Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zes meditaties met het getal zes in het laatste Bijbelboek (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zes meditaties met het getal zes in het laatste Bijbelboek (5)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

En de zesde engel goot zijn fiool uit op de grote rivier, de Eufraat, ... Openbaring 16 : 12

Valt het u niet op hoe grote plaats de engelen in het laatste Bijbelboek in nemen bij de uitvoering van de plannen van God? Vanuit zeven verschillende invalshoeken overziet de apostel heel de geschiedenis van wereld en Kerk vanaf de hemelvaart tot aan de wederkomst van Christus. Maar daarbij zijn de engelen van grote betekenis. De apostel ziet, zoals we al zagen, zeven engelen op bazuinen blazen die de oordelen van God over de aarde en over de mensheid brengen. Intussen rijpt de van God steeds meer afwijkende wereld voor het eindoordeel.

Ook hoort hij zeven engelen spreken. Hun stemmen verkondigen dat het einde van alle dingen nabij is.

En in ons teksthoofdstuk ziet hij de zeven fiolen of schalen door even zoveel engelen uitgegoten op de aarde, die net als de Egyptische plagen de oordelen van en in de eindtijd van God brengen voor de definitieve verlossing en thuiskomst van Zijn Kerk.. We pogen te verstaan wat de bedoeling en de boodschap is van de fiool of schaal van de zesde engel.

1. De zesde engel verschijnt met zijn fiool

Uit de tempel hoort de apostel een grote stem die bevelen geeft aan de zeven engelen met hun fiolen. Van wie die grote stem is hoort Johannes niet. Sommige uitleggers denken aan een engel. Anderen aan God Zelf Die uit Zijn heilige woning spreekt. De tijd was aangebroken waarop de toom en gramschap van de Almachtige zichtbaar moesten worden. De maat is bij Hem vol. Zijn geduld is op. Zijn ernstige waarschuwingen, in de wind geslagen, gaan over in Zijn vreselijke straffen. Nu moeten de heilige troongeesten aan het werk. Op bevel van de Koning der eeuwen en uitgerust met het hun toevertrouwd gereedschap volbrengen ze Zijn bevelen. En ieder van de zeven engelen wacht op zijn beurt. De HEERE gaat ordelijk te werk. Moge er iets van die lust om Zijn bevelen te doen en van de heilige orde in Zijn dienst gevonden worden in de gemeenten waartoe we behoren, alsook in ons persoonlijk leven om Hem toegewijd te zijn.

In de gekozen tekst lezen we van de zesde engel met zijn fiool of schaal. Wat ons opvalt is dat deze engel zo nauw aansluit bij de vorige, de vijfde. Deze laatste moest direct het beest en zijn rijk aanpakken en de ondergang bereiden. En nu moet de zesde engel daarmee nog verder gaan. Ook hij heeft een schaal bij zich. En die schaal is, zie 15:7, gevuld met de toom van God. Om van te huiveren!

We denken aan wat Psalm 2 bezingt. Wanneer de koningen van de aarde zich opstellen en de vorsten samen plannen maken tegen de HEERE en tegen Zijn Gezalfde dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toom en Zijn grimmigheid zal hen verschrikken. En daarmee wordt verbonden de oproep 'Kus de Zoon opdat Hij niet toomt en ge op de weg vergaat, wanneer Zijn toom maar een weinig zou ontbranden'.

Laat het bij u en jou en mij niet zo zijn dat we Zijn ernstige roepstemmen naast ons neerleggen en Zijn waarschuwingen in de wind zouden slaan. Want dat zal ons dan voor eeuwig berouwen.

O, hoe gelukkig daarentegen die op Hem betrouwen en al hun heil van Hem verwachten als onwaardige zondaren en zondaressen in zichzelf.

