Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN MACHT OP HET HOOFD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN MACHT OP HET HOOFD

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daarom moet de vrouw eene macht op het hoofd hebben, om der engelen wil. 1 Cor.11:10.

De Apostel Paulus behandelt in dit hoofdstuk enkele misstanden, die in de gemeente van Corinthe voorkwamen. Daartoe behoorde ook een uit een verkeerde opvatting van de christelijke vrijheid opgekomen praktijk, die het onderscheid in uiterlijk voorkomen tussen mannen en vrouwen wilde wegnemen. Vrouwen gingen mannen nadoen in manieren en uiterlijk vertoon. Men beleefde een verschijnsel, zoals ook in onze dagen zo te zien is. Daarmede echter dreigde de uitdrukking naar buiten van het sexe-onderscheid weg te raken en een verwereldlijking in de gemeente op te komen en tevens de ordinantie Gods te dezen opzichte opzij gezet te worden. Tegen deze misstand in de gemeente komt de Apostel hier op. Aanleiding was, dat de vrouwen der gemeente in het openbaar profeteerden en dat nu in navolging van de mannen met ongedekt hoofd of blootshoofds gingen doen. Niet alzo, zegt de Apostel. De vrouw moet zich niet gelijk maken aan de man. Als een vrouw met ongedekt hoofd bidt óf profeteert dan onteert zij haar eigen hoofd. Vs. 46. Maar ook de man moet zich niet gelijk maken aan de vrouw. Vs. 7,14. De man toch is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. Zeker is ook de vrouw geschapen naar het beeld Gods, maar met de val is er nodig geworden het sexe-onderscheid, ook door de kleding uit te drukken. De kleding is er om der zonden wil. En om de man voor de vrouw en dus ook geheel zonder haar, direct door God geschapen is, is de mens de heerlijkheid Gods. Maar de vrouw is uit de man genomen, dus na hem gekomen, en om de man geschapen, waar in hem een voortreffelijkheid boven de vrouw wordt toegekend, waarom zij ook de heerlijkheid van de man wordt genoemd. En om nu die meerderheid van een manspersoon boven een vrouwspersoon.dat onderscheid in beider geslacht en oorsprong tot uitdrukking te brengen zal nu de vrouw een macht op het hoofd hebben. De christelijke vrijheid neemt de scheppingsordinantie van de ongelijkheid van beide niet weg, doch brengt haar tot de juiste proportie.

Wat is nu die macht. Ze is een bevoegdheid, van 's Heeren wege aan de vrouw verleend, om gedekt in het openbaar te verschijnen en tevens een teken, dat zij ongelijk en daarin ondergeschikt is aan de man. En dat teken is het hoofddeksel, zoals ook vs.15 ziet het opgemaakte haar met bedekking. De Apostel schrijft hier dus in des Heeren naam voor, dat de vrouw (gehuwd of ongehuwd, jongedochters en kinderen inbegrepen) een hoofddeksel om genoemde redenen ophebben, vooral als zij in de samenkomsten der gemeente aanwezig zijn.

En dat ook om der engelen wil. De engelen toch worden uitgezonden ten dienste van degenen, die de zaligheid beërven en leven dus mede met het leven der gemeente. Tevoren, vs.3, had hij al aangewezen, dat God het Hoofd is van Christus en Christus het Hoofd is van elken man, en de man (man is niet bedoeld als echtgenoot, maar als soortnaam) het hoofd der vrouw (weer aanduiding van de soort). Reeds krachtens deze gezagsafdaling van God, Christus en de man vloeit de verplichting van het dekken van het hoofd voor de vrouw voort.

De Apostel voegt er nog de engelen bij als drangreden ter betrachting, hetzij hij hen ten voorbeeld stelt, of op het betamelijke wijze ook ten opzichte van deze zalige troongeesten. Zo wijst de Apostel hier in des Heeren naam wereldgelijkvormigheid af en geeft hij aan hoe men in dit opzicht in kerk en catechisatie zal verkeren.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 september 1947

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's

EEN MACHT OP HET HOOFD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 september 1947

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's