Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

We beloofden terug te komen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

We beloofden terug te komen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

We beloofden terug te komen op a Lasco's doopspractijk, als uiterst leerzaam ook voor onze toestanden.

Ten onzent heeft feitelijk de kerkelijke ucht zich rdleen uitgestrekt over hen, die toegelaten waren tot het heilig Avondmaal, n dus niet tot hen, die alleen nog maar en heiligen Doop hadden ontvangen.

Dit blijkt reeds daaruit, dat de eerste rap van eigenlijke tucht steeds in de cenuur bestond, die den toegang tot het heilig vondmaal voor de v/ederspannigen afsneed.

En gelijk v/e een vorig maal herinnerden, proot dit daaruit voort, dat men oorspronelijk de jongelieden niet pas op hun i8de f 20ite, maar reeds op hun 14de en 15de aar tot den heiligen Disch toeliet.

Toen echter de Wederdoopcrs een heel ndere opvatting van het Sacrament onder cele groepen van ons volk hadden geracht, en ingang gaven aan het denkbeeld, Lsof men eerst recht op het Sacrament rlangde door het welwezen des geloofs te ezitten, te belijden en te openbaren, kon ^t wel' niet anders of dezeTeeftijd moest opschuiven.

Vandaar dat toen allengs van 14 op l%, an 18 op 20, van 20 op 23 wierd opgechoven, en in enkele kringen zelfs het b o t p denkbeeld post vatte, dat men niet aan het heilig Avondmaal mocht gaan, zonder zich persoonlijk van zijn bekeering bewust en van zijn eeuwige zaligheid verzekerd te zijn.

Het is hieruit, dat dan ook de feitelijke usantie voortsproot, dat sommigen eerst op vergevorderden leeftijd gedoopt en tot het heilig Avondmaal toegelaten wierden.

Toen nu het Calvinisme ten onzent de Dooperij overwon en de kinderdoop onder deze groepen weer ingang vond, bleet met verdubbelde kracht deze Doopersche zienswijze bij hen yan kracht ten opzichte van het heilig Avondmaal.

Den kinderdoop gaf men ons gewonnen, maar in zake het heilig Avondmaal hield men aan de Doopersche zienswijze vast.

Ons was het Sacrament een middel om liet geloof te versterken, voor hen om het geloof, dat welverzekerd was, en dus geen versterking van noode had, te openbaren. Gevolg waarvan dan ook was, dat vooral in die streken, waar eertijds de Wederdoopcrs de grootste macht bezaten, zeer vrome, brave Christenen, uit gémoedsbezwaar, heel hun leven lang van het heilig Avondmaal wegbleven, en dus ook meerendeels niet tot het doen van belijdenis wilden overgaan.

Dit laatste was natuurlijk juist jgezien. Wie niet tot het heilig Avondmaal wil toetreden, moet ook geen belijdenis doen. Belijdenis doen, anders dan om tot het heilig Avondmaal toe te treden, is kerkelijk gesproken ongerijmd.

Dat allerlei predikanten en gemeenteleden zich in ons formulier van den heiligen Doop dan ook niet te best vinden kunnen, komt alleen daarvandaan, dat zij feitelijk zeiven nog in de Doopersche opvatting van het Sacrament beklemd liggen, en dus wel moeten stuiten op formulieien, die zoo zuiver de Gereformeerde belijder.is van het Sacrament voorstaan.

Het eerst nu kwam deze tegenstelling in Londen aan den dag, waar Joannes a Lasco de ballingen om des geloofs wil kerkelijk verzamelde.

Onder deze ballingen waren er velen, die het vroeger met de Wederdoopers hadden gehouden, en vandaar dat ook in de Londensche kerk velen óf pas op later leeftijd óf in het geheel niet tot het heilig Avondmaal en het doen van belijdenis toetraden.

Dit nu gaf een misstand, doordien men nu twee deelcii in de éépe kerk kreeg. Eenerzijds een groep, die toetrad tot het heilig Avondmaal en zich dus willig onder de tucht stelde, en anderzijds een groep, die van het heilig Avondmaal verre bleef, en dusdoende de tucht ontliep. Een misstand daarom fe ergerlijker, overmits op die wijs vaak onder de tucht stonden, die er het minst 'béhogfte aan hadden, en onder de tucht wegbleven, die er het meest onder hoorden.

Dit nu bewoog J. a Lasco om in deze zaak verandering te brengen, en wel terdege de tucht dc'r kerk ook uit te breiden tot hen, die, hoewel nog niet ten Avondmaal toegelaten, toch gedoopt waren.

Hij stelde daarom een kerkeraadscommissie in, wier opzettelijke taak was om zulke jongelieden na te gaan, op hun leven toezicht te houden, hen te vermanen en aan te drijven, dat ze tot belijdenis zouden komen, en om, waar zekere leeftijd overschreden was, en men belijdenis bleef weigeren, de zaak in handen van den kerkeraad te stellen.

Hierin nu ligt een wenk, die navolging verdient.

Eenerzijds moet een poging aangewend, om het toetreden tot het heilig Avondmaal weer te vervroegen, maar ook anderzijds moet het opzicht en de tucht der kerk nfet eerst bij het heilig Avondmaal beginnen.

Ging dit toch zoo door, dan zou men op een gemeente van 10, 000 zielen het aantal leden waarover de tucht ging, allengs tot eerige honderden zien dalen. Bij een volgend geslacht zouden de kinderen dier afgezworvenen nog verder van alle tucht afkomen. Ten laatste zou het denkbeeld, dat men nog met kinderen der geloovigen te doen had, geheel fictief worden. En daar men bij al deze verwilderde famiUën geen tucht kon toepassen, en dus ook niet af kon snijden van de gemeente, zou ten leste heel het bestand der gemeente in gevaar komer.

Dit merkt men eerst wel niet, maar bij een tweede en derde geslacht wordt dit gevaar reeds zeer merkbaar. En de Gereformeerde kerken zullen wél doen, zoo ze ernstig ook op deze hoogst gewichtige zaak letten.

Ds. Littooy heeft den vinger op een wondeplek gelegd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

De Heraut | 4 Pagina's

We beloofden terug te komen

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

De Heraut | 4 Pagina's