Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE ROEPING (II)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE ROEPING (II)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En die Hij tevoren verordineerd heeft, heeft Hij ook geroepen en die Hij geroepen heeft, deze heeft Hij ook gerechtvaardigd, en die Hij gerechtvaardigd heeft, deze heeft Hij ook gerechtvaardigd. Rom. 8. 30.

BEGRIP. We komen nu bij het begrip of wat onder de roeping te verstaan is. Er is sprake van een roeping tot enig maatschappelijk beroep, of enig burgerlijk of kerkelijk ambt, die wel onder Gods voorzienig bestel staan en door Hem geschieden, doch die niet direct tot Hem geschieden. Zo werd koning Saul van God geroepen tot het koningschap over Israƫl. En zo heeft ook ieder de roeping om zijn dagelijkse arbeid te verrichten. Van zulk een roeping wordt hier vanzelfsprekend niet gehandeld. Hier is sprake van de roeping waardoor God de zondaar tot Zich roept. En deze wordt onderscheiden in de zogenaamde zakelijke roeping, of de roeping door zaken, en de roeping door het Woord Gods.

De zakelijke roeping geschiedt door de natuur, Rom. 1:20; door de geschiedenis, Hand 17:26; de rede, Joh. l:9; en door het geweten, Rom. 2:14,15. Deze roeping is echter geheel onvoldoende voor de zaligheid, doch zij dient tot overtuiging en tot schuldigstelling van de mens. Zij behoort tot de algemene voorzienigheid Gods, en geschiedt door Gods Geest en ook bepaaldelijk door de Zone Gods als het Woord of de Logos, niet door Hem als Middelaar.

De roeping door middel van woorden, geschiedt door het Woord Gods, dat is door middel van de Wet en het Evangelie, van beide nog inzonderheid door het Evangelie. Deze roeping wordt nog weer onderscheiden in een krachtdadige en een niet krachtdadige, welke onderscheiding weer samenhangt met die in een uitwendige en een inwendige roeping. De krachtdadige roeping bestaat in het samengaan van de uitwendige met de inwendige, wederbarende roeping des Geestes, waarbij dan de uitwendige het middel is. Deze krachtdadige roeping geschiedt alleen ten opzichte van de uitverkorenen en leidt onfeilbaar ter zaligheid. Op deze roeping heeft de Apostel het oog, als hij in de bovenstaande tekst, Rom 8:30 zegt: En die Hij te voren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen, enz.

Zij wordt omschreven als dat werk Gods, waardoor Hij alle uitverkorenen tot het eeuwige leven in de tijd krachtig vergadert tot Christus, en hun geeft het ware geloof, opdat zij met Hem mogen verenigd en zalig worden: Joh. 10:16; l Petr. 2:4,5. Ef. 4:12, Voetius Cat. o.d. H. Cat. pag. 457.

Krachtdadig is deze roeping vanwege de inwendige, onwederstandelijke, herscheppende werking der genade. Wordt deze gemist, dan is er alleen de uitwendige roeping door het Woord, waaraan zich paart een algemene verlichting en een niet zaligmakende inwendige werking des Geestes.

De uitwendige roeping is op zichzelf een louter aanradende, zedelijke werking van het Evangelie, ongenoegzaam om het hart des mensen te vernieuwen. Zij strekt zich uit tot allen, tot wie het Woord Gods komt, dus ook tot vele verworpenen. De uitwendige roeping valt onder de zedelijke werking van Gods voorzienigheid, de inwendige onder de krachtdadige, of de geestelijke vermogens en gaven om de uitwendige roeping zaligmakend te kunnen ontvangen, aanbrengende werking der voorzienigheid Gods. Waarin verschillen dus de uit- en de inwendige roeping van elkander? Daarop geeft a Marek in zijn Merch, 23, antwoord. A Marek stelt het onderscheid hierin:

a. De uitwendige roeping vloeit voort uit een gemene goedheid, dus uit de algemene genade, en de inwendige uit Gods bijzondere genade en eeuwige verkiezing.

b. In de uitwendige roeping vindt slechts plaats het blote Woord des Evangelies, somtijds met enige inwendige verlichting, maar in de andere tegelijk de zaligmakende genade des Geestes.

c. De uitwendige is daarom enkel bevelend maar de inwendige ook werkende hetgeen bevolen wordt.

d. De uitwendige strekt zich uit tot vele verworpenen, de inwendige is beperkt tot de uitverkorenen.

e. De uitwendige dient tot overtuiging, maar de inwendige tot bekering.

f. De uitwendige houdt niet altoos aan, noch brengt de vrucht van Gods gemeenschap aan, maar de inwendige is volstandig en werkt de zaligheid zeker uit.

Ook Owen brengt de uitwendige roeping voor de wedergeboorte tot de algemene genade, terwijl de bijzondere is de genade der wedergeboorte. De Arminianery opengelegd, bl. 224, evenals ook Voetius in zijn Proeve van de kracht der godzaligheid, tweede druk, pag. 264.

O, wat is het dan toch nodig voor de mens om eens een recht onderzoek in te stellen bij zichzelf of hij ook deel heeft aan de krachtdadige roeping. Want leven onder de uiterlijke voorstelling of aanbieding van het Evangelie, hoewel het een uiterlijk voorrecht is, is niettemin te kort voor de eeuwigheid, als er geen krachtdadige roeping komt. Men zette zich echter geregeld onder de getrouwe ziel ontdekkende en langs de rechte weg naar Christus leidende prediking, opdat het Gode behagen mocht Zich in Christus tot Zaligheid te ontdekken aan de ziel.

En o, volk Gods, de kleinsten in de genade ingesloten, wat is het toch een zalig voorrecht opgezocht te zijn door de Heere. O, als ge er eens recht ingeleid moogt worden dan zegt ge het met Groenewegen: Waarom was het toch op mij gemunt. Dat de Heere zo een worm als ik ben, in zijn dierbare genade heeft willen roepen uit zo grote afgrond van zonde en schuld tot Zijne gemeenschap in Christus. De krachtdadige roeping is het beginsel van het geestelijke leven, dat de Heere Zelf in Zijne gunstgenoten zal bewaren ten eeuwige leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1949

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's

DE ROEPING (II)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1949

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's