je zo moe en zelfs moedeloos van worden.

Maar - denk in dit verband eens aan uw doop. Toen is al gebeden of we het kruis van de navolging vrolijk mogen dragen. Dus niet al zuchtend, maar blijmoedig. Kan dat? Ja. Als we maar achter de Heere Jezus aankomen. Er staat in de tekst zo heel typerend dat Simon het kruis 'achter Jezus droeg!' Dat is het geheim. Alleen zo kunnen we een kruisdrager zijn. En dat geldt niet alleen van het kruis van de navolging, maar

ook van andere kruisen die het leven kent. Onze kruisen worden dragelijk als ze komen te staan in het licht van Jezus' kruis. Dan kan er in ons hart soms zomaar een diepe vrede zijn, en ook een intense vreugde. Omdat we ons door de Heere gedragen weten, inclusief het kruis dat op onze schouders rust. Dat is een leven dat ergens toe leidt. Veel dingen leiden nergens toe. Maar de (kruis)weg achter Jezus aan leidt naar Gods grote toekomst waar kruisen voorgoed tot het verleden behoren. Dan zal het Lam voor eeuwig worden grootgemaakt vanwege hét kruis waardoor de vloek is weggenomen. 'Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed.'

J.C. Schuurman, Boven-Hardinxveld

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 maart 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Kruisdragen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 maart 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's