Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE DORSTENDEN GENODIGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE DORSTENDEN GENODIGD

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke. Joh. 7:37b.

Het was weer Loofhuttenfeest te Jeruzalem en naar men meent thans in het laatste jaar van Christus' omwandeling op aarde. De Heere Jezus is ook opgekomen, en die gelegenheid neemt Hij waar om de wil Zijns Vaders te verkondigen. Wat een dierbare prediking toch, die Hij deed. O, als er ooit één prediker de mens alle gronden heeft ontnomen, die geen gewicht hebben voor de eeuwigheid, dan is het zeker wel de Heere Jezus. Hij is gekomen als de van God gezonden Messias om te zoeken en te zaligen wat verloren was. En zo ging Hij eerst de verloren staat des mensen aanwijzen met de noodzakelijkheid van in Hem geborgen te mogen worden om de eeuwige rampzaligheid tot verheerlijking Gods te mogen ontvlieden. En nu, op de laatste dag van het feest, ging Zijn roepstem nog weer uit.

Maar tot wie; tot allen, die daar stonden en die woorden hoorden? Och zeker, velen konden die woorden wel aanhoren; maar de Heere Jezus had nu toch het oog op bepaalde hoorders. Immers, er staat zo: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke. Het zijn dus bepaald hen, die dorsten, die Hij daar nodigt om te komen. En wat wil dat zeggen? De kanttekening zegt er van: Dat is, uit het gevoel van zijn ellende verlangt daarvan verlost te worden. De zodanigen roept en nodigt de Heere Jezus dan nu hier tot Zich, om van Hem alles te ontvangen wat nodig is tot zaligheid. Daarom zegt ook Calvijn zo terecht bij deze plaats: Met deze woorden nodigt Hij ze allen tot de gemeenschap Zijner goederen, in zover zij hun eigen ellendigheden bekennende, begeren geholpen te zijn. Want wij zijn wel al te samen arm en van alle goederen ontbloot en gebrekkig; doch niet ieder wordt door het gevoel van zijn armoede geprikkeld om remedie te zoeken... Velen worden door hun ledigheid en gebrek niet bewogen, totdat de Geest Gods door Zijn vuur een honger en dorst in hunne harten ontsteekt. Aangaande de tegenwoordige plaats zo moeten wij ten eerste weten, dat er geen anderen van Christus geroepen worden, om de rijkdommen des Geestes te bezitten, dan die door begeerte daarnaar branden. Tot zover Calvijn. Dezulken dan wordt hier de belofte gedaan, dat ze de wateren des Geestes zullen mogen ontvangen uit de dierbare hand van de Heere Jezus tot lessing, ja tot volle verkwikking en zaligheid hunner zielen. O, hoe komt het voor een mens er dan toch maar op aan om een recht dorstende te mogen zijn, een onder de zware last zijner zonden en schuld gebogen dorstende naar de gerechtigheid, die in Christus uit God is. En daarom is het toch zo terecht opgemerkt door Ds. Fraanje in zijn Catechisatie over Hellenbroeks vraagboekje, op p. 74, als hij daar zegt: Maar wat moet een mens toch met de Heere Jezus doen, als hij Hem niet als Middelaar nodig heeft?

En wat moet ik met een Middelaar (Borg) doen, als ik niet weet, dat ik schuld heb en tegen Wien ik gezondigd heb? Hoe moet ik dat alles te weten komen? Dat is nu het werk van de H. Geest, om een mens eerst te leren tegenover Wien hij schuldig is. De H. Geest begint niet met allereerst in 's mensen hart over een „lieve Heere Jezus" te praten, zo men tegenwoordig de kindertjes voorpraat. Neen, Hij zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. En na die ontdekking zal Hij de ziel pas een Leidsman tot Christus zijn. Wat zou men ook met Jezus moeten doen, als men niet gelooft schuldig te zijn?

Gelukkig het volk, dat door Gods lieve Geest waarlijk dorstend mag zijn gemaakt. Zij zullen komen, getrokken van de Vader, tot de Heere Jezus en drinken uit de zo dierbare fontein des heils.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 januari 1953

Goudse Kerkbode | 6 Pagina's

DE DORSTENDEN GENODIGD

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 januari 1953

Goudse Kerkbode | 6 Pagina's