Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hemelvaart en Wederkomst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hemelvaart en Wederkomst

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOOFDARTIKEL

Als ik begin met te zeggen dat de Hemelvaartsdag wel wordt genoemd „het stiefkind" onder de christelijke feestdagen, dan zeg ik waarschijnlijk niets nieuws. Voor vele trouwe gemeenteleden en kerkgangers is deze dag al jarenlang een uitgaansdag, met het gevolg dat er op die donderdag méér lege plaatsen in de kerk zijn dan 's zondags. Velen koesteren misschien ook wel - min of meer onbewust - de gedachte dat de Hemelvaartsdag niet zo belangrijk is en dat het heilsfeit dat we op die dag herdenken, achter staat bij bijvoorbeeld Pasen en Pinksteren.

Toch is niets minder waar dan dat! De Hemelvaart is de kroon op het werk van de Middelaar. Met Zijn opstanding uit de doden is dat werk niet af. Hij heeft de dood overwonnen en het graf verlaten, maar Hij keert ook terug naar de heerlijkheid die Hij bij de Vader had, eer de wereld was. De Schrift zegt dat Hij gezeten is aan de rechterhand van de Vader, en dat Hij met heerlijkheid en eer is gekroond. De Hemelvaart behoort ook wezenlijk en werkelijk tot Zijn Middelaarsarbeid. Want daar in de hemel treedt Hij met Zijn volmaakte offer voor het aangezicht van de Vader.

Daar is Hij de Voorspraak voor al de Zijnen. Daar is Hij het ook Die plaats voor hen bereidt. Vandaar heeft Hij ook de Heilige Geest gezonden, Die hij herhaaldelijk had beloofd. Daar regeert Hij als Koning over Zijn Kerk en over deze wereld. En misschien zouden er nog wel meer aspecten zijn te noemen van het werk dat de Heere Jezus verricht in de tijd tussen Zijn Hemelvaart en Zijn Wederkomst.

In het verlengde

Deze twee, Hemelvaart en Wederkomst, liggen in eikaars verlengde. Dogmatisch noemen we de Hemelvaart de tweede trap van Christus' verhoging, de zitting aan Gods rechterhand de derde en de wederkomst de vierde en de laatste! De reeks van de heilsfeiten is dus nog niet voltooid. We zijn, als het goed is, nog in verwachting van de wederkomst. Pas als die heeft plaats gehad, dan zal héél het werk van de Heere Jezus volbracht zijn. Dan zal Hij, naar het woord van de apostel, „het Koninkrijk aan God en de Vader teruggeven".

De engelen

Het is opvallend dat de engelen op de Olijfberg de wederkomst al aan de hemelvaart verbonden hebben. Zodra Jezus ten hemel gevaren is, zeggen ze tegen de discipelen: „Deze Jezus Die van u opgenomen is in de hemel, zal alzo wederkomen, gelijk ge Hem naar de hemel hebt zien heenvaren".

DEZE Jezus. Dat is dus Dezelfde Die Hij was op deze aarde. De engelen verkondigen daarmee de eenheid van Zijn werk. En ze zeggen: Hij zal ALZO wederkomen. Met andere woorden: lichamelijk en met de wolken, zoals ook een wolk Hem onttrok aan hun gezicht.

Tekenen

Door de eeuwen heen hebben mensen geprobeerd de tijd van de wederkomst te bepalen. Ondanks dat Jezus Zelf heeft gezegd: „Van die dag en die ure weet niemand". Er zijn tijden geweest in de geschiedenis van de kerk en van de wereld, dat men een spoedige wederkomst verwachtte. In de eerste eeuw na Christus' vertrek van deze aarde dacht men zelfs dat de wederkomst zéér nabij was. Paulus waarschuwt zelfs in de brief aan de gemeente Thessalonica, omdat er in die gemeente mensen waren die niet meer werkten! Ook in dit opzicht heeft de Kerk moeten leren dat duizend jaar voor de Heere is als één dag, en omgekeerd.

Dat neemt niet weg dat de Heere Jezus dingen heeft genoemd die aan Zijn wederkomst voorafgaan en die dus moeten gebeuren voordat Hij terugkomt. Oor­ logen, geruchten van oorlogen, aardbevingen, grote rampen, besmettelijke ziekten, afval van het geloof, verkilling van de liefde, enz. En vooral: het Evangelie moet gepredikt worden aan alle volken. Het Evangelie van het Koninkrijk moet de einden der aarde bereiken. Niemand mag onkundig blijven van het feit dat Christus Koning is en zijn zal!

De toekomst van Christus

De Bijbel spreekt niet over de wederkomst, maar over de Parousia, de verschijning van Christus. Die zal plaats vinden aan het einde van de tijd. Wanneer Hij komt, dan zullen alle graven opengaan, alle doden zullen opstaan, alle mensen zullen geoordeeld worden, de aarde zal gelouterd en vernieuwd worden, enz. Uiteraard houden we nog vele vragen over die onbeantwoord blijven. Maar ze hebben wel door alle eeuwen heen de nieuwsgierigheid van de mensen geprikkeld. Het moet ons genoeg zijn te weten dat de Heere komt, détails over Zijn komst zijn ons niet geopenbaard. De Heilige Schrift bevat alles wat we nodig hebben voor onze zaligheid. We moeten ons maar niet verliezen in bijzaken, maar de hoofdzaak in het oog houden. Dat is dat we op reis zijn naar de rechterstoel van Christus. En wie Hem leerde kennen als Redder hoeft Hem als Rechter niet te vrezen.

Pendelbeweging

Het blijkt moeilijk te zijn om het juiste evenwicht te bewaren. Aan de ene kant moet er het verlangen zijn naar de toekomst van de Heere, aan de andere kant zijn we geroepen onze taak op aarde zo getrouw mogelijk te verrichten. Bij de sekten zien we vaak een overspannen verwachting - uit reactie tegen de lauwheid van de Kerk? - terwijl de Kerk zich al te vaak heeft gedragen alsof we hier altijd zouden blijven. Een christen die op weg is naar de hemel en de hemel in het vooruitzicht heeft dient de hemel in z'n hart te hebben. Dan is deze aarde het land van de vreemdelingschap. Dat geeft als het ware een voortdurende pendelbeweging tussen het „nu reeds" en „nog niet".

In het laatste artikel (37) van onze Nederlandse Geloofs Belijdenis ligt een sterk verlangen uitgedrukt naar de dag van de wederkomst. Het eindigt met de veelzeggende woorden: „Daarom verwachten we die grote dag met een groot verlangen om ten volle te genieten de beloften Gods in Jezus Christus, onze Heere".

W. van Gorsel, Bergambacht

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 2006

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

Hemelvaart en Wederkomst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 mei 2006

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's