Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE PRAEDESTINATIE (slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE PRAEDESTINATIE (slot)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De SOCINIANEN: Deze scheiden de voorverordinering van de verkiezing. De eerste is een algemeen besluit Gods van eeuwigheid, waarin vastgesteld is de eis van geloof en Evangelische geboden en gehoorzaamheid er aan. Wie dit hebben worden zalig en wie ongelovig zijn worden verdoemd.

De praedestinatie gaat dus meer over de vereiste zaken dan over personen, meer over de voorwaarden van zalig worden dan over de personen die zalig worden, verkiezing stellen zij in de tijd en wel nog onvast bij het dadelijk geloof en uiteindelijk in geval van volharding, aan het einde van het leven die dan beslist zaligmakend is. De praedestinatie grondt zich in het welbehagen Gods, maar de verkiezing in het goed gebruik van de vrije wil.

DE LUTHERSEN: Deze leren, dat de praedestinatie de oorzaak is van de zaligheid der uitverkorenen, als de Goddelijke wil dat allen, die in Christus geloven, zalig worden, rustend op Zijn voorwetenschap. God toch zag vooruit wie uit de geroepenen zouden geloven. De roeping is ernstig gemeend en de beloften des Evangelisch worden algemeen aan ieder gedaan. De voorwetenschap is oorzaak der verwerping. Voorgezien geloof of ongeloof zijn dus de gronden van de praedestinatie.

DE GRIEKSE KERK: De Griekse kerk verwerpt de praedestinatie. Het kwade laat God lijdelijk toe, maar bij het goede werkt Hij mede. Gods wil is het dat allen zalig worden, daarom biedt Hij Zijne genade allen aan, niet allen nemen haar aan, want zij is weerstaanbaar. Hij weet van te voren wie niet aannemen en die laat Hij in de verdoemenis, anderen bestemt Hij ter zaligheid, dat is, Hij ondersteunt hen met Zijne bijzondere genade, sterkt hen in hun goede voornemens en voert hen zo tot de zaligheid bij volharding, want er is een afval der heiligen mogelijk.

REMONSTRANTEN EN ETISCHEN: Deze leren: 1. Dat God heeft besloten alle mensen Zijne genade aan te bieden. Christus zou voor allen sterven. 2. Krachtens zijn praescientie, voorwetenschap, wist God van tevoren wie zijn genade zouden aannemen en wie haar verwerpen zouden. 3. Hij besloot hun, die zouden geloven de zaligheid te geven en hun, die niet zouden geloven te straffen.

De orde der besluiten volgens de Remonstranten in deze: 1. Christus tot Middelaar te geven, opdat Hij de zonde door zijn dood teniet zou doen. 2. Hen, die zich bekeren en geloven in genade aan te nemen en de onboetvaardigen en ongelovigen te verdoemen. 3. De middelen tot bekering en geloof aan allen genoegzaam en krachtdadig te verschaffen. 4. Hen, die Hij voorzien heeft, dat vrijwillig zullen geloven, te verkiezen en hen die niet zullen geloven te verwerpen. Gronden hier zijn; algemene genade, vrije wil, hoedanigheden als dadelijk geloof of ongeloof, terwijl er een afval van de heiligen mogelijk gesteld wordt, kinderen, doven, en de meeste Heidenen buiten de verkiezing sluiten, voorzover die geen dadelijk geloof kunnen oefenen. Karl Bart loochent geheel de souvereine praedestinatie of verkiezing. Zij heeft, volgens hem, Christus tot grondslag, zodat zij geen absoluut vrije wilsbeschikking des Vaders is. Zoals God Christus eerst Verworpen en daarna verkoren heeft, zo moeten wij ook in Christus onze verwerping en aanneming zien. De praedestinatie is dus niet onveranderlijk, want een gelovige kan nog weer verworpen en een verworpene verkoren worden.

In zijn geest spreekt Van Niftrik van een dubbele verkiezing, niet naar de personen maar de inhoud en die zou dan zijn, dat de gelovige naar de oude mens verworpen en naar de nieuwe mens uitverkoren is, verworpen is de mens in zichzelf, verkoren in Christus. Verworpenen zijn er thans nog niet, want tot allen komt de boodschap des Evangelies van de verkiezende God en allen worden tot geloof en bekering geroepen. En de verkiezing en verwerping zal later geschieden in de dag des oordeels en zal afhangen of men gelooft heeft of niet.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1949

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's

DE PRAEDESTINATIE (slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juni 1949

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's