Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Door het geloof (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Door het geloof (3)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

Door het geloof heeft Noach (...) de ark toebereid Hebreeën 11:7

'Iedereen zwaait naar de ark'. Zo stond het laatst in de krant. Het was een verslag van de tocht van Johan Huibers met zijn replica van de ark. Onderweg van Amsterdam naar Rotterdam trok hij met zijn ark veel bekijks. Dat ene zinnetje is eigenlijk wel veelzeggend.

Mensen vinden die ark een bijzonder gevaarte. Maar hoe zit het met de boodschap van de ark? Wat moet je beginnen met een verhaal over een man die een ark bouwt omdat de wereld vergaat, als oordeel van God? Wij hebben onze eigen problemen: de verandering van het klimaat leidt tot een stijgende zeespiegel. Daar zijn we doorgaans drukker mee dan met de oordelen van God.

Noach past dus niet goed in onze wereld. Hij paste trouwens ook niet in zijn eigen wereld. Hij wordt in Genesis 6 rechtvaardig genoemd. En daarbij valt ook het woord oprecht. Niet dat Noach zelf zo goed is, maar de HEERE is hem lief geworden. Noach vond genade in de ogen des HEEREN. Zo gaat dat bij God. Genade krijgen is geen optelsom van onze goede daden. Noach vond genade. Die genade blijkt hierin: voordat de zondvloed komt, krijgt Noach de opdracht om een ark te bouwen. Hij wordt door goddelijke aanspraak vermaand.

Honderd twintig jaar bouwt Noach aan de ark. Daaruit blijkt Noachs geloof, zegt de Hebreeënbrief. Er is immers nog geen druppel water te zien. Toch bouwt hij die ark. Het redmiddel voor zijn gezin.

Hij is bevreesd geworden, staat er dan nog bij. Dat betekent hier vooral: hij heeft diepe eerbied voor God. Daarom kan hij niet meer mee met de wereld. Noach heeft de ark gebouwd, omdat hij geloofde dat het met deze wereld een aflopende zaak was. Daar stuiten we op de kern van Noachs geloof. Nu moeten we bedenken, waar het in de Hebreeënbrief om gaat. Mensen dreigen achterop te raken. De wederkomst van de Heere Jezus duurt langer dan gedacht.

De eerste christenen hebben gedacht dat ze de dag van de wederkomst nog zouden meemaken. Maar als het langer duurt dan verwacht, dan raakt bij veel mensen het vuur eruit. Ze worden wereldgelijkvormig. Hoe moeten christenen leven in deze wereld? Om die vraag gaat het in de Hebreeënbrief. Een actuele vraag. Noach leeft in het diepe besef - zegt u maar: in het geloof - dat het met deze wereld een aflopende zaak is. Een Hebreeër is iemand van de overkant. Wel in de wereld, maar niet van de wereld. Noach leeft in de vreze des HEEREN. Dat hebben we nodig, ook vandaag. Anders worden we allemaal meegezogen. Noach moedigt ons aan om de loopbaan te lopen. Achter de Heere Jezus aan.

Noach bouwt op Gods bevel de ark van het behoud. Straks gaat Noach met zijn gezin de ark in. Door de ark worden ze gered. De kerk wordt wel eens vergeleken met de ark van Noach. Daar horen we immers dat er een God is, die deze wereld eenmaal zal oordelen. Daar horen we, dat we alleen veilig zijn als we in Christus zijn geborgen. We noemen de Heere Jezus ook wel de Ark van het behoud. Als we in de kerk zijn, dan horen we als het ware de hamerslagen van de ark. De HEERE gaat er nog altijd mee door. God bouwt Zelf die ark van het behoud. Het heeft Noach bloed en tranen gekost. Maar het heeft onze Heere Jezus Christus Zijn bloed en tranen gekost. Opdat Hij allen die Hem gehoorzaam zijn, een oorzaak van eeuwige zaligheid zou kunnen zijn.

