Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Gebed des Heeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Gebed des Heeren

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEESTELIJK LEVEN

Uw Koninkrijk kome (2)

God regeert over alles

Onder Koninkrijk of Rijk van God verstaan we de heerschappij of regering van God. Hier doen zich vragen voor naar de wijze waarop God regeert en naar de omvang van Zijn Rijk ofwel de reikwijdte van Zijn gezag. We staan in deze paragraaf stil bij de heerschappij van God Die alles en allen omvat. Bijbels gezien regeert God als Koning namelijk over de gehele aarde en over alle mensen, over al het geschapene, over verleden, heden en toekomst. We noemen dit de universele regering van God. Niets of niemand kan zich aan haar onttrekken. Ook de duivel niet. Vooral in de Psalmen wordt ze bezongen. In het Nieuwe Testament krijgt ze zelfs een heel bijzonder karakter. Want met de verhoging van Christus ligt de regering van alle ding geheel in de hand van de Middelaar. Hij is de Mensenzoon uit Daniël 7, de beloofde Koning van de eindtijd. Voortaan regeert God door Hem. Hij heeft Christus daarom bekleed met alle macht in de hemel en op de aarde (Matth. 28 : 18). De regering van God is dus identiek aan die van Christus. Het is daarom onjuist, zoals wel eens gebeurt, om van twee verschillende rijken te spreken: at van God en dat van Christus. Van enige concurrentie tussen God en Christus is nooit en nergens sprake. God blijft Zelf regeren, maar Hij doet het voortaan in en door de Middelaar, de ware theocratische Koning. Door Hem leidt God de wereldgeschiedenis naar haar einddoel. Het ligt alles in Christus' hand. In onze woelige en zo gewelddadige wereld is het niet echt zichtbaar dat Christus de wereld regeert. Het heeft vaak juist de schijn van het tegendeel. De Christusregering is daarom een verborgen regering. Dat kan veel aanvechting geven voor het geloofsleven. Toch houdt het geloof vast aan het Woord dat zegt, dat Christus werkelijk het roer in handen heeft, alle moeilijke vragen rond het Godsbestuur in onze wereld ten spijt.

Het Rijk der genade

Nu bestaat er naast de uitoefening van de heerschappij over alle ding een regering die nog veel heerlijker is: het regiment der genade. Ook die regering van God ligt helemaal in de hand van de Middelaar. Christus is de grote Vredevorst. In en door Hem komt Gods machtige reddingsoperatie voor een gevallen wereld tot z'n rijke en volle ontplooiing. Het is namelijk Gods eeuwig voornemen om onze gevallen wereld door Christus te redden. Christus regeert daarom niet alleen over de wereld, Hij regeert op de wijze van de genade op een bijzondere manier ook over Gods volk in deze wereld. Hij zit voor hen op de troon van Gods genade en reikt de Zijnen de scepter van de genade toe. De regering van Christus over alles en allen staat daarbij geheel in dienst van Zijn genadeheerschappij. De wereldgeschiedenis dient dus de heilsgeschiedenis. Niet omgekeerd. Het beeld van twee concentrische cirkels kan ons helpen om beide vormen van heerschappij helderder voor ogen te krijgen. Cirkels zijn concentrisch wanneer ze een gemeenschappelijk middelpunt hebben, maar in grootte verschillen. De algemene Christusregering laten we samenvallen met de grootste of buitenste cirkel, het Rijk der genade stellen we voor door de binnenste cirkel, de kleinste van de twee. Christus is in de hoedanigheid van Middelaar hun gemeenschappelijk middelpunt. Hij kreeg deze unieke plaats van God. Hij zit als de van God gezalfde Koning in het centrum van Gods macht. Vanaf Zijn hoge troon regeert Hij over alles wat is, over landen en volken, over gelovigen en ongelovigen, over christenen en heidenen: de buitenste cirkel. De binnenste cirkel is de ruimte waar Christus op de wijze van de genade regeert. Hij representeert het Rijk der genade. Dit heerlijke Rijk is een Rijk van vergeving en ontferming, een Rijk waar de liefde van de Vader is uitgestort in de harten der gelovigen. In dit wondere Rijk regeert Christus de harten door Woord én Geest!

Uw Rijk kome...

Het is een boeiende vraag aan welke heerschappij we vooral moeten denken bij de bede om de komst van Gods Rijk. Naar ons inzicht heeft de bidder hier met name het oog gericht op het Rijk der genade. De bidder vraagt of dit Rijk der genade zich mag doorzetten in de levens van de gelovigen en in onze gevallen wereld. Hij bidt dus om de triomf van Gods genade op alle machten en krachten die God tegenwerken en tegenstaan. Op die lijn begeeft zich ook Zondag 48. De tweede bede wordt daar allereerst gezien als een gebed om een vollere doorwerking van het Rijk der genade in het persoonlijk leven: '

Regeer ons alzo door Uw Woord en Geest, dat wij ons hoe langer hoe meer aan U onderwerpen'. Gods genaderegiment begint met het oprichten van het Rijk der genade in de harten van de gelovigen. Helaas is er in het leven van de gelovigen nog veel dat zich tegen Gods genade blijft verzetten. Van een algehele hartelijke onderwerping aan Gods regering is bij geen enkel kind van God op aarde nog sprake. Vandaar de bede: Uw Koninkrijk kóme! Zondag 48 noemt ook de Kerk: 'bewaar Uw Kerk'. Koninkrijk en Kerk vallen wel niet samen, maar ze staan zonder twijfel met elkaar in een heel nauw verband. Zonder Gods bewaring kan de Kerk in de wereld inderdaad niet overleven. De destructieve krachten van de zonde - vooral die van binnenuit - zijn daarvoor te sterk. Bij de bede om de bewaring van de Kerk gaat het om het instandhouden van Gods genadeverbond dwars door alle afval en zonde van de Kerk heen. Dit verbond is namelijk de ruimte waar het leven van Gods Kerk is gewaarborgd. Zondag 48 legt ook de vinger bij wat we het zendingsaspect in de tweede bede zouden kunnen noemen: 'vermeerder Uw Kerk'. Hoe wijder de omtrek van de binnenste cirkel wordt, des te beter het is. De ware bidder ziet uit naar wasdom voor Gods Kerk, naar haar groei in de diepte en in de breedte. Zondag 48 stelt ook treffend aan de orde dat de heerschappij van Christus over de wereld in dienst staat van die van de genade: 'verstoor de werken des duivels en alle heerschappij, welke zich tegen U verheft, alsmede alle boze aanslagen, die tegen Uw heilig Woord bedacht worden'. Omdat Christus alle macht heeft, heeft deze bede zin en perspectief! Ook het slot van Zondag 48 is veelzeggend en rijk: 'totdat de volkomenheid van Uw Rijk kome, waarin Gij alles zult zijn in allen'. Maar daarover buigen we ons de volgende keer.

P. Vermeer, Wilsum (D)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Het Gebed des Heeren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's