Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Men vraagt ons, en ook

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Men vraagt ons, en ook

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Men vraagt ons, en ook deze opmerking ontvingen we met erkentelijkheid, of dan toch tegen de Assurantie niet altoos ^«V bezwaar nog overblijft, dat ge u verbindt met allerlei onzedelijke personen.

„Zie, " dus oordeelt men, „als de Christenen onder elkander een soort Vfreeniging •konden oprichten, om bij eventueele brandschade de schade om te slaan, er zou bij ons geen bedenking tegen rijzen. Maar is het dan niet alzoo, dat in een assurantie-maatschappij ook allerlei leden worden opgenomen, met wie men in het dagelijksch leven liever niet te doen heeft.? Worden in de maatschappij, waar gij ingaat, ook niet opgenomen allerlei herbergiers, kroeg-en bordeelhouders.? En mogen wij Christenen, ons met zulke lieden verbinden.? "

Gelijk gezegd, zulk een opmerking ontvangen we steeds met erkentelijkheid.

Niets is ons toch aangenamer, dan al te vernemen, wat bij onze broederen bedenking wekt. Onze toeleg is hen te dienen, en naar onze beste kracht hun licht te verschafïen ^over allerlei ingewikkelde kerkelijke, godgeleerde en maatschappelijke vraagstukken.

Nu weel ook de Heraztt uitnemend wel, dat er niet weinigen in den lande zijn, die dusver in de Assurantie een vinding van den tijdgeest en een zonde voor God zagen, en jaren lang den moed in hun geloof vonden, om alle risico zelven te loopen, en hun goed en huis aan Gods Vaderzorge over te geven, zonder op mogelijke verevening van brandschade bedacht te zijn.

Deze broederen, voorzooveel we ze persoonlijk kennen, hebben we hartelijk lief en we waardeeren hun moed en kracht van overtuigiiig op het hoogste,

Overmits wij onzerzijds daarentegen vastelijk overt uigd zijn, dat zij ten deze uilgaan van ' een min juiste en niet-Gereformeerde belijdenis van het stuk der Goddelijke Voorzienigheid, achten we het van onze roeping, om hun onze inzichten daaromtrent voor te leggen.

We doen dit natuurlijk niet uit zucht om te bedillen, maar louter uit plicht.

De toestand is toch deze, dat ook onder de Gereformeerden almeer bijna een ieder tot het inzicht is gekomen, dat er volstrekt geen zonde in de Assurantie steekt, en een feit is het, dat verreweg de meesten hunner allen bij een of andere maatschappij verbenden zijn.

Slechts een kleine, achtbare kring bleef, vooral ten plattelande, dusver van verre staan.

En nu komt het ons niet eerlijk en niet' oprecht voor, dat wie, op gronden des Woords, in de Assurantie geen bezwaar ziet, er zelf toe overging en het ten deele zelfs voor plichtmatig houdt, dit verzwijgt, en er niet over spreken durft.

Alleen Gods Woord beslist hier.

En juist daarom hindert het ons dan ook niet, als men van meer dan één kant ons bezwaren oppert. Integendeel die hooren we graag. Die wikken en wegen we. En als we de zaak doorzien hebben, geven we er ons antwoord op.

Natuurlijk treft dit geen doel bij allen.

Er zijn er, die onfeilbaar in eigen oogen zijn, en niet eens luisteren naar wat ge zegt.

Nu dan baat geen spreken.

Maar, als er Gereformeerde levensto'rn in het hart mag heerschen, wordt dit besef van onfeilbaarheid van eigen inzicht toch spoedig onder den ban gelegd, en luistert men althans naar een broederlijk woord van liefde,

In dien zin willen we thans ook de nu weer geopperde bedenking ter toetse brengen.

In I Cor. 5 : 9 en 10 zegt de heilige apostel Paulus: Ik heb u geschreven, dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders. Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld of met de gierigaards of met de roovers of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan."

In deze woorden is ons de regel van onze gedraging duidelijk aangewezen.