Het geloof van Noach komt ook openbaar in zijn omgeving. Dat blijkt uit het vervolg van onze tekst: 'Door die ark heeft Noach de wereld veroordeeld'. Je ziet het voor je ogen gebeuren. Noach zal wel veel bekijks getrokken hebben.

Wat ben je aan het doen, Noach. Ik ben een ark aan het bouwen. Waarom doe je dat? Omdat God deze wereld gaat verdelgen. Petrus noemt Noach 'de prediker der gerechtigheid'. Ik las in een boek van Elie Wiesel, dat de Rabbijnen niet zo positief over Noach oordelen. Ze weten niet zo goed wat ze met hem aan moeten. Een man, die een ark bouwt en met zijn gezin gered wordt, terwijl de hele wereld omkomt. Ze vinden Noach nogal egoïstisch. De Bijbel noemt hem de prediker van de gerechtigheid. Hij heeft gepreekt, met zijn woorden én met zijn daden.

Wat zullen de mensen over Noach gezegd hebben? Merkwaardige man, die Noach. Ze hebben toen ook naar de ark gezwaaid. Maar ze leefden gewoon verder. Ze aten en ze dronken, ze trouwden. Tot de dag, waarop Noach in de ark ging. En ze bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam. Al die jaren is Noach bezig met het bouwen van een ark. ledere dag klonken de hamerslagen. Door het geloof heeft Noach de ark gebouwd.

Zo heeft hij de wereld geoordeeld. Wat gaat er van ons uit? In onze omgeving. Wij geloven immers dat er een dag komt, waarop God komt om de wereld te oordelen. Is de kerk vandaag een ark van behoud? Prediken wij Christus als Degene door Wie wij gered kunnen worden? Gaat er van ons nog een waarschuwing en een appèl uit? Ik zeg niet dat mensen er meteen door veranderen.

Noach heeft honderd twintig jaar gepreekt en uiteindelijk is er niemand met hem meegegaan. Maar ze gingen niet ongewaarschuwd verloren.

Noach leeft dus in het geloof dat het met deze wereld een aflopende zaak is. Kun je zo wel in het leven staan? Ik lees nog even verder. Hebreeën 11 zegt dat Noach een erfgenaam is geworden van de rechtvaardigheid die naar het geloof is. Rechtvaardig wil zeggen: recht voor God. En rechtvaardig zijn we alleen door een waar geloof in de Heere Jezus Christus. Dat was voor Noach ook zo. Hij vond immers genade in de ogen des HEEREN. Maar dat heeft dan ook gevolgen, zegt onze tekst. Noach is een erfgenaam geworden van de rechtvaardigheid, die naar het geloof is. Van de rechtvaardigheid, die een vrucht van het geloof is. Noach weet dat het met deze wereld een aflopende zaak is. Maar tegelijk is hij een erfgenaam van de nieuwe aarde. Als de deuren van de ark weer open gaan, mag Noach leven op de aarde. Onder de regenboog. Als een erfgenaam van de rechtvaardigheid, die naar het geloof is. En dat gaat nog verder. Want op die aarde na de zondvloed is de zonde niet weg. Dan ligt Noach dronken in zijn tent. Het wordt er hier niet beter op. Maar de HEERE belooft hem wel een betere toekomst. Eeuwig leven.

Zo is het met allen die van Christus zijn. Dan worden we erfgenamen van de rechtvaardigheid die naar het geloof is. Al leven we in een wereld zonder God. En al moeten we onszelf duizendmaal tegenvallen. Wie door Christus gered wordt, die heeft eeuwige toekomst.

Red mij van hen die 't ruim genot Der wereld voor hun heilgoed achten. Geen deel dan in dit leven wachten En maken van de buik hun god.

Maar blij vooruitzicht dat mij streelt Ik zal ontwaakt Uw lof ontvouwen U in gerechtigheid aanschouwen Verzadigd met Uw goddelijk beeld.

AJ. Kunz, Katwijk aan Zee

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 2007

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Door het geloof (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 2007

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's