2. De zesde engel giet uit zijn fiool

De zesde engel giet op bevel van de stem uit het heiligdom zijn schaal vol toom uit over de Eufraat. Opmerkelijk is dat we de naam van deze rivier ook al in de vorige overdenking tegen kwamen, ook bij de bazuinstoot van de zesde engel! Deze rivier symboliseert aan de ene kant de plaats van onheil en aan de andere kant de hindernis op weg naar het beloofde land. Maar God neemt nu die hindernis Zelf weg. De rivier droogt op. God baant de weg voor het samen optrekken en aanrukken van de vijanden. Hij geeft de volken over aan hun driften en oorlogszuchtige plannen. De beslissende en totale veldslag wordt niets meer in de weg gelegd. Toen in 1943 de grote propagandist van het nazidom in vervoering zijn gehoor in de zaal van het volkspaleis in Berlijn de vraag stelde: 'Willen jullie de totale, niets en niemand ontziende oorlog', was het antwoord van de bezeten, hysterische massa eenduidig: 'Jawohl'! Men heeft het geweten! Maar hier vraagt God niet wie dan ook om instemming. Hij laat de totale, wereldomvattende laatste oorlog uitbreken. Een massale doortocht van de koningen uit het oosten met hun legers kan aanvangen. Merkwaardig, lezer(es), ook wij hebben het vaak over 'het gevaar uit het oosten'. We spraken en spreken over 'het gele gevaar' (China), 'het rode gevaar' (communisme) en wat is de kleur van het moslimterrorisme? Wie zal zeggen hoe, wat God in Zijn toom doet komen, zich zal vertonen? Machten vol onreinheid zullen de door God gestrafte mensen beheersen. Huiveringwekkend tafereel!

Wat een boodschap intussen die ook ons afgegeven wordt. De laatste aanstaande oorlog overtreft alle andere. Het is 'de oorlog van de grote dag van de almachtige God'. Daarmee en daardoor zal Hij voor eeuwig elke rebellie overwinnen en neerslaan. Schijnbaar kunnen de drie onreine geesten maar doen en laten wat zij willen. Maar in werkelijkheid houdt God alles, en in het bijzonder Zijn volk, in de hand. Ach de gelovigen zijn zelf zo zwak, en klein en weerloos als lammeren tegen roofdieren. Maar midden tussen de aangekondigde verschrikkingen in het laatste der dagen klinkt de stem van de verhoogde Heiland: 'Zie, Ik kom als een dief'. Hij geeft troost en bemoediging. Maar Hij roept op en zet ook aan tot waakzaamheid. De vijanden proberen de kleding van de kinderen van God uiteen te scheuren en te vemielen om hun naaktheid te bespotten. Maar God staat in voor Zijn werk en voor Zijn Kerk. Hun kleding, gewassen in het bloed van het Lam zal het heilig sieraad zijn waarmee zij zullen staan onder de kmisbanier van Koning Jezus.

Zal iemand van ons die eindstrijd zelf ook meemaken? Dat kan ik u of jou niet zeggen. Wel gaat het snel op het einde aan. Die eindstrijd begon eigenlijk al in het paradijs, waarin de mens van God afviel en de duivel toeviel. Zal echter hij of zij die door God getrokken uit de duisternis en de dood het van Hem verliezen mocht om opgevangen te worden in de armen van Christus. Zijn wij volgelingen van Hem? In elk geval zullen er bij en in die laatste oorlog ook zijn die 'aan de goede kant zullen staan en blijven staan door genade'. Mogen we maar dichtbij het Lam schuilen en dichtachter het Lam aankomen. Welke verschrikkingen we dan ook zullen zien en mee moet maken, het smadelijk verlies is voor de vijanden van Christus en van Zijn kruis, maar de overwinning voor Zijn volgelingen. En zing het maar, neen, niet overmoedig, zelfverzekerd, maar gelovig, met Godsvertrouwen:

'Gij, HEER' alleen. Gij zijt Verwinnaar in de strijd En geeft Uw volk de zegen'.

W. Chr.Hovius, Apeldoorn

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Zes meditaties met het getal zes in het laatste Bijbelboek (5)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's