Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE RECHTVAARDIGMAKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE RECHTVAARDIGMAKING

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rechtvaardigmaking is een der weldaden in het verbond der genade. Zij is: de rechterlijke daad Gods, waardoor Hij de Zijnen vrijspreekt van sohuld en straf en recht geeft op het eeuwige leven. Zij ligt dus op juridisch terrein. Hierin terstond reeds verschilt Rome met ons. Rome noemt de rechtvaardigmaking een ethische daad, een uitstorten van de gerechtigheid van Christus in ons. (Gratia infusa.) Zij wordt dan een vernieuwende daad en is afhankelijk van de heiligmaking. Bij Luther vinden wij beide gedachten. Ook de Ethischen (velen van hen) verwarren beide begrippen.Calvijn en de Gereformeerden echter hebben aan de juridische beteekenis streng vastgehouden, tegenover veroordeelen en verdoemen (Deut.25:l). Met beroep op uitspraken als Rom.8:33-34, enz., die duidelijk maken, dat een rechterlijk vonnis bedoeld is. Rechtvaardig voor God is hij, die beantwoordt aan Gods recht. Van nature kan en wil de mensch niet meer aan Gods recht voldoen. Hij staat schuldig en is strafwaardig. Gods toorn rust op hem. Zonde is immers ongerechtigheid en deze rechtskrenking kan God niet door de vingers zien. De goede verhouding moet worden hersteld; de gehoorzaamheid volbracht. Wijzelf kunnen het niet. God gaf daartoe Zijn eigen Zoon. De grond der rechtvaardigmaking ligt niet in ons. Het is niet uit de werken (Rom.3). Zij rust in de gerechtigheid Gods, in Christus geopenbaard.

Christus' borggerechtlgheid wordt ons toegerekend. Wij worden reohtvaardig verklaard. Wanneer geschiedt dit? In vier trappen! de rechtvaardigverklaring der uitverkorenen:

1. voor de eeuwige vierschaar Godes

2. ln den tijd door den dood en de opstanding van Christus (Rom. 7:25);

3. door het geloof (Rom.5:1. Heidelb. Catech. Zondag 23, a. de dadelijke rechtvaardigmaking in de wedergeboorte; b. de lijdelijke rechtvaardigmaking in de vierschaar der conscientie. (Wij mogen en moeten Christus' gerechtigheid door het geschonken geloof aanvaarden; dit geloof heeft daarbij geen verdienste;de rechtvaardigmaking is niet afhankelijk van de mate van ons geloof; wel is daarvan afhankelijk onze geloofsgenieting);

4. in den jongsten dag; in het laatste oordeel (de openbare rechtvaardigverklaring aller verlosten door Christus. bloed).

Eeuwigheid sluit zich dan bij eeuwigheid aan. De rechtvaardigmaking verschilt van de heiligmaking.

De eerste is wegneming van schuld, de tweede van de smet der zonde.

De eerste maakt de staat weer recht, is juridisch van aard. De tweede maakt den toestand goed en is ethisch van karakter. In de rechtvaardigmaking schuilt negatief de wegneming van schuld en positief het recht geven op net eeuwige leven, de aanneming tot kinderen, de erfenis, de kroon, het eeuwige leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 april 1947

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's

DE RECHTVAARDIGMAKING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 april 1947

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's