Waar het op „vermenging" aankomt, d. i, waar sprake is van nauweren, vriendschappelijken omgang; van dagelijksch verkeer voorzoover het. van onze keuze afhangt; en van persoonlijken invloed, dien we andereix op ons of onze kinderen gunnen, —• snijdt de Schrift de gemeenschap met hoereerders, gierigaards, roovers en afgodendienaars, evenals, met ongeloovigen, beslist af. Voorzoover daarentegen de burgerlijke levensbetrekking, het volksverband en het algemeen verkeer ons in gemeenschap van zaken brengt, zondert de apostel die bepaaldelijk uit.

Dus nooit een huwelijk met een ongeloovigé. Geen ongïloovige als huisvriend over den vloer. Maar in burgerlijke betrekkingen het feit erkend, dat we met ongeloovigen en alley-r lei onzedelijke personen in één burgermaatschappij door Gods bestel geplaatst zijn.

Neem_ b.v. het geld in uw beurs. Dezelfde rijksdaalder, dien gij straks aan uw vrouw of kind geeft, is misschien een week geleden door een dronkaard voor drank betaald, of door een hoereerder voor het koopen van zijn zonde. Toch werpt gij daarom dien rijksdaalder niet in de sloot, maar beigt hem op en geeft hem aan vrouw of kind, misschien wel voor kerk of armen. Het is soms wel een stuitende en soms zelfs vieze gedachte, die aan zulk een geldstuk kleeft, maar in de burgermaatschappij kan ­ dit niet anders.

Als ge stemt als burger voor de Tweede Kamer, stemt ge saam in één werk met allerlei ongeloovigen, hoereerders, gierigaards, roovers en afgodendienaars; maar er is geen zonde in u, omdat dit in de burgermaatschappij zoo door God besteld is.

In een familieraad moet ge soms saam beraadslagen met personen, van wie ge zeer wel weet, dat ze niet deugen, en met wie ge toch saam doet, omdat het op burgerlijk terrein is.

Een spoorwegmaatschappij is ook een vereeniging als een assurantiemaatschappij, en hoewel ge weet, dat met diezelfde spoor, misschien in diezelfde coupé, waar gij zit, hoereerders, ' gierigaards, roovers en afgodendienaars kunnen vervoerd worden, toch doet ge met die maatschappij mee.

Als ge effecten of aandeden hebt, kunt ge er bijna zeker van zijn, dat andere effecten of aandeden van diezelfde onderneming of vereeniging of maatschappij in handen van hoereerders, roovers, dronkaards of afgodendienaars zijn, en toch werpt ge ze daarom niet op het vuur.

Is er een zieke, dien gij aan huis niet verplegen kunt, dan brengt ge dien naar een ziekenverpleging, waarvan ge zeer wel weet, dat er ook hoereerders, afgodendienaars en dronkaards komen, en toch wendt ge er u daarom niet van af.

Als ge naar een vreemde stad reist, neemt ge uw intrek in een logement en slaapt er op een bed, waarop gisteren misschien een hoereerder, gierigaard, dronkaard of afgodendienaar sliep, en toch buigt ge uw knieën bij die sponde en slaapt rustig in. •

E.i zoo konden we voortgaan, om u in breeder omvang Paulus' woord uit uw eigen leven te bevestigen, en u te doen zien, hoe ge op maatschappelijk terrein op allerlei wijs aldoor gemeenschap hebt met deze lieden, zonder dat ge zelf er ooit zonde in vindt.

Welnu, zoo is het dan ook hier.

Als ge om zulk een verevening van brandschade met deze lieden persoonlijk om moest gaan, ze in uw huis moest ontvangen, en hun zekeren invloed op u z^^lf, uw vrouw of kind moest geven, dan hadt ge gelijk.

Nu daarentegen de namen van deze personen u zelfs niet bekend worden, en ge in geen enkel contact, dan alleen nominaal en geldelijk, met hen komt, vervalt dit bezwaar.

Bovendien, is de bedenking zelve wel geheel vrij van een steeds te veroordeden neerzien op anderen?

Schuilt onder Christenen ook niet maar al te veel zonde?

En wie de hand in eigen boezem steekt....

Jezus zei: Wie van u zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar!

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 7 oktober 1888

De Heraut | 4 Pagina's

Men vraagt ons, en ook

Bekijk de hele uitgave van zondag 7 oktober 1888

De Heraut | 4 Pagina's