Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wij verwachten... (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wij verwachten... (1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

ADVENT

Tussen komst en wederkomst

Advent

De ad vents weken zijn een oefening in verwachting. We oefenen ons in de verwachting van de komst van onze Heere Jezus Christus. Dat doen we natuurlijk allereerst door ons voor te bereiden op het kerstfeest. Tweeduizend jaar geleden kwam de Zoon van God naar deze wereld. Het kleine Bethlehem is voor God niet te klein. Micha heeft het al geprofeteerd: 'En gij, Bethlehem Efratha, zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen Die een Heerser zal zijn in Israël, Wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid.' Christus komt om Koning te zijn. Heerser bij de gratie Gods. Zijn uitgangen zijn van ouds. Het woordje 'van ouds' betekent in de Bijbel: 'oosten', plaats waar de nieuwe dag begint. Het betekent ook 'voortijd'. Het paradijs lag in het oosten, zegt Genesis 2. Christus' uitgangen zijn van ouds. Hier begint het licht van de nieuwe dag te stralen. Met kerstfeest komt het openbaar: de nacht der zonde zal verdwijnen, genade spreidt haar morgenrood. Wie echt kerstfeest viert, blijft daarom niet staan bij Christus' eerste komst. Hij is gekomen om de werken van de duisternis te verbreken. Straks zal Hij als Koning heersen, over de gehele aarde. Micha's profetie zegt het al: Hij zal groot zijn tot de einden der aarde.

Wij verwachten ...

Die doorgaande lijn van advent vinden we terug in het Nieuwe Testament. In de tweede brief van Petrus, bijvoorbeeld. 'Wij verwachten, naar Gods belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waarin gerechtigheid woont.' De echo van die woorden horen we ook in het slot van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: 'Wij verwachten die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Christus Jezus, onze Heere.' Maar zijn onze eigen toekomstplannen niet veel concreter dan de verwachting van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Wat verwachten wij eigenlijk?

Bijbels kernwoord

Wij verwachten ... Zo spreekt de Kerk der eeuwen, op grond van het Woord van God. Want 'verwachten' is een bijbels kernwoord. Alleen al in 2 Petrus 3 lezen we het tot driemaal toe. Verwachten, dat is: uitzien naar, hopen op.

Bijbels gesproken is het iets heel anders dan dagdromen over de toekomst. 'Verwachten' heeft alles te maken met de manier waarop wij in het leven staan - en dus: oe wij voor God staan. De bijbelse verwachting vindt haar grond in God. Het is in dit verband veelzeggend, dat de profeet Jeremia de HEERE tot driemaal aanroept als Israels Verwachting (Jer. 14:8 17:13, 50:7). Zo noemt Paulus de Heere de 'God der hoop' (Rom. 15:13) en Christus de 'Hoop der heerlijkheid' (Kol. 1:27).

Omdat de HEERE de levende God is, is er verwachting. Niet alleen voor de tijd, maar ook over de tijden heen. Wij moeten onze verwachtingen telkens bijstellen. Onze verwachtingen komen vaak slechts ten dele uit. Bijbelse verwachting is gegrond in de HEERE Zelf, in Zijn daden en beloften. Zo verwacht het Oude Testament de komst van de Messias. En de verwachting van het Nieuwe Testament strekt zich uit naar de wederkomst van onze Heere Jezus Christus. Met Zijn wederkomst verwachten wij ook, naar Gods belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid zal wonen.

Die verwachting is overigens zelf een vrucht van genade. Immers: wij verdienen het oordeel, dat ons ieder toekomstperspectief ontneemt. Hoe heeft Israël er niet mee geworsteld: Gij legt mij in het stof van de dood. En toch wordt in diezelfde Bijbel de toekomst ontsloten. Van onze kant loopt alles dood, maar door Christus' offer wordt onze doodlopende weg een weg ten leven. Verwachting is er alleen door God. Ze is er alleen door Christus.

Beleving van de tijd

Bijbelse verwachting is dus gericht op de toekomst, maar ze is evenzeer bepalend voor ons heden. Calvijn zegt ergens dat de hoop op de eeuwigheid een mens onderscheidt van de dieren. Ons leven staat in het licht van de eeuwigheid. De tijd is geen eindeloze cyclus - zo dachten de heidenen vroeger en zo denkt het moderne heidendom vandaag.

De tijd is gericht op de voleinding. Eigenlijk is het einde al gekomen. De tijd voor de komst van Christus in het vlees is echte geschiedenis. Sinds de komst van Christus leven wij in de eindtijd. Het beslissende is gebeurd, in het kruis en de opstanding van de Heere Jezus. Wij zijn mensen, op wie de einden der eeuwen zijn gekomen (1 Kor. 10:11).

We kunnen natuurlijk wel onderscheiden tussen de eerste komst en de wederkomst van Christus, maar de Bijbel kent er slechts één woord voor: Parousia. Komst. Toekomst. Hebben wij de komst van Christus en Zijn wederkomst soms te ver uit elkaar getrokken? Is daardoor ook het eeuwigheidsbesef hoe langer hoe meer aan het wegslijten? Zijn we te aards gericht geworden? De eerste christenen verwachtten een spoedige wederkomst van de Heere Jezus. Dat had niets te maken met een overspannen verwachting, die bij gevolg wel moest eindigen in een teleurstelling. Het had alles te maken met het besef, dat de tijd ten einde is.

De wederkomst van de Heere Jezus kan niet lang meer uitblijven.

Advent

Ons probleem is, dat we in ons dagelijkse bestaan nog zoveel om handen hebben, dat de wederkomst van Christus nog wel even duren mag. En hoe vaak staan ook wij niet onder tijdsdruk?

De waan van de dag, in plaats van het perspectief van de eeuwigheid. Advent wil ons oefenen in de verwachting. De Heilige Geest wil ons er in oefenen.

'Vervul, o Heiland, het verlangen, waarmee mijn hart Uw komst verbeidt!' Dan zeggen we: 'Wij verwachten'.

A.J. Kunz, Katwijk aan Zee

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 2007

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Wij verwachten... (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 2007

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's