Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zending

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een afgesloten volk.

Na China en Japan eischt nog een derde rijk de aandacht: 'tis Korea, waar, gelijk de dagbladen ons meldden, op het oogenblikzoo geweldige beroering heerscht.

't Is echter niet allereerst daarom, dat we er den blik op werpen, maar wijl dit rijk evenals de twee andere bovengemeld eeuw in eeuw uit voor den vreemdeling is afgesloten geweest; wijl ook hier het Roomsche Christendom het eerst kwam, en als in Japan door vervolging werd verdreven, en eindelijk wijl ook hier het pas beschreven Boeddhisme een vasten zetel heeft.

Korea, dat althans in naam afhankelijk is van China, bestaat uit een groot schiereiland en ettelijke eilanden. Het eerste, tusschen de Gele en de Japansche zee, 400 mijlen lang en 150 breed, herinnert in vorm aan Italië. Talrijke eilanden omgeven dit eeuwen lang als dichtgesloten rijk. Het getal inwoners wordt op 8, ook wel op 12 millioen geschat, 't Klimaat verschilt in noord en zuid sterk.

Plantenrijk en delfstoffenrijk leveren een rijken schat van voortbrengselen.

De landsgodsdienSt van Korea is 't Boeddhisme, schoon ook Confucius er volgers heeft.

Van de i6e tot de 18e eeuw werd van Roomsche zijde door bekeerlingen uit China en Japan in Korea gearbeid. Nu een eeuw geleden werd zelfs een hoog ambtenaar, zekere Senghun, bekeerd en gedoopt met den naam Petrus. De zendelingen waren gezien en de hoogere standen erkenden, hoe zelfs een bedorven Christendom als dat der Roomsche kerk boven het heidendom was te verkiezen. Nu echter vatte de regêering argwaan op en gelijk eens in Japan, ontstond ook hier vervolging.

Sommige Roomsche bekeerlingen vielen weer af; andere vluchtten naar China; nog andere leden marteling of den dood.

In 1835 begon de Roomsche zer^ding in Korea over Mantsjoerië en China opnieuw. In 1857 beweerden de Jezuïeten, dat zij er 15, 000 bekeerlingen hadden nadat zij tevoren weder uit het land waren verdreven.

In 1876 sloot Korea, totnogtoe een bijna onbekend rijk, voor 't eerst een volledig verdrag met Japan, zijn nabuur. Zes jaar later werd door bemiddeling van den grooten Chineeschen staatsman^ Li Hung Chang, een dergelijk gesloten met de Vereenigde Staten, zoodat Korea voor den Amerikaanschen handel werd geopend. Nu was kort tevoren een aanzienlijk Koreaan, Rijutei geheeten, terwijl hij zijn regeering in Japan vertegenwoordigde, aldaar tot het Christendom bekeerd geworden.

Hij wendde zich in 1884 tot het Presbyteriaansch Zendinggenootschap, dat nu den zendeling-geneesheer Allen naar Seoul zond. Hij werd er geneesheer bij 't Amerikaansch genootschap.

In 't eerst werd Allen hoogstens geduld, doch tijdens een opstand wist hij verscheiden hooge personen, die gewond waren te genezen, o. a.

's konings neef^ Min Yong-Ik, die thans weer genoemd werd als aanstaand koning. Allen's geneeskundige bekwaamheid tegenover die der inlandsche dokters, welke b. v. de wonden met was wilden toedekken, won hem de bewondering der Koreanen. Ieder zong zijn lof en ook nu weder bleek, gelijk we de vorige maal, sprekend over China, opmerkten, hoe goed het is, hoe noodig zelfs, dat de zendeling niet alleen der ziel maar ook het lichaam genezing weet te brengen. Ook daarom, dat de hulp het laatste bewezen vaak, door 's Heeren bestel het middel zijn mag, om der ziel die heeling te brengen, welke allermeest noodig is.

Doch niet alleen het volk, maar ook de grooten die genezen waren, en inzonderheid de neef des konings, toonden zich uiterst dankbaar. Prins Min Yonglk legde de verklaring af, dat de zendeling Allen geacht werd te zijn „gezonden van den hemel om de gewonden te genezen".

Het sterkst echter uitte zich de dankbaarheid van den vorst zelf, die nog regeert.

Groote diensten als geneeskundige waren door Allen aan het hof bewezen. Het loon daarvoor vond de zendeling in de aanmoediging van den vorst tot de stichting van een ziekenhuis, uitgaande van de regeering. De koning schonk het den naam Hay Min Lo, d. i. Huis der beschaafde Deugd. Het staat onder toezicht van Dr. Allen en is toevertrouwd aan de zorgen der Presbyteriaansche Zending.

De Zending werd begonnen nu 5 jaar geleden. De genoemde Rijutei betoonde zich een trouwen helper. Hij spande alle krachten in, opdat zijn landgenooten spoedig althans het Nieuwe Testament in hun eigen taal mochten bezitten.. Gelukkig kwamen zendingsvrienden uit den vreemde heip te hulp. Zekere heer Arthington uit Leeds in Schotland, betaalde de uitgaaf van 3000 exemplaren der Evangeliën van Lukas en Johannes: en zoo was dan ook weder deze deur leidende tot de kennis des Evangelies geopend.

HOOGENBIBK.

Dit artikel werd u aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 december 1889

De Heraut | 4 Pagina's

Zending

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 december 1889

De Heraut | 4 Pagina's